2013-09-17 04:35:00
elektro formula
elektro formula
Zdroj: autoscoops.com

Formula na elektrinu? Áno, „vývoj“ nezastavíš...

Nedávno sme porovnávali zvuky motorov minulých a budúcich monopostov F1. V tomto prípade už nebude čo porovnávať... Zvuk bude chýbať

Predstavte si, že po nedeľnom obede zapnete Formule a okrem hlasu komentátora počujete zvuk iba keď si pretekár...

Z prvého prekvapenia a pocitu, že niekto zasa zasadol ovládač si uvedomíte, že Formula neznie tak ako kedysi. Našťastie sa úplná elektrifikácia netýka F1-tky, aj keď čiastočný „prúd“ sa na nás chystá už budúcu sezónu. Nie, elektrická formula bude mať vlastné, oddelené preteky. Očakávame, že je to predzvesť elektrickej budúcnosti aj pre kráľovskú formulu F1, ale dúfame, že to tak nebude. Elektrina sa v "efjednotke" využíva už nejaký ten deň, ale predstava, že by tieto preteky neboli riadne hlučné a nevoňali benzínom je depresívna. Aj keď automobilky ukazujú, že so všetkým sa dá bojovať. Nejedno auto má pod kapotou úsporný motor, no vďaka reproduktorom znie ako "uslopaný" pretekársky dravec... Elektrické formule však reproduktory zatiaľ neplánujú.

Keď je elektrická formula oddelená od tej benzínovej, nevadí nám. Ba čo viac, zdá sa byť zaujímavá.

Ostatne, tak ako všetky nižšie súťaže formúl: jeden motor, jeden monopost, jedny pneumatiky, desať tímov a dvadsať jazdcov = skutočná súťaž pretekárov. Meranie ich schopností a pretekárskeho umu. Nie súťaž technológie a finančných rozpočtov. Veď povedzme si úprimne, bol by Vettel taký dobrý napríklad vo Force India? Asi ťažko. Nepochybujeme o jeho kvalitách, ale s horšou technikou šampionát F1-tky jednoducho nemôže vyhrať.

Zdroj: autoscoops.com

Formula E ako sa novovzniknutá súťaž volá, sa začne budúci rok. Jazdiť sa bude na štyroch kontinentoch. V Európe to budú okruhy v Nemecku, Taliansku a vo Veľkej Británii. Formula E zavíta aj do USA, Brazílie, Argentíny, Číny, či Thajska. Doteraz však nebolo jasné na akom aute sa vlastne bude pretekať. Vo Frankfurte sa konečne objavil závadný... teda závodný monopost. Za dizajn a techniku treba „viniť“ Spark Racing, za elektromotor McLaren, za pneumatiky Michelin a za to, že formula drží pokope a je schopná pretekať môže Renault. Monopost sa volá Spark-Renault SRT_01E a bude mať výkon 200 kW (270 koní). Vďaka okamžitému nástupu maximálneho výkonu a vďaka celokarbónovej konštrukcii to bude veľmi rýchle auto. Pravda, trocha tiché...

Napriek tomu môžeme Formulu E označiť ako zaujímavý televízny šport. Návštevou pretekov nezískate takmer žiadnu pridanú hodnotu. Oplatí sa  zostať doma, veď prostredníctvom kamier budete v obraze bez toho, aby rev motora vytáčal manželku...

Zdroj: autoscoops.com
Zdroj: autoscoops.com
Zdroj: autoscoops.com
Zdroj: autoscoops.com

Charakteristika, ktorú spomíname vyššie, teda, že budú mať všetci jazdci rovnaké podmienky, bude platiť iba prvý rok. V nasledujúcich ročníkoch sa budú môcť tímy činiť a upravovať auto podľa svojich potrieb.

 


ZDROJ: autoscoops.com

Komentáre k článku


Stream naživo