Stavba D4 a R7 podľa Freša odvráti hrozbu kolapsu dopravy
28. januára – Bratislavský župan odobril rozhodnutie vlády, ktorá schválila PPP projekt.
Vybudovanie časti obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 z Jaroviec po Raču a rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy po Holice cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) podľa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) odvráti hrozbu kolapsu dopravy v hlavnom meste a okolí.
Nuž, čo k tomu povedať? Na jednej strane chápem predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý má v spomínanej oblasti problémy s hustotou dopravy. No „pochváliť“ vybudovanie spomínaných úsekov za dvojnásobok financií, ako stavajú v Rakúsku, sa mi nezdá celkom korektné. Politika nie je jednoduchá vec a vari aj preto predseda Bratislavského kraja Pavol Frešo (SDKÚ-DS) dodal: „Verím, že proces výberu koncesionára PPP bude transparentný a ministerstvo dopravy vyberie najefektívnejší projekt. Som presvedčený, že výsledkom férovej súťaže s jasne stanovenými kritériami budú výhodné podmienky pre SR a jej občanov." Vláda, ktorá návrh PPP projektu pre D4 a R7 minulý týždeň schválila, zvážila podľa neho všetky možné spôsoby financovania projektu a rozhodla sa pre ten, ktorý je v tejto chvíli najvýhodnejší. Frešo si myslí, že v najbližších rokoch v štátnom rozpočte na obchvat Bratislavy nebudú peniaze a štát sa nemôže spoliehať ani na eurofondy.
Úsek D4 bude kompletný až po dobudovaní aj jeho severnej časti mimo aktuálneho PPP projektu. Povedie z Rače cez Malé Karpaty (deväťkilometrový tunel Karpaty) na Záhorie. „Až keď bude D4 napojená na Rakúsko, bude systém funkčný. Tým sa totiž ťažká nákladná doprava presmeruje z vnútorného obchvatu mimo zastavané územia," dodal Frešo. Táto časť D4 by podľa neho mohla byť financovaná z Investičného plánu pre Európu.
„Práve tu vidím priestor na využitie finančných prostriedkov z tzv. Junckerovho fondu (podľa predsedu Európskej komisie), ktorým mnohí politici operujú. Treba si však uvedomiť, že dnes existuje len vo forme vízie,“ dodal Frešo. A my dodávame – žiaľ. Na rokovaniach v Bruseli chce vynaložiť maximálne úsilie, aby peniaze z tohto zdroja boli využité aj na dobudovanie celého obchvatu Bratislavy a napojenia na Rakúsko.
Tunel Karpaty podľa ministerstva dopravy nie je projektovo pripravený na to, aby sa mohlo začať stavať. „Všetko sme pripravili najkomplexnejšie ako sa dalo. Súčasné riešenie počíta s diaľnicou D4 až po Raču, kým za vlády Ivety Radičovej sa rátalo iba s úsekom po diaľnicu D1,“ uviedol hovorca Ministerstva dopravy Martin Kóňa. Tunel Karpaty by mal stáť stovky miliónov eur a tie musí nájsť niektorá z budúcich vlád.
Starostovia obcí z okolia budúcej R7 na stretnutí s vedením ministerstva dopravy uvítali, že územné rozhodnutia sú už právoplatné. Majetkovo-právne vyrovnanie pokračuje na úsekoch, kde bolo identifikovaných 2 199 vlastníkov pozemkov. Ministerstvo dopravy očakáva, že obyvatelia obcí budú konštruktívni pri výkupe pozemkov, keďže je najmä v ich záujme, aby sa všetky technické procesy skončili čo najskôr a mohlo sa začať stavať. Štúdia realizovateľnosti podľa ministerstva jednoznačne dokázala, že stavať túto cestu je výhodné formou PPP. „Ak by nebolo možné využiť na výstavbu tejto cesty súkromné zdroje, odložila by sa jej výstavba po roku 2023 kvôli nedostatku zdrojov v štátnom rozpočte aj európskych fondoch," uviedol Martin Kóňa.
Most-Híd má záujem, aby výstavba D4 a R7 bola čo najlacnejšia a najefektívnejšia. „Je však predovšetkým na ministerstve, aby sa podarilo ušetriť čo najviac peňazí,“ uviedol poslanec za túto stranu Árpád Érsek. „Ďalších desať rokov Bratislava a južný región nemôže čakať. Potrebujeme cestu,“ povedala aj v mene iných starostka mestskej časti Bratislava Podunajské Biskupice Alžbeta Ožvaldová. Érsek navyše požiadal ministra dopravy Jána Počiatka o úpravu cesty I/63 medzi Rovinkou, Dunajskou Lužnou a Šamorínom tak, aby bola bezpečnejšia.
Hliadky dopravnej polície na 28.01.2015
Úsek | Typ a farba vozidla |
---|---|
Bratislavský kraj | 30 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
D1 | Škoda Superb hnedá metalíza |
D2 | VW Golf modrá |
okres Pezinok | VW Golf biela |
okres Senec | Škoda Fabia modrá |
okres Malacky | Škoda Fabia biela |
BA – mesto | VW Golf modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia modrá |
BA – mesto | Škoda Fabia biela |
okres MA, PK, SC | VW Golf sivá |
Trnavský kraj | 22 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 | Škoda Superb čierna, VW Golf biela, VW Passat čierna |
TT kraj | VW Passat čierna |
okres Dunajská Streda | Škoda Fabia modrá |
okres Galanta | VW Passat čierna |
okres Senica | Škoda Fabia modrá |
okres Trnava | Škoda Superb hnedá, VW Golf sivá |
Trenčiansky kraj | 13 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | VW Passat modrá |
okres Nové Mesto nad Váhom a Myjava | Škoda Fabia modrá |
okres Prievidza | VW Golf sivá |
okres Považská Bystrica a Púchov | Škoda Fabia modrá |
okres Trenčín a Ilava | VW Golf modrá |
Nitriansky kraj | 29 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 7 neoznačených hliadok polície |
okres Nitra a Zlaté Moravce | Škoda Superb sivá, Kia cee´d hnedá |
okres Nové Zámky | Škoda Fábia zelená |
okres Levice | Škoda Fabia biela |
okres Komárno | Opel Astra biela |
okres Topoľčany | Škoda Fábia sivá |
okres Šaľa | Škoda Fabia modrá |
Banskobystrický kraj | 12 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) | Škoda Superb čierna |
okres Banská Bystrica | VW Golf biela |
okres Brezno | Škoda Fabia biela |
okres Lučenec | Škoda Fabia biela |
okres Rimavská Sobota | Seat Leon sivá |
okres Veľký Krtíš | Kia cee´d biela |
okres Zvolen | Škoda Fabia modrá, VW Passat modrá |
okres Žiar nad Hronom | Škoda Fabia biela |
Žilinský kraj | 17 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície |
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto | Škoda Fabia modrá |
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo | Škoda Fabia modrá |
okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok | Škoda Superb čierna, VW Golf sivá |
okres Martin, Turčianske Teplice | Seat Leon strieborná, Škoda Fabia biela, VW Passat modrá |
okres Žilina, Bytča | VW Golf modrá, Škoda Superb čierna |
Prešovský kraj | 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 11 neoznačených hliadok polície |
Diaľnica D1 | Škoda Superb čierna, Seat Leon sivá, VW Passat čierna |
okres Bardejov | Škoda Fabia biela |
okres Humenné | Škoda Fabia sivá |
okres Kežmarok | VW Golf modrá |
okres Prešov | VW Golf modrá, Škoda Fabia modrá |
okres Stará Ľubovňa | VW Golf čierna |
okres Svidník | Škoda Fabia biela |
okres Vranov nad Topľou | Škoda Fabia biela |
Košický kraj | 24 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície |
okres Košice - okolie | Škoda Fabia biela, Škoda Fabia sivá |
okres Michalovce | VW Golf sivá |
okres Trebišov | Škoda Fabia biela |
D1, okres Košice - okolie | Seat Leon sivá |
D1, R1, R4, okres Košice - okolie | Škoda Superb strieborná |
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: SITA, minv.sk, red.
Komentáre k článku