07.03.2017

Auto roka 2017: Je Peugeot 3008 naozaj najlepším autom na trhu?

Peugeot 3008 sa včera stal autom roka 2017. Ocenenie COTY 2017 putuje opäť do Francúzska.

Peugeot 3008 sa stal európskym autom roka 2017. Porota zložená z motoristických novinárov z veľkej časti Európy rozhodla. Tesné víťazstvo Peugeotu 3008 je už celkovo piatym zárezom francúzskej značky. Naposledy toto ocenenie získal Peugeot 308.

Ako som už naznačil, víťazstvo vôbec nebolo jednoznačné a prvá pozícia len tesne unikla modelu Alfa Romeo Giulia. Tretie miesto s už výraznejším odstupom patrí modelu Mercedes Triedy E.

Od európskych motoristických novinárov sediacich v porote COTY dostal nový Peugeot 3008 celkovo 319 bodov a pre 21 z nich bol najlepším autom pre rok 2017. Druhé miesto s počtom 296 bodov a 19-timi víťazstvami získala Alfa Romeo Giulia, tretí bol Mercedes triedy E s celkovým počtom 196 bodov a 12-timi víťazstvami.

Porota z 22 krajín Európy vrátane Ruska (Slovensko tradične absentuje) do užšieho finále vybrala 7 automobilov. Finalistami Car Of The Year (COTY), alebo Auta roka 2017 boli Peugeot 3008, Toyota C-HR, Alfa Romeo Giulia, Mercedes E, Citroen C3, Nissan Micra, Volvo V90/S90.

Prečo nevyhrávajú autá prémiových výrobcov?

Ak sa pozrieme na víťazov za ostatných dvadsať rokov, ani raz si cenu neodniesol automobil v segmentoch E a vyššie. Maximum sú autá segmentu D – teda stredná trieda a ani v jednom prípade nešlo o auto od prémiovej značky. Najväčšie autá, ktoré súťaž vyhrali sú Ford S-Max (2007), VW Passat (2015), Opel Insignia, či Alfa Romeo 156. Za dvadsať rokov cenu nezískalo ani jedno auto prémiovej, luxusnej, či športovej značky. V listine víťazov by ste ťažko hľadali autá značiek BMW, Audi, Mercedes, no nenájdete tam ani švédske, či japonské prémiovky ako Volvo, SAAB, či Subaru. To naozaj vyrábajú také zlé autá? Nemali by v takom prípade už dávno skrachovať? Ani jeden Mercedes? Ani jedno BMW?

Pritom za tú dobu všetky spomenuté značky prinášali do Európy unikátne technológie, z ktorých množstvo si populárne značky neosvojili doteraz. Od kľúčových bezpečnostných prvkov a asistenčných systémov, cez výnimočné motory, po technológie zvyšujúce luxus na palube, a to vo všetkých smeroch.

V histórii víťazov za ostatných 20 rokov nájdete aj takých exotov ako Opel/Vauxhall Ampera (2012), či Fiat Panda. Ak by ste si pri Ampere pomysleli, že porota je zameraná na eko autá, budete mať čiastočne pravdu. Medzi víťazmi totiž nájdete aj elektromobil Nissan Leaf, spomínanú hybridnú Amperu, či hybridnú Toyotu Prius. Márne by ste však hľadali BMW i8, McLaren P1, Porsche 918, Ferrari LaFerrari, no rovnako márne by bolo pátranie po BMW i3, či Tesle S a množstve ďalších hybridných, elektrických, či vodíkových vozidiel.

Zmanipulované?

Mohli by sme všetko uzavrieť podobnou rečníckou otázkou a nechať čitateľa s pocitom, že dnes je zmanipulované všetko a že ak nemá človek kúpených kľúčových ľudí, môže sa rovno zahrabať. Ale svet nie je čiernobiely a platí to aj v tomto prípade. Navyše by to bola hrubá urážka všetkých áut, ktoré toto ocenenie získali a že medzi nimi je prevažná väčšina skutočne dobrých vozidiel nemusíme ani písať. Stačí sa pozrieť na štatistiky koľko áut z jednotlivých typov jazdí po európskych cestách. Že sa aj majster tesár utne dokumentuje spomínaná Ampera, Panda a ďalšie zábavnosti, ktoré nemajú ani veľký predajný potenciál, ani nedokázali zmeniť Európu.

Nie, tu nikto nemusí priamo uplácať porotu, avšak z výsledkov je úplne zrejmé, že kritériá pre porotu sú nastavené inak, než by bežný sedliacky rozum predpokladal. Porotcovia totiž nevyberajú najlepšie auto roka, iba auto roka, teda auto, ktoré svojim vlastným spôsobom vytvára ucelený, komplexný balík s rozumnou cenou, teda balík s potenciálom veľkého úspechu u motoristov v Európe.

Zaslúži si Peugeot 3008 ocenenie Auto roka 2017?

To paradoxne ukáže až čas, predaje, skúsenosti zákazníkov, no podľa poroty má našliapnuté dobre. Nie je to auto, ktoré by vynikalo použitými technológiami, výdržou, spotrebou, podvozkom. Je to však nové auto, ktoré má vo všetkých merateľných kategóriách dobré výsledky. Pôsobí veľmi sviežo, nesie sa v modernom duchu, a to ako z hľadiska dizajnu exteriéru a interiéru, tak z hľadiska využitia moderných prvkov výbavy (dotykový displej, asistenčné prvky), z hľadiska papierových parametrov i z hľadiska poskytnutého priestoru pre posádku. Porota pri tomto aute pozitívne ocenila i dobre nastavený podvozok. Napriek absencii pohonu všetkých štyroch kolies ponúkne auto adekvátnu svetlú výšku, dobre nastavenú trakčnú kontrolu a vhodné jazdné vlastnosti. No a čo je kľúčové, je to auto s veľkým predajným potenciálom, je to totiž crossover. 

Čo už nestihne auto, doťukne PR oddelenie

Nebuďme naivný. Vhodne nastavený marketing, zmysel pre detail pri prezentovaní produktu pred porotcami a najmä výborne nastavená komunikačná stratégia (vrátane ochoty pri testovaní áut porotcami) vedia napomôcť výsledku a vo všeobecnosti môžu byť rozdielovým parametrom podobne (či spoločne) ako očarujúci dizajn.

Anketa Auto roka 2017 vás nemá presvedčiť, že víťaz je to najlepšie čo na trhu za svoje peniaze aktuálne kúpite (i keď sa o to môže pokúšať), anketa a hlavne jej výsledky majú potenciálnym zákazníkom poradiť, ukázať stanovisko novinárskej obce. Auto roka neodpovedá na otázku spoľahlivosti a spoločného dlhodobého spolužitia, na to dá odpoveď až čas. Ak teda hľadáte komplexný balík s dosiahnuteľnou cenou, univerzálny automobil s potenciálom vyhovieť najväčšiemu počtu zákazníkov v Európe, možno už poznáte odpoveď.

Porota európskej verzie súťaže Auto roka 2017 vybrala Peugeot 3008. Čo by ste si vybrali vy?

Mimochodom, jeden taký Peugeot 3008 k nám včera (symbolicky v deň vyhlásenia výsledkov) dorazil. Tak uvidíme, ako si povedie v redakčnom teste. Moje poradie v rámci finalistov by bolo nasledovné: 1. Alfa Romeo Giulia 2. Mercedes E 3. Citroën C3 4. Peugeot 3008 5. Toyota C-HR. A vaše?

________________________________________________________________________________

2016 - Opel Astra; 2015 - VW Passat; 2014 - Peugeot 308; 2013 - VW Golf, 2012 - Opel Ampera, 2011 - Nissan Leaf; 2010 - VW Polo, 2009 - Opel Insignia, 2008 - Fiat 500; 2007 - Ford S-Max.

________________________________________________________________________________

Ako prebiehalo celé vyhlasovanie - aj s rekapituláciou od celkom prvých začiatkov až po súčasnosť je na nasledujúcom videu. Je to záznam priameho prenosu zo včerajšieho popoludňajšieho vyhlasovania výsledkov, teda Auta roka 2017:

jh
ZDROJ: COTY

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.