2023-09-13 16:50:00
BMW 230e xDrive
BMW 230e xDrive
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 230e Active Tourer – Kto by v MPV čakal vyše 320 koní?

BMW Active Tourer je toľkými autami naraz, že sa preň môže každý rozhodnúť z iného dôvodu.

Druhá generácia modelu Active Tourer zvolila veľkú masku v kombinácii s masívnou ponukou doplnkov, verzií a výbav. Auto dokáže plniť množstvo úloh naraz. A práve toto konkrétne plug-in hybridné obzvlášť.

V prvom rade je to malé MPV – no svoje prvopočiatočné určenie veľmi dobre skrýva. Nesnaží sa byť crossoverom – našťastie. Snaží sa byť šikovným kompaktným autom pre tých, pre ktorých je rad 1 príliš nízko. A neplatí, že je pre nich rad 1 príliš športový, lebo testovaný model mal v sebe toľko športu, koľko balík M môže priniesť. Je to vlastne také M-PV. Multifunkčné spaľovaco-elektricko hatchbackovsky MPV-čkové luxusno-skromné M auto. Ani ryba, ani rak? Chobotnica to je.

Je to taká chobotnica akurát bez zmien farieb. Iba si taká bledá pláva vo voľnom priestore. Ani šťastná, ani smutná, bez chrbtice, no s riadnym mozgom a chápadlami.

Keď si na tento povoz spomínam, idú mi na rozum úsečné vyjadrenia: stepná koza a hot-hatch. Lebo presne tým toto auto je. M-kom vyladený podvozok je tvrdý. Nie tak tvrdý a hlučný ako by ste si predstavili. Je tichý, dobre tlmí i väčšie nerovnosti no zároveň si pripadáte ako v modeli Captur súčasnej generácie – nie vždy, vlastne skoro nikdy. Ale na väčších nerovnostiach, na zvlnenej vozovke, na výmoľoch. Tam si hopsá ako stepná koza. Posádka tiež. Nie je to kočiar na mačacích hlavách, kde sem-tam niekto kocky ukradol a pohádzal ich do okolitých výloh. Nie, toto síce tlmí všetko, ale tak urputne sa snaží neodľahčiť ani na stotinu sekundy ktorékoľvek koleso, tak veľmi sa snaží držať sa terénu, nech je akýkoľvek, že by mu to mohla závidieť polovica áut, ktoré sa ešte dnes nechajú volať hot-hatch. Prispieva k tomu nepochybne i krátky rázvor (v porovnaní s rovnako ladenými väčšmi BMW), no auto je v skutku násobne tuhšie ako bežné MPV. Ja by som teda do M-podvozku asi nešiel ani náhodou, nehodí sa to k autu. Na druhú stranu to z neho robí celkom prekvapivo, hot-hatch.

Trojvalcový hot-hatch?

Jasné, pokojne si po tom svojom, prípadne cudzom, čele plesknite a najlepšie poriadne, ale je to skrátka tak. Lenže kým iný trojvalcový hot-hatch – taký Yaris GRMN využíva na zábavu iba tie tri valce a je to skvelé, tu je to kombinácia troch valcov a elektormotora a je to neuveriteľné.

Keď si to tak vezmete, pred skoro dekádou prišiel model i8. A teraz sú tu modely BMW, ktoré z jeho unikátneho agregátu čerpajú a prenášajú ho do bežných modelov. Táto vyčančaná škatuľka tak v sebe nesie silný odkaz modelu i8.

Zdroj: Ján Hargaš

Tak ako v minulej generácii plug-in hybridného pohonu, aj tu je kombinovaný 1,5 trojvalec s elektromotorom. S tým, že spaľovací motor v kombinácii so štartér-generátorom a dvojspojkovou prevodovkou sa stará o pohon prednej nápravy, elektromotor poháňa zadnú nápravu. Na prednej náprave je teda maximálne 110 kW (150 k), vzadu je do 130 kW (176 k). Auto má teda viac výkonu na zadnej náprave a tento výkon je dostupný aj v prípade, že si kompletne vybijete elektrický dojazd. Na to slúži rezerva 16,3 kWh batérie (14,4 kWh dostupných) umiestnenej v podvozku vozidla pod sedadlami vodiča, spolujazdca a čiastočne zasahuje aj pod sedadlá vzadu.

Auto by malo byť schopné odjazdiť len na elektrinu v mestskom prostredí cez 80 kilometrov. Mne sa to nepodarilo, jazdil som najmä mimo mesta, no aj tam bez problémov odjazdilo cez 50 kilometrov. Priemerná spotreba bola 20,3 kWh, neskôr klesla na 17,9 kWh.

BMW Podkapotou tohto vozidla nielenže vložilo genetiku modelu i8, navyše je tam piata generácia elektrického pohonu značky a Active Tourer 230e je, a aj sa cíti byť, viac elektromobilom, než spaľovacím autom. Už vyššie zmienené umiestnenie batérií v podvozku o tom svedčí. A nielen to. Skrátka: BMW postavilo elektromobil s miestom Podkapotou na spaľovacie motory a s miestom na spaľovaciu nádrž. Namiesto batérií môže mať auto väčšiu nádrž a kardan. Lenže pravdou je, že tento elektromobil môže jazdiť aj na naftu. Neviem, či si to uvedomujete, ale toto je doslova neuveriteľná modulárnosť platformy a pohonov a BMW tento istý prístup uplatňuje pri všetkých svojich nových autách.

Zdroj: Ján Hargaš

To, že sa toto auto cíti byť elektromobilom má aj svoje negatívum. I keď je skutočne presvedčivým elektromobilom, ktorý namiesto dodatočnej temer poltony batérií využíva také dve stovky kilogramov spaľovacej aparatúry, nie je všetko ružové. Beriem, ako elektromobil je to výborné. Okamžité podanie výkonu, naozaj úsporný motor, ibaže keď jazdíte primárne mimo mesta, radi by ste sami rozhodovali o tom, či sa spaľovák zapne, alebo nie. Dá sa to tromi spôsobmi. Prvý: vybiť baterku a nabiť ju až v meste. Druhý – jednorázovo zapnúť elektrickú rezervu. Tretí: šliapať po plyne tak veľmi, že to bez spaľovacieho motora nepôjde. Byť primárne elektromobilom, i keď elektromobilom s dojazdom 50 až 80 km je síce fajn, ale nie každému stačí ten dojazd. Na to si predsa kúpil plug-in hybrid. Lebo čisto elektrický dojazd síce využije, ale potrebuje aj spaľovací motor. Taký človek ale má len tie tri vyššie uvedené možnosti. Môže si ešte zmeniť režim na športový, no táto možnosť zapadá do vyššie uvedenej. Nie je tu totiž tlačidlo/režim na zapnutie/vypnutie elektrickej jazdy. To je škoda, pretože ak svoju cestu začínate ako ja okreskami, diaľnicou a až potom vchádzate do mesta, štandardne sa auto bude snažiť minúť si elektrický dojazd pred mestom a v ňom bude jazdiť so spaľovačom. Dáva to zmysel? Nie. Auto nevie, i keď sa to snaží zistiť, čo budete behom dňa robiť a nevie zvoliť samé správny a najefektívnejší režim jazdy. Na to sú tu tieto tlačidlá – EV. Tu je režim Electric – ten však urobí akurát to, že auto sa bude snažiť jazdiť ešte viac na elektrinu ako len na elektrinu. Dáva to zmysel? Dáva: dobrovoľne si tak zmažete spúšťanie spaľovacieho motora v prípade, že to situácia bude vyžadovať – radšej vám obmedzí rýchlosť, radšej pôjde pomalšie a spaľovák nezobudí. A tento režim si môžete nastaviť ako automatický. V preklade: je to akoby mozog síce vedel ovládať obe nohy, ale radšej vás nechá skackať na jednej, aby ste tú druhú len ťahali za sebou. Najrozumnejšie je pracovať s jednorazovou rezervou batérie (iná ako jednorazová – teda pri každej jazde si to musíte vyklikať – nie je). Zjednodušením by mohlo byť vložiť rezervu do skrátených volieb, ale to sa mi nepodarilo. Treba si to navoliť cez menu a akoukoľvek cestou v menu pôjdete, zaberie vám to niekoľko klikov.

Zdroj: Ján Hargaš

Lebo jedna vec sa BMW iDrive 8 uprieť nedá – hĺbka. A to spôsobuje ešte jednu vec – viac klikania.

BMW sa však v prípade radu 2 už zbavilo kolieska, takže vodič sa musí počas jazdy plne venovať obsluhe dotykového displeja a nemôže sa pritom nechať rozptyľovať sledovaním cesty, či dokonca riadením...

Nuž a prečo mi príde spotreba 17,9 až 20,3 kWh ako výborná? Lebo som túto spotrebu dosiahol na diaľnici a na veselých okreskách. Bolo to v režime Electric, pretože ten bol spustený od začiatku -  takže bez šance zapnúť spaľovací motor. 20,3 kWh zodpovedá diaľnici rýchlosťami od 120 do 140 km/h, druhý údaj sú spomínané veselé okresky s maximálnou možno akceleráciou.

Práve pre režim electric som počas prvého dňa ani nezistil, že je to auto ostré ako britva. Lebo jazdilo na elektrinu vždy a všade. Až keď sa dojazd scvrkol na jednotky kilometrov a ja som odhalil vypnutie automatického zapnutia režimu Electric – po cca dni jazdenia, začalo mi to dochádzať. Odvtedy spotreba kilowatthodín klesala, kým spotreba benzínu stúpala. Vo finále bola spotreba benzínu 6,2 litra, kWh pod 5.

Načo je to teda dobré, keď to jazdí za 6, keď za toľko vie jazdiť aj 223d a nemusí zo sebou nosiť lítium v batériách? Lebo 240 kW (326 k). Tento automobil jazdí ako utrhnutý z reťaze. Najväčšou devízou vozidla je práve zdanlivo nevyčerpateľný dynamický apetít. Nevädne nad 100 km/h, ani nad 130 km/h, ani nad 160 km/h a ani ďalej. Stále zrýchľuje a zrýchľuje bleskovo. Pružnosť? Jazda s úplne vybitou baterkou, opakované pokusy s plným plynom. Výsledok: 60-100 km/h 4,36 sekundy, 80-120 km/h 4,65 sekundy. Pritom je celkom jasné, že elektromotor vtedy nedodá až 130 kW, ale o kus menej, no aj tak to ide vynikajúco.

Zdroj: Ján Hargaš

Netreba zabúdať, že auto má podvozok od BMW a navyše elektrický xDrive – so samostatným elektromotorom vzadu, pričom vpredu sa nachádza benzínový motor. Výsledkom je, že auto kope od zadku a pretáčavosti bráni jedine práve prebudený predný motor. Je to krásne neutrálna jazda, ktorú by ste od MPV nečakali ani v tých najbláznivejších snoch. K tomu ešte musím prirátať adaptívny M podvozok, široké pneu a tuhú konštrukciu a z malého MPV je razom super hot-hatch, ktorého potenciál nečaká azda vôbec nikto. Keď teda môžem použiť ešte jedno slangové cudzie slovo: sleeper. Nie je hrdzavý, nevyzerá staro, vyzerá ako luxusná kabelka pre luxusnú mamičku, či navždy slobodnú bohatú tetičku, no tá mamička/tetička má pretekárske rukavice, helmu a pretekárske topánočky, lebo v štekloch by si zlámala podpätky.

Auto ma zo začiatku testu svojou tvrdosťou vyslovene hnevalo. Načo je komu plug-in hybridné MPV s tak tvrdým podvozkom? Odhaľovanie potenciálu vozidla prichádzalo postupne a pozvoľne. Nie, pred testom som si k tomuto autu nenačítal vôbec nič navyše. Bolo to pre mňa len nové úsporné MPV od BMW, sústredil som sa teda primárne na to. To auto však vlastnými schopnosťami presvedčilo o tom, že ekológia je síce dôležitá, no omnoho viac zábava za volantom. Keď teda tatino chce mamine dopriať luxusné a spratné MPV od BMW, alebo úspešná dáma chce luxusné a šikovné MPV od BMW, verziu 230e treba obísť. Pokiaľ teda nemáte dámy a páni športové ambície a chcete byť zároveň mimo policajný radar. Od tohto auta dynamiku týchto rozmerov nebude čakať vôbec nikto. No veď uznajte, 326 koní v malom hatchbacku s vyvýšenou konštrukciou? To môže spraviť jedine BMW. 8,5 z 10 bodov. Jazdí fantasticky, dynamiky má na rozdávanie, je luxusné a svoje schopnosti krásne maskuje.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: BMW 230e xDrive Active Tourer
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 7-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW): 240
Krútiaci moment (Nm): 477
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km/kWh/100 km): 0,6-0,8/16,9-19,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4386/1824/1576
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 406
Kapacita batérie celková (kwh) 16,3
Objem palivovej nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1845
Užitočná hmotnosť (kg): 575
Rozmer základných pneumatík: 205/60 R17
   
Základná cenníková cena verzie: od 44 850 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku