22.11.2017

TEST: Peugeot 3008 GT 2,0 Hdi – Auto roka v športovom kabáte

Už sme si ho užili dvakrát – raz počas cesty do Talianska a druhý raz v prvom teste v našej redakcii.

Auto roka 2017 má svoj titul tak trocha netradične – historicky po prvý raz sa ním totiž hrdí zástupca kategórie SUV, čI skôr crossover. Zdá sa, že nielen porota, ale aj široká verejnosť, ktorá sa rozhodla pre toto auto, ocenili súčasné trendy. Tie kážu, aby auto bolo aspoň crossover, ak nie pravé SUV. Vlastne to „pravé“ SUV je dnes skôr výnimka, ako skutočnosť. Pohon 4x4 má iba niekoľko modelov. Väčšina je s pohonom prednej nápravy a smerom k SUV iba „robí svaly“ svojim vzhľadom.

Nuž, ale nedajte zákazníkovi, čo chce... Toho si boli vedomí aj v Peugeote, keď navrhovali novú generáciu modelu 3008. Vyzerá celkom inak, ako predchodca. Ten mal premiéru v roku 2009 a bolo to auto, z ktorého ste mohli mať oprávnene zmiešané pocity. Napriek tomu, že počas svojej existencie nazbieral množstvo rôznych ocenení.

V prípade novej 3008-ky cítiť futuristické poňatie zvonka, ale hlavne v kabíne. Nejde totiž iba o nejaký facelift so zachovanou DNA pôvodného riešenia, ale premenu takmer na nepoznanie. Nový Peugeot 3008 prekvapil technickými riešeniami a najmä celom odlišným dizajnom exteriéru aj interiéru.

SUV bez pohonu na všetky štyri

Okrem toho, že poriadne rozvíril vlnu diskusií, olej do ohňa prilial aj zisk titulu Európske auto roka. Je to francúzske SUV, no bez pohonu 4x4. Naozaj by to však chcelo 4x4? Čiastočnú odpoveď hľadajte vo všetkých doterajších testoch a recenziách, v ktorých sme 3008-ku už poobracali asi z každej strany. Tentoraz sme na skusy mali špičku modelového radu s označením GT. Je k dispozícii iba v jedinej verzii, kde sa kombinuje silný vznetový dvojlitrový motor a samočinná prevodovka. Ako to funguje v praxi?

V prvom rade ide o identifikáciu, presnejšie o odlíšenie od ostatných „štandardných“ verzií s rôznymi motormi pod kapotou. Na prvý pohľad sa GT od nich nelíši. Okrem satinovaného povrchu mriežky chladiča namiesto chrómového nenájdete tvarové úpravy nárazníkov či masky chladiča. Ten má tesne pod kapotou iba vsunutú tenkú lištu. Rozpoznávacím znakom nie je ani lesklá čierna strecha Black Diamond vo farbe Perla Nera siahajúcou až po zadné svetlá. Môže ju mať totiž aj auto s voliteľnou výbavou GT line, ktorá je príplatkovou výbavou aj pre ostatné verzie a motorizácie okrem najslabšieho naftového motora v ponuke.

Dvojfarebná kombinácia karosérie Coupe Franche mala v našom prípade základ sivozelenú metalízu Smart Grey, ktorá prechádzala v zadnej časti v šikmom zostrihu do čiernej Perla Nera. Tieto prvky nie sú v základe, ale ani vyhradené verzii GT. Je to voliteľná výbava. Takže jednoznačná identifikácia je možná podľa „medených“ monogramov s označením GT na predných blatníkoch a piatych dverách.  Najlepším poznávacím znamením sú dva pochrómované obdĺžniky v zadnom nárazníku. Tvária sa ako integrované výfukové koncovky, ale je to iba imitácia.

Celok dotvorili osemnásťpalcové disky kolies Detroit s leštenými i tmavými plochami so zimnými pneumatikami s rozmerom 225/55 R18. V základe pre letné pneumatiky však verzia GT obúva 19" dvojfarebné „diamantové“ zliatinové disky Boston s pneumatikami s rozmerom 235/50 R19.

Interiér je luxusný a komfortný

Pri pohľade dovnútra je na spodnej časti volantu označenie GT a nad podlahou sú kovové pedále a opierka nohy. Čo je špecifické, tak to je už len čalúnenie, ktoré bolo kombináciou kože s oranžovo-medeným prešívaním alcantary do vzoru, ktoré dodali vnútornému priestoru nádych luxusu. Špičková verzia má na palube „náklad“ výbavy. Štandardne tam je skoro všetko, čo je k dispozícii. Priplatiť si nemusíte za Full LED svetlomety, sekvenčné smerovky, bezkľúčový systém, navigačné rozhranie, či audiosústavu s reproduktormi Focal.

Za príplatok je však je napríklad panoramatická strecha, či povedzme indukčné nabíjanie telefónu. Spomínať „klaviatúru“ prepínania najčastejších režimov ďalej už ovládaných na dotykovej obrazovke v rámci druhej generácie i-Cockpit nebudem – skúste si prečítať hodnotenie z prvých dotykov s týmto riešením, aj pohľad kolegu v redakčnom teste verzie s motorom 1,6 HDi.

Sedadlá, hlavne v prednom rade sú veľmi dobré s primeraným bočným vedením. Horšie je to už vzadu, kde sú tri sedadlá so samostatnými opierkami hlavy, ale  s pomerne krátkymi sedacími časťami. Na predných je vysúvateľné predĺženie – vzadu by niečo také pomohlo. Plusom je podľa mňa prítomnosť zásuvky na 230V a pomerne hlboká a chladená schránka medzi prednými sedadlami, do ktorej pohodlne vojdú dve dvojlitrové fľaše.

Dynamika mu nechýba, asfalt ale netrhá

Do verzie 3008 GT sa montuje len najvýkonnejší motor z ponuky. Je to dvojlitrový 4-valec s priamym vstrekovaním nafty, má maximálny výkon 133 kW (180 k) pri 3750 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 400 Nm pri 2000 otáčkach za minútu. Papierové parametre tak sú celkom dobré. Kombinuje sa výhradne s automatickou prevodovkou so šiestimi prevodovými stupňami (EAT6). Chod motora je vďaka rozloženiu krútiaceho momentu už od pomerne nízkych otáčok pružný, pomerne tichý a celkom kultivovaný. Aj v tomto prípade, vlastne tak ako pri všetkých iných verziách modelu francúzskeho SUV, sú poháňané iba predné kolesá.

Nie je kombinácia relatívne silného srdca a pohonu iba jednej nápravy problém? Možno by niektorí čakali systém pohonu 4x4, ale to sa nekoná. Bežne ho potrebovať ani nebudete. Lebo aj keď je 3008-ka podľa výrobcu SUV (nie crossover), do terénu s ním asi veľmi jazdiť nebudete. Iba ak po výmoľoch a výtlkoch mestských a medzimestských ciest. Na cestu do ľahkého terénu ho vziať môžete. Veď testované GT bolo vybavené balíkom výbavy Advanced Grip Control s obsahom optimalizovaného riadenia trakcie s piatimi režimami, ako aj asistentom pre zjazd z kopca Hill Assist Descent Control. Konštruktéri a vývojári zrejme venovali veľa času vyladeniu elektroniky a počas jazdy to aj cítite. Ak ale chcete zdolávať náročnejší terén, poobzerajte sa po iných modeloch.

Vráťme sa na cestu, ktorá je revírom 3008-ky. S najvýkonnejším motorom je celkom svižný. Subjektívne sa aj vďaka dobrému odhlučneniu zdá, že mu z pokoja na 100-ku stačí menej ako necelých 9 sekúnd (výrobca udáva 8,9). Ale napriek označeniu Gran Turismo nečakajte športové výkony. Môže za to „vláčny“ prejav automatickej prevodovky. Veľmi nepomôže ani prepnutie do športového režimu.  Fungovanie prevodovky sa v automatickom móde zrýchli iba nepatrne. Výraznejšie je zosilnenie umelo generovaného zvuku motora z reproduktorov.

Na podvozku sa ale žiadna zmena nekoná. Ten je už štandardne vyladený kvalitne. Lenže  ie pre športové využitie. Je síce tvrdší, čo zistíte pri prejazde nerovností, ale aj dosť mäkký pri manévrovaní. Stačí síce stádu dieselových „koní“ pod kapotou, ale auto sa s ním pomerne dosť nakláňa. Nie je to vzhľadom ne jeho výšku veľmi výrazné a dokážete sa s ním aj dostatočne „vyblázniť“ rýchlejším prejazdom v prudších zákrutách. Cítiť však, že ťažisko auta je pomerne vysoko. Radiť rýchlosti sa dá aj páčkami pod volantom, ktoré sa s ním neotáčajú – pre niekoho výhoda, pre mňa trocha problém, keď hlavne pri ostrých serpentínach treba prehmatávať.

Spotreba je v pohode, aj keď...

Ak teda akceptujete, že je inde, ako tvrdia papierové údaje. Je samozrejme vyššia, ako má verzia s 1,6 litrovým vznetovým motorom. Mestské „prechádzky“ si vypýtali približne 7 litrov na 100 km, čo je 1,5 litra navyše. Po jazde na okresných cestách si turbodiesel vypýtal necelých 5 litrov, čo bolo len 0,6 litra navyše oproti papierovým predpokladom. Jazda po diaľnici mala priemernú spotrebu 6,3 – 6,5 l/100km. Celková kombinovaná spotreba sa dostala na 6,9 litra. Nie je to málo, ae zodpovedá to realite jazdy na zimných pneumatikách.

Záverečné zhodnotenie

Takmer všetko sme už o novej 3008-ke napísali – nie iba v tomto teste, ale aj v tých predchádzajúcich. Na jednej strane je to auto, ktoré dobre vyzerá, má výborné predné sedadlá, veľmi slušne jazdí a má veľa priestoru pre batožinu a odkladacích priestorov pre posádku. Keď sklopíte operadlo spolujazdca, dá sa v ňom prepraviť aj 3 metre dlhý náklad. Alebo operadlo poslúži ako stolík pre vodiča, či podložka na nohy pre pasažiera na zadnom pravom sedadle. Horšie je, že ak sú predné sedadlá v najnižšej polohe, cestujúci vzadu nemajú kam poriadne zasunúť chodidlá.

Problémom môže byť aj cena. Začína sa tesne pod 20 000 eur, čo je veľmi slušné. Skúšaná verzia GT už má ale základnú cenovku na 34 890 €. Stačilo pár príplatkových vecí a cena atakovala 40 000. V tejto hladine je už dostatok kompaktných SUV s pohonom všetkých kolies, ktoré Peugeot 3008 neponúka. V roku 2019 príde síce aj pohon zadnej nápravy, ale to bude hybdridná verzia, kde sa o to postarajú elektromotory. Podľa reakcií ľudí by mnohí ocenili pre špičku v portfóliu oveľa viac možnosti odlíšenia vzhľadu auta od sériových verzií.

P.S. Už sme ochutnali novinku, ktorá vznikla na základe spolupráce automobiliek Opel a Peugeot. Tá sa stala tej prvej iba nedávno novou „matkou.“ Určite bude zaujímavé porovnať futuristické poňatie Francúza s klasickým poňatím Nemca v podaní modelu Grandland X.

Technické údaje

Model: Peugeot 3008 GT 2,0 HDi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  132/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 211
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,5/4,4/4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4447/1841/1624
Rázvor náprav (mm): 2675
Objem batožinového priestoru (l): 520/1482
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1565
Užitočná hmotnosť (kg): 525
Rozmer pneumatík: 225/55 R18
  225/55 R18
Základná cenníková cena modelu: 19 990 €
   
Základná cena verzie: 34 890 €
Cena testovaného vozidla: 39 090 €

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.