2023-06-30 11:31:00
BMW i5 a 520d
BMW i5 a 520d a ďalšie v Danubiane
Zdroj: Jozef Murárik

BMW radu 5 NAŽIVO: Elektrickú i5 od 520d na prvý pohľad ťažko rozoznať

BMW radu 5 lepšie maskuje, že má Podkapotou výhradne elektromotor. Bavori odmietajú cestu Mercedesu.

BMW nedávno predstavilo na obrázkoch svoju novú generáciu radu 5. Netrvalo dlho a tento model sa ukázal aj na Slovensku a slovenský importér priviezol až dva kusy do múzea Danubiana v Čunove. Každoročné podujatie tak hostilo znova premiéru a rovno jedného z najdôležitejších modelov. Okrem neho sa však ukázali aj iné pikošky z histórie automobilky.

Tou hlavnou hviezdou však musí zostať práve BMW radu 5, ktoré je absolútnou novinkou v ponuke. Prichádza so sviežim dizajnom, ktorý ale ostáva čiastočne konzervatívny. Predná časť je rovnaká pre všetky verzie, teda všetky časti sú rovnaké pre akýkoľvek systém pohonu. Šéfdizajnér modelu Domagoj Dukec povedal, že nevidí dôvod ísť cestou Mercedesu a démonizovať elektrické vozidlá inou vizážou. Určite narážal na triedu E a EQE a takisto na triedu S a EQS. Predná časť sa líši naozaj iba v detailoch. Elektrické BMW i5 má od svojich spaľovacích súrodencov rozdielnu najmä masku chladiča. Charakteristické ľadvinky nie sú síce obrovské, ako ich majú niektoré iné modely, ale sú pri elektrickom vozidle úplne prekryté. Veď čo by chceli chladiť? Bočný profil je až príliš natiahnutý, lebo sa snaží maskovať hrubšiu podlahu. K tej automobilka musela siahnuť kvôli použitiu balíka batérií. Zadná časť zase veľmi pripomína BMW radu 7, ale evidenčné číslo si našlo nové miesto. Z nárazníka sa presťahovalo do veka batožinového priestoru a to znamená, že celok pôsobí štíhlejšie a menšie.

Zdroj: Jozef Murárik

Keď je v predchádzajúcej vete slovo pôsobí, tak to má svoj zmysel. Celé BMW radu 5 novej generácie má dĺžku 5,06 metra. Je to už celkom veľa a táto cifra atakuje dĺžky predchádzajúcich generácií plnohodnotného BMW radu 7. Veď si stačí spomenúť na predchádzajúcu generáciou s označením G11, ktorá mala pred modernizáciou dĺžku 5,098 metra. A to nehovorím ešte o F-kovom sedane, ktorý bol len o dva centimetre dlhší ako súčasné BMW radu 5. Je na to určite dôvod, lebo automobilka oznámila, že nová sedmička už nebude s predĺžením. Bude jednoducho iba dlhá. Tak vzniklo miesto pre krátky model a zaplnila ho práve päťka. Z celej porcie dĺžky pripadá až 2 995 mm na rázvor. To znamená, že priestor na zadných sedadlách bude naozaj kráľovský a to aj napriek zvýšenej podlahe vynútenej batériou. Rozdiel medzi jednotlivými verziami prichádza pri pohľade do batožinového priestoru. Kým spaľovacie alternatívy prinesú 520 litrov, elektrické možnosti si musia vystačiť s objemom menším o 30 litrov. Len také malé zamyslenie, od roku 1972, čiže za 50 rokov, narástla päťka o 40 centimetrov.

Najhorším vizuálnym prvkom, ktorý ihneď padne do oka pri bledých farbách, je teda hrúbka prahu. S tou sa nič, bohužiaľ, nedá robiť a musí poskytovať dostatočnú medzeru pre elektrický systém. Na tmavých farbách, ako bola v Danubiane vonku modrá verzia tohto vozidla hrúbka prahu zaniká. Taktiež pomáha použitie brúsených hliníkových líšt okolo okien. Tie končia až v poslednom stĺpiku karosérie a znova opticky odľahčujú bočnú líniu. V poslednom stĺpiku je najviac jemná pripomienka toho, čo máte pred sebou. Nie je to logo BMW, ale štylizované číslo 5.

Zdroj: Jozef Murárik

O veľkosti interiéru teda už netreba veľa hovoriť, vzadu je miesta dostatok a vlastne viac ako v krátkej sedmičke v predchádzajúcej generácii. Predná časť ponúka takmer rovnaký luxus ako väčšia alternatíva a tiež ponúka rovnakú tvarovú sústavu. Vidno všetky detaily, vrátane širokého dvojitého displeja pod spoločným krycím sklom, či špeciálne tvarovaného volantu. BMW radu 5 si zachováva aj externý ovládač informačno-zábavneho systému iDrive 8.5, konkrétne koliesko na stredovom paneli.

Ponuka motorov v tomto vozidle bude naozaj diverzifikovaná. Nebude ich toľko ako bývalo kedysi v generácii E60, F10, či G30, ale bude na výber viacero celkových systémov. Základom bude model 520i, ktorý bude mať pozdĺžne umiestnený radový štvorvalec objemom 2 litre. Bude mať výkon 153 kW (208 k) a časť z toho doplní mild hybrid dosahujúci 13 kW (18 k). Agregát bude spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom výlučne zadnej nápravy. Naftová alternatíva ponúkne z rovnakého objemu 145 kW (197 k) a základ bude taktiež poháňať zadné kolesá. Tento motor rovnako príde s mild hybridným doplnkom a tiež s rovnakou prevodovkou. Verziu 520d však budete môcť zvoliť aj s pohonom všetkých 4 kolies xDrive. Samozrejme, za príplatok 2 650 €. Spaľovací agregát u nás ešte čaká žiarivá budúcnosť vo forme trojlitrového radového 6-valca spaľujúceho naftu. Ten bude biznis začiatkom budúceho roka. Vtedy sa predstavia aj plug-in hybridy.

Nemenej zaujímavá bude aj alternatíva s elektrickým pohonom. Už základ s označením i5 eDrive40 predvedie zadokolku s výkonom 250 kW (340 k), ktorú bude energiou zásobovať batéria s kapacitou 81,2 kWh. Na plné nabitie prejde základná i5 až 586 km. Absolútnym vrcholom bude zatiaľ i5 M60, ktorá bude mať už elektrické motory dva a celkový výkon sa dostane až na 442 kW (600 k). Maximálny krútiaci moment bude až 795 Nm a sedan vážiaci 2,3 tony vyskočí na stovku za 3,8 sekundy. Je celkom logické, že dvojmotorová verzia bude mať trochu kratší dojazd. Scvrkne sa na 512 km maximálne.

Zdroj: Jozef Murárik

Na Slovensku sú už známe aj ceny jednotlivých modelov. Úplný základ 520i stojí 58 860 eur, naftový základ 520d kúpite za 61 160 eur. Štartovací elektrický systém vás eDrive40 vyjde na 71 360 eur a ak chcete najvýkonnejšiu elektrickú alternatívu, tak musíte vytiahnuť tesne nad 100 000 €. Teda pokiaľ nebudete chcieť nič z príplatkovej výbavy. Ak áno, tak sa dostanete aj omnoho vyššie. Blízka budúcnosť bude teda v znamení príchodu verzie kombi, ktorá možno bude vyzerať trochu ľahšie, ale BMW oznámilo, že pracuje aj na modeli BMW M5 Touring.

V Danubiane sa však ukázali aj niektoré ďalšie novinky. Či už to bol modernizovaný vzhľad modelu X5, alebo Rolls-Royce Phantom v celej svojej kráse. Omnoho pútavejšie však, v tomto prípade, pôsobia špeciality, ktoré si BMW pripravilo v minulosti. Jednou z nich je zmrzlinová dodávka postavená z pôvodného MINI. Druhá špecialita je ešte extrémnejšia. Je ňou BMW X5 Le Mans generácie E53. Vtedy konštruktéri vyhodili pôvodné motory a miesto nich pod kapotu napratali motor V12 z vozidla jazdiaceho vytrvalostné súťaže. Tento motor má objem 6,1 litra a výkon viac ako 520 kW (710 k). Krútiaci moment dosahuje 720 Nm a toto auto zvládlo stanoviť, vo svojej dobe, rekord na známom okruhu Nürburgring. Na severnej slučke sa ukázalo s časom 7 minút a 42,253 sekundy. Asi je každému jasné, že v tomto prípade ostalo len pri jednom, aj keď funkčnom, prototype.


AUTOR: © Zoznam/jm

Komentáre k článku


Stream naživo