2016-12-22 10:55:00
Tréning na balkánskych šotolinách
Tréning na balkánskych šotolinách
Zdroj: S4RT

Tréning na balkánskych šotolinách – pri mori mimo sezóny

Po dvoch odjazdených Croatia rally máme v Slovak4RallyTeam dôvernú znalosť terénov v okolí Šibeniku a Splitu.

Práve v týchto oblastiach vedú každoročne trate tejto veľmi dobre zorganizovanej rely. Povrchy sú tu príjemne šotolinové s kamennými pasážami. Nedosahujú však náročnosť napríklad albánskych horských ciest. Offroad-cestičky sú hojne poprepletané a voľne prístupné. Preto sme si túto oblasť zvolili pre náš prvý balkánsky tréning.

Zásadným faktorom pri plánovaní bolo počasie. Odjazdiť sme chceli dva intenzívne dni. No ďalšie dva dni nám zaberie cesta. Do dažďa nemá zmysel vyrážať. Dohoda padla na posledný novembrový víkend a už sme len pozorne sledovali predpovede. Tie boli tak 50 na 50, ale prevládol optimistický prístup k veci.

V piatok neskoro večer sme sa zložili v apartmáne v Grebašnici, s výhľadom na zátoku. Mimosezónny pokoj je do očí bijúci. Máme problém nájsť otvorenú reštauráciu. Zľahka prší, ale upokojujeme sa, že to prejde. Ani ráno to však nie je oveľa lepšie, napriek tomu sa hotujeme vyraziť. Plány kazí Laňďova motorka (LC4 640 Adventure R), ktorá neštartuje.

Zdroj: S4RT
Zdroj: S4RT

Je cca 9:30 a začína sa „servisná kultúrna vložka“. Ideme bod za bodom, kontroluje sa prívod paliva, funkčnosť palivovej pumpy, funkčnosť sviečok... Skúšame roztláčanie a motocykel nakoniec „dostáva rozum“ a chytá. Otáčky ale nedrží a sama dochne. Po vylúčení ostatných možností zostáva ako jediná alternatíva špina v karburátore. Nasleduje jeho rozborka a dôkladné vyčistenie, pri ktorom prídeme na jednu upchatú trysku. 

Rohlík (KTM 660 RFR) má plné ústa rečí, že to hovoril už pred hodinou. To je síce pravda, ale pri čistení karburátora roztrhol tesniaci O-krúžok na jednej z trysiek, takže zásluhy si pripisovať nemôže. Julo s Laňďom teda vyrážajú hľadať miestneho mechanika a nový O-krúžok. Napokon sa ale dielo podarilo a niekedy po druhej hodine popoludní sú všetky tri motorky bojaschopné. Laňďovi hneď došlo, že problém spôsobilo jeho dôkladné umývanie odstrojenej motorky. I keď airbox zapchal handrou a vzduchový filter bol založený, zrejme sa pri vapkovaní dostala do sústavy špina. Tu platí dvojnásobne, že nie je všetko zlato, čo sa blyští...

Zdroj: S4RT
Zdroj: S4RT

Pozitívne ale je, že prestalo pršať, mraky odvialo do vnútrozemia a je krásne počasie. Vyrážame na známe trate v okolí vinohradu, kde sa každoročne jazdí prológ Croatia rally a sieť šotolinových ciest je tu hustá ako žilná sústava v ľudskom tele. Jazdíme až do súmraku. Chvíľami krásne široké šotoliny, aj po hrebeňoch, aj údoliami, ale odbočujeme aj na vyslovene kozie chodníčky. Tie sú technicky náročné a dávajú zabrať pri výjazdoch aj zjazdoch. Julo (EXC 450) v rôznych situáciách štyrikrát zažíva blízke stretnutie zemského druhu. Jeho mašina má zlomený úchyt spojkovej páčky a Julo narazený bok a obe zápästia. Najmä pravé postupne puchne.

Zdroj: S4RT
Zdroj: S4RT

V nedeľu vyráža dvojica Rohlík a Laňďal s úmyslom odjazdiť podľa itinerára poslednú etapu tohtoročnej Croatia rally. Panuje bezvetrie, nebo je blankytne modré a už o deviatej ráno je pocitovo viac ako 15 stupňov.

Ide sa podľa plánu až po cca 40-ty kilometer. V oblasti, ktorú sme mali podľa itinerára križovať, majú poľovníci hon. Behajú tam s guľovnicami a psami. Slušne, milo ale nekompromisne nás posielajú obchádzkou. Opustenie itinerára znamená koniec navigácie, nakoľko na neznámu trasu sa nie je možné napojiť okľukou. Púšťame sa teda do voľného jazdenia. Krajina to ale plne umožňuje a po skončení jednej šotolinovej cesty bez problémov nachádzame ďalšie. Snažíme sa držať kurz do vnútrozemia a o pol tretej sa otáčame späť. Vraciame sa inou trasou a narážame na pásky TRX raid povešané na kríkoch. TRX raid je organizátor Croatia rally a zároveň endurových podujatí KRKA enduro raid. Držíme sa tejto trate a dlho je v pohode. Ani prvé trialové pasáže nás neodradili. Otáčame sa až vo výjazde cez kopec, ktorý viedol hubárskym chodníkom. To je zábavka pre ľahké endurká ale nie pre  naše rally-tankery. 

Rohlík by potreboval nôžky predĺžiť tak o 5 cm, sem-tam mal problém došliapnuť si na kameňoch alebo otočkách. Ale jeho položenia boli neškodné. U Laňďala to bolo horšie, keď úplne zbytočne prepálil zákrutu na mokrom asfalte a efektne sa pošmýkal. Odniesli si to polepy, predraté gate na kolene a ohnutý blaster.

Aj druhý deň využívame čas na maximum a do Grebašnice schádzame kamenným strmým zjazdom až za súmraku. Vyskúšali sme si ho už včera a je to technická čerešnička na záver. Dali sme výživných 175 km vrátane zopár náročnejších trialových pasáží a celý deň sa vydaril na jednotku.

Tréning rozhodne splnil účel. Na balkánskych a gréckych rely sú presne takéto povrchy, preto je dobré mať ich najazdené a byť s nimi kamoš. Šotolinové vracáky a kamenné drkotačky u nás totiž nemáme. Aj veľké kilometrové nálože a niekoľkohodinová rovnomerná práca na motorke sú podstatným prínosom. Poučenie do budúcna je také, že asi nemá zmysel zbytočne zachádzať až k Šibeniku, ale bolo by dobré preskúmať napr. oblasť južne od Karlovacu. Výrazne by sa tým skrátila cesta a zrejme aj ubytovanie by sa v nejakej dedine našlo lacnejšie než pri mori, z ktorého aj tak pri trénovaní nič nemáme.

Na záver toho malého „cestopisu“ spoza riadidiel ďakujeme partnerom S4RT pre sezónu 2017, vďaka ktorým sme mohli trénovať: Kongsberg Automotive, Intech Slovakia, Aukčné centrum, Barrister legal, BDO, Motocorse, O2 Business Services, Karavany PK,  D+K Services, KTM Bratislava.

Matej Landl
ZDROJ: Slovak 4 Rally Team

Komentáre k článku


Stream naživo