2023-07-24 12:30:00
Emily GT
Emily GT
Zdroj: Peter Wahlström – PLINT Marketing

Automobilka SAAB znova vstáva z popola. Môže za to Emily GT. NEVS má investora

Horská dráha menom SAAB pokračuje aj v roku 2023. Zbytky spoločnosti NEVS, konštruktéri Emily GT a neznámy investor sa dohodli.

Tak aspoň tvrdí dobre informovaný šéfredaktor švédskej odnože časopisu Auto Motor a Sport. Podľa týchto informácií sa po niekoľkých mesiacoch intenzívneho vyjednávania a záujmu viacerých investorov podarilo získať list o nákupnom zámere, čo by mal byť jeden z prvých viditeľných krokov k realizácii prevzatia projektu Emily GT a projektu Pons. Čo je však pre značku, jej fanúšikov a zamestnancov dnes "hybernovanej" nástupníckej spoločnosti NEVS ešte významnejšie, výroba má prebiehať priamo v Trollhatane, v domovskom meste SAABu tak, aby odkaz a podstata značky pretrvala. Šéfredaktor magazínu Arlik Soderlink to už považuje za hotovú vec, no stále treba mať na zreteli, koľkokrát za ostatné tri dekády bol dobrý život firmy do budúcnosti hotovou vecou. Viac sa máme dozvedieť v auguste, vrátane mena auta a najmä mena spoločnosti, ktoré by malo zreteľne nadväzovať na kontext menom SAAB, aj keď je veľmi pravdepodobné, že SAAB to už nebude vzhľadom na veľký vojenský biznis s rovnakým názvom. A je tiež viac ako pravdepodobné, že ani logo a názov Griffin v držbe Scanie, a teda VW nebude nový elektromobil obliekať, no ako obvykle, aj v tomto prípade netreba robiť zbytočné súdy predčasne. Takže dovidenia niekedy v auguste, keď sa o (opäť) rozbiehajúcom projekte so švédskou genetikou hádam dozvieme viac. A teraz na dovysvetlenie, čo je to ten projekt Emily GT:

Zdroj: NEVS

NEVS Emily GT je prototyp, jeden z mála, ktoré sa podarilo dostať do pojazdného stavu. To čo vidíte na obrázkoch je takmer plne funkčné vozidlo, ktoré je od sériovej výroby cca 1,5 roka. Dahl spolu s tímom vyše 350 ľudí pracovali na Emily GT niekoľko mesiacov. Auto má hneď niekoľko mimoriadne zaujímavých riešení, ktorými sa SAAB preslávil aj v minulosti. I keď prototyp používa 52 kWh batérie prebrané z NEVS 9-3 (elektrická verzia SAAB 9-3) finálne vozidlo má byť schopné uniesť batérie s kapacitou až 175 kWh, čo má tomuto GT-čku s množstvom odkazov na model 9-5 NG (a iné) dodať dojazd na úrovni 1000 km. Reálne sa plánovali verzie s kapacitou 105 a 140 kWh batériami. Auto má štvoricu motorov, každý má 121 koní, a keďže Evergrande v roku 2019 kúpilo firmu Protean, všetky štyri motory sú umiestnené v nábojoch kolies. Tento nápad tu už viackrát bol, no výhody obvykle nepresiahli nevýhody, a tak je to stále skôr nápad, než veľkosériová výroba. Emily GT však údajne dokáže nevýhody potlačiť - prostredníctvom vzduchového podvozku a adaptívnych tlmičov. Lebo o to ide, je to akoby ste autu dali príliš veľké a ťažké kolesá - vyzerá to výborne ale tvrdé je to pekelne. Tu sa s dizajnom i hmotnosťou pohrali, motory sú kompaktné, ľahké a pritom efektívnejšie ako motory umiestnené tradične. Výhodou je tiež vektoring krútiaceho momentu, ktorý z auta robí úplného extrémistu ak ide o prudké manévre a športovú jazdu. Dahl vraví, že vodič ani nemusí pohnúť s volantom, aby auto zabáčalo, tak dobre sa s týmito motormi dá pracovať. Zaujímavé sú aj benchmark vozidlá - teda autá, s ktorými Emily GT porovnávali - Porsche Panamera a Porsche Taycan...


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: SAAB planet, mestmotor.se

Komentáre k článku


Stream naživo