09.02.2022
Alfa Romeo Tonale 2023
Alfa Romeo Tonale 2023
Zdroj: Alfa Romeo

TECHNOLÓGIE: Alfa Romeo Tonale myslí aj na svoj život po prvom majiteľovi

Technológie, ktoré Alfa Romeo Tonale prináša sú aj známe, aj celkom nové. Toto je druhý diel z predstavenia Tonale.

Alfa Romeo Tonale je najväčšou novinkou značky za ostatné tri roky. Od príchodu Stelvia sa toho pri Alfe veľa neudialo. Akurát to, že vstúpila do F1 a že privážala edície svojich dvoch modelov. No a ešte Giuliettu poslala do dôchodku. Aby sa nezabudlo. 

Tonale je nové, v Európe výhradne hybridné a plug-in hybridné. Výroba začína v Taliansku neďaleko Neapola vo fabrike Giambattista Vico. Na dĺžku má auto 4,53 metra, šírka je 1,84 metra, výška 1,6 metra. Stručne a skrátka: segment C SUV. 

Automobil ponúka adaptívne tlmiče Dual Stage Valve vyvinuté v spolupráci s odvekým dodávateľom Mareli. Vo vnútri tlmiča je elektricky riadený ventil upravujúci tuhosť tlmenia. Systém spolupracuje s D.N.A nastaveniami. Pre zlepšenie jazdy v zákrutách auto ponúka systém pribrzďovania vnútorného kolesa dobre známy z modelov koncernu VW. Ide o brzdovú simuláciu samosvorného diferáku a je vo všetkých hybridných verziách i pre naftový variant. Zaujímavý je integrovaný brzdový systém, ktorý kombináciou elektrického a mechanického sveta zabezpečuje zrýchlenie a spresnenie reakcií brzdového systému a kontroly stability. Vpredu má auto MacPherson zavesenie, využíva systém FSD a vzadu je trojramenné zavesenie. Alfa sa chváli najpriamejším prevodom riadenia v segmente 13,6 a tvrdí, že jazda s Tonale bude presne taká ako s modelom Alfa má byť. Tonale má mať hmotnosť rozloženú fifty fifty medzi nápravy, čo je pri aute s pohonom prioritne prednej nápravy ťažšie než sa zdá. 

Nový štvorvale s objemom 1,5 litra pracuje v Millerovom cykle a má kompresný pomer 12,5:1. Priame vstrekovanie dosahuje tlak 350 barov a každá z verzií dokáže ako jazdiť pár metrov v elektrickom režime, tak štartovať motor takmer neciteľne, plachtiť i vyraziť z miesta v tichosti bez štartovania motora a samozrejme rekuperovať. Plug-in hybridná verzia vie dať 60 km v kombinovanom cykle a až 80 km v mestskom prostredí. Americká EPA hlási 48 km v kombinovanom cykle. Aby plug-in dosiahol až 275 koní a adekvátny krútiaci moment, zadný elektromotor má výkon 90 kW. 

Nové Full-LED adaptívne svetlomety Matrix 3+3 evokujú koncepčné vozidlá SZ Zagato a Proteo. Trojmodulové svetlomety boli vyvinuté v spolupráci s Marelli a podieľajú sa na vzhľade prednej časti. Poskytujú denné svietenie, dynamické smerové svetlá a funkciu „Welcome and Goodbye“ (aktivované zakaždým, keď vodič zapne alebo vypne vozidlo). Objavujú sa tu „Adaptive Driving Beam“, ktorá neustále upravuje tlmené svetlá podľa rýchlosti a konkrétnych jazdných podmienok - to znamená, že ani stretávacie LED svetlá nebude možné rozhodiť a vypaľovať tým sietnice ako zvyknú mnohé súčasné autá; tiež „Glare-Free High Beam Segmented Technology“, teda systém lepšie známy ako matrix led automatické svetlá, ktoré sledujú premávku pred vozidlom vrátane vozidiel v protismere s cieľom zabrániť oslneniu ostatných vodičov. Predné svetlá tiež priamo v združenom svetlomete disponujú pevným osvietením zákrut. Všetko vidieť na nasledujúcom videu. 

NFT, Android Automotive a Amazon Alexa

Tonale prichádza ako prvé vozidlo na svete s technológiou nezameniteľných tokenov (NFT), čo v oblasti automobilov predstavuje skutočnú inováciu. Alfa Romeo je prvou automobilkou, ktorá prepojila vozidlo s digitálnym certifikátom NFT. Technológia je založená na koncepte „blockchain card“, čo je dôverný a nemenný záznam hlavných fáz života každého vozidla. Tento výrazný off-board prvok – okamžite použiteľný a udržateľný – zdôrazňuje inovatívny charakter Alfy Romeo. So súhlasom zákazníka zaznamená NFT údaje o vozidle a vygeneruje certifikát, ktorý je možné použiť ako záruku riadnej údržby vozidla s pozitívnym dopadom na jeho zostatkovú hodnotu. Na trhu ojazdených vozidiel predstavuje certifikácia NFT ďalší zdroj dôveryhodnosti pre majiteľa alebo predajcu, na ktorý sa môžu spoľahnúť. Kupujúci tak budú mať istotu pri výbere vozidla. Certifikát NFT by mal zaručovať nielen vyššiu zostatkovú hodnotu pre užívatela, ale tiež lepšiu odkontrolovateľnosť stavu vozidla i v súvislosti s najazdenými kilometrami a servisnými zásahmi. Nedá sa totiž "hacknúť" cez vozidlo, ukladá sa na viacerých miestach mimo auta. 

Medzi hlavné nové funkcie v novej Alfe Romeo Tonale patrí integrovaná funkcia virtuálneho asistenta Amazon Alexa, čo znamená, že sa vo svojom vozidle budete „cítiť ako doma“ a každodenný život bude opäť o niečo jednoduchší a pohodlnejší.

Kompletná integrácia s Amazonom: vďaka službe bezpečného doručenia „Secure Delivery Service“ si môžete zvoliť Tonale ako miesto na doručenie balíkov, a to vďaka možnosti odomknutia dverí vozidla na diaľku. Kuriér tak môže balíček uložiť bezpečne do vozidla.

Z pohodlia domova môžete sledovať aktuálne informácie o stave vozidla, zisťovať úroveň nabitia a/alebo paliva, vyhľadávať body záujmu, nájsť poslednú polohu svojho vozidla, odosielať príkazy na diaľkové zamykanie a odomykanie a mnoho ďalšieho. „Alexu“ je možné požiadať o pridanie produktov do vášho nákupného zoznamu, vyhľadanie reštaurácie v okolí alebo na nastavenie osvetlenia alebo kúrenia pripojeného k vášmu systému domácej automatizácie, to všetko pri zachovaní koncentrácie na jazdu.

Tonale je štandardne vybavené úplne novým vstavaným infotainmentom. Vďaka prispôsobiteľnému operačnému systému Android a 4G konektivite s aktualizáciami Over-the-Air (vzduchom) ponúka vždy aktuálny obsah, funkcie aj služby.

Systém zahŕňa plne digitálnu 12,3“ obrazovku, hlavnú 10,25“ dotykovú obrazovku a plynulé, sofistikované multitaskingové rozhranie, vďaka ktorému budete mať všetko na očiach bez toho, aby ste odvádzali pozornosť od riadenia.

Technológia je tu tiež v službách bezpečnosti a pohodlia: autonómne riadenie úrovne 2 s novými pokročilými asistenčnými systémami vodiča (ADAS) pracujú v plnom súlade s filozofiou Alfy Romeo. Všetky systémy fungujú tak, aby nezasahovali do zážitku vodiča a ovládanie aj emócie z jazdy zostali nedotknuté.

Medzi tieto systémy patrí aj inteligentný adaptívny tempomat (IACC), systém udržiavania uprostred jazdného pruhu (LC) a asistent dopravných zápch. Tieto systémy automaticky upravujú rýchlosť a trajektóriu a udržujú vozidlo uprostred jazdného pruhu a vo vzdialenosti od vpredu idúcich vozidiel, čím zaisťujú bezpečnosť a pohodlie. Tonale je ale vybavené aj ďalšími inovatívnymi zariadeniami a technológiami, ktoré zdokonaľujú interakciu medzi vodičom, vozidlom a vozovkou: autonómne núdzové brzdenie, ktoré varuje vodiča a aktivuje brzdy, aby zabránilo nárazu alebo zmiernilo jeho následky s chodcom alebo cyklistom, detekcia únavy, ktorá varuje vodiča v prípade ospalosti, monitoring mŕtveho uhla, ktorý sleduje slepé uhly vzadu a signalizuje približujúce sa vozidlá, detekcia kríženia dráhy za vozidlom, ktorá varuje pred vozidlami blížiacimi sa zo strany počas cúvania, a nakoniec 360° kamera s vysokým rozlíšením a navádzacou mriežkou.

Alfa servis a popredajné služby

Alfa pracuje aj na kľúčových službách súvisiacich s popredajnou starostlivosťou o vozidlo. Auto môžete do 10 dní alebo do 1000 km vrátiť a vrátia vám peniaze. Plug-in hybrid má 8-ročnú záruku na batérie - 160-tisíc km, prvý rok máte servis i ďalšiu starostlivosť úplne bezplatne, cestnú asistenciu v celej Európe počas záruky a tiež videocheck. Táto služba je využívaná v prípade, že servis zistí, že na aute musí vykonať viac zásahov za vyššiu sumu ako bolo pôvodne plánované. Technici tak musia potrebné úkony zdokumentovať na video a certifikovať prácu cez mobilnú apku. Cena Tonale by sa v základe mala pohybovať od cca 30000 eur, najlepšie vybavené kúsky prekročia hranicu 50 000 eur, aspoň tak to zatiaľ vyzerá, všetko však záleží na cenotvorbe na konkrétnych trhoch. 

Na záver tu mám už len pekné video s prvotriednymi zábermi modelu. Nech sa páči, vychutnajte si každý detail. Ak by to bolo príliš rýchle, ponúkam ešte doplnenú galériu, alebo návrat späť k prvému textu o Tonale. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Stellantis

Komentáre k článku