20.04.2017

TEST: Ford S-MAX 2,0 TDCi biturbo – nafta, sila, zábava, luxus, priestor, rodina

Ford má svoj pohľad na dnes populárnu viacúčelovosť. Reflektuje ju biturbo diesel v rodinnom aute so športovým naturelom.

Už x-krát som písal, že jedným z mnohých receptov na úspech u zákazníka je viacúčelovosť. Ponuka niekoľkých áut v jednom. Pre Ford je S-MAX tým, čím pre väčšinu automobiliek MPV nikdy nebude. Je jedným z tých obľúbenejších detí. Detí, ktoré rodičom dennodenne dokazujú, že investícia do ich budúcnosti sa oplatila. Detí, na ktoré aj tí najambicióznejší rodičia môžu byť hrdí. Detí, ktoré už v útlom veku prinášali do rodiny peniaze a pokračujú v tom aj keď si už žijú svoj vlastný život.

S-MAX v sebe od začiatku kombinuje rodinné auto a športové auto. Nesnaží sa konkurovať športovým kupé, jednoducho chce otcovi rodiny ponúknuť možnosť neabdikovať na svoje mužstvo a nezaradiť sa do šedi bežných dní kúpou rozmerného prievozníka pre svoju vytúženú rodinu. Z môjho pohľadu by sa reklama pre S-MAX niesla v duchu vety – môžeš byť otcom rodiny, no tiež stále sám sebou... do toho zábery na plienky, na decká špiniace interiér auta, na ich koníčky prestrihávané so zábermi rýchlych prejazdov zákrut na úzkych serpentínach, spotené čelo a úškrn na tatkovej tvári.

Paráda nie? ... Asi preto som novinár a nie reklamný mág. Ale späť k veci.

Výsledkom dnes populárneho tlaku na viacúčelovosť je najmä a predovšetkým vznik crossoverov. To sú najjagavejšie deti viacúčelovosti, no ak chce Ford udržať podľa mnohých vymierajúci segment, ktorý defacto predchádzal súčasným crossoverom – teda Multi Purpose Vehicle, potrebuje ponúknuť viac áut v jednom aj v MPV (tak ako to robil kedysi). A presne preto má S-MAX, ktorí zadanie viacúčelovosti plní do bodky. Obzvlášť s biturbo naftovým motorom – úspornosť nafty kombinovanej so silou veľkého motora. No a to slovko biturbo – to hneď pridáva šmrnc, čo poviete?

Jazdný prejav

Načo budem začínať tým, čo už dávno vieme a opisovať to, čo je pri S-MAXe celkom zreteľné? Áno, auto je priestranné, auto je pre päťčlennú rodinu skoro ako vesmírna loď (aj so svojim dizajnom) a áno, ak chcete sedem miest, radšej zájdite ku Galaxy. Tá vie jazdiť tiež výborne a vzadu má viac miesta.

Zaujímavejší je práve jazdný prejav tohto automobilu. Využil som ho pri presstripe na stred Slovenska. A auto opäť dokázalo, že je ako famózny hltač diaľničných kilometrov, tak zabávač na úzkych neprehľadných serpentínach, ktorých je naša kopcovitá krajina plná. A dokázal ešte jedno, že jeho podvozok si s prehľadom a precíznosťou Fordu vlastnou poradí aj s rozbitými krajnicami, priečnymi nerovnosťami a prudkými manévrami pri obchádzaní gigantických výmoľov s hĺbkou Mariánskej priekopy (cca 11 kilometrov).

S verziou S-MAXu s motorom 2,0 TDCI 180 k A/T som prešiel stovky kilometrov po Nemeckej A2 pri ceste zo závodu Fordu v Kolíne. To auto nemá žiaden problém prechádzať krajinou pri rýchlostiach vyšších ako 150 km/h. Dokonca je pri tejto rýchlosti ešte relatívne úsporné. Jeho reálny diaľničný strop je ale okolo 190 km/h. Viac už vytlačiť nevie. Pritom 190 km/h v S-MAXe na nemeckej diaľnici je výrazne komfortnejších a tichších ako 130 na slovenskej diaľnici v bežnom aute nižšej strednej triedy – to aby sme si rozumeli.

Biturbo ale zvládne ešte o kúsok viac. Podstatnejšie však je, že dokáže byť ešte o kúsok rozumnejší jedák aj pri takýchto rýchlostiach a navyše má pri cca 150 km/h pružnosť zrýchlenia akú by ste od štvorvalcového naftového motora vo veľkom MPV skutočne neočakávali.

Pocit luxusu za volantom pri tomto aute nepramení z prémiových sedadiel, o ktorých napíšem nižšie, ale práve z vedomia, že aj s týmto hebedom si môžete byť istí pri akejkoľvek rýchlosti. Keď sa rozhodnete pridať, tak pridá presne tak, ako chcete a zároveň vás nezožerie zaživa. Rezerva výkonu a krútiaceho momentu s rýchlou reakciou PowerShiftu vám umožnia úplne prirodzené zrýchlenie na denných trasách bez zvýšenia rizika pre seba, svoju rodinu a ďalších účastníkov premávky. A aj z toho vyviera pozitívny pocit z jazdy za volantom.

No a potom prídu zákruty na ceste, ktorá zhodou okolností zíva prázdnotou. A opäť úplne prirodzene prelietavate zákrutami a rovinkami skoro dvakrát rýchlejšie než v malom obyčajnom aute so slabým motorom (a dokonca rýchlejšie než v tom populárnom neznámom crossoveri s cenou identickou s S-MAXom).

 Užívate si to, a pritom v spomínanom malom slabom aute by ste sám seba označili za piráta. Lenže nie ste. Vďaka vyššiemu posedu máte výrazne väčší prehľad, dovidíte ďalej, pritom ťažisko máte možno ešte nižšie ako v tom neznámom malom slabom aute (a výrazne nižšie ako v populárnom crossoveri), no a podvozok s riadením len umocňujú pevné presvedčenie, že nič okrem ľadu, či bahna vám nespôsobí problémy.

Ani ťažká huba auta s veľkým naftovým motorom nie je problémom. Mohla by byť, ale vy netlačíte na limit, nemusíte, pretože ste práve odhalili podstatu skutočne rýchlej jazdy – plynulosť. No a ak by ste sa predsa rozhodli pritlačiť na pílu, auto by sa správalo neutrálne do bodu, ktorý označím písmenom F – bod zvaný Fyzika. Potom vám čumák vylezie do protismeru, prípadne aj ďalej a nevráti sa, kým sa sám nerozhodne alebo ho písomne nepožiadate.

Biturbo TDCi totiž nemá k dispozícii ani za príplatok pohon všetkých kolies. Hodil by sa k nemu viac ako ku slabšej verzii 180k, ktorá ju má.

Tie kilá na podvozku navyše ale auto v konečnom dôsledku a za obvyklých podmienok nepotrebuje. Viac sa mu hodí iba pár gramov navyše na inom mieste – v lebke vodiča.

Viňále, či neviňále?

Testovaný automobil bol vybavený najdrahším príplatkom, aký S-MAX ponúka. Sadou sedadiel 4, ktorá zahŕňa športové predné sedadlá s perforovaným koženým poťahom predných a zadných sedadiel Salermo vo farbe Medium Soft Ceramic (alternatívne Ebony Black). Predné sedadlá sú multifunkčné s 11-timi masážnymi vankúšmi, s možnosťou nastavenia sedadiel v 8 smeroch aj s pamäťou pre vodiča. Predné sedadlá sú vyhrievané i ventilované. Táto paráda stojí 4 555 eur.

Ak po nej ale túžite, nemáte čo riešiť. Príplatok je úzko prepojený s novou generáciou infotainmentu Sync 3, ktorú už má aj S-MAX. Práve cez rozhranie dotykového stredového displeja ovládate nastavovanie masážnej funkcie, či nafukovacích vankúšov pre špecifikovanie posedu vyhovujúcemu vašim požiadavkám. Masážnou funkciou „trpia“ viaceré automobily. Je to jedna z možností ako udržať vodiča bdelého aj pri dlhých cestách, alebo ho rovno za volantom uspať...

Tu je masážna funkcia o niečo ďalej a z môjho pohľadu vie byť dokonca lepšia ako u prémiových značiek. Nastaviteľnosť masážnej funkcie je vysoká, v zásade ale masíruje najmä krížovú oblasť a prekvapivo aj „usedenú sedínku“ teda zadnicu. Na to si zatiaľ netrúfol len tak hocikto, a síce to môže byť spočiatku čudné – veď masáž zadku človek nedostane každý deň, vie to byť prospešné. Masáž teda má odomňa palec hore. Síce masáž chrbta nedosahuje schopnosti naozaj kvalitnej odbornej masáže, ale za týchto podmienok – v aute za jazdy, lepšiu masáž asi ťažko zoženiete. Hlavné plus v lete je ventilovanie sedadiel, v zime vykurovanie. Nábeh vykurovanie nie je najrýchlejší ale rýchlejší než nábeh kúrenia a nejedno žieňa si rado sadne s radosťou do teplého miestečka. A využívanie tejto funkcie som dokonca spozoroval aj u seba. Teplo mi na chrbát robí dobre, čo už so mnou.

Nezávislé vykurovanie ale pri naftovom motore v zime netromfne asi nič, to tušíme ba až vieme všetci.

Práve tieto sedadlá, spolu s ďalšími prvkami výbavy výrazne približujú S-MAX k vrcholnej verzii Vignale. Ak by ste si prikúpili iba toto, od Vignale vás bude deliť iba cca 2000 eur (pri rovnakej motorizácii). No a ak by ste chceli tieto sedadielka vo Vignale, cenovku 50 000 prekročíte ani neviete ako. Pretože áno, S-MAX na 27 900,- len a len začína a možnosti doplnkov sú naozaj veľké.

SYNC 3

Pre mňa bola jazda s S-MAXom zároveň prvou s týmto novým rozhraním. Oproti Sync 2 je to veľký krok vpred, ale po pravde aj malý krok vzad. Keď to zrátam, je to polkrok vpred. Intuitívnosť je na dobrej úrovni, no mohla by byť lepšia. Rýchlosť reakcií systému je dramaticky vyššia ako pri Sync 2. Skvelé sú väčšie tlačidlá, takže manipulácia s infotainmentom prebieha jednoduchšie. Prechádzať medzi jednotlivými menu a položkami menu vyžaduje trochu cviku – najmä návrat do hlavného rozhrania. Nepochopil som miznúcu ponuku pri masážnych sedadlách po krátkej nečinnosti. Ak chcem niečo nastaviť počas jazdy a nepozerať len na displej, naklikám sa viac. Skrátka, Sync3 je fajn, vylepšil mnohé, ale tak ako každý Windows (a jemu podobní), nebolo to bez obetí.

Ford S-MAX biturbo

Vrcholná naftová verzia S-MAXu je spojená s bohatou základnou výbavou a ešte bohatšou ponukou doplnkov. Čím viac si toho vyberiete, tým viac budú vášmu predajcovi svietiť očká, ale tak to má byť. Či už masážne sedadlá v parádnej koži s ventilovaním oželiete, alebo nie, pri základnej cene cez 38-tisíc za motorizáciu nie je vôbec ťažké dostať sa na 45. A čo keď? Ak chcete len MPV, existuje ich kopa. Ak chcete od jedného auta viac ako len jedno auto, S-MAX má azda najsilnejšie argumenty.

Naftový motor s dvoma turbodúchadlami má veľkú rezervu sily. Vie byť ako úsporný, tak dynamický, a síce na kopcoch nepredvedie také rošambo ako dvojlitrový benzín Ecoboost, auto vie byť vhodne pohyblivé a dynamické s podstatne nižšou spotrebou. Na druhú stranu, keď už si môžete dovoliť drahšie auto, dozaista máte aj na vyššiu spotrebu. Na tretiu stranu, prečo stáť na každej desiatej pumpe, keď môžete na každej štrnástej?

Výborný podvozok S-MAXu si s naftovým silákom dobre rozumie a ponúka okrem priestranného MPV aj istú dravosť. Kombinácia horských ciest s diaľnicou je pre toto auto domácim prostredím. Negatívne hodnotím absenciu pohonu všetkých štyroch kolies. K tomuto motoru sa hodí, i keď nie je vyslovene nevyhnutný. 8 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Ford S-MAX  2,0 TDCi biturbo PowerShift
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6-stupňová dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  154/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/2000-2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 218
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/5,1/5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4796/1916/1658
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem batožinového priestoru po kryt/po strechu/sklopené zadné operadlá (l): 700/1035/2200
Objem palivovej nádrže (l): 66,2
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1817
Rozmer pneumatík: 235/50 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 27 990 €
Základná cena verzie: 38 830 €

 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.