2013-03-10 05:50:00
Porsche oslavuje 50 rokov
Jeden z vyše dvadsiatich modelov legendárnej 911-ky: Porsche 911 Carrera 4S Coupé.
Zdroj: Porsche AG

Porsche oslavuje 50 rokov legendy - modelu 911

Kto by to bol v septembri roka 1963 povedal, že sa model 901 stane automobilovou ikonou v nasledujúcich desaťročiach.

Pred päťdesiatimi rokmi predstavil Ferry Porsche na frankfurtskom autosalóne IAA novinku, ktorá navždy zmenila pohľad na športové autá. Model 911 sa stal ikonou s jasným vzhľadom aj koncepciou, ktorá zostala zachovaná dodnes. V priebehu niekoľkých dekád sa toto auto stalo snom mnohých mužov, ale i žien.

Keď v roku 1963 spadla plachta s nástupcu modelu 356, publikum ho prijalo s nadšením. Na pódiu stálo Porsche 901 – prototyp auta, ktoré sa nezmazateľne zapísalo do automobilovej histórie. Počas celej jeho histórie sa predalo viac ako 820 000 kusov. Auto malo mať pôvodne označenie 901. Proti tomu sa však ohradil Peugeot, že je jediným výrobcom, ktorý môže svoje automobily označovať číselným označením s nulou uprostred. Francúzi doteraz označujú svoje modely s nulou v strede, dokonca najnovšie už aj s dvoma nulami. Porsche muselo zmeniť označenie a namiesto nuly zvolili prvé najbližšie číslo. Tak vlastne vzniklo označenie 911.

Zdroj: Porsche AG
Zdroj: Porsche AG

Ide o veľmi úspešné športové vozidlo, ktoré však nie je pre každého. Automobilka si ctí pôvodné tvary, ktoré ďalej rozvíja. Udržuje si tým nielen starých zákazníkov, ale získava aj nových priaznivcov. Neprajníci tvrdia, že najlenivejší sú práve dizajnéri modelu 911.

Základy pretrvali až do dnes

Nízka predná časť, z prednej kapoty vystupujúce okrúhle svetlá, oblý tvar kabíny s usporiadaním 2+2 a motor uložený nad zadnou nápravou. To sú základné genetické informácie a rozpoznateľné znaky Porsche 911. Pozoruhodne za tým nenájdeme žiadne slávne dizajnérske meno. Ferry Porsche zveril návrh auta svojmu synovi a zároveň vnukovi slávneho konštruktéra Ferdinanda Porsche.

Zdroj: Porsche AG
Zdroj: Porsche AG


Prvé auto malo vzduchom chladený šesťvalec typu boxer, teda s valcami uloženými proti sebe. Motor mal výkon 95 kW (130 k) a rozbehol auto až na 210 km/h. Neskôr pribudli na modeli S slávne hliníkové kolesá Fuchs a výkon motora vzrástol na 117 kW (160 k). Auto malo aj štvorstupňovú automatickú prevodovku. Zrodila sa slávna Targa, označovaná za najbezpečnejší kabriolet vďaka bezpečnostnému ochrannému rámu z nerezovej ocele.

Rozmach v osemdesiatych rokoch

Až druhá generácia (interne označovaná ako G séria), ktorá sa vyrábala najdlhšie zo všetkých (1973-1989) – celých 15 rokov, sa viac rozšírila medzi motoristov. Auto spĺňalo prísne predpisy pre Ameriku, model Turbo mal 191 kW (260 k) a veľký zadný spoiler, neskôr výkon stúpol na 220 kW (300 k). S modelom 911 Carrera 4 (verzia 994) z roku 1988 zažilo Porsche technologický skok, keď sa zmenilo 85 % všetkých súčiastok a prišiel pohon všetkých kolies. Model je obľúbený doteraz. Objavili sa ďalšie moderné technológie: brzdy s ABS, automatická prevodovka Tiptronic, posilňovač riadenia, airbagy. Pri vyšších rýchlostiach sa automaticky vysúval zadný spoiler.

Voda nahradila vzduch

V roku 1997 prešlo športové vozidlo pri modeli 996 z klasického vzduchového chladenia na chladenie vodou. Mnohým sa nepáči doteraz pre nepodarený dizajn predných svetiel. Verzie GT2 a GT3 z tejto generácie boli schopné jazdiť na pretekárskych okruhoch a na bežných cestách. Dizajnom väčšieho z nich sa inšpiroval model Boxster, ktorý sa stal lacnejším variantom dostupnejším širšiemu spektru záujemcov.

Zdroj: Porsche AG
Zdroj: Porsche AG

Posledné generácie Porsche 911 s označením 997 z roku 2004 ako aj 991 z roku 2011 už nepriniesli takú výraznú zmenu vzhľadu a vrátili sa našťastie ku klasickým tvarom predných svetiel. Celkom aktuálny model má upravenú zadnú časť, ktorú preťali dizajnéri uprostred výraznou ostrou hranou. Nové modely majú mnoho variantov, verzií a limitovaných edícií.

Oslavy výročia

Päťdesiatročná história modelu nenechala chladnú ani samotnú automobilku. Naplánovala niekoľko spôsobov, ako potešiť fanúšikov. Pripravila špeciálnu edíciu, ktorá sa má predstaviť na frankfurtskom autosalóne v septembri 2013.

Už to asi nestihnete, ale od 7. do 10. marca na výstave Retro Classics Stuttgart v Múzeu Porsche v Zuffenhausene ukazuje Porsche niektoré veľmi vzácne exponáty. Napríklad jeden z prvých modelov 911 Turbo, koncept 911 Cabriolet z roku 1981 alebo superšportovú verziu 911 GT1. Nebude pri tom chýbať ani jedno z prvých šasi Type 754 T7, ktoré používal k vývoju auta sám Ferdinand Alexander Porsche.

Okrem toho chce Porsche na všetkých významnejších svetových motoristických akciách, ako napríklad festival rýchlosti v britskom Goodwoode, či na Pebble Beach Concours d´Elegance v Kalifornii, v Sanghaji, Paríži, či v Austrálii ukazovať model 911 z roku 1967. Najdôležitejšia bude výstava 50 rokov Porsche 911 v múzeu Porsche v Stuttgarte od 4. júna do 29. septembra 2013. Najlepší čas, kedy navštíviť Stuttgart tak bude toto leto.

Jozef Vydra
ZDROJ: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

Komentáre k článku


Stream naživo