2023-12-20 10:30:00
Jaguar F-Pace 300 D
Jaguar F-Pace 300 D
Zdroj: jh

TEST: Jaguar F-Pace - nestarnúci britský originál s mocným šesťvalcom

Jaguar v dnešnej emisnými normami zovretej dobe poskytuje zážitky, ktoré sú unikátne.

Mimoriadne široká ponuka motorizácií vrátane mocných radových šesťvalcov Ingenium a vrátane vrcholného modelu s masívnym päťlitrovým V8 prepĺňaným motorom v modeli SVR. To je to, čo človeka pri modeli Jaguar F-Pace musí zaujať pri druhom pohľade. Pri prvom pohľade totiž musí zaujať samotné auto. 

Model F-Pace pritom ukázal svetu svoju podmanivú tvár ešte v roku 2015. Z hľadiska štandardných modelov je vlastne na konci svojej životnosti. Väčšina automobiliek pri svojich modeloch využíva šesť až osemročný cyklus, no pri modeli F-Pace o novej generácií nepadá ani zmienka. Z pohľadu súčasného modelu sa teda dá povedať, že sa netreba báť, model nikam neodchádza. V skutočnosti odchádza značka - do doby elektrickej, no ani tu to ešte nie je vyslovene za rohom a zákaznícii, ktorí zatiaľ neobjavili čaro britskej klasiky s mocnými motormi tak ešte stále môžu urobiť. Aj s tým, že za osem rokov vo výrobe by mal aj Jaguar vedieť poriešiť mušky, ktoré model od začiatku výroby mal. I keď sa obzvlášť v prípade dôležitého F-Pace môžeme baviť o jasnej snahe zrušiť historicky opodstatnené povesti o nespoľahlivosti. 

Model F-Pace bol od začiatku výroby absolútnym hitom svojho výrobcu a azda sa na tom nič nezmenilo ani teraz. To auto je stále svieže, stále originálne, a keďže ich po svete nebehá zrovna veľa, nič z toho sa ešte roky nezmení. Jeho dizajn sa neobje a ako pripúšťajú zástupcovia značky, možno až príliš pekný, svojim spôsobom konzervatívny dizajn je jedným z dôvodov, pre ktoré Jaguar dlhodobo trpí nízkymi predajmi. Ako ukazujú konkurenti: pre predaje je v dnešnej dobe naozaj výhodné na.rať internety a "pravoverných" fanúšikov. To Jaguar neurobil azda pri žiadnom svojom modeli. Dlhodobo robí krásne autá a aj F-Pace ako SUV je krásavcom nielen vo svojej SUV kategórii. Toto auto je vyvážené, má krásne laky, detaily, tomuto konkrétnemu obdivuhodne pasuje kombinácia červenej tmavej metalízy s Black Pack prvkami. No a ten pohľad, ten znak. Keď sa nad tým človek zamyslí, ako si môže niekto kúpiť niečo iné? Nuž veru môže a každý jeden potenciálny zákazník, ktorý si vybral nakoniec auto iného výrobcu by vedel povedať svoj dôvod. Jedným z nich by mohlo byť aj to, že F-Pace vlastne nikdy vo výpočte nebol. Jednoducho to zákazníkom ani nenapadlo. Dôvod? Povedzme že predchádzajúci importér bol špecialistom v tom ako sa vyhnúť pozornosti širšieho publika. Nový import a jeho agentúra však očividne lepšie chápu ako to chodí a aj preto sa prvýkrát za jedenásťročnú existenciu portálu Podkapotou.sk, s potenciálom mesačne osloviť zhruba dva milióny ľudí, stalo, že by sa model automobilky Jaguar objavil v tunajšom teste.

Zdroj: jh
F-Pace môžete naďalej kúpiť s naftovými dvojlitrami, trojlitrami a s benzínovými dvojlitrami, trojlitrami a päťlitrom. A môžete ho kúpiť aj vo verzii PHEV s elektrickým dojazdom na úrovni 53 km. Všetko sa začína verziou D165 s naftovými mild-hybridným dvojlitrovým štvorvalcom, automatom a s pohonom všetkých štyroch kolies. Dobrý základný model pre stredne veľké prémiové SUV týchto proporcií. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,1 však hovorí jasne. Aj keď sa výbava volá R-Dynamics S, je to skôr auto pre vodičov bez športových ambiícií. Univerzálnou odpoveďou azda na každú otázku tak je skôr verzia D200 MHEV AWD. Ponúkne už 204 koní, zrýchlenie z 0 na 100 za 8,1 sekundy a je presne tou zlatou strednou cestou, ktorú majú zákazníci tak radi u konkurenčných modelov - silnejší naftič, ale nie príliš ďaleko od základnej ceny. D165 štartuje na 67 960 eur, kým D200 je od 70 936 eur. V prípade, že chcete autu vložiť takýto motor, je potom lepšia výbava HSE - najvyššia za 81-tisíc. Veľa toho už prikupovať netreba a máte F-Pace ako lusk. 

No a potom sú tu benzínový pažroškovia P250 AWD, ktorí budú jazdiť za 9 a viac litrov. Prípadne zaujímavá P400 MHEV, či spomínaný P400 PHEV. Testovaná špecifikácia bola ale z iného súdka. Šesťvalec, nafta, AWD, automat a výbava HSE. 300 naftových koní, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a štartovacia cena necelých 90-tisíc. Testovaný model stojí 94-tisíc. 

Zdroj: jh

Tak ako všetky ostatné modely, aj tento má v základe športový dizajnový balík R-Dynamics a Black Pack. K tomu parádne 21-palcové čierne disky, adaptívny tempomat, asistent diaľkových LED svetiel a kopa ďalších asistentov, športové škrupinové sedadlá s kožou Windsor, Pivi pro, audio Meridian, digitálny prístrojový panel a digitálny balík s dátovým paušálom, či OTA aktualizácie. Jednu takú aktualizáciu auto inštalovalo počas môjho testu. V jedno ráno oznámilo, že balík aktualizácií týkajúcich sa zlepšenia asistenčných systémov (kontrola značiek, adaptívny tempomat a ďalšie) sa stiahol a už som si len mohol vybrať kedy sa nainštalujú. Auto vtedy muselo byť zamknuté a malo to trvať trištvrte hodinu. Tak som si vybral čas, keď som vedel, že ho potrebovať nebudem. Aktualizácia sa nainštalovala a bolo. To len tak, že je fajn, keď tieto veci fungujú a človek nemusí s komplikovaným autom so všetkým behať do servisu... 

Aj keď F-Pace podľa letopočtu má pôsobiť ako senior, nepôsobí a nie je to len pre jeho vizuál. Je to aj preto, lebo ho výrobca neustále aktualizuje a nielen prostredníctvom OTA aktualizácií. Veľmi sviežo pôsobí infotainment. Pre mňa bol celkom nový, doteraz som s ním nemal česť, no nikto by ma nepresvedčil, že je to nejaký senior. Všetko krásne pracuje, smartfón sa spojí rýchlo a stabilne, infotainment má adekvátnu hĺbku nastavení a po pár minútach "hrania sa" s ním viete poľahky ovládať prakticky všetky funkcie vozidla. A čo je taktiež dôležité, displej má vysoké rozlíšenie a to isté sa dá napísať o parkovacej kamere.

Zdroj: jh

Asistenčné systémy sú spoľahlivou súčasťou vozidla, pracujú dobre, nešklbú zbytočne volantom, niekedy sú na môj vkus príliš aktívne, ale možno to poznáte - tristokrát vám to bude liezť na nervy, tristoprvý vám to zachráni život.

LED svetlá sú azda jednou z mála súčastí vozidla, pri ktorej si poviem, že tu by som už čakal viac. Ani takto bohato vybavené vozidlo nemalo adaptívne LED svetlá, nemali ani funkciu Matrix. Asistent diaľkových svetiel ich vedel vypnúť v prípade prichádzajúcich vozidiel, no aj on mohol pracovať lepšie - najmä pri osvetlovaní vpredu idúcich vozidiel. Tým na dlhších rovinkách pálil do spätných zrkadiel dosť dlho. Na druhú stranu, prichádzajúce autá zistil rýchlo a svetlá aj stlmil rýchlo. LEDky sú silné, dobre osvetľujú kraje cesty, ale človek dnes už za 90 a viac tisíc očakáva jednoducho viac.

Zdroj: jh

Priestor v kabíne je na triedu naozaj dobrý. S celkovou dĺžkou 4762 mm je F-Pace typickým zástupcom triedy stredne veľkých prémiových SUV. Konkurentov tak má v modeloch GLC, či X3. Kým nové GLC sa z hľadiska priestorovej ponuky zlepšilo, ešte stále úplne nedostihlo F-Pace. Najmä tučný stredový tunel obmedzuje vodiča i spolujazdca viac ako u konkurentov. F-Pace má kabínu porovnateľne vzdušnú ako X3, jeho veľkou výhodou sú tenunké škrupinové sedadlá. Nielenže sú veľmi pohodlné a pekné, ešte aj zväčšujú priestor pre posádku vzadu. Traja sa vzadu odvezú a nebudú sa obzvlášť tlačiť. Batožinový priestor ponúka 601 litrov voľného priestoru. Pôsobí veľký, no tých 755, ba 761, ktoré sa uvádza vo väčšine materiálov, sú údaje zahŕňajúce celý priestor s tzv. "mokrým" meraním. Ak by ste mi ale povedali, že časť kufra určená pre batožinu má 550 litrov, nebudem pochybovať.

Jazda. Úprimne... ako asi jazdí Jaguar na 21-palcových diskoch s poháňanou prioritne zadnou nápravou s dlhou kapotou, pozdĺžne uloženým motorom a dobre rozloženou hmotnosťou? S adaptívnymi tlmičmi a prepracovaným podvozkom? Zle? Asi ťažko. Jazdí úžasne. Ak ide o športový fíling, dodá ho veľmi veľa, viac ako bežné sériové verzie konkurentov. Dobre drží krok so športovými variantmi modelov GLC a X3. Nie je to vrcholný model, ale jazdí veľmi suverenne a vodičovi dáva intenzívny zážitok i pocit z kontroly. Reakcie na zmeny smeru sú veľmi rýchle, auto pekne drží a v zákrutách sa mu páči aj na mäkšom na stavení. Tvrdšie ani veľmi nemá zmysel, auto je citeľne nastavené tak, aby jazdilo ako Jaguar a to vyžaduje istú tvrdosť. Nie je to však drncačka, komfort tu je za dva hrnce. V tejto triede ani konkurenti mimo vrcholných verzií neponúkajú vyššiu rafinovanosť, ak nerátam vzduchové podvozky Mercedesu, no vzduch nie je na to, aby autá lepšie športovali a dobré adaptívne tlmiče vedia urobiť prakticky to isté.

Zdroj: jh

Do komfortu jazdy vstupuje aj absencia zvukov, vibrácií i drsnosti chodu. Nič také tu nie je. Šesťvalec pradie ako v bavoráku, akurát tam sa k nemu už len tak ľahko nedostanete. Prevodovka radí za studena trošku citeľnejšie, no keď sa zohreje, je to ZF ako poznáme. Ticho je na palube naozaj intenzívne a vstupuje doň azda len pískanie pneumatík a zreteľný zvuk motora v tom najlepšom.

Motor si vie aj vypýtať. Boli cesty, keď som jazdil za 11 až 12 litrov, no to nebola vec nedostatku úspornosti. Skôr nedostatku súdnosti.

Bežná spotreba ale veľmi presne reflektovala papierové údaje - 7,3 l/100 km. No a potom prišiel čas skúsiť úspornú jazdu. Tie isté kilometre, iba pokojným tempom. Za 5,8 l/100 km. 50% diaľnic, 40% okresiek, 10% mesto. Nechcelo by sa mi chodiť takto úsporne vždy, ale táto spotreba len dokazuje, že naftový šesťvalec má v sebe všetko - úsporu aj silu a je škoda, že sa mu dnes staviame chrbtom - zväčša nedobrovoľne.

Zdroj: jh

Jaguar F-Pace je skvelé auto. Dlho by mi spôsoboval radosť, ak by som ho mal v garáži. So šesťvalcom je skvelý. Testovaná verzia nemala MHEV ešte, dnes si už inú neobjednáte, no na jej šmrnci to neuberie, akurát bude štart-stop systém pracovať jemnejšie.

Pružnosť hovorí za všetko. Zo 60 na 100 km/h za 4,66 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,72 sekundy. Vynikajúce časy. Obzvlášť ten druhý dokumentuje, že F-Pace má aj nad 100 km/h výraznú chuť do zrýchlenia.

Keď si máte vybrať medzi štvorvalcovým GLC a šesťvalcovou X3, skúste sa pozrieť na šesťvalcový Jagg. Odvážte sa skúsiť niečo nové. Poznám hneď niekoľkých majiteľov týchto áut, ktorí fámy o nespoľahlivosti nepovažujú za nič iné, než fámy. Je jasné, že v dobe komplikovanej elektroniky občas niečo zlyhá, lenže to platí dnes pre všetky a nielen prémiové vozidlá.

Aby bol Jaguar skutočnou šelmou, potrebuje poriadny motor. Tento Jaguar ho má. 8,5 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Jaguar F-Pace D300
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2996
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  221/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 650/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,4
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 7,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4747/2071/1664
Rázvor náprav (mm): 2874
Objem batožinového priestoru (l): 601
Objem palivovej nádrže (l): 68
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2083
Užitočná hmotnosť (kg): 577
Základná cena verzie: 89 848 €


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku