21.04.2017

TEST: Kia Optima Sportswagon GT – prekvapivo charakterná Kia

Kia Stinger má byť začiatkom novej športovej a emotívnej éry Kie. Stinger ale novú éru nezačal.

Kia Stinger, parádne športové kupé so zadným náhonom a motorom vpredu ponúka prémiový zážitok nielen sľubmi a vizážou, ale tiež technikou Podkapotou. Biturbo šesťvalec je síce „len“ vrcholom ponuky, no priviesť do Európy takýto motor, to chce nielen odvahu, ale tiež plán ako auto vyvážiť hŕbou ekologicky a ekonomicky prívetivých modelov.

Lenže model Stinger nebude jediným modelom, ktorý bude dávať Kii šmrnc športovosti. Nová éra Kie, ktorá nielen športovo vyzerá, ale športovo aj jazdí prinesie silných dynamických modelov viacero. Ešte pred príchodom modelu Stinger prišiel možno naoko bez veľkej slávy, no i tak významný automobil Kia Optima SW GT. Prepĺňaný benzínový priamovstrekový dvojliter s maximálnym výkonom 180 kW (245 k) sľubuje veľké veci. Dokáže však Kia konkurovať značkám, ktoré majú v športovosti a vo výkonných vrcholných motorizáciách viac skúseností a väčšiu tradíciu?

Pokusy kórejských značiek Hyundai a Kia priviesť do svojich áut viac emócii doteraz skončili zväčša na pol ceste, alebo ešte skôr. Spomenúť stačí Hyundai Veloster, alebo Kia... No neviem si z toho množstva športových modelov ani vybrať.

Hyundai ale chystá divíziu N, pre ktorú si najal ľudí aj zo slávneho M od BMW. Kia namiesto surovej športovosti ide skôr po elegancii, výkone, teda po autách, ktoré okorenia dlhé trasy – po autách v štýle Grand Tourer. Prvým krokom bola línia GT line pre faceliftovaný model Cee´d, ktorá priviezla ostro pôsobiace prvky dynamizujúce toto auto aj bez dodatočnej sily Podkapotou. GT Line dostala aj Optima a u nej pôsobí rovnako. Lenže nad GT Line sa vyníma plnohodnotné GT, Optima SW GT. To má okrem športových prvkov exteriéru a interiéru silný motor Podkapotou.

Výbavový stupeň GT v preklade okrem športovosti zahŕňa aj takmer všetku doplnkovú výbavu, ktorú Kia dokáže ponúknuť, je toho dosť o tom netreba pochybovať, stačí sa pozrieť na štartovaciu cenovku automobilu na úrovni 38-tisíc eur.

245 kórejských koníkov

Čo je vlastne Kia Optima SW GT? Dlhočizný kombík s dravým dizajnom a s výkonným prepĺňaným benzínovým motorom poháňajúcim výhradne predné kolesá. Nič viac, nič menej. Žiadne rafinované diferenciály, pohon všetkých kolies, žiaden extrémne prešpekulovaný podvozok. Nie, iba silný motor roztáčajúci predné kolesá a k tomu systém nahrádzajúci samosvorný diferenciál prostredníctvom pribrzďovania kolies. 

Výsledkom športových úprav modelu Optima SW je o niečo tvrdšie nastavený podvozok v ľahko pôsobiacom kombi s chuťou pískať gumami a trhať ich na kúsky.

Keď som mal tú česť prvýkrát, Optimu SW GT som pripodobnil k mladému manažérovi v parádnom slim saku na mieru. Behom pracovnej doby je dokonale upravený, vyjadruje sa odborne a ctí si profesionálny prístup svojich podriadených. No a potom skončí pracovná doba, on si vytiahne rukávy košele, pod ktorými sa vynímajú tetovania, uvoľní tlak kravaty na krčnú tepnu a vypustí búrlivú energiu do agresívnej jazdy. Predbieha, lepí sa, kolesá piskocú, motor reve, pokuty sa zbierajú.

Nedospelosť tohto auta je očividná. Nie je to žiaden skrotený stroj namyslene sa opierajúci o dlhoročné skúsenosti. Je to postpubertálny mladík, ktorý chce pôsobiť seriózne, no svoj divoký naturel nedokáže úplne skrotiť. Do zákrut sa hrnie akoby mu na ničom inom nezáležalo, na výjazde reve, kričí, skrátka preháňa to a na rovinke by najradšej predbehol aj Ferrari a že to nejde ani náhodou mu vôbec neprekáža.

Ako vodič tohto auta sa chtiac-nechtiac takýmto mladým pirátom ciest stávate, aspoň krátkodobo kde-tu. Dostať toto auto do rúk o desať rokov skôr, rozmlátim ho na prvom strome. Lebo zvládať jeho naozaj nečakaný temperament nedokáže hocikto.

Pretože, keď sadnete do modelu Civic Type R, o nič iné ako o divokú jazdu vám vlastne ani nejde a od začiatku to čakáte a ste patrične ostražití. Lenže toto dlhé rodinné kombi síce vyzerá dynamicky, s daným motorom Podkapotou vie byť divokejší ako naznačuje.

Ale poďme od metafor k faktom. Motor má maximálny výkon 185 kW (245 k) pri 6000 ot/min. Maximálny krútiaci moment 350 Nm má pripravený od 1350 do 4000 ot/min. Je to typický dvojlitrový turbomotor súčasnosti. Nehrá to na postupné zvyšovanie dynamiky so starosvetským kopancom vo vysokých otáčkach. Kope podstatne skôr a obrovský ťah priamovstrekového turbomotora cítiť už pod 2000 ot/min. Samozrejme, čím bližšie je vrcholný výkon, tým je to zaujímavejšie, no poriadne natlakované turbo robí čo môže, aby vozidlu dodalo vysoký krútiaci moment blízky starším šesťvalcovým motorom už v spodných častiach otáčkomera. Šesť, až osem valcov neimituje len motor, ale tiež zvuková sústava.

K motoru dobre sedí automatická prevodovka. Nie je to dvojspojkovec, ale klasika s meničom, ktorý si pri snahe o pokojnejšie jazdenie vie „pomôcť“ aj preklzom meniča. Pri oduševnelej akcelerácii ale radí rýchlo a tam, kde to treba. Ľahko by som mohol vymenovať viacero rýchlejších prevodoviek, nevadí to.

Podvozok sa na prvý pojazd zdá byť tvrdý a mierne skackavý. Obával som sa, že keď ja cítim zadkom a uchom deravé cesty, že vzadu to bude utrpenie. Ale nie je to tak, i keď tvrdšie nastavenie cítite.

Vpredu aj vzadu sú sedadlá s tvrdými operadlami aj sedákmi, nebyť toho, ani tvrdší podvozok by nebol výrazný. Prekvapí obrovské miesto na nohy vzadu. Automobil je ozaj dlhý a na nedostatok priestoru sa nebude sťažovať ani basketbalista. Pozitívne hodnotenie si vyslúži aj rozmerný batožinový priestor.

Chuť športovať je pri Kii Optime SW GT obdivuhodná. Nie je to vybrúsený diamant, nemá rafinované riešenia, a síce obľubuje rýchlu jazdu, najlepšie sa cíti na rovnejších úsekoch ciest. Podvozok automobilu by určite zniesol kurz sebaovládania i keď vôbec nie je zlý, no azda jediný rozdiel medzi ním a podvozkom štandardnej Optimy je vyššia tvrdosť. Komunikatívnosť riadenia je minimálna,  v športovom režime možno volant kladie väčší odpor, celkový pocit z rýchlej jazdy je virtuálny. Zábava na horskom priesmyku s týmto autom je ako zábava v počítačovom simulátore s tým rozdielom, že máte len jeden život.

Potešila ma spotreba. Od kombinovanej papierovej spotreby 8,2 l/100 km benzínu som nebol ďaleko a mojich 9,8 l/100 km pri svižnom tempe a využívaní potenciálu motora neznie tak zle. V kombinovanom cykle sa dokážete dostať aj pod osem litrov. Musíte ale dobre poznať cestu a ísť vyslovene na spotrebu. Priemer na rozmedzí 8 až 10 litrov je presne to prostredie, kde sa bude väčšina majiteľov Optimy GT nachádzať. Keď jej ale budete šliapať na päty, priemer nad 15 litrov nie je výnimočný. Dostať sa k tomuto údaju bude vzhľadom na naše preplnené cesty čoraz ťažšie, ale keď naďabíte na voľnú cestu, Optima sa rada napije, tak ako každý prepĺňaný motor. 

Bolo to veľmi svieže a zaujímavé zvezenie. Automobil má svoj charakter, zvláštny a nedokonalý, ale zábavný. Keď sa naučíte autu dôverovať a odskúšate si jeho reakcie, skrátka sa dobre zohráte, budete s ním vedieť jazdiť veľmi rýchlo. Prvý dojem, najmä po presadnutí zo staršieho podobne výkonného automobilu nebude obzvlášť dobrý. Po čase si ale môžete zvyknúť a prestať veci toľko riešiť. Ja som sa bavil a nechcelo sa mi Optimu vracať. Páči sa mi, jej neeurópsky šmrnc, dizajn, nedospelosť, surovosť motora, dobre poskladaný interiér.

Kia Optima SW GT je sympatické vozidlo. Nielenže ponúka priestrannú kabínu a veľký kufor, ešte má aj silný motor, ktorý si auto ako je toto určite zaslúži. Nenadchne puristov, v zákrute nemá veľa možností než prešmykovať kolesami, no ponúka dostatočne veľký priestor na bezpečné vybláznenie pre každého, koho oblek občas škrtí a z bežných služobných áut európskych výrobcov je už unavený.

Auto by nepochybne znieslo elektronicky ovládaný diferenciál na prednej náprave alebo ešte lepšie - pohon všetkých kolies vrámci doplnkovej výbavy. Ten by prilákal nielen viac zákazníkov (vzhľadom na cenovú hladinu), tiež by dokázal pohltiť prirodzené slabiny podvozku a zlepšil jazdný prejav. Vytknúť mu môžem aj absenciu adaptívnych tlmičov, tie by som zniesol najmä na horších úsekoch ciest, či v našom (ne)utešenom hlavnom meste. 

Napriek nedostatkom, no možno aj vďaka nim pekných ale priemerných 7 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Kia Optima SW GT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1685
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  180/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1350 - 4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 232
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 11,9/6,1/8,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4855/1860/1460
Rázvor náprav (mm): 2805
Objem batožinového priestoru (l): 552
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1720
Užitočná hmotnosť (kg): 475
Rozmer pneumatík: 235/45 R18
Základná cenníková cena modelu: 39 790 €
Základná akciová cena modelu: 37 790 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.