2013-12-01 07:50:28
Zipper truck dokáže zmeniť
Zipper truck dokáže zmeniť šírku jazdných pruhov.
Zdroj: Lindsay Corporation

Už žiadne zápchy na diaľnici. Zipper presmeruje pruhy počas premávky

Efektívne využiť diaľnice možno presmerovaním a zmenou počtu jazdných pruhov. Ako ale oddeliť tie protismerné?

Iba svetelná signalizácia nestačí. Množstvo čelných zrážok si vyžiadalo postaviť mantinely medzi pruhmi. Ako ich však premiestniť pri zmene v počte a smerovania jazdných pruhov? Špeciálne auto Zipper dokáže presunúť betónové mantinely, a zmeniť tak počas plnej premávky počet jazdných pruhov na ceste. Pre vyťažený, alebo vyhradený pruh tak dokáže pridať jeden, alebo dokonca aj dva pruhy navyše.

Systém Road Zipper sa používa aj ako prevencia dopravnej zápchy v čase špičky či k regulácii premávky počas prác na ceste. Výrobca uvádza, že je to elegantné, ale aj úsporné riešenie.

Špeciálne auto zvané Zipper Truck dokáže aj niekoľkokrát denne preložiť betónové bariéry a prispôsobiť tak počet jazdných pruhov aktuálnej dopravnej situácii. Preloženie prebieha  počas plnej premávky úplne bezpečne. Pretože sú bariéry pevné a nárazuvzdorné, celkom eliminujú veľmi nebezpečné nehody, pri ktorých  vojde auto do protismeru.

Vtip je v patente

Systém využíva patentovú technológiu, pri ktorej vozidlo uchopí a nadvihne začiatok bariéry, podobne ako keď zapínate zips. Má podľa toho aj meno. Počas jazdy špeciálneho auta Zipper sa jednotlivé pružne spojené panely mantinelu premiestňujú o 2,4 až 7,3 metra a znova sa uložia na vozovku. Možností použitia mobilných bariér za dvadsať rokov vývoja našla firma Lindsay mnoho, no najviditeľnejším je regulácia premávky na diaľniciach a rýchlostných cestách.

Zdroj: Lindsay Corporation
Zdroj: Lindsay Corporation

Pruh navyše rýchlo a bezpečne

Dopravná zápchy vznikajú zväčša pre náhle zvýšenie koncentrácie premávky v jednom smere. Napríklad ráno do centra, večer z centra mesta. Pridať ďalší jazdný pruh v obidvoch smeroch by však stálo obrovské investície. Presne tak to bolo aj kalifornskom San Diegu. Päťprúdová cesta na moste v Coronade mala mať už od svojho otvorenia v roku 1969 tri pruhy v smere vyššieho prevádzkového zaťaženia. To znamenalo, že pracovníci na moste premiestňovali plastové kužele aj niekoľkokrát denne. Táto zdĺhavá a nebezpečná práca však nezabránila nezabránila nehodám. Počas dvoch rokov v ére premiestňovaných kužeľov tam došlo k dvom desiatkam čelných zrážok.

Odvtedy, ako zaviedli inštaláciu posuvných betónových bariér začiatkom 90. rokov minulého storočia, za 18 rokov nedošlo k žiadnej podobnej nehode. Aj preto sa mesto pri rekonštrukcii systému v roku 2012 rozhodlo zostať u rovnakého dodávateľa. Využilo však zlepšený nový variant premiesťovaných mantinelov. Sú ľahšie, tenšie (majú iba 45 cm šírku) a pritom odolnejšie proti nárazom.

Zdroj: Lindsay Corporation
Zdroj: Lindsay Corporation

Rovnako aj San Diego zaviedlo systém prenosných mantinelov pri celkovom riešení dopravy v rámci medzimestskej diaľnice Interstate 15. Doplňujú tam ďalšie iné techniky, ktoré slúžia na reguláciu doptravy. Patrí medzi ne napríklad carpooling (pruhy pre autá obsadené viacerými osobami), expresné pruhy s dynamickým mýtnym, alebo tiež systém parkovísk pre kombináciu automobilové a mestskej dopravy.

Systém mobilných bariér sa používa okrem USA aj v Austrálii a vo Veľkej Británii. Okrem regulácie dopravy ich využívajú aj stavebné firmy na rýchle ohraničenie oblastí, kde sa pracuje pri stavbách a opravách diaľnic. Výhodne môžu využiť u nás niečo nepredstaviteľné: prácu v noci, keď je menšia premávka. Ráno sa zasa dá otvoriť pre autá viac pruhov. Zaujímavou možnosťou je aj vytvorenie samostatného pruhu pre kamióny, alebo pre vozidlá záchranného systému v prípade nehody.

Riešenie, ktoré šetrí náklady

Hoci nejde o lacnú záležitosť, podľa dodávateľa systému dokáže toto riešenie dlhodobo ušetriť až 80 % nákladov oproti klasickému riešeniu v podobe prestavby diaľnice. A to sa ceny začínajú na miliónoch dolárov na jeden kilometer bariér. Samozrejme vrátane potrebných vozidiel a súvisiacich služieb. Stále to však vychádza na jednu pätinu ceny dostavby ďalších prídavných pruhov diaľnice. Nerátame ešte ušetrený čas a istí nevyhnutné obmedzenia dopravy počas výstavby. Oveľa viac sa podľa slov Scotta Kroekera, hovorcu spoločnosti Lindsay Corporation usporí vtedy, ak cesta prechádza cez tunel, alebo po moste. Náklady na rozšírenie mosta, alebo prevŕtanie otvoru do skaly sú totiž v astronomickej výške. Ba neraz sú takéto riešenia dokonca technicky nemožné a musí sa budovať celkom nová časť cesty, alebo použiť celkom iné riešenie. V takom prípade môže ušetriť pohyblivá bariéra stovky miliónov.

Jozef Vydra
ZDROJ: technet.cz, Barriere system Inc.

Komentáre k článku


Stream naživo