2015-11-04 11:35:00
Na univerzite v Cambridge
Ilustračné foto
Zdroj: Nissan

Na univerzite v Cambridge vyvíjajú nové lítium-kyslíkové akumulátory

Bude to konečne „elektroprielom“? Nové batérie zdvojnásobia dojazd a sú lacnejšie a ľahšie.

Už pomerne dlho sa čaká na výraznejší posun v oblasti vývoja akumulátorov. Napriek nespochybniteľnému pokroku urobenému za posledných 15 rokov sú tie dnešné ešte stále príliš ťažké a majú malú kapacitu, čo má vplyv na ovládateľnosť a obmedzený jazdný dosah.

Vedecký tím univerzity v Cambridge pracuje na novej generácii akumulátorov.  Mal by si nájsť uplatnenie najmä v cestných dopravných prostriedkoch - predovšetkým v autách. Lítium-kyslíkové akumulátory majú proti súčasným lítium-iónovým niekoľko výhod. V prvom rade môžu výrazne predĺžiť akčný rádius elektromobilov. Výhod má byť však oveľa viac.

Predovšetkým by mali v prípade sériovej produkcie stáť zhruba pätinu ceny súčasných akumulátorov. To by zásadným spôsobom znížilo náklady a zlepšilo konkurencieschopnosť hybridov a elektromobilov. Nový akumulátor má účinnosť 93% (len 7% nahromadenej energie sa nedá využiť, teraz je to 20 až 30%) a vydrží približne 2000 nabíjacích cyklov. To znamená reálnu životnosť päť až šesť rokov pri pravidelnom každodennom nabíjaní.

Ďalším plusom a bonusom navyše má byť iba pätinová hmotnosť a zároveň dvojnásobná kapacita proti aktuálnemu typu najčastejšie používaných akumulátorov. Parametre sú to naozaj úžasné a zdá sa, že by mohli urobiť poriadny prievan v používaní elektromobilov. No skôr ako začnete plesať od radosti a začali sa obzerať po novom elektromobile, ešte počkajte.

Tím vedcov z Cambridge je totiž ešte len na začiatku vývoja a rieši veľa problémov. Nový typ akumulátora by mal mať síce až desaťnásobne vyššiu energetickú hustotu ako majú dnešné Li-Ion články, no najväčším problémom, ktorému vedci čelia, je ťažké nabíjanie aj vybíjanie článkov. Vedecký tím odhaduje, že pri súčasných technológiách bude trvať približne desať rokov, než sa podarí uviesť lítium-kyslíkový akumulátor do masovej výroby. Škoda, že si budeme musieť počkať až tak dlho...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo