2013-07-16 05:00:00
OPOC motor
OPOC motor je netradičné riešenie, ale nie nové, používalo sa už počas druhej svetovej vojny.
Zdroj: OPOC

Ecomotors OPOC 2015 má mať o tretinu nižšiu spotrebu ako terajšie vznetové motory

Honba na čarodejnice, alebo snaha ako vyhovieť stále prísnejším emisným predpisom má občas nezvyčajné riešenia.

Už ste niekedy počuli o dvojtaktnom vznetovom motore? Nie je to žart, také fungovali napríklad počas druhej svetovej vojny vo veľkých bombardéroch. Myšlienku vďaka vysokej účinnosti motora oprášili v Amerike a budú vyrábať (ako inak) v Číne.

Čo už tí Číňania nevymyslia! Oni to vlastne len vyrobia, „vymysleli“ to Američania. Vlastne aj to nebolo tak celkom z ich hlavy, no pripravili výrobu preplňovaného vznetového motora, ktorý má dvojnásobný počet  (navyše protibežných) piestov oproti valcom. A okrem toho má mať menší apetít. Ako to celé funguje? Vysvetlíme, máme aj fotky a animáciu.

Ale začnime pekne od začiatku - lebo niekde začať musíme... Ak hovoríme o pohonnej jednotke s protibežnými piestami, zvyčajne si predstavíme motor boxer. Lenže tam sa piesty nepohybujú proti sebe, ale každý vo svojom valci, ktoré sú uložené na protiľahlej strane kľukového hriadeľa. Motor je tak plochý, ako keď roztvoríte knihu naležato.

Zdroj: OPOC
Zdroj: OPOC

Dvaja na jedného

Prípad motora OPEC je však iný. Dva piesty v jednom valci. Príkladov, keď sa vrcholy piestov pohybujú priamo oproti sebe a od seba v jedinom valci však je dosť a niektoré sa využili aj v praxi. Napríklad dvojtaktný diesel Rolls-Royce K60 pre viacero typov tankov a pre bojové vozidlá. Alebo napríklad motor Junkers Jumo 205 z druhej svetovej vojny, ktorý poháňal niekoľko typov nemeckých bombardérov. Z rôznych dôvodov sa doteraz tieto motory nepresadili vo veľkosériovej výrobe. Americká spoločnosť Ecomotors International z Michiganu, ktorú napríklad sponzoruje aj Bill Gates, sa však významne zaslúžila o to, aby sa tento stav zmenil. Okrem toho, že sa jej podarilo dokončiť nový typ motora, plánuje už čoskoro začať aj sériovú výrobu.

Motor nazvaný OPOC (opposed pistons - opposed cylinders) je však zaujímavý trebárs tým, že jeho protibežné piesty s ojnicami nie sú uchytené na dvoch kľukových hriadeľoch, ako to mali spomínané motory Rolly-Royce a Junkers, ale iba na jednom. Viac ako detailný opis funkcie vám okrem animácie určite poskytnú aj pripravené obrázky.

Motor navrhol „otec“ TDI, VR5 a VR6

Návrh atypického motora mal na starosti človek, ktorý nie je len tak nejakým obyčajným konštruktérom. Na čele vývojového tímu stál Peter Hofbauer, bývalý šéf vývoja pohonných jednotiek koncernu Volkswagen. Podpísal sa pod známymi agregátmi TDI, VR5 a VR6. Technické detaily produkčných motorov OPOC nie sú známe, no pár detailov vieme o  testovacích prototypoch EM65 a EM100. Napríklad druhý menovaný má vŕtanie valcov 100 milimetrov, suchú hmotnosť  (bez náplní) 134 kg, spaľuje naftu a pomocou turbodúchadla dokáže odovzdať výkon 243 kW (300 k) pri 3 500 ot./min., pričom najvyšší krútiaci moment je „dosť dobrých“, vlastne skôr nadštandardných 900 Newtonmetrov pri 2 100 ot./min.

Zdroj: OPOC
Zdroj: OPOC

Spotreba o tretinu dole

Ecomotors aj Hofbauer uisťujú, že spotreba bude naozaj nižšia až o tretinu v porovnaní s podobne výkonnými turbodieslami a na otázky ako to vyriešili s emisiami, tvrdia, že zadanie splnili. O tom zatiaľ panujú pochybnosti. Vyplachovanie zmesi z valca sa totiž nedeje klasickými ventilovými rozvodmi, ale prostredníctvom šúpatiek a pritom dochádza k stratovému mazaniu motora cez výfukové kanály.

Spoločnosť Ecomotors International už podpísala zmluvu s čínskou spoločnosťou Zhongding Power v hodnote až 200 miliónov dolárov, ktorá sa zaviazala vybudovať v provincii Anhui motoráreň schopnú vyrábať až 150 tisíc motorov OPOC ročne. Používať sa majú na pohon elektrických generátorov, ale dostanú  sa tiež do bližšie nešpecifikovaných terénnych áut a úžitkových vozidiel. Prvé automobily s novým typom motora s očakávajú v roku 2015, najneskôr v roku 2016.

Ako to teda celé funguje? Sľúbili sme animáciu fungovania motora, tu je:

Jozef Vydra
ZDROJ: Ecomotors International

Komentáre k článku


Stream naživo