Wellness centrum priamo za bránami automobilky
Kóje s tlakovými dýzami, sauna a všetky druhy ošetrovania... typické služby v kúpeľných rezortoch.
Predstavte si, že takéto služby poskytuje SEAT aj pre automobily. Sú v budovách 2B, 4 a 5 v závode SEAT Martorell (Barcelona). Takéto exkluzívne „kúpele“ v lakovni závodu SEAT Martorell obsahujú všetko od termálneho okruhu, po vysokotlakové dýzy.
Každá karoséria automobilu totiž prechádza v lakovni skrášľovacou procedúrou, aby dobre vyzerala a zanechala na ceste čo najlepší dojem. Celý proces trvá 6 hodín. Čo všetko sa počas nich odohráva?
Termálny okruh v hale
Rituál sa začína v ponorných bazénoch v oddelení, ktoré má plochu vyše 51 500 m2. O každú karosériu automobilu sa stará 314 zamestnancov a 32 robotov. Na tomto mieste sa karosérie po zvarení najprv odmasťujú. Potom v ponorných kúpeľoch dostávajú jednotlivé ochranné vrstvy. To sa strieda s piatimi oplachmi postrekovačmi a následne sa nanášajú tesniace hmoty. „Takto chránime karosériu pred koróziou, eliminujeme riziko vniknutia vody do dutín a použitím tlmiacich nástrekov znižujeme hlučnosť,“ vysvetľuje Javier Pérez, šéf lakovne SEAT.
Ako fínska sauna
Všetky nátery aplikované na karosériu automobilu v ponorných bazénoch i v ostatných oblastiach sa sušia a tepelne vytvrdzujú. Preto putujú do vysúšacích a vypaľovacích pecí. „Jednotlivé stupne finalizácie povrchového náteru si vyžaduje teplotu od 45 do 180 stupňov Celzia a trvajú 30 až 35 minút,“ zdôrazňuje Javier Pérez.
Farebný rituál
Po tom všetkom je karoséria automobilu pripravená na finálne lakovanie v hale 5. Na ploche 119 500 m2 sa 587 zamestnancov a 175 robotov stará výlučne o skrášlenie farbou. Prvým krokom je výber odtieňa laku zo širokej farebnej palety. „Farby sa stávajú čoraz sofistikovanejšími a definitívnym trendom je individualizácia,“ hovorí Jordi Font z oddelenia Color&Trim značky SEAT. Napríklad pre model Arona je na výber vyše 68 možných kombinácií a pre nový Leon sú k dispozícii mimoriadne exkluzívne odtiene laku - Magnetic Grey, Desire Red, Emotion Red, Nevada White, Mystery Blue, alebo Midnight Black.
Terapia farbou
Kým v iných oblastiach lakovne sa vysokotlakové vodné dýzy používajú na čistenie, tu sa využívajú na nanášanie farby. Na každý automobil sa použije 2,5 kilogramu. Farba sa strieka v špeciálnych lakovacích boxoch pri teplote medzi 21 a 25 stupňov Celzia s ventilačným systémom, ktorý zabraňuje vniknutiu aj najmenších zrniek prachu. Farbu nanáša 84 lakovacích robotov. Na karosériu sa nanáša celkovo sedem vrstiev, z ktorých každá má hrúbku ľudského vlasu, no súčasne je tvrdá ako skala. „Usilujeme sa dosiahnuť vynikajúci vzhľad, ktorý je trvácny počas celej životnosti vozidla,“ rekapituluje šéf lakovne.
Chromoterapia proti nečistotám
Poslednou fázou starostlivosti je optická kontrola kvality laku. Pod červeným svetlom vozidlo prechádza cez skener, v ktorom 28 kamier s obrazovou frekvenciou 42 snímok za sekundu počas 43 sekúnd zhotoví 50 568 digitálnych fotografií. Tie vyhodnocuje počítač, aby preskúmal každý milimeter karosérie či neobsahuje chybu, alebo nejaké nedostatky. Po úspešne absolvovanej výstupnej kontrole sú automobily pripravené opustiť toto wellness centrum a predviesť svoju skutočnú farbu na ceste.
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Seat
Komentáre k článku