2023-06-30 15:30:00
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Zdroj: jh

TEST: Volkswagen Polo GTI – snehulienka a 206 trpaslíkov

Volkswagen Polo GTI som chcel okoštovať už dlho. Nakoniec sa podarilo. Je to chuťovka.

Základný spor pri uvažovaní o kúpe modelu Polo GTI neznie: či Polo-Golf? Otázka znie, či Hyundai alebo VW. Pokiaľ by sme sa tvárili, že tieto veci nie sú záležitosťou dizajnu a rokmi cibreného svetonázoru, mohli by sme prejsť k meritu veci. Ktoré z týchto áut je lepšie?

Nuž pozriem na papier a vidím. To sa nedá nevidieť. I20N je o dve tisícky lacnejší, no má len o dva kone menej. Má samosvor, kým Polo má XDS. Má lepšie zrýchlenie na 100, má o sto kíl menej hmotnosti. Má nižšiu maximálnu rýchlosť a menší objem motora. Hyundai má šikovný manuál, Volkswagen má športovú dvojspojku. Obe autá sú aktuálne jediné malé športové ostré náčinie v ponuke. Ak pravda nerátame Fiestu ST, s ktorou však už neráta ani samotný Ford, keďže ju po krátkom živote rýchlo usmrtil, hlavne aby si ju nikto nekúpil...

Tento segment nepraje veľkým predajom a rozhodne je to slabšie ako v minulosti. Lenže pravdou je, že toto sú skutočné hot-hatch modely áut. Väčšie hatchbacky sú lepšie, rýchlejšie, ale k esencii modelu hot-hatch ako si ho pamätáme pamätníci majú ďalej ako autá zo segmentu B. To je skrátka fakt.

Tieto malé autá mám radšej ako väčšie. Nie je však ľahké rozhodnúť sa pre ne. Musíte byť jednotlivec-dvojica bez záväzkov, prinajlepšom aj bez detí, alebo ak aj s deťmi tak s tým, že to druhé auto v rodine je omnoho väčšie. Taký Golf GTI však vie slúžiť aj ako jediné rodinné auto a v podstate bez veľkých kompromisov. Kto neverí, nech sa zmení, lebo tej batožiny berie na dovolenky jednoducho priveľa.

Takže ktoré je lepšie? Nuž vo väčšine parametrov je lepší Hyundai. A v tých parametroch, v ktorých je lepšie Polo, tie nie sú až tak významné. Hyundai má lepší zvuk, vďaka nižšej hmotnosti bude rýchlejší i na okruhu a síce má Polo vyšší krútiaci moment, nie o toľko, aby to na tej rovinke dokázalo odpáliť výrazne lepšie. Jedinou šancou pre Polo je, že chcete takéhoto drobca s automatom. Ibaže aj ten manuál s rev-match technikou, ktorý má Hyundai, je veľmi dobrý. Ďalšou možnosťou je, že Hyundai a menovite i20N sa vám nepáči. Príde vám, že má až príliš hlučný výfuk a že dizajn je až príliš inakší. Nie sú to zrovna športovo významné parametre, ale som si istý, že vedia zavážiť. Vo finále je tak všetko o ponúkaných službách, skúsenostiach so servismi a o financovaní a hlavne: o názore.

Zdroj: jh

Po teste Pola GTI sa ale musím priznať, že podobne ako pri súboji Golfu GTI s i30N-kom je VW očividne dospelejšie auto. Je viac nenápadné, stavia na sympatických detailoch, na „under the radar“ charaktere, než na veľkých slovách, veľkých zvukoch a veľkom dizajne. A to sa mi skrátka páči. Vadí mi absencia samosvoru? Rád by som ho mal, no pravdou je, že pri výkone tesne nad 200 koní to nie je až také dôležité. Toto je primárne pocket rocket/vrecková raketa, a keď tomu chcete šliapať po krku na okreskách, citlivá práca s plynom i volantom a vypínateľná kontrola trakcie zabezpečia, že jazda bude zábavná a možno ešte zábavnejšia ako so samosvorom. Ťažko sa to vyjadruje, no aj tu platia tie moje sympatie. Takéto auto je skôr o šoférskej zručnosti v tej dávnejšej dnes už nemodernej podobe, než o Géčkach, časoch a dokonalých výjazdoch. Je to ako porovnávať Ferrari dneška s Ferrari včerajška, iba v menšom meradle. S Ferrari dneška zájdete fantastický čas, keď doň sadnete aj bez predošlej skúsenosti. Lebo všetko podstatné zariadi auto. Vo Ferrari včerajška vás pri prvom pokuse o ostrú jazdu bez predchádzajúcich skúseností čaká rýchly koniec. Tu nie, to naozaj nie. Ale princíp je podobný. Záleží na tom, či vám skôr záleží na desatinkách, alebo ste skôr z tých, ktorí radšej ovládajú a vnímajú každý aspekt stroja, ktorý máte pod rukami. Nie je to pritom archaické, iba o niečo klasickejšie. Jediné, čo je v rozpore s napísaným je automatická prevodovka. Práve tá ku „klasickému“ hot-hatchu nepasuje. Nuž uznajte, tieto autá je naozaj ťažké výraznejšie odlíšiť, ešte ťažšie je mi povedať, ktoré by som chcel viac. Podľa mňa sú skvelé obe. Skvelé je, že tu sú.

Polo GTI, na ktoré sa pozeráte, nazval importér Snehulienka. Tak sa auto zobrazí pri párovaní telefónu s vozidlom. A treba uznať, že takéto pomenovanie sa hodí. Snehulienka však má celkom slušný záprah trpaslíkov, ktorí sa krčia Podkapotou. Navyše vedia mať aj pekný zvuk. Nie až taký výrazný ako Hyundai, ale pekný a charakterný. Navyše dvojliter vie s malým autom robiť divy a ani kilá navyše nie sú prekážkou pri pružnom zrýchlení, ktoré má tento škriatok na rovnakej úrovni ako väčší i30N s dvojspojkou. Rýchlosť radenia nie je odlišná, no dvojliter Volkswagenu pracuje s ľahším autom a jeho (menšie) turbo sa vie roztočiť rýchlejšie. Výsledkom je tak v podstate plichta. Sranda, no nie?

Zdroj: jh

Zo 60 na 100 km/h zrýchli Polo GTI za 4,53 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,86 sekundy. Oba časy sú bez prípravy, oba v štandardnom režime. Pravdou tiež je, že zmena režimu s časmi nespraví nič. Zrýchlenie zo 60 na 160 km/h prebieha za 11,07 sekundy.  

Priemerná spotreba bola počas testu niekde pod deväť litrov, no príliš som ju nesledoval. Toto nie je auto, ktoré si kúpite preto, aby málo žralo. Dá sa s ním aj za sedem, ale kto by to robil? GTI je o svižnej jazde na každý deň, o predbiehaní, o zákrutách. Skrátka o zábave za volantom, ktorá nepotrebuje extrémne porušovanie predpisov, ktorá si nežiada ohrozovať ostatných. Auto jazdí ozaj pekne, prekvapivo komfortne na to, že má vzadu jednoduchšie zavesenie. Má široké pneumatiky a tie majú dobrý grip, takže zákruty i odpichy si môžete užívať. Auto dobre drží a svoje schopnosti a limity výborne komunikuje.  Pokiaľ sa v zákrute dostane na limit a máte vypnutú kontrolu trakcie, začne skackať smerom von presne tak ako čakáte. Aj koleso vystrčí do vzduchu ako pes, ktorý si značkuje zákrutu.

Stačí hra s plynom a už sa kolesá chytia a opäť môžete pridávať. Trocha práce s volantom a odrazu sa predbieha zadok, i keď len na chvíľu.

Vnútri to vyzerá tak ako by to v GTI malo. Auto má všetku nevyhnutnú výbavu, pekné sedačky a dokáže odviezť aj štyroch. Nové Polo medzigeneračne výrazne narástlo, takže aj vyššie postavy vzadu si nájdu svoje miesto, i keď treba uznať, že sa nebudú mať zrovna pohodlne. To však k B-čkovým autám patrí. Polo malo silné LED svetlá, malo aj 350-litrový kufor a ani nádrž nie je žalostne malá. 40 litrov je pri malom aute tak akurát, no pani pumpárku už časom budete volať menom. 

Zdroj: jh

GTI je znakom, ktorý aj dnes má obsah, či v tomto prípade aj objem. Výborné auto, za ktorým sa mi bude cnieť. Ak chcete poznať môj názor – zo spomínanej dvojice by som si vybral Polo. A to práve pre automatickú prevodovku. Svojou malosťou to auto je aj mestským vozidlom, rada by s ním jazdila aj polovička a radenie s manuálom na okruhu ma vyslovene obťažuje a nemám ho rád. I keď je i20N  rýchlejším autom, ľahším autom, väčším športovcom s farebnými šušťákmi, mne je bližší umiernený GTI štýl. 9 z 10 bodov.

Ak chcete auto do 30-tisíc, prečo vôbec uvažovať o nudnom crossoveri, či o slabej špecke väčšieho auta? Naozaj potrebujete viac miesta? Naozaj chcete minúť tridsať litrov za dáždnik s kolesami? Nechcete od auta viac? Nie? Tak potom toto rozhodne nie je pre vás.

Technické údaje

Model: VW Polo GTI 2.0 TSI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  152/
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1500-4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 240
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4053/1751/1461
Rázvor náprav (mm): 2549
Objem batožinového priestoru (l): 305
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1394
Užitočná hmotnosť (kg): 406
Rozmer pneumatík: 215/45 R17 
   
Základná cenníková cena modelu Polo s DSG: 20 590 €
Základná cena verzie: 27 690 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku