2023-11-09 18:28:00
Mercedes CLA 220d Shooting
Mercedes CLA 220d Shooting Brake
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Mercedes-Benz CLA220d Shooting Brake - Prelínanie tried a prístupov

O novom označovaní modelov Mercedesu ste už určite počuli.

Je to štýl, pri ktorom sa koncové písmeno vždy zhoduje s veľkostnou kategóriou. Pri CLA je to logicky trieda A a Shooting Brake znamená, že to je športovo ladené kombi. Je to už druhá generácia a už druhá, ktorá predvádza práve túto možnosť. Druhá, ktorá ale narástla vo všetkých rozmeroch a aktuálne sa ukazuje v modernizovanej forme ako jedno z najkrajších kombi nižšej strednej triedy, či skôr segmentu C.

Ak by ste hľadali zmeny po facelifte zvonku, tak tých naozaj veľa nie je, aspoň nie sú úplne viditeľné. Navedú vás trochu inak zoskupené svetlomety a hlavne inak riešená masku chladiča. Je teraz uniformnejšia s ostatnými novými modelmi a predvádza to, čo modely Rolls-Royce na strope. Hviezdnu oblohu. A Mercedes má na ňu absolútne právo, lebo hviezdu má aj v znaku.

Zdroj: Jozef Murárik

Ďalšie pohľady na CLA predvádzajú eleganciu a nadčasovosť bez akýchkoľvek agresívnych výstrelkov, ktoré by mohli prísť práve s balíkom AMG. Toto je základná verzia, ktorá autu stále sedí. A rovnako základnejšie sú aj zliatinové disky s priemerom iba 18 palcov a mnohými lúčmi. Neviem, či by som si toto auto špecifikoval inak. Azda jediné, čo mi zvonka trochu prekáža je opticky veľký nájazdový uhol vzadu. Ale aspoň nešľahnete do prvého obrubníka. Ak áno, tak si to odnesú falošné koncovky výfuku.

Nevidí sa úplne často, že by automobilky takto pekne zakomponovali veko batožinového priestoru. Je totiž v jednej línii s nárazníkom a poslednými stĺpikmi karosérie. Toto rozhodne nie je štandard a väčšina automobiliek veko batožinového priestoru trochu, z praktických dôvodov, posúva do vnútra auta. Tu však hra prím dizajn a takto je to optimálne!

A aký je teda vlastne základný rozdiel medzi Shooting Brake a obyčajným kombi? Je to vo viacerých detailoch. Shooting Brake má rozhodne nižšiu stavbu karosérie a môže mať rýchlejšie klesajúcu zadnú časť. Najmä však má bezrámové okná vo dverách. Tie vyzerajú úplne fantasticky a recept pri otvorení je pre niekoho aj šokujúci. Ale treba uznať, že Mercedes s bezrámovými dvermi vysporiadal naozaj efektívne a nemá ani typické známky hučania ako to robili kedysi vozidlá od japonskej hviezdnej značky. Sem jednoducho neprichádza nežiadúci aerodynamický hluk. Zatiaľ teda výborne!

Zdroj: Jozef Murárik

Interiér triedy CLA po facelift zjavne na prvý pohľad neprešiel až toľkými zmenami, ale tu zdanie veľmi klame. Druhý pohľad odhalí okamžite novú stredovú časť tunela, ktorá už nedisponuje dotykovou ovládacou plochou infotainmentu. Miesto nej je plytká vanička, do ktorej dáte niektoré druhy menších telefónov, ale rozhodne nie všetky a rozhodne už napríklad iPhone 12, 13, 14 a odvodené Pro nezmestíte. A to ešte nemusím mať verziu Max. Ďalšou zmenou, ktorá je na pohľad neviditeľná, je spracovanie. Kým predchádzajúce alternatívy pred faceliftom občas vedeli zavŕzgať plastami v prístrojovej doske, táto nová, vylepšená trieda CLA už jednoducho nevŕzga. Takto to malo byť od začiatku, ale z auta je teraz omnoho lepší pocit ako kedykoľvek predtým.

A dobrý pocit podporuje aj čalúnenie. Bledá koža, aj keď nie úplne pravá, pravá asi tak ako pery Silvie Kucherenko, s bledou farbou vyzerá jednoducho super. Na údržbu bude náročná a modré rifle ju hneď zašpinia, ale aj na toto už existujú prípravky, aby zabránili oteru. Odporúčame vaše lokálne, alebo celoslovenské detailingové nové štúdio.

Nová generácia MBUX, teda nová verzia, prináša na mape niekoľko ovládacích ostrovčekov, ktoré pripomínajú nulovú vrstvu väčších vozidiel. Jasné, tu je displej stále široký, nie portrétovo orientovaný a klimatizácia má, našťastie, svoje pevné miesto s tradičnými posuvnými tlačidlami a reálnymi tlačidlami. Tu sa žiadne dotykové vymoženosti nechystajú. Rovnaké konštatovanie sa už ale nedá povedať o volante. Volant získal čisto dotykové ovládanie všetkého a treba ale uznať, že Mercedesu to ide o kúsok lepšie ako Volkswagenu. Pre niekoho môže byť výraznou výhodou použitie volantu, ktorý nie je v balíku AMG, lebo má dotykové plochy väčšie a nie rozdelené na niekoľko častí. Ale aj samotný volant je väčší, čo zistíte až po presadnutí medzi verziami týchto vozidiel.

Zdroj: Jozef Murárik

Predné sedadlá sú teda výborné a majú dostatok priestoru. Dokonca aj lakťová opierka sa otvára tradične do bokov. Pod ňou je obrovský odkladací otvor. Zadné sedadlá sa však nehrajú na obrovské priestorové čary, sú skôr priemerné. Rozhodne sú priemerné na to, že CLA Shooting Brake ostalo jediným Shooting Brake v ponuke a niektorými rozmermi by vedelo nahradiť aj CLS Shooting Brake. Rozhodne to hovorí kufor s objemom 490 litrov.

Tu nesmiem zabudnúť spomenúť jednu dôležitú charakteristiku. Kufor má medzigeneračne nielen väčší objem, ale, čo je ešte dôležitejšie, širší nakladací otvor. A o dobrých 15 až 20 cm. Toto sa faceliftom nezmenilo, možno sa trochu zmenili zadné svetlá, batožinový priestor má stále vysokú hranu, ale aspoň dostatočne širokú. Kufor viete ďalej meniť sklápaním sedadiel, ale to je asi štandard a inak to byť nemôže, tu sú dokonca až tri časti operadla.

Aký motor by ste zvolili do CLA Shooting Brake? Jasné, hneď prvé, čo nápadne, je AMG. Ale určite? Mne sa do rúk dostala verzia CLA220d s dvojlitrom umiestneným vpredu naprieč, ktorý spolupracuje s osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Krotí výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 400 Nm. Vozidlo má poháňanú iba prednú nápravu, čo by mohlo vyzerať ako problém, ale opak je pravdu.

Zdroj: Jozef Murárik

S týmto autom sa dá jazdiť s nechutne nízkymi spotrebami. Na jednu stranu je výkon dostatočný na dynamickú jazdu, na druhú stranu ju trochu podkopávajú pneumatiky. Nie, Bridgestone Turanza T005 rozhodne nie sú pneu určené na dynamické jazdenie. Je to skôr o komforte a toto podvedomé brzdenie vám reálne znižuje spotrebu. S týmto autom viete jazdiť kľudne za 5 litrov dokonca aj pod 5 litrov. Mne sa celotýždňový priemer dostal na 5,5 litra nafty na sto kilometrov a to som rozhodne nešetril. Jazdil som po diaľniciach v normálnych limitoch, používal som zrýchlenie, všetko tak, akoby som jazdil s vlastným autom. Raz sa mi ale podarilo prejsť 40 km kombinácie 50% diaľnice, 40% mimo mesto a 10% mesto trochu rozumnejšie a aj bez Eco režimu sa mi na displeji od štartu ukázala hodnota 4,6 l na 100 km.

Za cenu okolo 60 000 € je CLA Shooting Brake zaujímavou alternatívou ku… Aj ku Passatu. Nemá síce toľko miesta vzadu, ale má rozhodne viac štýlu. Pritom je za podobnú cenu. Jasné, CLA je z kategórie o stupienok nižšie, ale rozhodne tak nevyzerá. Rozloha auta totiž vyzerá väčšia ako reálne je. Pritom s dvojlitrovým naftovým motorom a takouto výbavou, bez balíka AMG, s rozumným priemerom diskov je vozidlom, ktoré neunaví ani na dlhých trasách a reálne mu asi nič nechýba. Dokonca, na rozdiel od GLA, tu naozaj ani ten hasiaci prístroj nezavadzia.

Zdroj: Jozef Murárik

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz CLA 220d Shooting Brake
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1950
Výkon (kW):  140/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750
Prevodovka: 8-stupňová automatická DCT
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 237
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 5,1-5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4688/1999/1430
Rázvor náprav (mm): 2729
Objem batožinového priestoru (l): 490
Objrem palivovej nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1560
Užitočná hmotnosť (kg): 520
Rozmer pneumatík základ: 205/55 R 17
Základná cena verzie: 41 598 €
Cena testovaného vozidla: 48 536 €
   
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku