09.02.2019

Ako dlho si vyberáte auto – a kto vám pri tom radí?

53-ročný zákazník, ktorý je fanúšikom SUV, si dva mesiace vyberá automobil.

Podľa štúdie oddelenia pre výskum trhu značky SEAT je to typický aktuálny profil zákazníka kupujúceho nový automobil v Európe. Hoci v prípade značky SEAT priemerný vek zákazníkov klesol na 44 rokov. Ako ale ľudia pristupujú ku kúpe auta? Aké vlastnosti uprednostňujú? Takýto proces absolvuje mnoho zákazníkov pred svojim finálnym rozhodnutím.

- Prečo si kúpiť nové auto: po kúpe bytu alebo domu je to druhá najväčšia investícia, ktorú ľudia realizujú. Pre 55 % zákazníkov je dôvodom kúpy nového automobilu vek a počet najazdených kilometrov ich doterajšieho vozidla. Dôvodom 20 % kúpy je potreba vyššej bezpečnosti, väčšieho priestoru, menšej spotreby paliva, alebo vybavenia automobilu najmodernejšími technológiami. Ďalších 15 % zákazníkov uvádza, že ich ku kúpe nového automobilu motivujú rodinné pomery  - ako napríklad sobáš, alebo rozvod, či očakávaný prírastok do rodiny. Ďalším rozhodujúcim osobným faktorom pre 10 % zákazníkov je zmena práce, alebo ukončenie štúdia.

- Osem a pol týždňa: zvyčajne trvá rozhodovací proces pri kúpe. Až 45 % ľudí si najprv vyberie typ karosérie a veľkosť vozidla, 24 % zákazníkov začína voľbou motora (naftový, benzínový, alebo hybrid), 17 % sa rozhoduje podľa presného rozpočtu a zvyšných 14 % chce automobil konkrétnej značky. V tejto súvislosti Enrique Pastor, šéf oddelenia výskumu trhu a produktovej stratégie SEAT, hovorí, že 55 % budúcich zákazníkov, rozhodujúcich sa podľa značky počas procesu zmení svoje preferencie.

- Internet áno, ale s osobným kontaktom: 9 z 10 zákazníkov uvádza, že na ich finálne rozhodnutie majú vplyv odporúčania od ľudí z ich najužšieho kruhu. Zvyčajne si nechajú poradiť priemerne od 8 priateľov alebo rodinných príslušníkov. Napriek rozširovaniu digitálnych nástrojov ako konfigurátor na internetovej stránke výrobcu (využíva ho 56 % zákazníkov), zohráva dôležitú rolu osobný kontakt u autorizovaného predajcu. Až 55 % zákazníkov väčšmi oceňuje ochotu, lepšiu cenu a možnosti financovania než blízkosť predajcu – polovica zo všetkých zákazníkov si nekupuje automobil u predajcu, ktorý je najbližšie k ich bydlisku.

- Po prvý raz: kúpa prvého automobilu je jedným z pamätných okamihov v živote. Váhanie je zvyčajne spojené s anticipáciou a títo ľudia zvyčajne hľadajú viac pomoci a rád. Pred uzavretím kúpnej zmluvy títo zákazníci navštívia až do 10 predajcov rozličných značiek, čo je štyrikrát viac ako zákazníci nekupujúci automobil prvý raz. Navyše v priemere konzultujú odporúčania s 15 priateľmi a rodinnými príslušníkmi. Celkovo 40 % ľudí kupujúcich automobil prvý raz zohľadňuje pri kúpe svoje pracovné potreby.

- Mesačné splátky alebo hotovosť: automobiloví výrobcovia v súčasnosti financujú polovicu predaných automobilov cez vlastné finančné spoločnosti. Tento podiel sa zdvojnásobil od roku 2003, kedy boli primárnymi poskytovateľmi financovania banky. Iba 38 % zákazníkov financuje nákup automobilu zo svojich úspor, čo je o 12 percent menej ako pred 15 rokmi.

- Jazda bez obmedzenia: 35 % zákazníkov, ktorí sa rozhodnú pre hybridný alebo elektrický pohon uvádza, že sú k tomu motivovaní obmedzeniami jazdy v období zvýšených emisií. Táto nová environmentálna legislatíva sa už uplatňuje vo veľkých európskych mestách ako napríklad Barcelona, Madrid alebo Paríž, či v niektorých veľkých nemeckých mestách.

- SUV s atraktívnym dizajnom: dizajn je rozhodujúcim atribútom pre 41 % budúcich zákazníkov, pričom pred 15 rokmi bol tento podiel 29 %. Súčasne 30 % zákazníkov hľadá automobil so zvýšenou polohou sedadla vodiča nad cestou, čo favorizuje SUV ako SEAT Ateca, Arona alebo Tarraco. V súčasnosti pripadá pri predaji v Európe na SUV podiel 33 % všetkých osobných automobilov.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Seat

Komentáre k článku