2016-01-29 07:10:00
Škoda 4x4 Winter Discovery
Škoda 4x4 Winter Discovery
Zdroj: Jozef Vydra

Ako jazdia modely Škoda 4x4 – skúšali sme počas Winter Discovery

Za snehom a ľadom sme sa so značkou Škoda vydali do osvedčených rakúskych Álp.

Zima však tento rok poriadne žartuje. Takže verte, alebo nie, vďaka silnému odmäku sme takmer jazdili na vode. Organizátorom akcie sa podarilo nájsť náhradný priestor v hlbokom údolí a tak sme modely Škoda a pohonom 4x4 predsa len popreháňali aj na bielych pláňach.

Od začiatku predaja prvého modelu značky ŠKODA s pohonom všetkých kolies Octavia Combi 4×4 v roku 1999, dodala mladoboleslavská automobilka do konca roka 2015 viac než 503 900 automobilov 4×4. Je to približne 16% všetkých vozidiel Octavia, Yeti a Superb predaných v tomto období. V rokoch 2008 až 2015 strojnásobila predaj vozidiel 4×4 a v roku 2015 predala na celom svete 67 500 vozidiel Yeti, Octavia a Superb s pohonom všetkých kolies. V rámci najväčšej modelovej ofenzívy v histórii značky si mladoboleslavská automobilka upevnila svoje postavenie v segmente vozidiel s pohonom štyroch kolies.

Po prvej štvorkolke Octavia Combi 4×4 nasledovala v roku 2002 Octavia 4×4 a v roku 2008 Superb 4×4. V roku 2009 boli na trh uvedené vozidlá Superb Combi 4×4 a Yeti 4×4. V rokoch 2013 až 2015 v rámci modelovej ofenzívy ŠKODA modernizovala a prepracovala aj modely s pohonom všetkých kolies. Dnes ponúka desať modelov s pohonom 4×4. V segmente kompaktných SUV sú to ŠKODA Yeti 4×4, Yeti Outdoor 4×4 a Yeti Monte Carlo 4×4. V nižšej strednej triede ponúka značka ŠKODA vozidlá s pohonom všetkých kolies, ktoré sú pre ňu kľúčové: ŠKODA Octavia 4×4, Octavia Combi 4×4, Octavia RS 4×4, Octavia Combi RS 4×4 a Octavia Scout. Na vrchole ponuky sú verzie vlajkovej lode značky s pohonom všetkých kolies ŠKODA Superb 4×4 a Superb Combi 4×4.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Automobilka tak v segmente kompaktných vozidiel a strednej triedy má najrozsiahlejšiu ponuku modelov s pohonom 4×4 na trhu. V nasledujúcich rokoch značka ŠKODA svoju pozíciu medzi výrobcami vozidiel s pohonom všetkých kolies ešte posilní, keď sa sústredí na rozširovanie ponuky v segmente Sport Utility Vehicles (SUV).  Intenzívne sa značka prezentuje v segmente vozidiel 4×4 s karosériou kombi. Na šiestich európskych trhoch (vo Švajčiarsku, Nórsku, Rakúsku, Poľsku, Španielsku a Fínsku) si značka udržuje vedúce postavenie v triede vozidiel s karosériou kombi a pohonom všetkých kolies s modelmi Octavia Combi 4×4 a Superb Combi 4×4.

Všetky aktuálne modely značky s pohonom všetkých kolies disponujú najmodernejšou technikou s elektronicky riadenou lamelovou spojkou najnovšej generácie. Elektronicky riadený systém pohonu všetkých kolies pracuje presne a veľmi rýchlo. Riadiaca jednotka permanentne prepočítava ideálny hnací moment pre prednú a zadnú nápravu. Strata trakcie je vďaka zásahom riadiacej jednotky na základe aktuálnej jazdnej situácie takmer vylúčená a auto sa dokáže pohnúť aj v situácii, keď má záber iba jedno koleso zo štyroch. Pri brzdení motorom, alebo pri nižšom zaťažení je poháňaná iba predná náprava, čo znižuje spotrebu paliva.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Alpské cesty a cestičky v priesmykoch

Prvou časťou prezentácie bola jazda na modeloch Yeti po vysokohorských cestách, kde sa jednoznačne prejavila vhodnosť (a potreba) pohonu na všetky kolesá. Cesty s čiastočným pokrytím snehom a topiacim sa ľadom dávali zabrať šoférskemu umeniu. No pohon 4x4 fungoval spoľahlivo a nenechal nás v problémoch. Pohon všetkých kolies je možné u modelu ŠKODA Yeti kombinovať s tromi motormi: 1,4 TSI / 110 kW, 2,0 TDI / 81 kW a 2,0 TDI / 110 kW. Zážihový motor a silnejší vznetový motor sú v ponuke aj v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Pohon všetkých kolies ponúka množstvo výhod. Premenlivé rozdeľovanie hnacieho momentu medzi prednú a zadnú nápravu prináša vynikajúcu trakciu takmer na akomkoľvek povrchu. Podstatne sa zlepší záber najmä na šmykľavom povrchu. Ocenia to najmä vodiči jazdiaci s prívesným vozíkom, alebo s obytným prívesom. Uľahčí sa tým rozbiehanie a súprava tiež lepšie prekonáva stúpania. Pri akcelerácii vozidlo rýchlejšie reaguje na stav vozovky. V súhre s asistenčnými systémami ako ABS, ESC a EDS sa zvýši aj ovládateľnosť vozidla v hraničných situáciách. Vozidlá s pohonom všetkých kolies tak zaručujú vyššiu bezpečnosť a komfort.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Predsa aj sneh a ľad

Práve to sme mali možnosť vyskúšať priamo na snehovo-ľadovom povrchu testovacej dráhy v druhej časti prezentácie. Vyskúšali sme si slalom, ostré zákruty, aj tie rýchle, kde bolo treba v nájazde brzdiť. Napriek pokročilým pomocníkom stále platí osvedčené: pomaly do zákruty, rýchlo z nej von. Mal som možnosť vyskúšať si modely Škoda Octavia Scout, ktorá sa dodáva iba s pohonom 4x4, ale tiež verziu Octavia RS 4x4 a Octavia Combi RS 4x4. Na záver prišla ako čerešňa na torte aj vlajková loď, Superb 4x4.

Rozdiely v jazdných vlastnostiach boli veľké. Octavia RS a Octavia Combi RS sa ponúka v kombinácii s motorom 2,0 TDI / 135 kW a automatickou prevodovkou DSG. Napriek tomu sa nechala prinútiť jazdiť pomerne ostro a športovo, aj v permanentnom drifte dverami napred. V plne automatickom režime, aj s možnosťou manuálneho radenia rýchlostí. Po prvých metroch som zistil, čo auto dokáže s podpornými systémami a potom som skúšal, ako sa auto správa, keď ich povypínam. Všetko sa nedá, systém jazdnej stability sa sá iba obmedziť. No ESC už potom "nekope". Určite som ju však nevodil po ľadovo-snehovom povrchu tak rýchlo a presne, ako trojica rely jazdcov Škoda: Jan Kopecký, Pontus Tidemand a Esapekka Lappi. Tí však jednoznačne dokazovali, že Octavia je naozaj auto s vyváženými vlastnosťami a právom dostala pohon 4x4 ako prvá spomedzi všetkých modelov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Superbu sa takýto „pretekársky“ štýl nepozdával. Je to väčšie, ťažšie auto, dokonalá limzína. Dodáva sa pre verziu 4x4 tiež s automatickou prevodovkou DSG  a motormi 2,0 TSI / 206 kW a 2,0 TDI / 140 kW. Mali sme ten (naj)silnejší. Auto malo výkonu dosť, no jeho jazdnému naturelu viac pasovala pozvoľnejšia jazda. Naozaj stačilo trocha ubrať, jazdiť viac plavne a plynulo - zrazu sa aj luxusná limuzína dala výborne ovládať a nebolo s ňou treba bojovať, ako keď sme ju nútili do čiastočne neprirodzených polôh.

Vlastnosti pohonu 4x4 prezentovali Jan Kopecký a Pontus Tidemand v zaujímavom klipe - prekvapením asi nebude, že to bola Octavia RS 4x4 - ako liftback aj kombiverzia.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo