26.01.2017

Logistika – čo to je, že dokáže vyhrať, ale aj prehrať preteky?

Hovorí sa, že najdôležitejším prvkom je „dielec“ medzi volantom (riadidlami) a sedadlom.

Jazdec je dôležitý, no ak nemá podporu a zabezpečenie jeho potrieb, neznamená skoro nič. Môže byť najúžasnejší, najrýchlejší – keď zlyhá technika, alebo zabezpečenie tímu, (skončil) aj on. Platí to pri všetkých motoristických pretekoch a súťažiach. Aj motocyklová rely nie sú iba preteky, dôležitá je práve logistika.

Nie nadarmo sa hovorí: ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Všetky motocyklové diaľkové rely, či už ide o vrcholový Dakar, alebo viac amatérske podujatia, majú spoločné tri základné veci: pripravená motorka, dobrý tréning a logistika. Ak zlyhá logistika, buď sa nevyspíte, neopravíte, alebo sa ani len nedostanete na preteky – a to už dokáže pokaziť nielen deň, ale vlastne celú snahu uspieť na podujatí.

Pod logistikou si môžete predstaviť všetko možné.  Záleží od konkrétneho druhu rely, na ktorú sa jazdec prihlási. Už vtedy musí mať na mysli, ako sa dostane na štart, kde a ako sa ubytuje a aká podpora ho bude čakať v bivaku. Určite je obrovský rozdiel v logistike na rely vo Fiľakovských Kľačanoch, alebo niekde v Afrike. Na druhej strane je veľa spoločných vecí, ktoré treba zorganizovať bez ohľadu na to, či budete pretekať tak povediac za rohom, alebo na druhej strane planéty. Poďme sa teda pozrieť na najväčšie logistické oriešky.

Ubytovanie

Otázka ubytovania je závislá hlavne od organizátora podujatia. V cene štartovného môže byť zahrnuté všeličo, od pekného 3* hotela v Chorvátsku (Croatia Rally) až po poskytnutie voľnej plochy na postavenie vlastného stanu (väčšina rely). Najviac dostanú všetci zabrať pri ubytovaní na „zelenej lúke“ (často to nie je ani zelená, ani lúka). Pri stanovaní netreba zabúdať na to, že počasie môže byť rôznorodé od mínusových teplôt až po extrémne horúčavy – všetko závisí od ročného obdobia a pologule. Vymenovávať všetko, čo treba do stanu vziať ani nemusím, stanoval už asi každý. Čo sa odlišuje od obyčajného stanovania je najmä to, že po pretekoch je človek spotený, špinavý a veľmi unavený. A keďže čistá teplá voda nie je vždy samozrejmosťou, môže to byť po pár dňoch veľmi zaujímavé, keď už aj muchy a komáre odpadávajú vo vašej prítomnosti.

Oblečenie

Nudistická rely by mohla byť celkom sranda. Realita je, že sa treba prichystať s oblečením na všetko. Dážď, teploty pod nulou, teploty vysoko nad 30 stupňov Celzia, vietor, sneh, jednoducho všetko, na čo SHMÚ môže vydať výstrahy. Bolo by vhodné, mať na každý deň čisté moto nohavice, dres, prípadne okuliare a rukavice. O spodnej alebo termo bielizni ani nehovorím. V hobby podmienkach takýto luxus nie je samozrejme reálny, ale na pranie často nie ja ani čas, ani energia. Nejako sa to musí jednoducho prežiť.

Preprava

V pravom zmysle a význame slova logistika. Väčšina amatérov jazdí rely, ktoré sú na dojazd autom (môže to byť ale aj pár dní cesty). V týchto prípadoch má pretekár niekoľko možností. Osobné auto s prívesom, nákladné auto – dodávka, obytné auto s prívesom. Každá z uvedených možností má svoje pre a proti. Ak nakladáte motorku zablatenú až „po uši“ do dodávky, určite sa nepotešíte doma, keď ju budete umývať (myslím tu dodávku, motorku umyje určite každý). Na druhú stranu, v dodávke sa dá aj vyspať a nemusíte rozkladať stany a potom ich počas dažďa schovávať. Obytné auto s prívesom je asi najlepšia možnosť, avšak aj pomerne nákladná. Musíme si uvedomiť, že stále hovoríme o amatérskych jazdcoch, ktorí sa živia rovnako, ako všetci ostatní zamestnaní. Ja osobne používam obyčajný príves, ktorému som spravil menší „tuning“. Prirobil som držiaky na nakladaciu rampu, náhradné kolesá, bandasku na vodu, stojan pod motorku. Teda všetko, čo som postupne zistil že je potrebné mať a nedávam to do kufra auta, kde chcem ušetriť miesto na iné veci.

Zázemie na rely

Tento bod je kľúčový a jazdec si ho uvedomí hlavne vtedy, keď príde po celodennom jazdení do depa a konečne si sadne. Treba mať pripravené svoje miesto, kde sa zloží, odloží motorku, chvíľku oddýchne, prezlečie a môže sa venovať servisu po etape. Preto je dôležité mať so sebou kopu náhradných dielcov, čističov a mazadiel. Na zahodenie vôbec nie je rozkladací stan (stánok), nejaké campingové stoličky a stôl. Najlepšie by bolo, keby sme si mohli so sebou priniesť komplet celú dielňu, ktorú máme doma. To však nie je také jednoduché, keďže ste obmedzení vašim autom.

Strava

Väčšina pretekov je na celý deň, takže v bivaku stihnete ráno raňajky a potom až večeru. Z toho vyplýva, že počas dňa máte veľkú spotrebu energie ale skoro žiaden príjem. Preto som si  zvykol hodiť do ruksaku alebo ľadvinky aspoň nejakú tyčinku a možno energy drink (ja som Slovák, takže mojou energy tyčinkou je Horalka alebo Mila). Okrem toho je životne dôležité dostatočne piť, preto vždy treba mať so sebou „camelback“ na vodu. Niekedy nie je zlé do vody namiešať aj proteínové doplnky. Samozrejme po príjazde do depa dobre padne aj nejaké to pivko (aj dve), na čo netreba zabúdať pred odchodom z domu.

Príprava pred odchodom

Poznáte ten pocit, keď prídete na miesto určenia a tam zistíte, že Vám niečo chýba a spomeniete si, že doma ste na to mysleli, ale zabudli? Ak Vám chýba niečo z náradia, alebo len náhradné trenírky, to sa ešte vydržať dá. Náradie Vám požičajú aj iní, trenírky budete musieť mať asi dlhšie ako ste plánovali, ale stále je to „v rámci normy“. Problém je, ak zabudnete niečo naozaj dôležité, ako prilbu, chrániče, topánky alebo kľúče od motorky (že by niekto nechal doma motorku som ešte nepočul, ale o zabudnutej puške poľovníka mi môj otec už hovoril). Vtedy to môže znamenať, že ste ešte ani nezačali jazdiť a už ste vlastne dojazdili. Z pretekov sa tak stane iba drahý výlet...

Preto som si vyrobil jeden hárok, kde mám napísané všetko, čo potrebujem doma zbaliť a vziať, aby mi nič nechýbalo. Na tomto zozname pracujem už skoro rok. Po každých pretekoch tam zväčša doplním nejakú ďalšiu položku. Zoznam mám rozdelený na 4 základné „tematické“ okruhy: oblečenie, moto, jedlo/pitie a ostatné. Samozrejme, že v položke ostatné je toho najviac od stanu a spacákov, cez toaleťák a šľapky (nie tie čo Vám napadli, tie druhé - takzvané Flip-Flop...) až po gumené rukavice. V aute sa odvezie toho dosť.  Samotnou kategóriou sú jazdci, ktorí sa po vlastnej ose dovezú na motorke na preteky a potom z neho aj odídu (niektorým sa ten odchod nie vždy podarí). Tí to majú ešte ťažšie, pretože sú obmedzení tým, čo odnesie motorka. To je z doposiaľ uvedeného tak štvrtina.

Na túto tému by sa toho dalo písať veľmi veľa, to ale nie je mojím cieľom. Snažil som sa priblížiť vám to, čo musí absolvovať jazdec rely dávno predtým, než sa vôbec na nejakú súťaž vyberie a čo všetko okolo musí absolvovať. Spomenuté veci sú väčšinou neviditeľné, ale bez nich by žiaden jazdec nedokázal vyjazdiť nejaký zmysluplný výsledok na rely.

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.