2023-01-09 15:30:00
Peugeot e208
Peugeot e208
Zdroj: Peugeot

Lacné elektromobily z Číny zrušia európsku výrobu áut. Regulácie drvia domácu výrobu

Európske automobilky bijú na poplach. Tlak výrazne lacnejších elektromobilov z Číny neustoja.

Európskej únii hrozí koniec domácej výroby automobilov. Ak spoločenstvo štátov nezasiahne, príde rad na veľmi nepopulárne riešenia, tvrdí šéf Stellantisu Carlos Tavarez.

Podľa jeho informácií sú automobilky schopné v Číne vyrobiť vozidlá a v EÚ ich predávať až o 40% lacnejšie ako by to dokázali značky vyrábajúce priamo v Európe. Dôvodom je prísna regulácia ovplyvňujúca všetky aspekty konštrukcie, výroby, dopravy a predaja vozidiel Pokiaľ sa nič nezmení, automobilky nebudú schopné držať krok s konkurenciou a nevyhnutne presídlia výrobu do regiónov, kde sú výrobné náklady nižšie – podobne ako v Číne.

Tavarez navrhuje dve riešenia. Prvým je opätovná industrializácia Európy, navrátenie výroby materiálov a komponentov do Európy tak, aby výrobcovia nemuseli dovážať úplne všetko (prejsť od skladania späť k reálnej výrobe). Druhým riešením je zavedenie takých ciel na dovoz automobilov na Európsky trh, aké napríklad chránia trh americký. Práve ten je vďaka prísnejším pravidlám lepšie chránený pred lacnejšou ázijskou výrobou, pričom USA ochranu svojho priemyslu a zvyšovanie jeho kapacít podporujú naďalej a naďalej aj rozširujú – poukázať stačí na balíky opatrení aktuálnej Bidenovej administratívy (ochranu domácich výrobcov má na svedomí aj jeho predchodca – Trump). Tretie riešenie je zrejmé už z titulku - zrušenie regulácií. Ak by bola výroba menej ekologická, možno aj autá menej bezpečné (bezpečnosť nie sú len crashtesty, ale aj použíté materiály), hneď by sa ceny väčšmi vyvážili. To ale ani Carlos nechce.

Je celkom jasné čo bude ľahšie a EÚ pravdepodobne nebude čakať príliš dlho. Kým ešte trhu nedominujú elektromobily, cenový rozdiel medzi európskym a čínskym vozidlom nie je taký problém, keď sa však elektromobilita rozbehne naplno, rozdiel v cenách elektromobilov bude celkom jasný. Každopádne automobilky kvôli Číne v Európe „nevykapú“. Veď aj ony samé dovážajú čoraz viac elektromobilov práve z Číny. Vykape však lokálna výroba a tisíce pracovníkov prídu o prácu.

A o aký cenový rozdiel sa aktuálne jedná? Dnes dokážu automobilky v Číne vyrobiť elektromobil o 10 000 eur lacnejšie než v Európe. To sú slová šéfa automobilového dodávateľa menom Forvia.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Automotive News Europe

Komentáre k článku


Stream naživo