2016-01-26 08:10:00
Ford Ecoboost 2018
Ford Ecoboost 2018
Zdroj: Ford Motor Company

Ford má nový litrový EcoBoost, je ľahší a bude vypínať tretí valec

To tu ešte nebolo! Trojvalec, ktorý pôjde na dva valce! Navyše má nižšiu hmotnosť až o 15 percent.

S litrovým 3-valcom EcoBoost urobil Ford doslova dieru do sveta. Výroba sa začala v apríli 2012 a Ford získal hneď titul Engine of the Year. Potom ešte trikrát za sebou. Malý preplňovaný motor priniesol množstvo revolučných riešení. Napríklad výfukové potrubie integrované do hlavy valcov, rozvod v olejovom kúpeli a priame vstrekovanie paliva, dovtedy nevídané pri motore s takým malým zdvihovým objemom a takým malým počtom valcov. Postupne sa objavili tri verzie s výkonom 74, 88 a 92 kW. Motor sa stal základom celej novej rodiny agregátov EcoBoost, z ktorej vyrobil Ford už takmer tri milióny kusov.

Teraz sa GFord odhodlal k podobnému revolučnému činu – tretej generácii motora EcoBoost. K jeho zoštíhleniu pomohlo, že motor má karbónové komponenty. Napríklad časť hlavy, predný kryt a olejovú vaňu. Pridáva kované hliníkové ojnice a odľahčený hliníkový blok, ktorý vraj váži len 14 kilogramov. Karbónové vlákna sú stále dosť exotický materiál, z ktorých sa v autách vyrába hlavne podvozok a karosérie drahých či luxusných modelov. No v najbližšej budúcnosti si budeme môcť kúpiť Ford, ktorý bude mať z karbónových vlákien vyrobené niektoré časti motora. Okrem zníženia hmotnosti ide aj o zlepšenie kultivovanosti chodu. Karbónové dielce sú vyrobené technológiou vstrekovania karbónu do foriem.

Okrem toho je tento motor vybavený technológiou vypínania vojne, s ktorou nás automobilka zoznámila už na jar. Trojvalec sa tak môže v čase, keď nepotrebujete plný výkon, stáť dvojvalcom. Dôvod je jasný – úspora paliva. Inak má variabilné časovanie ventilov a priame vstrekovanie paliva. Ford si od neho sľubuje ušetriť až 4,2 % paliva.

Zdroj: Ford Motor Company
Zdroj: Ford Motor Company

Aby sa však vyhol vibráciám, ktoré by spôsobil prechod z troj- na dvoj-valcový režim, pôjde o premenlivú deaktiváciu, teda priebežné odpájanie jednotlivých valcov. Pri tomto systéme sa bude motor správať tak, akoby mal menší objem, no zachováva si harmonický chod.

Na zverejňovanie výkonu je zatiaľ stále príliš skoro, Ford má hotový funkčný prototyp. Takže je len otázkou času, kedy sa tento motor dostane do sériovej výroby. Čosi sa šepkalo o roku 2018, reálnejšie sa však zdá povedať, že rok 2020 má byť má byť najneskôr reálnym odhadom. Momentálne sa hľadá spôsob, ako čo najefektívnejšie zautomatizovať výrobu karbónových dielcov, aby sa čo najviac znížili výrobné náklady. Prototypy sa totiž vyrábajú z veľkej časti ručne, takže sú pre malé autá aj nižšiu strednú triedu zbytočne drahé.

Jozef Vydra
ZDROJ: Ford Motor Company

Komentáre k článku


Stream naživo