2022-03-31 14:18:00
Cupra ide na budúcnosť
Cupra ide na budúcnosť vo veľkom (na obrázku koncept modelu Tavascan)

Šialenstvo? Cupra ide proti prúdu: postaví nové vysokovýkonné benzínové SUV

Pod rúškom elektrifikácie a veľkých elektrických investícií Cupra odhalila aj svoje priam hriešne ambície.

Nedávna tlačová konferencia koncernu Volkswagen a značiek SEAT a Cupra odhalila okrem masívnych investícií do elektromobility a elektrifikácie aj jedno voňavé pozitívum. Športová prémiová značka privezie na naše trhy novú generáciu športového SUV aj v blízkej budúcnosti. Konkrétne o dva roky. Netreba hádam pripomínať, že väčšina automobiliek, ktoré predávajú autá na európskom trhu sa nedávno zaprisahala, že nič také ako ďalšie spaľovacie autá nebudú dovážať a že v podstate ukončili vývoj ako naftových, tak mnohých benzínových motorov. Iste ste zachytili koniec motorov V12 u značiek Mercedes, či BMW. Iste viete, že nová Trieda C AMG už bude mať len hybridný štvorvalec namiesto osemvalca. Nemusím azda pripomínať, že Cupra Formentor s päťvalcom je už dnes tak hriešna myšlienka, že výrobca musel výrobu obmedziť na pár stoviek kusov a na Slovensku ich mohol predať v jednocifernom počte...

Pritom aj v tlačovej správe sa píše o tom, že príde ďalšie elektrifikované SUV. To preto, že to tak je, no okrem plug-in hybridu s novou pohonnou sústavou a dojazdom 100 km na nabitie (a pekne vysokou pohotovostnou hmotnosťou) prídu aj spaľovacie verzie. Nenapíšem čisto spaľovacie verzie, to o dva roky už nemôže urobiť naozaj nikto. Aj tie budú elektrifikované, ale asi toľko koľko sú mnohé autá elektrifikované už pomaly dekádu (niektoré aj viac, však Peugeot) – ako mild-hybridy. To znamená: žiadne ťažké baterky s hmotnosťou desiatok, ba stoviek kíl, iba štartér-generátor pre rýchle reštarty motora, vyššie napätie na palube pre elektrickú podporu pre spaľovací motor v momentoch radenia, či pri úplnom stlačení plynového pedálu a viac šťavy na palube pre možnosť dlhšieho chladenia spaľovacieho motora aj potom, čo už „odborník“ za volantom auto odstavil na odpočívadle na diaľnici, aby si šiel kúpiť kávičku.

Nové stredne-veľké SUV, ktoré koncern Volkswagen vtipne radí do A-segmentu (Volkswagen svojho času pomenil parametre, takže také auto Q8 je oficiálne C-segment, kým 4,5 metra veľké C-SUV je vlastne A-Segment), príde v roku 2024 a vyrábať sa bude po boku zhruba rovnako veľkého Audi Q3 tuto neďaleko v Gyori v Maďarsku. Nová Cupra ale nebude vychádzať z podvozku modelu Q3, nie bude to čisto španielske auto stojace na platforme Leona. A ešte jedno dobre známe meno použijem: Ateca. Nové SUV nahradí v portfóliu Cupry súčasnú Cupra Ateca, akurát bude väčšie. Nie prioritne pre viac miesta na palube, toho má Ateca naozaj dosť, skôr pre menej škatuľovitý vzhľad a azda aj lepšie rozloženie hmotnosti.

No a teraz tie nudnejšie správy z konferencie: Cupra v tom istom roku uvedie aj „vlajkové“ elektrické SUV stojace na platforme súčasného ID5 od VW, z neho postaví auto zvané Tavascan. Ďalej to bude malé mestské vozítko v štýle modelu Cupra Urban Rebel. Tým zároveň na seba SEAT preberá zodpovednosť za vývoj a výrobu malých elektrických áut Small BEV a to od roku 2025. Štvrté nové auto zo štyroch nových budúcich áut Cupry bude niečo, čo sa predstaví tento rok, ale vraj to bude niečo, čo nebude ani crossover, ani SUV a vraj ani kombi, či hatchback. Keď si to zrátate, veľa možností tam nezostáva, zvlášť nie, keď to má skutočne byť primárne o jazdnom zážitku na bežných cestách.

No a na tlačovke ešte VW oznámil, že v Španielsku v týchto intenciách preinvestuje 7 miliárd eur pre výrobu elektrifikovaných modelov v závodoch Martorell a Pamplona a tiež chcú z toho postaviť závod na výrobu článkov batérii v meste Sagunto v provinicii Valencia a výrobu chce spustiť v roku 2026. V Španielsku má byť tiež v podstate celý dodávateľský reťazec pre elektrické autá a ich baterky, vo Valencii chcú stavať baterky novej generácie. Nový závod má využívať len obnoviteľnú energiu, má zamestnať 3000 ľudí a ročná kapacita batérií, ktoré budú môcť byť inštalované do celého VW portfólia budú mať ročnú kapacitu 40 GWh.  

A ozaj, ešte sa z nejakého mne neznámeho dôvodu všetci kravaťáci zo SEATu, Cupry a Volkswagenu fotili pri tomto aute. Neviete o čo ide a kto sú tí ľudia?

A už len na záver: vedeli ste, že program verejno-súkromného partnerstva pre strategické projekty zamerané na ekonomickú transformáciu a oživenie sa v Španielsku volá PERTE? Slovenský program s podobne vznešeným názvom a cieľom by sa mohol volať ešte jasnejšie, napríklad BERTE (Bilaterálny Ekonomický Ráster Transformačnej Elektrifikácie).

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Cupra, SEAT

Komentáre k článku


Stream naživo