2015-03-04 04:40:00
Škoda Octavia Scout 2,0
Škoda Octavia Scout 2,0 TDI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Octavia Scout 2,0 TDI 184 k DSG – jednoducho špica?

Octavia Scout novej generácie je auto, ktoré zaujme pozmeneným dizajnom, vyššou svetlou výškou, ale i výbavou a schopnosťami.

Je Octavia Scout najlepšia Škoda súčasnosti? Možno. A oplatí sa kúpiť ju, aj keď je tu obdobne schopný Leon Xperience lacnejší aj o niekoľko tisíc eur? Oplatí. Prečo? Pre priestor a osobné preferencie. Pre nič iné.

Porovnávaniu s Leonom Xperience sa jednoducho nevyhnem. Sú to jednak najbližší konkurenti, zároveň zdieľajú techniku Podkapotou a na koncepciu kombi crossoveru sa pozerajú z rozdielnych hľadísk. Pritom konkurentom Octavie Scout je aj Insignia Country Tourer, Golf Variant Alltrack a dokonca aj Passat Variant Alltrack.

Témou dňa však nie je rozhodnúť, ktoré z daných áut je lepšie, po prelúskaní textu vám však bude dosť jasno, ktoré auto by bolo pre vás vhodnejšie.

Priestor, priestor, priestor

Porovnávanie s Leonom má ešte jeden praktický dôvod. Počas dvoch týždňov po sebe som sedel v oboch modeloch a počas mesiaca som jazdil takmer všetky ponúkané motorizácie naprieč týmito modelmi.

Zdroj: Ján Hargaš

Do týždňového testu sme dostali najsilnejšiu motorizáciu s naftovým apetítom s výkonom 135 kW (184 k), s maximálnym krútiacim momentom 350 Nm a s automatickou šesťstupňovou prevodovkou DSG.

Testovali sme skrátka to najlepšie, čo si pri Scoutovi môžete objednať (až na pár výnimiek). No a aký je prvý pocit? Jednoznačný: je to suverén.

Octavia kombi je jedno z najpriestrannejších kombi a najpriestrannejšie auto svojej triedy. V istých ohľadoch dokonca predbieha vozidlá vyššej triedy a za menej peňazí dokáže poskytnúť viac priestoru, či ak chcete voľného vzduchu. No práve ten voľný vzduch a veľkosť auta prispievajú k lepšiemu pocitu za volantom, či na sedadlách spolujazdcov, a práve ten voľný vzduch môže znamenať rozdiel medzi zbalením sa do kufra alebo zbalením sa do kufra a strešného nosiča...

Samozrejme, téma ceny je pri Škode veľmi citlivá a dostanem sa k nej až na záver testu. Scout pochopiteľne vychádza z Octavie kombi a tá zasa z Octavie liftback. To vie snáď každý, no treba si to pripomenúť. Leon Xperience zasa vychádza z Leona ST a Leona ako takého.

Z toho je hneď jasné, v ktorom aute je viac miesta pre vodiča, pre posádku i pre batožinu. Octavia je od Leonu väčšia, a to isté platí aj pri terénnejšie ladených verziách Scout a Xperience.

Scout poskytuje vodičovi viac miesta na nohy i na fľaše vo dverách a rozdiel cítiť aj pri nastupovaní a vystupovaní. Zatiaľ čo v Xperience má 1,9 metra vysoký vodič telo s časti za B-stĺpikom, v Scoutovi tomu tak nie je. Vystupovanie zo Scouta je v poriadku a ešte o niečo lepšie ako z klasickej Octavie. Nie je to síce MPV ani SUV, takže vystupovať bez mierneho rozcvičenia chrbtice nie je možné, vyššia svetlá výška o 33 mm predsa len pomáha. Mimochodom, Octavia Scout sa oproti kombi zvýšila o spomínaných 33 mm, Xperience o 27 mm. Scout má plechovú ochranú dôležitých súčastí podvozka, Xperience nie a nie je ani v ponuke.

Zdroj: Ján Hargaš

Ale späť k priestoru. Viac miesta možno pozorovať za vodičom. Takto vysoký šofér si sám za seba sadne bez najmenších problémov a kolená sú od sedadiel ešte niekoľko centimetrov vzdialené. V Xperience to tak nie je, a síce sa za seba zmestím, kolená smerujú poza sedadlo predo mnou, čo dosť obmedzuje sedenie spolujazdcovi v strede. Inak si tie čvane zapichnem vodičovi do chrbta.

Rovnako je to aj v kufri. Aj keď litre hovoria, že veľký rozdiel medzi autami nie je, rozdiel to stále je. Ak niečo Škoda vie, tak to, ako z minima vyťažiť maximum a urobiť poriadny kufrisko. Pomáha si aj lepším nastavením dna podlahy, kde má Leon medzi rezervou a samotným „deklom“ zbytočný priestor, ktorý nemôžete využiť napríklad na uloženie potravín, lebo by sedeli rovno na rezerve.

Samozrejme vyše 600 litrový kufor bez sieťového programu, či aspoň držiakov a rôznych „cargo“ elementov je pre menší nákup akurát tak šmýkačka, no práve tieto prvky má Škoda prešpekulovanejšie ako SEAT.

 Jazda: prší? A bude mrznúť? Nech mrzne, nech mrzne...

Samozrejme mrznúci dážď nie je na cestách nič príjemné a ročne zapríčiní množstvo úrazov, ba dokonca smrť. To je všetko smutný fakt, lenže keď máte v rukách kľúč od auta s veľmi slušným pohonom 4x4, so silným motorom, s poriadnym krútiacim momentom, akosi dúfate, že sa ľadu na voľnom priestore trocha nájde...

Keď som jazdil s Leonom Xperience na prezentácii v Salzburgu, mrzelo ma, že sa ESC nedá vypnúť úplne. Poriadne to kazilo zážitok a navyše prehrievalo spojku (tým ako sa človek snaží prelomiť účinky tohto systému). Napriek tomu sa auto utrhnúť dalo, i keď nie tak a toľko ako by človek chcel.

So Scoutom som však mal možnosť vyskúšať iné, slovenskejšie podmienky. Nešiel som sa šmýkať na prašane, ale na zladovatenom povrchu, ktorý predtým „vyšmýkali“ chlapci z okolitých dedín. Naše počasie a denné odmäky s nočnými mrazmi takýmto šmykľavým povrchom skrátka prialo.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Neočakával som veľa, myslel som si, že na lade a pri vyššej nájazdovej rýchlosti mi auto nedovolí už vôbec nič. Bolo to však presne naopak. Scout s rovnakým systémom ESC (čiastočne vypínateľným) dovolil chlapovi stať sa znova chlapcom akurát s vyše 180-timi koňmi v rukách.

V podstate som dokázal hocičo a známe „stále bokom“ nebolo žiadnym problémom. Chlapci, ktorí tam boli tiež a tiež sa chceli pošmýkať, vystúpili a radšej sledovali tú šialenú „Ochcáfku“.

Pritom Scout ani náznakom nenaznačil, že sedí vyššie než bežná Octavia, nenakláňal sa a užíval si jazdu, alebo tak aspoň pôsobil. Z vyššie uvedeného vyplýva, že ak sa chcete na Scoute, či na Xperience a ďalších obdobných autách s ESC vyblázniť, treba ho (vypnúť), alebo si nájsť povrch kde si jednoducho neškrtne. I keď treba povedať, že sa systém snažil, no dokázal akurát tak zjednodušiť driftovanie a zmierniť potrebu kontry (to však robí i samotný pohon 4x4).

Samozrejme prednosti pohonu v kombinácii so silným motorom a slušnou dvojspojkovou prevodovkou oceníte aj na normálnych cestách, a to bez ohľadu na počasie. Auto sa správa veľmi isto a daný pohon dodáva pocit istoty aj vodičovi. Úplným právom, v zime a na horších cestách je jednoducho neoceniteľný. Vyskúšali sme si to na zasneženej Myjave a na vyjazdených neodhrnutých cestičkách medzi osadami. Bez inteligentného pohonu 4x4 by sme tam viseli až do odmäku a bez zvýšenej svetlej výšky aj dlhšie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Aj keď pre budúcich majiteľov SUV-čiek opakujem, že tento pohon nepotrebujú a mnohé zvládnu aj bez neho, ak sa naozaj potrebujete dostať niekam v hornatých oblastiach, napríklad do dlhšieho stúpania na neudržiavanej ceste, bez pohonu oboch náprav to nedáte (a možno ani s ním).

Väčšina tých, ktorí si kúpia Scouta si ho totiž nekúpia pre vyšší posed a jazdu v meste a okolí, ale práve pre priestrannosť a schopnosti kdekoľvek.

Scout je skutočne suverén, či už na upravených, alebo neupravených cestách. Nie je to offroad, ale pre mňa sú terénne kombi crossovery ideálnym kompromisom. Najmä ak si uvedomíme, že odvezú viac než mnohé drahšie a ťažšie SUV-čka a pritom dovolia vodičom omnoho dynamickejšiu jazdu a majú nižšiu spotrebu.

Navyše Scout zvýšením podvozka neutrpel na komforte. Nepláva, ale diery na ceste s prehľadom tlmí. Vďaka robustnému tlmeniu navyše neprenáša rázy do kabíny a ani tie najhoršie diery neprinútia ľahkú a pritom pevnú konštrukciu vlniť sa, či vŕzgať. Komfort je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou na vyššej úrovni.

Vďaka multilinku a dobrému rozloženiu hmotnosti (čomu prispieva haldex spojka medzi zadnými kolesami i samotná kombi karoséria) drží stopu s prehľadom, ba až rutinérsky a nerozhádže ho takmer nič. Za podvozok si Scout zaslúži bez pochyby plný počet bodov, rovnako i za správanie sa pri jazde.

Motor, prevodovka, spotreba

184 koňový dvojlitrový naftový štvorvalec je užívateľsky veľmi dobrý motor. Tým, že si našiel miesto v Scoutovi sa mnohí nechali uniesť a označili Scouta ako 2v1, či až 3v1. S motorom z modelu RS, priestrannosťou Octavie a schopnosťami v ľahšom teréne Scouta spolu s pohonom 4x4 môžete skutočne nadobudnúť dojem, že Scout si od svojich kolegov nabral iba to najlepšie. Vlastne to je pravda, ale nemôžete očakávať, že v Scoutovi budete mať rovnaký športový zážitok ako v naftovej „erese.“

Zdroj: Ján Hargaš

Pohonná jednotka je inak naladená, k menšiemu efektu prispieva i vyššia hmotnosť Scouta. Záťah nie je tak prudký a ostrý ako pri RS. Výkon je zas citeľný v širšom spektre otáčok. Samozrejme, krivka nemusí reflektovať užívateľské dojmy (súvisiace s vyššie uvedeným), ale očakávať terénnu RS je skrátka prehnané.

To však neznamená, že by Scout nedokázal zatlačiť do sedadla. Jeho chuť zrýchľovať je obdivuhodná, i keď je pri akcelerácii v stúpaní mdlý rovnako ako Xperience (opäť tá hmotnosť a chýbajúce valce, či benzínová chuť do otáčok). Automatický šesťkvalt radí tiež na úrovni, občas by si to ale žiadalo ručné preradenie. Scout však nemá „pádielká“ pod volantom a navyše DSG-čko je v novej verzii, takže športové radenie je pre vodičov odchovaných na „pravých“ automatoch nepoužiteľné a úplne nelogické. 

Manuálny režim DSG-čka je bez škrupúľ stupídny. To, že sa Volkswagen prispôsobuje tej menej schopnej väčšine automobiliek je pre mňa hodné poklopkania si na čelo . Kto to kedy videl, aby sa vyšší stupeň radil od seba (okrem Francúza)? Ak si auto vybavené touto verziu DSG kúpite, možno si zvyknete (a možno je vám to jedno), pre mňa je však manuálne radenie automatom zabité. Je to akoby vám niekto zo dňa na deň vymenil plynový pedál za brzdový a povedal, že odteraz budeš jazdiť takto, lebo aj ostatní to takto majú. Prijali by ste to bez problémov a hlavne, myslíte, že je to bezpečné? Ja som pri viacerých pokusoch radiť takto „naopak“ okúsil červené čísla. Ďakujem neprosím, ani nikto u nás v redakcii. Pre nás „zaostalých a spiatočníckych“ žiadam špeciálnu edíciu s otočenou šaltpákou alebo aspoň s manuálom.

Ale späť k téme.

Prevodovka radí slušne, i keď sa jej reakcie postupom času (a vývoja konkurentov) preklápajú z výborných do dobrých, stále je to však veľmi živá prevodovka schopná reagovať dostatočne rýchlo na požiadavky vodiča.

Zdroj: Ján Hargaš

Problém nastáva pri jazde mestom tachometrovou 60-tkou. Tam sa prevodovka rozhodne preradiť na päťku, čím klesnú otáčky na cca 1200. Nevadilo by to, ak máte pred sebou dlhší úsek s vyrovnanou rýchlosťou bez stúpania. V opačnom prípade to motoru vadí a hlbokým hlasom to dáva najavo. Mierna akcelerácia je teda skôr o zvýšení basov, z ktorých až zalieha v ušiach. Riadiaca jednotka o trápení motora očividne nevie nič a dostať motor z bolestí môžete buď ručným preradením, alebo výrazným zašliapnutím plynového pedálu. Práve to sú momenty kedy začnete mať pocit, že naladenie prevodovky a jej reakcie mohli byť lepšie. Problém však opäť nie je v prevodovke ako v dôvodoch, ktoré mala automobilka na to, aby motor takto trápila (emisné normy a nižšia spotreba). Nie je nič prekvapivé, keď spomenieme, že tieto otáčky ľahšiemu autu s tým istým motorom a prevodovkou nerobia problém, Scoutovi však áno.

Priemerná spotreba počas týždňového spolužitia a viac než 500 prejdených kilometrov zostala na úrovni 6,4 litra. 6,7 to bolo pri jazdách mestom (bez zápch). Pri snahe o ozaj ekonomickú jazdu sa mi priemer na čas podarilo stiahnuť na 6,1 litra. Pri jazde po diaľnici a rýchlosti 110 až 120 km/h bola priemerná spotreba 6,6 litra. Pri zvýšení rýchlosti na 140 km/h (tachometrovo) to bolo za 7,3. 150-tka už pýtala vyše 8 litrov a viac. Hodnoty nemožno považovať za rekordne nízke, ale vzhľadom na vyššiu svetlú výšku a hmotnosť vozidla to nie je zlé. Uvažovať o tom, či by sa v lepšom počasí dalo aj za menej síce môžete (dalo), ale pri tak výkonnom aute vám budú tie desatinky ukradnuté. Zábavnejšia jazda za ne stojí.

Brať, či nebrať?

Porovnaniu s Xperience sa nevyhnem ani pri navigačnom systéme a infotainmente. Aj keď ide o tie isté, menu má Škoda lepšie spracované. Nie ani tak v zmysle schopností (je to ozaj to isté), ale v zmysle prehľadnosti a farebnosti.

Škoda Octavia Scout je vo všeobecnosti fajn auto a kombi crossover s najlepším pomerom medzi schopnosťami, priestrannosťou, zábavnosťou a cenou. Cena však bude pri Škode pre mnohých z nás večná téma najmä preto, lebo predstava lacnejšieho Volkswagenu vyrobeného v Česku je nám akosi viac pochuti než Škoda v cene Volkswagenu. Škoda síce nemôže preskočiť so zavádzaním nových technológií materskú značku a vždy musí byť tá druhá, či tretia, už dávno neútočí cenou (resp. nie je to hlavná zbraň) ako skôr priestrannosťou a praktickosťou. Scout je toho ideálnymi príkladom i s ohľadom na to, že ako Xperience tak i Golf Alltrack budú mať k dispozícii naftovú 1,6-tku, kdežto Scout ju nemá.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Lenže výzorom a priestorom dokáže Scout konkurovať väčším s nižšou cenou. Práve to treba pri porovnávaní brať do úvahy. Platí to aj naopak. Ak si vyberáte medzi Scoutom a Xperience, musíte mať na pamäti, že Xperience je jednoducho o trošku menší. Ak to nevadí, nič sa nedeje a môžete byť spokojní s tým, že ste slušne ušetrili a získali ste pekné a takmer rovnako schopné auto.

Scout ponúka tri motorizácie, pričom ani jednu nemožno označiť ako nedostatočnú. Väčšina zákazníkov si vyberie stopädesiat koňový naftový dvojliter s manuálnou prevodovkou, prípadne sa plesnú po vačku a kúpia testovanú verziu s DSG-čkom. 1,8 TSI sa aj tu stane doplnkovým tovarom, no je to práve „jednaosmička,“ ktorá je povestnou čerešničkou na torte a užívateľsky najlepšou motorizáciou. Síce je nákladnejšia na palivo, po čase ju nebudú trápiť muchy typické pre naftové motory (svojich sa už zväčša zbavila) a jazda s ňou je zábavnejšia. Je tak iba na zákazníkovi čo si vyberie podľa vlastných preferencií. Ak je však problémom cena, ale priestor treba, možno bude lepšie oprostiť sa od verzie Scout a vyskladať si Octaviu Combi 4x4 s paketom pre zlé cesty a s požadovanou výbavou. Síce nebudete mať taký drsný vzhľad a podvozok bude zdvihnutý „len“ o 1,5 cm, vo všetkom ostatnom môžete Scouta napodobniť a v priemere ušetriť 2 tisíc eur pri rovnakej výbave a motorizácii.

Scout je okrem pohonu 4x4, vyvýšeného podvozku a drsného vzhľadu predovšetkým stupeň výbavy.

Práve možnosť poriadne ušetriť Scoutovi chýba. Ak totiž chcete Scouta, no nepotrebujete všetko, čo ponúka (bi-xenóny, dvojzónová klíma, dotykový infotainment) a stačil by vám slabší motor, máte smolu. Škoda tak pre akýsi pocit výnimočnosti hodila cez palubu zákazníkov, ktorí chcú myšlienku Scouta, ale nie za 32 tisíc. Ostáva jej len dúfať, že aspoň časť z týchto zákazníkov neprejde hneď ku konkurencii, ale zostanú v cenníku značky. Rozhodne je to chyba. Pravdou však je, že Scout za tie peniaze stojí. Lepšie kombi v pomere cena – schopnosti aktuálne nájdete ťažko. Respektíve, musíte hľadať vo vyšších segmentoch a u prémiových značkiek.

 Scout je na pohľad veľmi zaujímavé auto, výborne urobené, priestranné a robustné, no tak ako každé má svoje muchy, ktoré nie vždy možno vyčítať značke. Cenovú politiku a "príliš vysoko" položený základ pre Scouta jej však vyčítať môžeme.

Zdroj: Ján Hargaš

Model: Škoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG 4x4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná + zadná (Haldex)
Výkon (kW/ot.):  135/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/1750-3250
Maximálna rýchlosť (km/h): 219
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,8/4,6/5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4685/1814/1531
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru  rezerva/lepiaca sada(l): 610/1740
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1559
Užitočná hmotnosť (kg): 640
Rozmer pneumatík: 225/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu Combi: 15 340 €
Najnižšia cena Combi s pohonom 4x4 (1,6 TDI) 22 340 €
Základná cena verzie Scout (110 kW TDI): 28 560 €
Základná cena verzie Scout s motorom 135 kW TDI: 30 670 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku