2023-11-10 10:30:00
Toyota Corolla kombi Dynamic
Toyota Corolla kombi Dynamic Force
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Corolla Sports Tourer GR Sport - športovejší športovec športuje

Športová Toyota Šport Kombi vo verzii Gazoo Racing s novým športovejším motorom Dynamic Force športuje viac. Hlavne o tom hovorí.

Keď si predstavím, kam všade by sa dalo v názve tohto modelu vložil slovo šport, najviac sa mi páči slovo Šporolla. Trojvýznam v tomto slove je do očí bijúci. Jedným slovom dokáže opísať fakt, že model Toyota Corolla má chuť športovať a šporiť peniaze zároveň. A keď ju chcete, tiež by ste si mali niečo šporiť, lebo zadarmo nebude. Cena štartuje na úrovni 35-tisíc eur. Keď si pozriem konkurentov, veľa ich nenájdem. Nie z kategórie full hybrid. Nájdem pár naftových mohykánov, pár benzínových mild-hybridov s veľmi presným označením - slabý hybrid, no a niekoľko plug-in hybridov. Najlepšiu cenu vie ponúknuť zástrčkový Peugeot 308 SW. Vyslovene pekné auto je v najnižšej dostupnej výbave o pár korún lacnejšie ako Corolla GR Sport. Peugeot sa o športovosť starať príliš nemusí, má ju v dizajne ako i vo fakte, že s plug-in hybridom má viac síl a dynamiku väčšmi obľubujúci podvozok.

Zdroj: Ján Hargaš

180 koní maximálneho výkonu plug-in hybridu v tomto konkurentovi je o trochu menej a dané auto je aj pri dynamike o trošku pomalšie, nie o veľmi veľa. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h má Corolla po výmene motorizácie o 0,2 sekundy rýchlejšie. Z tohto hľadiska je potom presnejším konkurentom verzia s výkonom 225 k, no tá je až od najvyššej výbavy a stojí 42-tisíc eur, čo je viac, než GR Sport v plnke za 39. Silnejší hybrid u Pežotovcov a taktiež u Oplovcov má rovnaké zrýchlenie z 0 na 100 km/h a veľmi veľmi podobnú pružnosť pri teste s vybitou batériou.

Zdroj: Ján Hargaš

Lebo áno, ak chceme porovnávať dynamiku full hybridu a phevu, mali by sme byť fér. A fér je, keď phev ukáže svoje schopnosti v momente, keď je na rovnakej štartovacej pozícii. Ak by ale išlo o najlepšie časy, PHEV je o pár desatín lepší ako Corolla. Potom tu ešte máme SEAT Leon eHybrid, respektíve Cupru Leon. Prvá menovaná je lacnejšia v športovej výbave FR, druhá verzia je zas drahšia ako Corolla vo fullke. Môžete si vybrať aj Golf prípadne väčšiu Octaviu s podobnými parametrami a s elektrickým dojazdom.

Inak má Corolla GR Sport ešte konkurenta v podobe liftbacku menom Honda Civic. Podobne koncipovaný full hybrid (v technických detailoch ani nie, no vo všeobecnosti áno), podobná športová orientácia modelov, podobné schopnosti. Corolla má o 22 koní viac a tak má aj o máličko lepšiu dynamiku. Vo výbave Sport je potom Civic vlastne na tej istej štartovacej pozícii. A práve tam by som hľadal reálne najväčšieho konkurenta pre toto auto. Pretože síce športuje, neobťažuje nabíjaním, a pritom vie ponúknuť nízku spotrebu s prísľubom veľkej výdrže.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaná Corolla GR Sport priniesla do garáže Podkapotou okrem ukážku tejto novej výbavy zároveň prvú motorizáciu s pohonom 5. generácie hybridného systému v koži najpredávanejšieho auta na svete. Treba uznať, že to autu extrémne svedčí. Nielen z hľadiska podčiarknutého dizajnu, najmä z hľadiska vylepšenia pohonnej sústavy. Konštruktéri priniesli 5. generáciu pohonu relatívne krátko po príchode 4. generácie. Nie je preto medzi nimi až taký zásadný rozdiel, no evolúcia sa poprieť nedá. Motorizácia je lepšia. Má vyšší výkon, má citeľne lepšiu akceleráciu, má citeľne lepšiu reakciu na plyn, má lepší zvukový prejav a má rovnakú, ba nižšiu spotrebu. Konštruktéri si dali záležať na lepších reakciách auta v zákrutách, GR Sport má k dispozícii aj adaptívne tlmiče, čo je pre Toyotu vlastne novinka.

Taktiež pri akcelerácii väčšmi pracuje elektromotor, čo zas umožnilo znížiť otáčky v zábere spaľovaciemu motoru a tým znížiť hlučnosť sústavy. Vďaka vyššej účasti elektromotora sú odpichy vyslovene návykové a keď ich prestanete mať, dostanete, tak ako ja, mohutné abstinenčné príznaky. Najlepšie na tom však je, že nech šliapete po plyne v meste a v okolí i na diaľnici akokoľvek, stále jazdíte s vyslovene smiešnou spotrebou a nemusíte sa o to snažiť tým, že budete neustále zapájať auto na zástrčku. A to je príjemné až osviežujúce. Netvrdím, že plug-iny sú zlé. Len nie sú pre každého. Táto verzia nekompromisnej a univerzálnej ekológie osobnej dopravy je naozaj pre každého, každý si ju môže užívať a stúpať na plyn s ľahkým srdcom nezaťaženým predstavou vyhľadovaného ľadového medveďa, alebo tak. Isteže na to takmer nikto nemyslí, ale ten kto si kupuje Toyotu hybrid celkom zreteľne hovorí svetu: mám na nové auto, mám rozum, chcem šetriť planétu a elektromobil je mi na nič.

Zdroj: Ján Hargaš

Nová Corolla s motorom Dynamic Force je skrátka dynamickejšia. Zlepšila sa vo všetkých troch sledovaných parametroch pružnosti. Od základného zrýchlenia z 0 na 100 km/h cez merané reálne pružnosti. Zo 60 na 100 km/h zrýchľuje za 5,28 s (-0,37 s) a z 80 na 120 km/h za 6,05 s (0,81 s). Zvýšenie pružnosti ide presne podľa očakávaní, a síce sa zlepšil hlavne druhý pružný šprint. Práve tam totiž zvýšenie výkonu o 26 koní pomáha viac, než čokoľvek iné. A podobné je to aj pri pružnosti nad tieto rýchlosti. Jednoducho je auto markantne svižnejšie vo vysokých rýchlostiach a zároveň je citeľne rýchlejšie v nízkych a stredných rýchlostiach. Toto už sú seriózne dynamické parametre, ktoré atakujú úrovne hot-hatchov nedávnej minulosti a v niektorých prípadoch ich aj podliezajú. Najmä sa však vodič cíti, akoby bol ešte rýchlejší, než ukazujú merania, pretože prevodovka reaguje okamžite, celá sústava tlačí do pedálov hneď ako to spravíte vy a tak sa celé predbiehanie stáva priam intuitívne, organické, priam zrastené. To auto skrátka dominuje v tom, že robí presne to, čo od neho čakáte, presne tak ako to čakáte. Kto nezažil, nepochopí. Nie je to také prudké ako pri elektromobile, no to tiež preto, lebo pri elektromobile sa časť zmyslov zrýchlenia nezúčastňuje. Jednoducho: auto je dynamickejšie a jedným dychom aj bezpečnejšie, lebo vodič presne vie čo sa bude diať a nič to nezmení, azda len klzká vozovka, no kto by to neočakával? Iba blázon.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže áno, slabinou auta naďalej zostáva absencia pohonu oboch náprav. V tomto je ešte lepšia Corolla Cross, respektíve RAVka. Kto však potrebuje viac priestor v kufri a SUV nechce, FWD pozná a neprekvapí ho. Hlavné je, že to funguje dobre a podvozok je spoľahlivý člen výpočtu.

Auto je tiché, komfortné. Slabinou je odhlučnenie v hornej časti kabíny. Tam už mnohí konkurenti investujú do viacvrstvových skiel so zvukovou izoláciou, prípadne sa aspoň snažia lepšie odhlučniť strechu a stĺpiky. Tu to tak nie je, takže vstup do tunela vás v prvých týždňoch zakaždým prinúti skontrolovať, či doliehajú všetky okná, úroveň hluku sa jednoducho zvýši výraznejšie, než je za tieto peniaze bežné. A to platí aj pri fujazdení po diaľnici. Hluk skrátka ide hore. Zároveň je to typické negatívum japonského auta - audio. Audio systém môže byť akokoľvek dobrý, ale keď nemáte šumy a hluky dostatočne izolované, prejaví sa problém. Konštruktéri sa skrátka toľko snažili vyladiť podvozok a motor, až im ušiel vlak v oblasti izolácie kabíny. Nie je to veľký prehrešok, rýchlo si zvyknete, no je to tam a ja mám povinnosť o tom informovať. Osobne mám radšej perfektnú motorizáciu, než perfektnú zvukovú izoláciu, no je to o tom, čo je pre vás dôležitejšie. Pre mňa je v tejto cenovej relácii jediný konkurent. Vlastne sú dvaja. Dva zvyšné hot-hatche, ktoré ešte viete kúpiť pod 40 litrov - i30 N a Golf GTI. To sú jediné alternatívy. Tak dobrý je tento pohon. A iba tu sa dá zvýšiť zážitok z jazdy v danej cenovej rovine.

Zdroj: Ján Hargaš

Okrem toho, že máte naozaj "vymaznanú" pohonnú jednotku a nadmieru dobrý podvozok, máte priestranné auto, ktoré ľahko odvezie štvoricu. Nie je veľmi vysoké, takže starší budú pri nastupovaní frfľať, ale o to pri dobrej spotrebe a dobrej jazde až tak nejde. Hlavné je, že má Touring Sports veľký objem kufra, že sa v nej výborne sedí a aj jazdí. Za volantom je to skutočne príjemné. Všetko sadne do ruky, posed je takmer športový a sedadlá poskytujú výborné bočné vedenie i anatomicky sú dobre tvarované. Auto sa nesnaží z radenia spraviť čajové mecheche s keksíkom a čajovým setom, kde všetci musia držať pohár s malíčkom vystretým... Toto je riadna páka, pri ktorej je hneď jasné kde ste a čo sa deje a hlavne kam pôjdete, keď pustíte brzdu. Toľko krát som v iných autách už mal jednu nohu von, keď sa auto pohlo, lebo tlačidielko, či posuvníček nepostrehli, že som zaradil P... To sú také slepé uličky a taká konštruktérska sprostota, až je mi smutno. Niečo ako digitálne spätné zrkadlá (vonkajšie i vnútorné), nech teda nekopem len do Európanov...

Zdroj: Ján Hargaš

Corolla výborne svieti, asistenčné systémy prešli ďalšou aktualizáciou, ktorá ich napriek očakávaniam nerobí nepríjemnejšie. Nový informačno-zábavný systém konečne vyzerá moderne a vie aj slúžiť moderne - občas sa mu veľmi nechce a niekedy máte pocit, že vás všetci podceňujú, lebo očakávajú, že si nič neviete nastaviť, ale dobre. Je to lepšie ako priemer a hlavne je to lepšie ako predtým. Na Corollu vo verzi kombi s týmto motorom a výbavou by som si ani nemusel zvykať. Je to predĺžená ruka človeka, plní všetko čo od osobného auta pre troj až štvorčlennú rodinu môžete čakať. Nemusíte presadať do SUV, môžete jazdiť aj za 3,8 litra (okresky a mesto, plné cesty). No môžete sa aj veľmi ponáhľať a tešiť sa z jazdy. 9 z 10. Ak hľadáte úsporné a zároveň svižné kombi s automatom, práve ste ho našli. Gratulujem. Už len doriešiť financovanie, lebo kedysi boli takéto autá o kus lacnejšie. No doba pokročila.

Technické údaje

Model: Toyota Corolla Touring Sports Hybrid Dynamic Force GR Sport
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1987
Výkon (kW/ot.):  112/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/4400-5200
Prevodovka: automatická e-CVT
Maximálny systémový výkon (kW) 144
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,4-4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4653/1790/1435
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 581
Objem palivovej nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1440-1535
Užitočná hmotnosť (kg): 515
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena Corolla TS 26 990 €
Základná cena hybridu Dynamic Force: 30 790 €
Základná cena verzie GR Sport Dynamic Force: 35 290 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku