2023-12-24 22:49:00
Rolls Royce Ghost
Rolls Royce Ghost
Zdroj: Jozef Murárik

JAZDA: Rolls-Royce Ghost je najdôležitejší model automobilky v Európe

Ak sa pozrieme na európske predaje automobilky Rolls-Royce, tak jednoznačne najväčším úspechom je práve menší sedan s názvom Ghost.

Druhá generácia modelu prináša rozmery, ktoré mala doposiaľ predĺžená verzia. Kratšia verzia nie je, ale je dlhšia. To znamená, že v ponuke môže byť BMW radu 7, ktoré práve krátku verziu zastúpi. Ja som dostal kľúče od Ghostu Black Badge, ktorý predstavuje dynamickejšiu alternatívu v ponuke luxusu a komfortu aj keď základnej úrovne.

Čo vlastne Black Badge znamená? Ghost s touto sériou prichádza s dynamickejšie nastaveným podvozkom, ktorý si ale stále zachováva extrémnu dávku komfortu. Je to o stále veľmi príjemnom jazdení na magickom koberci, ako to automobilka volá. Ghost Black Badge má aj trochu upravený software prevodovky a motora. V12 s objemom 6,75 litra má výkon šesťsto koní (442 kW) a cez osemstupňovou automatickou prevodovkou poháňa všetky štyri kolesá. Zadná náprava má systém natáčania, čo oceníte v zákrutách. Prekvapivo nemáte možnosť radiť prevodové stupne manuálne, nie sú tu ani pádla pod volantom, ani pákové ovládanie, veď páka je pod volantom na pravej strane. Rolls-Royce takéto zhýralosťi nepodporuje. Tu stačí aby aj v športovej verzii panoval kľud a pokoj.

Zdroj: Jozef Murárik

Black Badge dokáže jazdiť extrémne rýchlo a nástup výkonu je takmer lineárny. Stále cítite prísun výkonu a necítite preradenia jednotlivých stupňov. Prísun výkonu ale prichádza po jemnom oneskorení, ako sa na aristokraciu sluší. Aj pri rýchlej jazde je za volantom absolútny relax a kľud. Toto auto znova potvrdzuje, že Rolls-Royce dokáže znížiť tepovú frekvenciu a ukľudniť nielen vodiča, ale aj spolujazdcov. Tu však výrazne záleží od jazdy. Mne sa podarilo kolegu na zadnom sedadle trochu vyviesť z miery ostrými prejazdami zákrut. Vzadu je to vždy náročnejšie. A to aj napriek priestoru a komfortu, ktorý tam panuje je pri ostrej jazde koncentrácia horšia a výrazná snaha o dynamiku môže vyvolať zaujímavé stavy u pasažierov. To, čo som predvádzal rozhodne nebola „Rolls-Royce jazda“, ale jazda, ktorú by mi dynamikou závidel ktorýkoľvek hothatch.

Motor predvádza zamatovosť chodu aj pri športovejšom naladení a auto zvláda odfiltrovať všetky možné nerovnosti. Niektorí hovoria, že má podvozok problém s výraznejšími priečnymi nerovnosťami, ale nič podobné som počas jazdy nezaznamenal. Podvozok funguje znamenite a prináša presne ten pocit, ktorý od podobného auta chcete. Je to jeden z najkomfortnejších a najfantastickejších zážitkov z tejto časti vozidla. Keď k tomu prirátam motor a prevodovku, tak sa to dá nazvať jedným slovom. Dokonalosť.

Zdroj: Jozef Murárik

Jazdné vlastnosti sú teda úplne perfektné vzhľadom na zameranie vozidla. A rovnako je to aj s výzorom. Ghost posúva to, ako vyzerajú jednotlivé modely Rolls-Royce ďalej a pôsobí dynamickejšie ako predchodca. Je to zásluhou inak tvarovaných svetiel, ale základné charakteristické prvky v prednej časti ostávajú na svojom mieste. Soška je, v tomto prípade, z čierneho chrómu a rovnako tak predná maska ukazuje rovnaký povrch. Vlastne šedá karoséria s čiernym stredom a kapotou sú akousi paralelou označenia Black Badge. Takto by to malo zvonka vyzerať. A stále Ghost vyzerá ako klasický a nefalšovaný Rolls-Royce. Vidno štandardné prvky značky, ale miešajú sa s väčšou dynamikou vzhľadu. A tak ako ostatné modely, aj Ghost využíva iné otváranie dverí ako je štandard naprieč všetkými ostatnými automobilkami. Predné dvere sa síce otvárajú klasický, ale zatvoriť môžete tlačidlom vedľa kolieska informačno-zábavneho systému. Zadné dvere sa otvárajú do opačnej strany, dozadu, a tiež je možné zavrieť ich tlačidlom. Ak potrebujete dáždnik, tak Rolls-Royce ho mal vo dverách ešte skôr ako Škoda. Ghost ako celok pôsobí stále dostatočne majestátne a ani keď zaparkujete na križovatke vedľa Phantomu, tak nemáte zlý pocit. Je to z dôvodu, že vy chcete v Ghoste v prvom rade šoférovať a nie nechať sa voziť na zadných sedadlách.

Interiér prináša štandard automobilky bez šialených dotykových plôch, s ovládaním klasickými tlačidlami. Jediným výstrelkom môže byť už nutný informačno-zábavný systém. Ten Rolls-Royce nevytváral vo vlastnej réžii, spoľahol sa na materský koncem a spravil dobre. Veď systém iDrive je jeden z najlepších. Je to aj vo filozofii samotnej automobilky. Mať tie najlepšie komponenty. A to sa podarilo úplne perfektne aj s týmto infotainmentom. Vlastne nič lepšie tieto vozidlá mať nemohli. Informačno-zábavný systém je absolútne jednoduchý na ovládanie, ktoré je prostredníctvom kolieska v strede a všetko je perfektne intuitívne. Dokonca na to nepotrebuje ani najnovšiu generáciu systému. Tento druh, ktorý je vo vozidlách Rolls-Royce je spred pár rokov. A k autu sedí znamenite.

Zdroj: Jozef Murárik

Aj Black Badge, čo by športovejší model, ponúka perfektné sedadlá s rozsiahlymi možnosťami nastavenia, vyhrievania, ventilácie, ale aj masáže. Väčšinu z toho ani využívať dlhodobo nebudete. Ale rovnaké možnosti má aj ten, čo sedí vzadu, či skôr dvojica. Teoreticky by sa do Ghostu zmestili aj traja vedľa seba vzadu, ale prišli by o možnosť vo dvojici využívať druhé koliesko na ovládanie systému na zadných monitoroch.

Stvárnenie prednej časti je úplne klasické a štandardné pre automobilku. Hovorí o tom aj klimatizácia, ale svoje slovo má aj usporiadanie prístrojov pred vodičom. Sú klasické ručičkové a miesto otáčkomera je zobrazenie výkonového zostatku. Keď sa motor prevaľuje na voľnobehu, tak vám zostáva 100% výkonu. Ja som sa dostal na ukazovateli najviac na 20% zostatku, čo už znamená riadne dynamickú jazdu. Aj tu však treba rátať s faktom, že klasické stvárnenie interiéru vytvára dojem veľkej výdrže vozidla. V Rollse máte pocit, že vás auto prežije a môže to byť tak, lebo rôzne kluby združujúce tieto automobily zistili, že zo 100% vyrobených vozidiel tejto značky 80% jazdí. Čiže do celkového počtu chýba len 20% Rolls-Royce-ov vyrobených celkovo. A to je fakt, ktorý nehovorí o poruchovosti, ale o tom, že zvyšná pätina proste zmizla. Buď prešli výraznou autonehodou, alebo sa jednoducho nedajú nájsť, čo je často osud aj rôznych iných exkluzívnych automobilov. Veď si stačí spomenúť na prípad Ferrari F40, ktoré bolo v Iraku odstavené voľne na ulici a nikto o ňom nič nevedel.

Zdroj: Jozef Murárik

O spotrebe sa tu rozhodne baviť nebudeme, takisto by sme sa nemali baviť ani o cene. Ale môj odhad je, že takto vybavený Ghost sa môže priblížiť 500 000 €. A rovnako ako pri všetkých ostatných modeloch automobilky, je hodný všetkých tých peňazí, lebo vytvára dojem, že kým za svoj život vystriedate 10 až 12 rôznych áut, Rolls vám vydrží jeden. A nebudete mať potrebu ho meniť.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku