2023-07-31 22:50:00
Cupra Born
Cupra Born
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Cupra Born - Prémia v športe

Automobilka Volkswagen, teda koncern, využíva platformu MEB naozaj extrémne, pričom na rovnakej plošině vyrába niekoľko samostatných modelov.

Jedným z nich, tým menším a možno trochu zaujímavejším, je Cupra Born. Ak ste už videli Volkswagen ID.3, čo ste už určite videli aj u nás v sekcii testy, tak toto je presne Volkswagen ID.3, ktorý bol na chirurgických kozmetických úpravách a má aj veľa tetovaní a piercingov. Je to ten cool brat, ktorý v sebe skrýva latentného rebela, čo občas zo spoločnej kasičky zobere pár eur na nanuky a nevráti, lebo zabudne a nechá tak.

Základný tvar Cupry Born je prísne účelový a využíva priestor čo najdokonalejšie. Realita je však taká, že práve detaily sú to, čo hovorí o identite auta. Predné svetlá majú trochu nasrdený výraz, v strede je masívne medené logo automobilky, ktoré najlepšie ladia s modrou metalízou a vzadu si auto tiež ide svoj vlastný štýl nezávislý od toho, čo predvádza pokrvný brat.

Treba uznať, že samotné auto sa dizajnovo výrazne podarilo, ale veľa záleží aj od diskov. Okrem toho, čo vidíte na fotkách z najmasívnejšími 20-palcovými kúskami a širokými pneumatikami som videl Cupru Born aj na menších diskoch, ktoré toľko pôvabu nepobrali. Devätnástky majú príliš obyčajný tvar a sú ako z omnoho konzervatívnejšieho vozidla. Jednoducho sa až tak na dynamické tvary vozidla s elektrickým pohonom nehodia.

Cupra Born buduje aj svetelnými efektami. Najmä zadná časť pri odomknutí vytvorí zaujímavé divadlo. Je to síce maličkosť, ale vytvára to lepší dojem z vozidla. A najmä v noci utvrdí vo fakte, že Born je reálne jedinečné auto, ktoré nezanikne.

A ak je vidno dynamiku v exteriéri, tak vnútri je totožné využitie prvkov zvyšujúcich pocit dynamiky už zo stojaceho auta. Či už sa pozrite na sedadlá so vstavanou hlavovou opierkou s nádherným modrým čalúnením so zlatými detailami, alebo na volant s dvoma satelitnými bodmi na ovládanie, tak budete nadšení. Menej nadšení možno budete z dotykového ovládania jednotlivých detailov kormidla. Jediné reálne tlačidlá sú tie, ktoré sú doplnené pod dotykové plochy. Inak je všetko na volante dotykové. A musíte si zvyknúť. Hlasitosť? Nie stláčať, ale posúvať prst. Takisto posúvanie rýchlosti o desiatku kilometrov. Rýchlosť posuniete posunutím, nie stlačením. Pod volantom je malý displej, ktorý zobrazuje všetky informácie o jazde. Či už je to spotreba vo zvolenom režime, či prejdená vzdialenosť, alebo ešte vzdialenosť, ktorú dokážete prejsť na nabitie a nastavenie tempomatu, či aktuálna rýchlosť. Priamo z tohto displeja vytŕča ovládanie samotného pohonu s nastavením chodu vpred a chodu vzad, prípadne masívnej rekuperácie. Režime B Born spomaľuje až extrémne dobre a často sa stane, že nemusíte ani využiť brzdový pedál.

Zdroj: Jozef Murárik

Druhý výrazný displej s veľkou uhlopriečkou je v strede a všetci sú už naň akosi zvyknutí. Je obrovský, pokiaľ ste nevideli ten v novom modeli Tavascan a zobrazuje znova všetky potrebné informácie, aj keď pohľad naň môže trošku zhoršiť náladu kvôli ťažšiemu kombinovaniu s bezdrôtovým pripojením Apple CarPlay. Toto je však znova len softvérová záležitosť a je možné, že v prípade iného a novšieho prevedenia softvéru by ste mali stabilnejšiu formu pripojenia. Stále platí, že aj na občasný výpadok je možné si zvyknúť.

Kým sedenie vpredu je úplne fantastické, sedenie vzadu v tomto aute je priestorovo tiež veľmi dobré a za vysokého vodiča si sadne rovnako vysoký spolujazdec. Najšialenejšie tu vyzerá otváranie okien. Na zadných sedadlách a zadných dverách je to síce normálne, ale keď chcete spredu otvoriť zadné okná, tak musíte najskôr kliknúť na dotykové tlačidlo REAR a následne si otvoriť zadné okna. To, čo kedysi robili niektorí frajeri, že zatvorili všetky okná na jeden dotyk tu jednoducho nepôjde.

Na zadné sedadlá sa zmestia aj vyšší ľudia, aj keď nemajú dozadu výduchy. Majú však rovnú podlahu a príjemne tvarované sedadlá. Príjemne pre dvoch. Batožinový priestor má základný objem 385 litrov a pod podlahou skrýva ešte priestor na nabíjačku. Je to taký štandard podobných vozidiel. Batéria tu je predsa v podlahe. Neberie až tak veľa z batožinového priestoru, práve by sa dalo povedať, že viac berie elektromotor, lebo toto auto má pohon výlučne zadnej nápravy. A frunk nemá, musíte žiť bez predného batožinového priestoru.

Zdroj: Jozef Murárik

Sústava pohonu vozidla pozostáva z batérie, ktorá má kapacitu 62 kWh, ale využiteľných je len 58 kWh. Na krátkodobej báze ponúkne zadný elektromotor výkon až 170 kW (231 k). To všetko stačí na zrýchlenie na stovku za 6,6 sekundy, ale reálny štart pri absolútnom zrýchlení vyzerá omnoho extrémnejšie ako hovoria čísla. Práve toto je najrýchlejšie akcelerujúca Cupra Born v ponuke. Rovnako výkonná verzia s väčšou batériou je predsa ťažšia a na stovku potrebuje o 0,4 sekundy dlhší čas. Reálne zrýchlenie znamená vystrelenie v ústrety vyšším rýchlostiam s okamžitým prevedením a prílevom krútiaceho momentu, najmä ak prepnete do režimu Cupra. V takom prípade ale auto aj o niečo viac vypýta zo zásob v batérii.

Aká je reálna spotreba? Mne sa podarilo v priebehu celého týždňa na celkovej terase dlhšej ako 1 000 km jazdiť priemerne za 20 kWh. Ja však odskúšané, že toto isté vozidlo dokáže na letných pneumatikách a diskoch menších o jeden palec, ktoré nevyzerajú až tak lákavo, prejsť trasy so spotrebou nižšou takmer o 2 kWh na 100 km. Na zimných sa môžem snažiť koľko chcem, dosahujem podobné spotreby ako s Enyaqom RS Coupe. Letné pneumatiky s menšou šírkou sú lepším partnerom tohto auta, aj keď teda toľko pôvabu nepobrali.

Zdroj: Jozef Murárik

No a teraz to zásadné, takto vybavená Cupra Born stojí 52 411 €. Dokonca aj nie úplne dokonalé zliatinové disky sú za príplatok 465 € a rovnako za príplatok, ale so sumou 1045 € je modrá farba Aurora, ktorá dokonale ladí s medenými doplnkami exteriéru. Základná cena tejto verzie je 44 600 € a potrebujete tu priplatiť za tepelné čerpadlo, čo znamená úsporu spotreby najmä v zime. Tento príplatok je 1 149 € a je naozaj povinný. Možno rovnako povinný ako balík Dynamic s adaptívnym podvozkom za 975 €. Ak sa vám páči interiér, tak zas musíte siahnuť po športových sedadlách s modrou farbou poťahu imitujúceho alcantaru, ale vyrobeného z recyklovaných materiálov vyvinutých priamo v laboratóriách Cupra. Aspoň tak to automobilka prezentuje. Elektromobilita rozhodne nie je lacná, ale aj napriek tomu vyzerá suma za toto auto veľmi rozumne.

Zdroj: Jozef Murárik

Technické údaje

Model: Cupra Born eBoost
Počet valcov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  170
Krútiaci moment (Nm/ot.): 310
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,6
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 15,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4322/1809/1540
Rázvor náprav (mm): 2771
Objem batožinového priestoru (l): 385
Kapacita batérie netto/max dojazd: 58/421
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1847
Užitočná hmotnosť (kg): 433
   
Základná cenníková cena modelu: 44 280 €
Základná cena verzie: 44 600 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku