Keď batérie prestanú slúžiť: Audi má výrobnú slučku na kobalt a nikel
Audi vytvorilo výrobnú slučku na dva cenné kovy z batérií svojich elektroáut.
V spolupráci so špecialistom na recykláciu Umicore vytvorila nemecká automobilka systém výrobnej slučky na nikel a kobalt použitý vo vysokonapäťových článkoch batérií svojich elektromobilov e-tron.
Podobný princíp používa napríklad na hliník už vyše roka. Vďaka opätovnému použitiu hliníka vo výrobe šetrí tony CO2. Teraz prišiel rad na batérie. Keď batérie modelov e-tron prestanú slúžiť svojmu účelu (napr: zníži sa ich kapacita), Audi spolu s Umicore vytvorili proces na rozobratie batérií a opätovné využitie dvoch cenných kovov – niklu a kobaltu. Recyklovať dokážu až 90% drahých kovov z batérií a následne ich použijú pri výrobe nových článkov. Získané materiály sú pripravené vo forme prekurzorov a katód.
Recyklačný proces vytvorili na batériách prototypov modelu etron (prototypy áut sa bežne šrotujú) a tak už dnes dokážu garantovať výrazne vyššiu úroveň recyklácie než je bežné.
V budúcnosti chce Audi vytvoriť proces uzavretej výrobnej slučky aj na ďalšie vzácne materiály používané pri elektromobiloch a hlavne ich batériách.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Audi
Komentáre k článku