26.01.2015

Diaľničný obchvat Viedne stál Rakúšanov sotva polovicu nášho bratislavského

26. januára – Za jeden kilometer zaplatí Slovensko od 68 do 77 miliónov eur, Rakúsko len 39 miliónov eur.

18. januára som sa na tomto mieste čudoval, ako je možné, že podľa štúdie uskutočniteľnosti projektu, ktorú zverejnilo ministerstvo dopravy, znamená výstavba obchvatu Bratislavy formou PPP projektu (projektu verejno-súkromného partnerstva) ušetriť 85 až 312 miliónov eur.  Oproti bežnému, klasickému  spôsobu financovania výstavby to má byť lacnejšie o 5 až 18 %.

No ako je možné, že porovnateľná výstavba hneď tuto za našimi humnami je o polovicu lacnejšia?! Upozornil na to ekonomický analytik strany Most-Híd Tomáš Meravý. Odvoláva sa na správu rakúskej verzie Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý hodnotil celkom 51 kilometrov stavby obchvatu Viedne aj s priľahlými cestami. Rakúski úradníci v správe z roku 2010, keď dali diaľnicu do užívania uviedli, že najlacnejší uchádzač v tendri navrhol celkové splátky za diaľnicu v hodnote asi 2 miliardy eur.

Kontrakt na diaľnicu v Rakúsku podobný nášmu na Slovensku stál asi 2 miliardy, veľký diaľničný projekt obchvatu okolo Bratislavy aj s napojením smerom na Dunajskú Stredu, podľa plánu ministra dopravy Jána Počiatka vyjde podľa odhadu štátu celkovo na 4,2 miliardy eur. „Za vyše 4 miliardy eur, ktoré plánuje vydať na stavbu 59 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest slovenská vláda, by sa pri rakúskych cenách dal postaviť celý projekt dvakrát. Alebo by sme mohli rýchlostnú cestu R7 predĺžiť o ďalších 60 km, takže by viedla až do Komárna alebo Nových Zámkov,” komentoval stav ekonóm Meravý.

Ministerstvo dopravy namieta, že v prvom rade ide o odhad, konečnú cenu by mal stanoviť tender. Podľa hovorcu ministerstva Martina Kóňu sú rozdiely vysvetľujúce 2 miliardy v náš neprospech napríklad v tom, že rakúsky projekt je starší, technicky aj finančne inak nastavený a neboli v ňom iba úplne nové cesty.

Rakúšania tieto cesty ešte splácajú, lebo aj oni stavali diaľnice nás, diaľnice stavali pomocou PPP projektu. Zhotoviteľ teda nielen stavia diaľnicu, ale si na ňu aj požičiava a potom ju ešte približne 30 rokov prevádzkuje a udržiava. Štát mu za tieto služby postupne platí. Investor v Rakúsku, na rozdiel od Slovenska, zodpovedá aj za dostatok automobilov, ktoré jazdia po spoplatnenej diaľnici.

Kde sú rozdiely?  Na prvý pohľad nie sú. Odhad ceny výstavby 59 kilometrov ciest u nás je 1,3 miliardy eur. V Rakúsku to malo byť približne 880 miliónov eur. Rozdiel je zhruba 5 miliónov eur na kilometer. Lacnejšie pre Rakúšanov. Rakúšania však majú na diaľnici tunely, ktoré bývajú najdrahšou časťou stavby. V našom projekte tunely nie sú, ale je tam náročná stavba mosta ponad Dunaj a v lužných oblastiach. Žeby až takto draho? Ministerstvo dopravy tvrdí, že na rakúske cesty sa úvery požičiavali vo vhodnom čase a veľmi lacno aj od vládnych inštitúcií. Lenže aj dnes sa dajú úvery získať veľmi lacno. Strana Sieť Radoslava Procházku radí ministerstvu, aby urobilo to, čo v Rakúsku: požičať si čo najlacnejšie aj cez špeciálne fondy. Aj ministrovi financií Petrovi Kažimírovi prekážalo, že na ministerstve dopravy akosi nerátali s pôžičkou zo špeciálneho Slovenského investičného fondu, do ktorého natiekli eurofondy na lacné úvery pre podobné investície. Zaujímavé, že sa potom v jednom z materiálov ministerstva dopravy objavila možnosť ušetriť 240 miliónov eur. V poznámke pod čiarou. Ďalšia šanca na lacné financovanie je z Európskej únie cez takzvaný Junckerov fond. Premiér Robert Fico spomínal na adepta pre Junckerov fond práve obchvat Bratislavy, no minulý týždeň už povedal, že teraz ešte nikto presne nevie, či sa tieto peniaze budú dať použiť a ako presne. Pritom v deň, keď schválili nové PPP, sa vo vláde venovali aj tomuto fondu. Premiér aj ministri vzali na vedomie, že sa peniaze z fondu začnú používať už tento rok. Takže ako, pán premiér?

Kým sa nám dostane nejakej odpovede, nezabudnite, že vás na cestách na západe Slovenska môžu dnes prekvapiť snehové jazyky a záveje. Takže pozor na ne, ale tiež na tlak. V pneumatikách, aj v krvnom obehu...

Hliadky dopravnej polície na 26.01.2015

Úsek Typ a farba vozidla
Bratislavský kraj 27 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
D1 Škoda Superb hnedá metalíza
D2 VW Golf modrá
okres Pezinok VW Golf biela
okres Senec Škoda Fabia modrá
okres Malacky Škoda Fabia biela
BA – mesto VW Golf sivá
BA – mesto Škoda Fabia modrá
BA – mesto Škoda Fabia biela
okres MA, PK, SC VW Golf modrá
Trnavský kraj 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1, Rýchlostná cesta R1 Škoda Superb čierna, VW Golf biela, VW Passat čierna
TT kraj VW Passat čierna
okres Dunajská Streda Seat Leon sivá
okres Skalica Kia cee´d hnedá
okres Trnava Škoda Superb hnedá, VW Golf sivá
Trenčiansky kraj 16 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 5 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1 VW Passat modrá
okres  Bánovce nad Bebravou VW Golf modrá
okres  Prievidza VW Golf sivá
okres  Považská Bystrica a Púchov Škoda Fabia modrá
okres  Trenčín a Ilava VW Golf modrá
Nitriansky kraj 27 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
okres Nitra a Zlaté Moravce Škoda Superb sivá, Kia cee´d hnedá
okres Nové Zámky Škoda  Fábia zelená
okres Levice Škoda Fabia biela, Škoda Fabia modrá
okres Komárno Škoda Fabia modrá, Opel Astra biela
okres Topoľčany Škoda Fábia sivá
okres Šaľa Škoda Fabia modrá
Banskobystrický kraj 14 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 8 neoznačených hliadok polície
R1 KDI DO (okres BB,ZV,ZH,ZC) Škoda Superb čierna
okres Banská Bystrica VW Golf biela
okres Brezno Škoda Fabia biela
okres Lučenec Škoda Fabia biela
okres Rimavská Sobota Seat Leon sivá
okres Zvolen Škoda Fabia modrá
okres Žiar nad Hronom Škoda Fabia biela, VW Passat čierna
Žilinský kraj 15 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 9 neoznačených hliadok polície
okres Čadca, Kysucké Nové Mesto Škoda Fabia modrá
okres Dolný Kubín, Tvrdošín, Námestovo Škoda Fabia modrá
okres Liptovský Mikuláš, Ružomberok Škoda Superb čierna, VW Golf sivá
okres Martin, Turčianske Teplice Seat Leon strieborná, Škoda Fabia biela, VW Passat modrá
okres Žilina, Bytča VW Golf modrá, Škoda Superb čierna
Prešovský kraj 19 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 10 neoznačených hliadok polície
Diaľnica D1 Škoda Superb čierna, Seat Leon sivá, VW Passat čierna
okres Bardejov Škoda Fabia biela
okres Humenné Škoda Fabia sivá
okres Kežmarok VW Golf modrá
okres Prešov VW Golf modrá
okres Stará Ľubovňa VW Golf čierna
okres Svidník Škoda Fabia biela
okres Vranov nad Topľou Škoda Fabia biela
Košický kraj 23 hliadok na označených policajných vozidlách a motocykloch a 6 neoznačených hliadok polície
okres Košice - okolie Škoda Fabia biela
okres Rožňava Škoda Fabia biela
okres Spišská Nová Ves Škoda Superb čierna
okres Trebišov Škoda Fabia biela
D1, okres Košice - okolie Seat Leon sivá
D1, R1, R4, okres Košice - okolie Škoda Superb strieborná

Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.

jv
ZDROJ: red, minv.sk, dennikn

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.