2015-07-26 11:23:51
Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic
Zdroj: Škoda auto

Záhadný prototyp Škoda 935 Dynamic mal po 80. rokoch znova premiéru

Jediný vyrobený model sa dočkal znovuzrodenia, vrátil sa na scénu po trojročnej renovácii.

Ako sa značka dostala k autu s karosériou prúdnicového tvaru? Mladoboleslavská Škodovka koketovala s motorom vzadu najneskôr od roku 1932. Projekt ľudového „Kadlomobilu“ 932 so vzduchom chladeným štvorvalcovým motorom boxer aj karosériou pripomínajúcou budúci legendárny Volkswagen uložila k ľadu. Bez dotácie, akú neskôr ponúkol Hitler na „chrobáky“ totiž nemala šancu dosiahnuť konkurencieschopné ceny.

Potom však na futuristickú „kvapku“ Tatra 77 z roku 1934 Škoda odpovedala v roku 1935 prototypom 935 s vodou chladeným plochým motorom boxer pred nápravou a elektromechanickým radením Cotal. V apríli 1935 tak na pražskom autosalóne spôsobila senzáciu Škoda 935 Dynamic, ktorá okrem iného zaujala aj nízkou hodnotou súčiniteľa odporu vzduchu.

Škoda 935 Dynamic je reprezentantom dizajnérskych a konštrukčných experimentov tridsiatych rokov a vo svojej dobe mala veľký vplyv na ďalší automobilový vývoj. Prúdnicové karosérie s pretiahnutou zadnou časťou boli vtedy znakom konštruktérskej moderny. Vývojárom v Škode sa podarilo udržať nízku hmotnosť karosérie použitím kombinácie oceľových (hlavne nosných) častí a hliníkových (zväčša) krycích plechov. Konštruktéri zvolili umiestnenie motora pred zadnou poháňanou nápravou. Bol to kvapalinou chladený plochý štvorvalec (boxer) s objemom 1995 cm³ s výkonom 40 kW (55 k).

Zdroj: Škoda auto


Škoda 935 Dynamic vznikla (vysoko pravdepodobne) ako jediný vyrobený exemplár a mala aj veľmi zaujímavý osud. Bezprostredne po veľtrhu v Prahe bol automobil určený pre ďalší vývoj a výskum, v lete 1939 ho však automobilka predala do súkromných rúk a na auto sa zabudlo. V privátnom vlastníctve bol automobil po nasledujúcich takmer tridsať rokov. Keď mladoboleslavská automobilka otvárala v roku 1968 svoje továrenské múzeum, vyzvala verejnosť, aby sa ohlásili majitelia zaujímavých historických exemplárov. Bol medzi nimi aj jeden farmár z Banskej Bystrice, ktorý zabudnutý model vlastnil. Česi od neho unikátne auto vykúpili a stalo sa jedným z prvých desiatich vozidiel vznikajúce zbierky. Keďže sa o aute nezachovali žiadne materiály, trvalo však ešte veľmi veľa rokov, kým zaoblená Škoda 935 Dynamic zamierila z depozitu do renovátorskej dielne. V roku 2012 začala Škoda s rozsiahlou renováciou tohto prúdnicového vozidla. Vzhľadom na chýbajúcu dokumentáciu to pre mechanikov nebola ľahká úloha. 

V rade detailov malo auto modernejšie riešenie než aké ponúkla už spomínaná Tatra 77. V čom sa oba konkurenčné projekty zhodovali? Mali nezávislé zavesenie kolies s kyvadlovými polonápravami vzadu, ďalej jednookruhové hydraulické brzdy a hlavne kvapkovitú karosériu jarayovského štýlu. Rešpektovala vtedajšiu dobovú teóriu o aerodynamicky ideálnom tvare zosadenom z dvoch na seba vzájomne položených rozrezaných kvapiek. Tatra aj Škoda sa držali tradičnej stavby karosérie s výdrevou a hlavnú výstuhu predstavoval stredový nosník podvozka. Škoda jeho dutinu využila ako palivovú nádrž, ale zrejme kvôli netesnostiam neskôr doplnila aj klasickú.

Zdroj: Škoda auto

Škodovka mala všetky predpoklady k podstatne lepším jazdným vlastnostiam ako Tatra 77. Pri rýchlostiach až 140 km/h bola Škoda stabilná vďaka dlhému rázvoru a širokému rozchodu kolies. Čo možno najviac neutrálne jazdné vlastnosti v zákrutách malo zabezpečiť priaznivé rozloženie hmotnosti. Hmotnosť hnacieho reťazca nesústredila za zadnou nápravou, ale rozložila: chladič bol vpredu ako po pol storočí neskôr v modeloch Škoda 105-135, za ním bola už spomenutá klasická nádrž, za zadným diferenciálom je síce iba štvorstupňová, ale poloautomatická prevodovka francúzskeho systému Cotal s užívateľsky mimoriadne jednoduchou predvoľbou rýchlostného stupňa a jeho elektromagnetickým radením. To prebiehalo netradične iba zošliapnutím a uvoľnením hydraulicky ovládanej spojky. Motor s rozvodom OHV a dvoma karburátormi Zenith spočíval v ideálnom bode medzi sedadlami a nápravou, ťažisko znížili štyri protiľahlé valce. Benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra dosahoval výkon 40,5 kW pri 3500 otáčkach za minútu. Krútiaci moment motora putuje na zadnú nápravu. Servisné otvory v blatníkoch kryli odnímateľné mriežky. Dynamické parametre auta sa nezachovali. Vlastne jediná zmienka o aute sa zachovala v testovacom denníku, kde je napísané: 935 dobre jazdí...

Aj vďaka umiestneniu zásobníka na benzín pod kabínu, vznikol vpredu veľkorysý batožinový priestor s objemom 300 litrov. Jeho súčasťou bolo vertikálne uložené rezervné koleso, ktoré malo zároveň funkciu deformačného člena v prípade nárazu. 4860 milimetrov dlhá Škoda 935 Dynamic s rázvorom osí kolies 3200 mm priťahovala pozornosť aj luxusnou kabínou, kam sa zmestilo päť, ale údajne až šesť cestujúcich.

Zdroj: Škoda auto

Škoda najprv ukázala vlani v Paríži na výstave oldtimerov rozpracovanú karosériu v prienehu rekonštrukcie. Predminulý víkend debutoval plne zrekonštruovaný exemplár na podujatí Schloss Bensberg Classics, neďaleko nemeckého Kolína nad Rýnom, ktoré je špeciálne určené pre rarity z histórie automobilizmu.

Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku


Stream naživo