2017-08-18 06:44:52
VW Golf 1,4 TSI
VW Golf 1,4 TSI Comfortline
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: VW Golf 1,4 TSI – keď vylepšíš etalón nižšej strednej triedy

Vytvoriť auto s vyváženými vlastnosťami nie je ľahké. Ak niekde pridáte, inde treba ubrať a naopak.

Vždy je to niečo za niečo... Toto tvrdenie však akoby neplatilo pre ikonu nižšej strednej triedy.  Takú povesť si vybudoval za 43 rokov Volkswagen Golf. Najpredávanejší model v danom segmente v Európe udáva roky trendy vo viacerých smeroch. Volkswagen Golf siedmej generácie sa podrobil modernizácii, ktorá priniesla ďalšie zlepšenia. Nielen vzhľadové v exteriéri aj vo vnútri auta, kde nebolo treba meniť veľa, ale hlavne technológie pre vodiča.

Viete, aké to je, nájsť niekde zabudnutých sto eur? Tak akosi som sa cítil, keď som objavil medzi článkami nezverejnený test inovovaného Golfa. Keby nejaké „obyčajné“ auto – ale zabudnúť na etalón ostatnej konkurencie v triede? Celkom ma potešilo, keď som si po troch mesiacoch čítal svoje vtedy napísané hodnotenie auta, že by som na ňom nezmenil vôbec nič. Iba som pridal tento odsek...

Zdroj: Jozef Vydra

Golf si za roky existencie vybudoval povesť štandardu. Hoci sú v triede autá, ktoré majú napríklad športovejší podvozok, zatiaľ posledné vydanie Golfa, teda jeho 7. generácia, má vyladenie podvozka zvládnuté na vysokej úrovni už aj v základnej verzii. Teda ak si odmyslíme všetky tie „gétečkové“ variácie na danú tému (teda GTI, GTE, GTD, alebo dokonca aj model R). Dotiahol sa tým na konkurenciu. Komfort pruženia a agilita jazdy ho dokonca posunuli na najvyššie priečky v danom segmente áut.

Tam teda nebolo treba meniť nič, jazdné vlastnosti sú naozaj úplne v pohode. Napriek tomu som mal pocit, že konštruktéri siahli aj na podvozok a utlmili prenos hluku od kolies, ako aj priečnych nerovností do karosérie. Buď zmenou uloženia, alebo niekde pridali izolačný materiál.

Vynovený Golf sa však „musel“ odlíšiť od doterajšieho na prvý pohľad. Iba niekoľko ťahov štetcom to samozrejme nezachráni, ale veci pomohlo pár výrazných zmien. Modernizovaný je celkový vzhľad auta, kde karoséria dostala ostrejšie kontúry a celkový vzhľad sa priblížil novej línii značky. Čo však určite zaujme na prvý pohľad, to sú nové svetlá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nielen tvarovo iné predné reflektory, ale aj ich osadenie – denné osvetlenie je LED, namiesto bixenónov (podľa stupňa výbavy) sú full LED svetlá. Aj s automatickým natáčaním svietenia do zákruty koštovali v našom prípade príplatkových 1720 eur navyše, ale svietia tak dobre, že nie je o čom premýšľať, či si ich vyberiete, alebo áno. Celkom prepracované sú štandardne dodávané LED zadné skupinové svetlá, čo ešte nie je v tomto segmente celkom bežné. Špičková verzia má (príplatkové za 380 eur) animované smerové svetlá. Úzky bielo-priehľadný pás LED mení pri blikaní farbu na oranžovú a svetlo postupuje od stredu vozidla k okraju. Je to efektné, páči sa to a hoci si nie som istý, či až priveľmi nebudú priťahovať pohľady vodičov za vami, opticky posunuli (spolu s prednými svetlometmi) Golf o pár rokov dopredu. Výrazne sa zmenila aj grafika červeného svetla koncových a brzdových svetiel. Vo výbave Comfortline a Highline pribudli v zadnom nárazníku chrómované prvky. Podľa mňa je ale toto zbytočný optický honor, ktorý ani nemusel na aute byť. Nuž ale – najvyššia výbava...

Golf má teraz mierne prepracované nárazníky so schovanými parkovacími snímačmi, ktoré nevidno. Rovnako tak radarový senzor tempomatu ACC/systému Front Assist, ktorý premiestnili za logo VW na maske chladiča. Vzadu pribudla chrómová lišta a koncovky výfuku. Mierne sa zmenili rozmery, ale nielen zmenou tvaru nárazníkov. Na dĺžku pribudli +3 mm, na výšku +17 mm ale o 17 mm je kratší rázvor.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Interiér sa zmenil v duchu doby, analógové prístroje dostali digitálnu podobu. Dá sa nastaviť podľa vlastného vkusu. Môže vyzerať ako klasické prístroje, alebo ako plné informačné centrum. Ak by v aute bola navigácia, môžete mať pred sebou aj veľký náhľad na mapu. Displej má síce vynikajúco ostrý obraz. No je príliš sklonený kolmo. Možno pre elimináciu odrazov a zrkadlenia Spolu s chýbajúcim tretím rozmerom (vystúpenými ručičkami analógových prístrojov) to pôsobí neprirodzene a veľmi umelo.

Stredový panel je pokrytý efektnou, veľkou presklenou plochou. Je pod ňou dotykový displej, na ktorom sa dá listovať (rádio stanice, nastavenie úvodnej stránky s hodinami), ale tiež ľahko orientovať v samotnom menu. Nevýhoda je zrejmá – po krátkom čase je dotyková plocha poznačená odtlačkami prstov. Navyše sa zmenila štruktúra menu, takže istý čas trvalo, kým som sa zorientoval. No načo sa menilo niečo, na čo si vodiči zvyk(a)li už predtým?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

„Náš“, teda skúšaný Golf nemal najvyšší model ovládania gestami, ktorý sme mali možnosť vyskúšať si počas medzinárodnej prezentácie a podľa pripomienok sa mal ešte meniť spôsob ovládania listovaním. Na „Active Info Display“ nebolo všetko na ovládanie dotykom – ostal aspoň gombík hlasitosti a zapínania. Kedy sa len vo VW naučia, že symbol zapnutia v jeho strede nemá byť otočný, ale pevný, aby sa neotáčal pri nastavovaní hlasitosti „hore nohami“?

V kabíne sa čiastočne zmenili použité materiály. Síce iba tak decentne, nenápadne. No celkovo ho posunuli zasa o kúsok ku kvalite. Najvýraznejšie sa zmena prejavila na dverách. Golf má už tradične veľmi dobrú ergonómiu ovládania, ale tiež výborné sedadlá a dobrú pozíciu za volantom pre rôzne vysoké postavy. Dlháňov, hlavne s nadpriemerne dlhými nohami môže tlačiť do kolena kľúč v zapaľovaní. Dá sa na to zvyknúť, alebo zvoliť verziu s bezkľúčovým vstupom štartovaním.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď som už spomínal podvozok, za 170 eur mal testovaný automobil nastavovanie jazdného profilu – aj v športovom móde si Golf dobre poradil so slovenskými cestami s jamami, výtlkmi a priečnymi nerovnosťami bez búchania, či ďalších zvukových prejavov. Pri nastavení na komfortný režim sme o nich takmer nevedeli. Auto sa správa v zákrutách veľmi dobre a stabilne, je dobre čitateľné a predvídateľné. Korekcie volantom majú adekvátnu spätnú väzbu – hoci by mohla byť ešte spontánnejšia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hoci sme dostali na vyskúšanie auto s úplne nezabehnutým „surovým“ motorom spotreba aj v tomto prípade oscilovala okolo hodnoty 5,8 – 6,1 litra na okresných cestách, 6,4-6,7 na diaľnici a v meste to bolo v širokom rozsahu medzi uvedenými hodnotami. Celkový priemer postupne klesal a ustálil sa v okolí 6,2 litra na 100 kilometrov. Po prejdení aspoň pár tisíc kilometrov by sa mala kombinovaná spotreba dostať k okoliu 5,5-6,0 litra, čo už nie je tak ďaleko od výrobcom deklarovanej spotrebe.

Golf aj po modernizácii je stále tým čím si získal priazeň motoristov – moderným, praktickým a ergonomicky vyváženým autom s typickým dizajnom, ktorým prezentuje svoju DNA. Má množstvo asistentov na palube, ktoré mu pomáhajú v hustej premávke. Hoci je drahší, ako konkurencia, snaží sa pred ňou udržať si náskok, ako sa na lídra trhu patrí. To sa mu úspešne darí a hoci ostatní dobiehajú vlastnosti, ktorými disponuje, facelift posnul vpred jeho typické vlastnosti. Po medzigeneračnom zlepšení vyzerá teraz etalón nižšej strednej triedy takmer prémiovo.

Technické údaje

Model: Volkswagen Golf 1.4 TSI BlueMotion Technology Edition Comfortline
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1395
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  92/5000 - 6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1400 - 4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 204
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,8/4,4/5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4258/1799/1492
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem batožinového priestoru (l): 380/1270
Objem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1246
Užitočná hmotnosť (kg): 504
Rozmer pneumatík vpredu: 225/45 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 225/45 R17
Základná cenníková cena modelu (1,0 TSI): 14 290 €
Základná cena modelu 1,4 TSI: 18 050 €
Základná cena verzie : 19 400 €
Cena testovaného vozidla: 23 200 €

Komentáre k článku