2024-03-17 07:59:00
Renault Scénic 2024
Renault Scénic 2024
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: Renault Scenic piatej generácie zameriava svoje úsilie na rodiny

Renault začal s modelom Scenic ešte v roku 1996 a hneď rok na to získal model, vtedy ešte s rodovým menom Megane aj titul Auto roka.

Bol prelomový, bol prvý a bol zaujímavý priestorovým riešením. No a mal niečo spoločné so základný liftbackom. Ja som si skúsil ako sa jazdí s piatou generáciou obľúbeného modelu, ktorý za svoj život prešiel rôznymi prerodmi, ale stále zostal family friendly.

Kým na niektorých trhoch ponúkne Scenic možnosť aj menšej batérie s kapacitou 60 kWh a zároveň slabším motorom dosahujúcim 125 kW (170 k), u nás bude dostupná len výkonnejšia. Bude maž až 162 kW (220 k) a kapacita batérie je až 87 kWh. Podľa režimu WLTP má prejsť Scenic s takouto výbavou na nabitie až 625 kilometrov. S takým akčným rádiusom sa dá naplánovať rozhodne aj dlhšia trasa. Na papieri vyzerá všetko výborne. Dokonca Scenic patrí medzi najľahšie elektrické vozidlá triedy. So slabšou, u nás nedostupnou, batériou bude vážiť 1 730 kilogramov, s väčšou 1 890 kilogramov. Jednotlivé verzie sa budú líšiť aj zrýchlením. Kým základná verzia potrebuje na stovku 8,6 sekundy, rýchlejšia si vystačí s časovým údajom 7,9 sekundy na sto.

Zdroj: Jozef Murárik

Toľko teória, a ako je to v praxi? Ešte si ozrejmime jedno špecifikum nášho trhu. U nás nebude dostupná výbava Esprit Alpine. Naozaj som v tom nevinne, aj keď som kritizoval alcantarovú spodnú časť volantu. My vlastne budeme mať na výber z troch výbav, Evolution, Techno a Iconic. A Esprit Alpine je vlastne len športovou nadstavbou Iconic, takže z pohľadu ovládania sa nič nemení a ani z pohľadu dojazdu, lebo všetky verzie majú zhodne disky s priemerom 20 palcov.

Beriem si kartový kľúč od matného sivého kusu s relatívne triezvo tvarovanými diskami. Matná sivá vyzerá úchvatne a je jednou z najexkluzívnejších farieb na aute. Ale odel by som vlastný Scenic do takéhoto kabátu? Asi nie, bál by som sa škriabancov. Druhá vec je, že karosériu stále môžem dať ešte do matnej priesvitnej fólie a môj strach zmizne. Je tu ale jedna ďalšia vec, páči sa mi viac výbava Iconic s tými šialenými kanálovými poklopmi miesto kolies. Tie sú nielen hliníkové, ale majú aj plastové dekle. Prekvapenie? Vôbec nie, automobilka Renault vonkoncom nie je prvou, použivajúcou takéto riešenie. Aero kolesá s pukličkami rôznych veľkostí sú stále častejšie.

Zdroj: Jozef Murárik

Nabíjací konektor si našiel miesto na pravej strane na prednom blatníku. Toto riešenie je určite menej nákladné na opravu po nehode, ale je aj menej praktické ako mal malý model Zoe kedysi. Už musíte kalkulovať ako k stojanu namanévrovať. Môže sa vám stať, že kábel nedočiahne. Ale ak dočiahne, tak máte po ruke nielen výkonnejšie nabíjanie AC (22 kW), ale aj DC dosahujúce až 150 kW. Renault podriadil dobrému užívateľskému komfortu naozaj všetko a batéria sa pomocou povelu z informačno-zábavného systému vie zohriať na optimálnu teplotu a dosahovať tak maximálne hodnoty nabíjacieho výkonu čo najskôr. Renault tiež vyzdvihol, že Scenic zvláda vysokú priemernú rýchlosť počas celého nabíjania. Nabíjací výkon by vlastne nemal zásadne podliezť 95 kW.

Lenže nabíjanie nie je jediná dôležitá charakteristika vozidla. Ďalšou je batéria pozostávajúca z 12 modulov, ktoré sa dajú meniť samostatne a každý je zase zložený z 60 buniek. To znamená jediné, ak príde k najhoršiemu, tak viete využiť jedno z 15 baterkových servisných centier na opravu. K nám je najbližšie to v poľských Katoviciach. Ale je také tajomstvo, že batérie Renaultu sa veľmi nekazia a nedegradujú nejako extrémne. Aj tie najstaršie Zoe majú predsa stále priemerne 90 percentné kapacity. A Renault má hranicu použiteľnosti 70 percent.

Zdroj: Jozef Murárik

Nasadnutie do autá znamená pohľad na starý známy prístrojový štít s displejom s uhlopriečkou 12,3 palca pred vodičom a 12 palcov portrétovo v strede pre informačno-zábavný systém Open R-Link. Ovládanie je jednoduché a pri využívaní navigácie dokáže vozidlo samo určiť koľko percent batérie vám zostane v cieli a zároveň dokáže navrhnúť vhodné nabíjacie body po ceste. Na to má aj Renault samostatnú kartičku, vďaka ktorej nemusíte riešiť nabíjacie detaily v konkrétnej krajine.

Všetko je vnútri presne podľa toho ako Renault nastolil pred niekoľkými rokmi. Prístrojová doska je kvalitná a rovnako výborné sú predné sedadlá. Aj napriek teplejšiemu počasiu mi nechýbala ventilácia. Ale interiér má niekoľko ďalších prekvapení. Napríklad strešné okno Solar Bay za príplatok 1 500 eur. Nie je to málo, ale Renault pre Scenic vyvinul s výrobcom skiel Saint Gobian systém pozostávajúci z dvoch skiel s vrstvou tekutých kryštálov medzi nimi. Strechu môžete zatemniť a odtemniť posúvaním tlačidla na stropnej konzole. A na rozdiel od, napríklad, BMW iX, sa tak deje v segmentoch a postupne. Dokonca môžete priehľadnosť presúvať dopredu a dozadu. A ďalšou zaujímavosťou je, že strecha je jedným zo 70 hlasových príkazov pre Google Assistant, ktoré môžete využiť. Akurát má celkom zvláštnu slovanskú angličtinu. Ale dá sa jej rozumieť. Forma nie je dôležitá.

Zdroj: Jozef Murárik

Dôležitejšia je forma priestoru vzadu. Za 180 centimetrov vysokého vodiča sa posadí rovnako vysoký pasažier a bude mať prekvapivo veľa miesta. Trojica zase ocení rovnú podlahu bez tunela. Veď Scenic, Auto roka 2024, je elektromobil. Lenže vzadu chcú vlastne sedieť len dvaja, aby využili stredovú lakťovú opierku s mnohými funkciami. Priestor vnútri vyklápacieho oporného bodu má objem až 3 litre a obsahuje aj dva konektory USB-C. Prečo? Aby ste si mohli nabíjať zariadenie umiestnené v otočných držiakoch. Smart lakťová opierka ale nie je v základnej výbave, ak ju chcete, musíte zvoliť vyššiu úroveň.

Batožinový priestor sa dá variovať vďaka sedadlám deleným v pomere 60:40, ale už základný objem 545 litrov vyzerá výborne. Azda jedinou pripomienkou bude celkom vysoká nakladacia hrana. Ak si pod štandardnú podlahu do vaničky umiestnite nabíjací kábel, tak sa musíte celkom hlboko načiahnuť. Predný batožinový priestor v modeli Scenic nie je, po kontrole priestoru je jasné prečo. Nebolo by ho kam dať.

Zdroj: Jozef Murárik

Dobre, štartujem, zvuky pre auto skomponoval Jean-Michel Jarre a počuť ich aj vonku, upozorňujú chodcov na prechádzajúce vozidlo. Menia sa podľa zvoleného režimu a najvýraznejšie sú v športovom. Renault naladil podvozok Scenicu komfortne, ale nebojí sa ani zákrut. Tých sa jedine boja pneumatiky Michelin Primacy-e. Pískali mi celkom často a aj napriek snahe podvozku boli slabým článkom a jazdné vlastnosti auta trochu degradovali. Chápem, že toto je rodinné auto, ale pretáčanie predných poháňaných kolies pri každom stupení na akcelerátor až do rýchlosti 40 km/h nie je práve dobrá vizitka. Nie je to dobrá vizitka pneumatík. Ostatné komponenty sú naladené výborne. Možno ale tieto pneu znížili spotrebu o niekoľko desatín kWh na sto kilometrov.

Jazda je výborná, Scenic nepôsobí ťažko a nepotrebuje ani pohon všetkých štyroch kolies, na ktorý sa niektorí jedinci pýtali. Mňa skôr zaujala absencia natáčania zadnej nápravy 4Control. Ale aj tak je priemer otočenia 10,9 metra. Vôbec to nie je zlé. Scenic je stále relatívne obratné auto, ktoré má celkom strmý prevod riadenia a malá zmena natočenia volantu spôsobuje väčšie natočenie kolies. Samozrejme, pri vyšších rýchlostiach sa účinok mení.

Zdroj: Jozef Murárik

A podľa nastavenia vodiča sa mení aj spotreba. Ja som skúsil dynamickú jazdu, ale aj trochu umiernenejšiu. Pri dynamike bez diaľnic som zvládal fungovať v hodnotách do 18 kWh na sto kilometrov. Pri umiernenej jazde vedelo veľké auto fungovať aj okolo 15 kWh. Výrobca hovorí, že vstavaný systém na poradenskú činnosť pri jazde, s ohľadom na dojazd, dokáže posunúť návrhy na predĺženie celkovej prejdenej vzdialenosti bez nabíjania. V praxi to znamená, že na diaľniciach by mal Scenic prejsť s prehľadom 370 kilometrov na nabitie. Ak sa trochu posnažíte, tak nie je problém dosiahnuť hodnoty výrazne cez 500 kilometrov na plné nabitie. Pri mojej dynamicko-defenzívnej testovacej jazde s pískajúcimi pneumatikami a pretáčaním by mi vyšiel výsledok približne 550 kilometrov na plnú batériu.

Najskôr som bol sketický, Renault Scenic je Autom roka? Ale zjavne má titul právom a nemusí sa hanbiť pozrieť komukoľvek do očí. Dokonca má aj zaujímavo nastavenú cenu. Začína na 43900 eurách za výbavu Evolution a výbava Iconic stojí 49700 eur. Stále si ale nie som úplne istý, či by mi bolo treba priplatiť za tú panoramatickú strechu Solar Bay. Je výborným imidžovým prvkom, ale občas som mal zmätok v tom ako ju odtemniť, či zatemniť, respektíve, v ktorej polohe virtuálnu roletu mám. A práve aj toto je detail, ktorý zväčšuje miesto nad hlavou. Oproti štandardnej látkovej rolete a koľajničkám je až o 30 mm viac na hlavu. Bez Solar Bay ešte možno viac.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku