2023-12-26 19:10:00
Cupra Leon ST
Cupra Leon ST
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Cupra Leon 2.0 TSI 190 - Pravá, či ľavá? Rozhodne výborná stredná

Cupra Leon so základným motorom 1,5 TSI je tak trošku podvod na okoloidúcich. Toto nie.

Benzínová verzia s pohonom prednej nápravy, s dvojspokovou sedemstupňovou prevodovkou a dvojlitrovým štvorvalcom vo svojej racionálnej verzii s výkonom 140 kW je presne tá Cupra, ktorá v sebe spája silu značky s reálnou silou motora bez pocitu, že ste podvodník, no zároveň bez extrémnej ceny. 

Dilema, či je Cupra Leon ozajstnou Cuprou, keď má Podkapotou jeden z menej výkonných štvorvalcov je ešte stále platná. Chápem, keď si niekto kúpi Cupru so základným štvorvalcom 1,5 TSI - chce bohatú výbavu, chce coool značku a výkon mu stačí. Po teste verzie s dvojlitrovým štvorvalcom ho síce chápem, ale menej. Ešte menej rozumiem naftovej Cupre. To už je ozaj devalvácia mena. Keby mal ten štvorvalec aspoň vyšší výkon, ale ponúka len 110 kW. Naftových 150 koní...

Platí to ako pri modeli Formentor, tak Leon i Ateca. Skrátka sa to nehodí. Opäť: chápem prečo si to niekto kúpi, no pochopenie je tu skôr súcitom... Ako keď sa pozeráte na vtáčatko pod stromom, ktorého rodičia pre chorobu vykopli z hniezda. Také chúďatko holučké, neduživé. Je síce príslušníkom rodiny, ale do hniezda nepatrí.

O dvojlitrovom TSI vo svojej úspornej racionálnej podobe to rozhodne neplatí. Je síce slabším účastníkom rodiny, ale kým by ho rodičia vykopli z hniezda, zmaturuje a dokáže sa postarať samé o seba...

Zdroj: Ján Hargaš

Koniec koncov, netreba ísť ďaleko do minulosti, aby športové hatchbacky a kombíky mali podobný, ak nie ešte nižší výkon a boli športovými. A naozaj, tento pašík odvádza výbornú prácu. Vo všetkých parametroch je nadpriemerný a starším hothatchom stačí aj na okreskách a nerobí si hanbu ani na diaľnici. Je to pružné, šikovné auto s XDS+ s výborným podvozkom, s vysokou priľnavosťou. S trochu lepším výfukom by dokonca aj pekne a počuteľne znel, no ani jeho štandardný zvuk nie je úplne zlý. Hlavne, že tam vôbec je, všakže. Cupra má inak zvuky svojich motorov pekne odstupňované a ladené tak, aby verzie Veloz boli omnoho lepšie rozoznateľné. Toto síce Veloz nie je, ale až absurdne hlboký zvuk si môžete pustiť reprákmi kedykoľvek podľa potreby. Tlačidielko na ovládanie štartovania a ďalšie tlačidielko na ovládanie spomínaných jazdných režimov nie je na volante ako pri verziách Veloz, ale na stredovom tuneli. Osobne túto volantovú mániu príliš nemusím, iba čo si mením režimy pri jazde mestom... Našťastie sa motor počas jazdy tlačidlom vypnúť nedá... Jazdné režimy menia zvukový prejav, menia nastavenie prevodovky a tlmičov - ak ich máte adaptívne a menia pravdepodobne aj posilňovač riadenia, ale v dobe elektrickej si rozdielne nastavenie akosi neviem všimnúť. Nadšený nový majiteľ to ale určite postrehne.

Väčší zmysel, než hrať sa s režimami jazdy, má prepnutie automatu do športového módu. Pri väčšine situácií je to dostačujúce, manuálne radenie je stále prítomné a vie pomôcť pri obzvlášť vysokých nárokoch na dynamiku. Vysoké nároky na dynamiku inak tento stroj vie plniť. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,06 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,53 sekundy. Bez prípravy, bez športového režimu hocičoho. To sú časy presne o sekundu horšie ako má najvýkonnejší Hyundai i30 N s DCT. O päť, respektíve 2 desatiny horšie ako Octavia RS. Len o štyri, respektíve dve desatiny horšie, než Formentor Veloz 2,0 TSI DSG s výkonom 245 koní. A v oboch zrýchleniach lepšie ako Kodiaq RS a dramaticky lepšie ako Cupra Leon PHEV s vybitou baterkou... Ja len tak, že trocha kontextu nezaškodí, na podporu môjho tvrdenia, že toto je ozajstná i keď o niečo slabšia Cupra. A verte či nie, s týmito časmi drží krok so staršími Cuprami. Neprekoná ich, no ani sa nenechá zahanbiť ako základná verzia s 1,5 TSI.

Zdroj: Ján Hargaš

Na rozdiel od výkonnostne orientovaných dvojlitrov v ostatných spomínaných vozidlách (okrem PHEV) však táto Cupra skrýva zásadný tromf. Je ním spotreba. 6,8 litra v priemere. Páči sa? Mne sa páči.

Odjazdil som vyše 700 km. Po diaľniciach, po okreskách, obvykle relatívne normálnym tempom, no tiež s intenzívnym predbiehaním a jazdením s úsmevom na ksichte. Podobné tempo v ostatných autách znamená rozdiel dva až tri litre na 100 km. A to nie je málo.

Málo nie je ani cenový rozdiel medzi touto Cuprou a Octaviou RS. Octaviu už ako plug-in hybrid nekúpite a nekúpite ani naftový variant. Cupra Leon s daným motorom je od 33-tisíc eur, Octavia RS od 40-tisíc eur (kombi verzie). Za 34-tisíc už viete kúpiť Hyundai i30 N, avšak s manuálom a bez praktického veľkého kufra. Ak teda ide o výkonné športovo ladené kombi, lacnejšia cesta nie je. Najmä s ohľadom na vyššie uvedené.

Zdroj: Ján Hargaš

Cupra Leon Sportstourer vie aj bez elektrického samosvorného diferenciálu jazdiť veľmi pekne. Tak ako to vie Polo GTI s rovnakým XDS+ a tak ako to vedeli staršie Octavie, či Golfy. Auto sa zdá byť ľahké, svižné a v zákrutách sa naň dá spoľahnúť. Jazdí naozaj krásne, pričom absenciu koníkov navyše pocítite skôr na tiahlych stúpaniach medzi zákrutami na priesmyku, než kdekoľvek inde. Netvrdím, že je to lepšie auto ako tie výkonnejšie, no rozdiel nie je taký veľký, aby kontrast ceny, praktického kufra a schopností mohol odradiť.

Tak ako pri ostatných, aj tu platí, že pri vjazde na hlavnú cestu z nižšie položenej cesty na mokre bude auto prešmykovať kolesami, rovnako tak bude priveľmi stuhnuté na priesmyku za mokra. S tým sa však v danej cenovej relácii ráta.

Inak je to štandardný SEAT Leon ST. To znamená, že ponúkne dostatok priestor v každom ohľade pre štvoricu cestujúcich. Núdzovo odvezie aj piateho. Trojica detských sedačiek vzadu je čisto teoretická záležitosť závisiaca od typu uchytenia sedačiek a ich šírok. Auto nie je také tvrdé, aby v ňom rodina jazdila len z čistej lásky k vodičovi. Je príjemné a s adaptívnym podvozkom vie byť presne také, aké chcete. Je rýchle, je tiché a má naozaj veľký kufor. Horšie sa doň nastupuje ako do priemerného crossoveru, nevylezie na Martinky bez reťazí, no komu na tom záleží? Najmä keď si uvedomíte, že odvedie tú istú prácu ako crossover, ale bude žrať podstatne menej pri vyššej dynamike, bude s ním väčšia radosť za volantom, bude rýchlejšie za zákrutou a pôjde proti najhnusnejšiemu zvyku tejto doby - kúpe SUV bez zjavného dôvodu. 

Zdroj: Ján Hargaš

Cupra Leon je Leon po praktickej stránke s pekným interiérom, bohatou výbavou, asistenčnými systémami a bezpečnosťou, zároveň pridáva niečo navyše. Tento nepridáva len znak, pridáva aj výkon. Aj keď si to isté môžete namiešať od SEATu, nevidím dôvod prečo to neurobiť od Cupry. A tiež, ak vás od kúpy naozaj ostrého hot-hatch kombi odrádza cena výkonnejších verzií, toto môže byť veľmi lákavý kompromis, ktorý je omnoho menej kompromisný ako pri 1,5 TSI. Lebo aj to je dobré auto. Toto však zanechá celkom inú chuť. 8 z 10. 

Technické údaje

Model:

Cupra Leon Sportstourer 

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 140/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1500-4100
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,7-7.1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4657/1799/1450
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 620
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1540
Užitočná hmotnosť (kg): 510
Max. hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1600
Základná cenníková cena modelu: od 29 250 €
Základná cenníková cena verzie 34 890 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo