2023-09-06 15:39:00
Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: VW ID.4 – na záver pred významným vylepšením. S poriadnou zľavou

Volkswagen ID.4 by mal začiatkom budúceho roka prejsť na výrobu novej verzie.

Píše sa to aj v cenníku, a síce verzia, ktorú som testoval už vlastne nie je dostupná ako úplne nová, pretože kým by vôbec mohla byť vyrobená vzhľadom na objednávky a stále len nabiehajúcu výrobu polovodičov, už by vám museli poslať novú verziu, ktorá bude mať pravdepodobne nielen iný výkon, dojazd, interiér, či výbavu, ale aj cenu. Takže aktuálne si čítate o staršej verzii, ktorú VW síce ponúka a navyše so štedrým bonusom, vykonfigurovať si celkom novú verziu s identickou cenou a parametrami už tak vlastne akosi nejde. To ale nemení nič na fakte, že túto verziu si stále môžete kúpiť ako novú, takže nemám dôvod, aby som aspoň stručne o ID.4 vo verzii Pro 4Motion s výkonom 195 kW a s pohonom oboch náprav nemohol napísať pár riadkov.

Testovaná špecifikácia bude pravdepodobne výkonnejšia a to celkom výrazne, to isté sa týka aj verzie GTX i rovnakých motorizácií pri modeloch ID.5. Vyšší výkon a s ním súvisiaci vyšší dojazd totiž súvisí s novým motorom respektíve novými motormi, ktoré ID4 a ID5 majú dostať začiatkom budúceho roka.

Podľa vzoru ID.7 by zadný motor mohol ponúkať až 210 kW, no táto verzia pravdepodobne ovplyvní skôr GTX ako Pro 4Motion, ktorá bola v teste. Pár kilowattov navyše by ale mala dostať aj testovaná motorizácia. Akiste aj tu môže nastať nejaká škálovateľnosť, no podľa našich info by aj verzia GTX s aktuálnym výkonom cca 300 koní mala dostať budúci rok o 35 koníkov navyše. Zvýšenie výkonu tak treba očkávať aj pri tejto verzii.

Zdroj: Jozef Murárik

Keď som jazdil auto z rodiny VW ID naposledy, bola to jedna z prvých vyrobených verzií modelu ID.3 vo First Edition. Mala kopu múch, no i tak bola zaujímavým elektromobilom. Dnes je už v ponuke faceliftovaná ID.3, ktorá síce silnejšie motory nemá, no popracovala najmä na tom, čo zákazníkov škrelo najviac – funkčnosť elektroniky, obzvlášť infotainmentu.

V testovanej ID.4 Pro som už takmer nič z problémov z "First Edition" ID. 3 nenašiel. Infotainment nemrzol, nevypadávali mu súčasti a i keď ani pri ID. 3 sa to nedialo často, predsa to tu bolo. Vlastne ma počas testu hnevali iba dve veci. Prvá bola tabuľka, ktorá pri každom štarte žiadala výber režimu online a offline pri technológii Car2X. Akiste je to preto, lebo som pri aute bol len hosť, ale tabuľka sa nikdy nevyparila sama a vždy som musel niečo zakliknúť, ak som chcel používať displej infotainmentu. A to platí aj o ďalších upozorneniach, ktoré na vodiča kde-tu vyskočia. Samé nezmiznú, takže im vodič nevyhnutne musí venovať pozornosť. Naštve to v momente, keď sa upozornenia opakujú pričasto.

Zdroj: Jozef Murárik

Druhá vec boli ovládače okien. Že si musíte prepnúť, či ovládate predné a či zadné okná, to sa ešte dá pochopiť, i keď prepínač vzhľadom na použitú technológiu nereagoval vždy. Otravnejšie boli opačné reakcie na podnety. A neboli náhodné, bolo to tak vždy potom, ako ste najprv vytiahli zadné okná, prepli na predné a chceli vytiahnuť aj predné. Buď jedno alebo obe okná začali naopak viac klesať. Bolo to tak aj pri prvej ID.3, ktorú som testoval, no nasledujúce autá ID. Buzz a nová ID.3, ktoré som testoval až po tejto ID.4 a ktorých testy budú nasledovať už tento problém nebol.

A ozaj, tretia vec: nepáči sa mi haptický volant. To je konina a bol by som rád, keby som si mohol vybrať starší typ.

A to bolo všetko. Nič iné ma na aute nehnevalo, z čoho celkom jasne vyplýva, že mi jazda s ním vyhovovala. Pravda, je tu vec nabíjania. Elektromobily nerád nabíjam doma, nemám pre ne zriadený tarif, ani panely, ktoré by to kompenzovali a ani wallbox, veď vlastný elektromobil nemám. Plug-in ešte dobíjam, zástrčka im stačí, no tu je to zbytočné, a tak trochu frustrujúce. Nabíjate štyri hodiny a veľká baterka sa vám akurát tak smeje. Problém mám i s nabíjačkami v mojich POI. Nie sú. Respektíve sú, ale tak dvakrát do týždňa. Na krátke dobitie stačí, no primárne dobíjanie cez POI nemá zmysel v mojom prípade rovnako ako nabíjanie doma, bez investície do infraštruktúry. Našťastie som počas testu nabíjať nepotreboval. Odjazdil som iba 200 km, zvyšné km jazdil kolega. Na dve stovky km mi bohato stačilo auto nabité na 75% percent. Keď som ho vracal, malo 30%. Táto jazda zahŕňala ako diaľnicu (40%), tak okresky (40%), tak mesto (20%). Výsledkom bola priemerná spotreba 19,6 kWh na 100 km. Na diaľnici to bolo cca 24,6 kWh. Ak by teda šlo o čisto diaľničný dojazd, na jedno nabitie by som prešiel v pohode nejakých 280+ km. Po odjazdení prvých 200 by som však už vyhliadal nabíjačku, nech nemusím stresovať ku koncu.

Zdroj: Jozef Murárik

Kolega mal na diaľnici podobnú spotrebu, na okreskách a medziobcami mal 18,6 kWh. Ja som túto spotrebu zvýšil len na 18,7 kWh. Mojich necelých 20 kWh však okrem spomínaného nájazdu zahŕňalo dynamické jazdenie po okreskách a krátke mestské presuny pri ktorých auto dôkladne klimatizovalo rozpálenú kabínu – auto stálo vždy na slnku a vonkajšia teplota bola vždy cez 30 stupňov Celzia.

Jazdne mi ID.4 prišla veľmi fajn. Žiadne vrzgoty, buchoty, drsnoty, trasoty, vibrácie, len okamžitá dynamika, ktorá však celkom pochopiteľne nad 100 km/h trochu vädne. Kľúčové pre mňa je však okamžité zrýchlenie, na ktoré sa dá vždy spoľahnúť. To je v meste a na vedľajších cestách darom z nebies. Bez neho už nebudete chcieť jazdiť. Na všetko potom stačí menej času, menej miesta. Je to skvelé a zároveň to ovplyvňuje spotrebu – nejazdím tak ako bežne, jazdím výrazne dynamickejšie s neustálymi odpichmi. Lebo veď načo mi je elektromobil, keď jazdím ako s "haťapkou"?

Dynamika v priamke je veľmi fajn. Predbiehanie na kratších úsekoch vo vyšších rýchlostiach je už pocitovo o niečo menej svieže, ale stále s prehľadom. Obzvlášť s vybíjajúcou sa batériou sa tento prehľad jemňulinky zmenšuje. Až keď máte pod 30% baterky, zreteľne cítite, že to predbiehanie bolo predtým rýchlejšie. Nie je to rozdiel ako medzi chôdzou a klusom koňa, no pár desatiniek sa už z rýchlosti vyparí a človek to skrátka vie zacítiť.

Zdroj: Jozef Murárik

Jazda v zákrutách je tiež fajn, veď sú tu dva elektromotory. Obzvlášť pod plynom je to zábava. No nielen to, aj presnosť, aj istota. Bez tlaku na akcelerátor sa síce široké pneumatiky činia, ale keďže sú to úsporné Turanzy, s rýchlosťou treba v zákrute opatrnejšie. Lebo keď nie, zakročí elektronika.

Páči sa mi jednoduchosť interiéru, jeho priestrannosť. Páčia sa mi zapustené kľučky dverí, dokonca aj hrncová farba. Síce mám elektromobil, ale som nenápadný a to mi štimuje. Často jazdím s extravagantnými autami a po týždni s nimi som z pozornosti ľudí vyslovene unavený. Toto je preto premňa veľká slasť.

Zaujímavá je aj cena. V aute máte všetko čo chcete, je to vyššie, je to kus autiska s hmotnosťou vyše dvoch ton. Je vás na ceste dobre vidieť, no nie ste príliš nápadný. Máte kopu výbavy, no auto sa nesnaží pútať priveľa pozornosti a to platí aj pri šoférovaní. A zvykol som si aj na štartovanie a vypínanie zadkom a brzdou bez použitia tlačidla štart. Lebo áno, tu sa štartuje zadkom. Sadnete do auta, auto sa prebudí. Stlačíte brzdu, môžete zaradiť. Rovnako som si zvykol aj na „opačné“ radenie. Je to vlastne veľmi primitívne a naozaj jednak odľahčujúce, jednak ľahšie pochopiteľné. Keď chcem ísť dopredu, otočím radiacim ovládačom dopredu. Vôbec mi to teraz nevadilo.

Zdroj: Jozef Murárik

Uznávam však, že ID.4 sa mi páčila už keď prišla. Aj v tejto sivej farbe. A uznávam, že viac ako spriazené modely vrátane Enyaqu. Ešte čierne kolesá a slávna veta shut up and take my money môže byť vyslovená. Iba tie money sú problém... Za 50-tisíc dnes už kúpite hocičo i veľa elektromobilov, no tento je klasa. Viac by sa mi páčil ešte lacnejší, ale možno aj to bude, keď počúvam o všetkých tých zľavách. Aktuálne má VW zľavu na toto auto na úrovni 6000 eur a to nie je málo. Keby bola ešte dotácia... 8 z 10 bodov. Aj bez faceliftu je výrazne lepší, než ID-čka boli, keď prišli. A to len preto, lebo sa už nejaký ten rok vyrába. Volkswagen to so svojimi ID modelmi dokázal. Urobil nielen výborný elektromobil, ale aj solídne auto. Pri ID.4 to platí tiež. Po aktualizácii to však bude ešte lepšie. Spýtajte sa dílera ako to vidí, no za mňa je verzia s výhradne zadným pohonom a napr. 210 kW elektromotorom zaujímavejšia ako testovaná 195 s pohonom všetkých kolies. Bude mať lepší dojazd a terén to aj tak nedá, no a odpichy sú so zaťaženou zadnicou vždy lepšie ako s predným pohonom.

Technické údaje

 

Model: Volkswagen ID.4 Pro 4Motion
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Systémový výkon  (kW.):  195
Systémový krútiaci moment (Nm): 472
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,9
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 17
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4582/1852/1637
Rázvor náprav (mm): 2769
Objem batožinového priestoru (l): 543
Kapacita batérie (kWh) brutto/netto 82/77
Maximálny dojazd (km) 515
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2221
Užitočná hmotnosť (kg): 529
   
Základná cenníková cena modelu: 42 990 €
Aktuálna cena základnej verzie Pro s 82 kWh batériou 42 990 €
Aktuálna základná cena testovanej verzie Pro 4Motion 47 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku