2024-03-02 22:15:00
Volkswagen Golf Variant TDI
Volkswagen Golf Variant TDI DSG MK8
Zdroj: jh

TEST: Volkswagen Golf Variant TDI – nezavadzajte, tu sa robí biznis

Vpredu biznis, vzadu koníčky. To platí o testovanom Golfe do bodky.

Volkswagen Golf súčasnej generácie tu je, bude tu a skrátka nikam neodchádza. Aktuálna generácia má plnú paletu motorizácií a ani po facelifte sa s tým nič nezmení. Zmení sa to až časom, keď sa aj tento model zbaví spaľovacích motorov. To ale nič nemení na fakte, že sa na našich cestách ukazuje v čoraz väčších počtoch. Raz darmo, pokiaľ nechcete míňať peniaze za sedenie na stračej nôžke a chcete zároveň čo-to odviezť, kombi je stále najlepšou voľbou. A to najmä v prípade, ak vám ide o blaho vašich firemných zamestnancov. Lebo Golf Variant vezme azda každý, s výnimkou tých najvyšších manažérov, ale aj tí by sa mohli uskromniť. Koniec koncov takto postavený Golf je už dnes tam, kde včera bol Passat a rozumná firma predsa nebude míňať zbytočne za Arteony, pokiaľ nemusí.

Golf Variant láka na príťažlivú cenu. Nie je o veľa drahší než konkurencia z Kórei, pritom dnes už každý vie, že múch zo začiatku výroby sa zbavil a navyše je modernou platformou, ktorá unesie paletu motorizácií. Môžete vyberať od základného trojvalca, podtočeného naftového dvojlitra až po veselé benzínové dvojlitre v rôznych stupňoch veselosti a samozrejme plug-in hybrid. Vyberať môžete medzi elektrifikovanou a neelektrifikovanou verziou zhruba rovnako ako môžete vyberať medzi DSG-čkom a manuálom. V prípade osadenia naftových motorizácií si však lámať hlavu s mild-hybridmi nemusíte. VW na túto techniku v danej triede akosi neprechádza. A bude to azda rúhačské voči iným značkám, ale pravdou je, že ani nepotrebuje. Lebo najnovšie dvojlitrové TDI-čka sú ozaj vychytané a žerú až smiešne málo. A netreba sa ani veľmi snažiť. Ako sa hovorí u nás v regiónoch: tak náč!? Druhá vec je, že po facelifte sa ponuka zmení. Nie naftových motorov. Tie zostanú v súčasnej, beztak oklieštenej, podobe. Hlavné je, že sa aj toto auto zbaví základného trojvalca a dostane podtočený štvorvalec. Celkom veľká vec z hľadiska slovenského zákazníka, no nikde nevidím lietať konfety. Ale späť k nafťáku s výkonom 110 kW. Tohto pašíka facelift nevyruší. 

Zdroj: jh

Mild-hybridy sú skrátka osadené pri benziňákoch, aj to veľmi striedmo. Tu je všetko po staru, ešte aj spojky v oleji, no krása. Že nejde o mild-hybrid odhalíte už na prvej križovatke – ak ste v menu netrafili na vypnutie funkcie štart-stop a auto vám zdochne, následný štart hovorí jasne: žiadne zázraky, klasika. Takže vypínať bez milosti. Dá sa to celkom rýchlo, len musíte vedieť kde hľadať. A rovnako rýchlo sa dá vypnúť aj kontrola jazdy v pruhoch. Nie preto, lebo to musíte, preto, lebo chcete. Pritom týždeň pred testom Golfa TDI som jazdil Golf GTI, tam som sa za týždeň ani nenaučil ako vypnúť kontrolu jazdy v pruhoch. Lebo mi dala pokoj. Buď má GTI-čko tolerantnejších asistentov, alebo v GTI-čku nevykazujem takú úroveň nudy za volantom ako v TDI-čku. Prvé to byť môže, druhé je to určite.

Zdroj: jh

Golf GTI je zábavnejší, asi som tým nikoho neprekvapil. A pritom nie je o veľa drahší. Pridáte zo sedem tisíc a bumho, 245 koní, manuáloš, parádoš!

Veru, testovaný biznismobil stojí cca 35-tisíc eur. Je v striebornej farbe s TDI s výkonom 110 kW, s automatom DSG a s elektrickou sedankou vodiča. Digitálny prístrojový štít, adaptívny tempomat, stráženie v pruhoch, bezpečnostní asistenti, silné LED svetlá, pekné kolesá a to je aj tak všetko, čo by auto odlišovalo. Vo výbave Style začína konfigurácia na úrovni 33-tisíc. Veľa doplnkov jej netreba. 

Veľký kufor, dostatok miesta na zadných sedadlách a pripravenosť vozidla slúžiť dlhočizné kilometre veľa rokov. Vzadu nie je miesto pre plnohodnotne sediacu päťicu, skôr štvoricu. Ale aj piati sa odvezú, ak sa im bude chcieť tlačiť. Vpredu je miesta na rozdávanie. Komfort zabezpečuje ergonomické sedenie. Na ovládanie vzduchotechniky a na infotainment si treba zvykať. Na prvé som si nezvykol a slajdre pod displejom som nevyužíval, na druhé som si zvykol. Základom ovládania je rýchla voľba späť podobne ako pri Iphone telefónoch cez stredové tlačidlo. Carplay mi v ostatnom čase seká prakticky na každom aute, takže zvyknem pripájať len cez Bluetooth – ten funguje aj tu spoľahlivo. Nevýhodou je, že ak si nezvolím hneď CarPlay, neskôr to už nezmením inak, než premazaním pripojenia.

Zdroj: jh

Auto má klasické tvary, ale čím dlhšie sa naň pozerám, tým väčšmi sa mi páči jeho dizajn. Od minulej generácie sa neodlišuje veľmi, no dosť na to, aby ste rýchlo vedeli i z väčšej diaľky auto odlíšiť. Typický svetelný podpis vyšších výbav je potom už len gadget.

Čo však gadget nie je, to je podvozok. Auto má vzadu multilink a je to skvelé. Auto je istejšie na nerovnostiach, zadná náprava je tichšia, v zákrutách sa dá vozidlu viac dôverovať a aj pri vyšších rýchlostiach na diaľnici si zachováva dobrý komfort. Časy, keď ste multilink dostali len k najsilnejším motorom sú tak zdá sa preč a je to dobre. Naftový motor si to skrátka žiada.

Naftový dvojliter s automatom je v prípade Golfa vynikajúcou motorizáciou. Áno, jazda je o niečo nudnejšia, ale nemusí byť. Motor ťahá krásne a dlhé kombi rozhýbe s typickým vyhladeným naftovým zvukom naozaj rýchlo. Pružnosť je solídna a postačujúca, najväčším benefitom je spotreba. 5,2 litra pri jazde v pomere 50% diaľnice, 40% okresky, 10% mesto. V meste je to samozrejme o niečo viac, približne sedem, no všetko závisí od toho koľko kilometrov vlastne prejdete a či má motor čas zohriať sa. Na okreskách sa dá jazdiť o liter lacnejšie, ale ja som radšej zvýšil dynamiku. No a na diaľnici je to pri 120-tke cca 6, 135 cca do 7 litrov. Viac nie.

Zdroj: jh

Zo 60 na 100 km/h auto zrýchli za 5,55 sekundy bez prípravy. Z 80 na 120 km/h za 7,43 sekundy. Skrátka akurát, no s výrazným krútiacim momentom krátko po podradení a teda s pocitom, že to určite zvládnete.

Testovaný Golf je výborným autom. Azda by stačil aj slabší dízel, podľa mňa mu stačí aj ten trojvalec, čo nikto nechcel... Azda by sa dalo aj bez elektrických sedačiek, no dalo by sa tiež kopu pridať. Pri Golfe platí, že treba striedmosť, a keď už za niečo zaplatiť – je to motor a prevodovka. Pre bežné použitie a vyšší kilometrový nájazd nie je lepšej voľby. Bez rozmýšľania, bez starostí, s dojazdom cca 1000 km na nádrž... 7 z 10.

Technické údaje

Model:

Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG7

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 360/1600-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 223
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4635/1789/1441
Rázvor náprav (mm): 2669
Objem batožinového priestoru (l): 611
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1560
Užitočná hmotnosť (kg): 495
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 24 490 €
Základná akciová cena modelu: od 33 090 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku