22.04.2016

Nemecká diaľnica s Fordom Focus RS. Čo zvládne RS bez rýchlostných limitov?

Ford Focus RS sme okoštovali ako na Slovakiaringu tak i na nemeckej diaľnici. Verdikt?

Ford Focus RS je jedným z najdiskutovanejších automobilov ostatného roka. A diskutovať sa o ňom ešte bude veľa. Dôvod? Ten už každý pozná, no ak ste práve dorazili z Marsu, tu je pár faktov: 350 koní, AWD, z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy, až 70 % krútiacieho momentu na zadnej náprave. Aj toto je Focus RS, viac o jeho technike zistíte tu. Lenže čisla, hodnoty a štatistiky nie sú všetko. Aký je RS naživo?

Za volantom Focusu RS som strávil približne 500 kilometrov, ďalších 500 som sedel na sedadle spolujazdca. Focus RS som okoštoval v ostrých zákrutách, na rovinkách i na voľnej ploche vhodnej na driftovanie a samozrejme – na nemeckej diaľnici.

Driftuje ako v počítačovej hre

Driftovanie doteraz patrilo medzi činnosti, ktoré len tak niekto nezvládne. Chce to cvik a zopár sád pneumatík, kým vodič dokáže predviesť skutočný drift a udržať ho. Pri Focuse RS a jeho Drift Mode sa množstvo zodraných pneumatík a počet hodín za volantom pri skúšaní a učení sa, výrazne znižuje. Zvyšuje sa ale počet zodraných pneumatík a hodín strávených za volantom pri ozajstnom driftovaní. Pritom na drift vlastne ani nemusíte vedieť ako sa driftuje so zadokolkou/prednokolkou/4x4 a nemusíte sa ani snažiť auto vyviesť z rovnováhy kontrou.

Jednoducho nasadnete, v menu palubného počítača zvolíte mód Drift a potom už len stlačíte plyn a držíte volant. No a auto sa točí, a točí a točí... Z pálenia gúm na voľnej ploche sa neskôr dostanete na driftovanie podľa presne vytýčenej trasy. Medzitým meníte poriadne drahé gumy Michelin Super Sport akoby ste nič lepšie nemali na práci. Stovky eur lietajú ako v baroch drinky.

Je len málo áut, ktoré sa držia asfaltu ako Focus RS, nieto hatchbackov

Focus RS z pozície „ľudového“ vozidla útočí na super hatchbacky z vyššej cenovej kategórie. Popasovať sa dokáže nielen s Golfom R, ktorému ešte aj pekne naloží, útočí na také mená ako Mercedes A AMG, či Audi RS3 alebo BMW 1 M. Ba spomeniem aj Subaru WRX STi, ktoré je približne rovnako dobrou voľbou v kategórii športových áut okolo 40-tisíc eur.

Každé z týchto áut je mimoriadne, špecifické a má silné stránky, ich časy na okruhoch sa budú líšiť iba v rozpätí max. niekoľkých sekúnd a Focus RS im dokáže so cťou vzdorovať, za istých podmienok niektoré z nich aj prekonať.

Vťahovanie do zákruty je výraz, ktorý za ostatné roky rozšírili najmä systémy pribrzďovania vnútorného kolesa pri športových automobiloch s predným náhonom. Taký XDS+ od koncernu VW je vynikajúcim príkladom. Avšak to ako lezie do zákruty tento hatchback vie až vydesiť.

Auto miluje zákruty a je to jeho najsilnejšia stránka. Vďaka pokročilému systému pohonu všetkých kolies, vynikajúcemu nastaveniu podvozka a veľmi kvalitným športovým pneumatikám dokáže obdivuhodné kúsky, ktoré by ste s ohľadom na vlastné bezpečie mali skúšať na uzavretých cestách, či na okruhoch. Z auta stačí vyhádzať pár ťažších vecí, nahradiť ich ochrannou klietkou a vydať sa na preteky.

Zvuk motora je taktiež pekný, viete, že si auto pomáha klapkou vo výfuku, ale väčšie valce počuť a je to dobre. Zaujme i zjav. Osobne sa mi najviac páči v šedej farbe, tá mu skutočne sadne.

Nemecká diaľnica je pre Focus RS skutočným ihriskom

Cesty bez obmedzenia maximálnej rýchlosti sú pre Focus RS ako stvorené. Na Slovensku také nenájdete, jedine počas pretekov, či na spomínanom okruhu SlovakiaRing. Preto je cesta do Nemecka veľkým lákadlom.

Mne sa táto príležitosť naskytla potom, čo slovenské zastúpenie Fordu privezlo dva (ešte stále predprodukčné testovacie prototypy) na Slovensko. Motoristickí novinári dostali šancu zajazdiť si na okruhu i v jeho najbližšom okolí. Autá však musel niekto odviezť späť, tak ako ich niekto doviezol na Slovensko. Priama cesta z Bratislavy do centrály Fordu v Kolíne nad Rýnom je dlhá takmer presne 1000 km. Z toho je približne 600 km v Nemecku, zvyšok v Rakúsku a len malá časť na Slovensku.

Nebudem vás zaťažovať pamätihodnosťami pozdĺž cesty a už vôbec nie písaním o krásach a nekrásach Kolína nad Rýnom. Na takéto pletky sme nemali čas a ani chuť. Z cesty poznám akurát zopár púmp, odpočívadiel, cestu do hotela a parkovisko pred fabrikou Fordu v Kolíne.

Focus RS sa pri „našej“ diaľničnej maximálnej povolenej rýchlosti 140 km/h (tachometer + povolené prekročenie) správa v podstate ako klasický Focus, s tým rozdielom, že je o niečo tvrdší a o niečo hlučnejší. Dosiahnutie tejto rýchlosti zo stoja trvá odhadom asi sedem sekúnd (čo je "o trošku" viac ako základnému Focusu...), takže cestou si veľa zábavy neužijete. Respektíve, veľa zábavy áno, iba veľmi veľmi krátko. To zatlačenie do sedadla pri akcelerácii ale stojí za vyskúšanie. Áno, aj na Slovensku je zopár diaľničných úsekov, kde sa dá dupnúť na plyn, ale cena za to môže rodinnú peňaženku skutočne zruinovať. Obdobné je to v Rakúsku.

Prejazd okolo mesta Passau znamenal, že sa moje podriemkavanie na sedadle spolujazdca zmenilo na očakávanie – tak čo dokážeš, milý Focus RS?

Musím podotknúť, že státie v zápche a pohyb v kolóne je v RS nielenže ubíjajúci, ale aj náročný. Športovo nastavená prevodovka a okamžitá a prudká reakcia i na jemné zošliapnutie plynového pedálu nie sú funkcionality, ktoré pri jazde krokom oceníte. Náplasťou na nemeckú hraničnú kontrolu je režim Normal, keď sa to zviera Podkapotou aspoň trošku upokojí. Aj tak to ale chce veľký cit a veľa spojky.

Keď sa prvá kolóna rozplynula, prišla ďalšia... Ale medzitým sa kolegovi podarilo dosiahnuť rýchlosť cca 240 km/h. Po presadnutí som obdobnú cestovnú rýchlosť dosiahol aj ja.

Darmo máte neobmedzenú rýchlosť, keď je často obmedzená buď znížením rýchlosti, opravami, alebo premávkou vrátane kamiónov v ľavom pruhu a podobne. Motor dokáže viac a dosiahnuť 260 km/h nie je problém. Až po elektronické obmedzenie na úrovni vyše 270 km/h motor zrýchľuje, akoby sa ani neblížil k červenému polu otáčok. Zrýchľovanie je ešte aj pri rýchlosti 200 km/h intenzívne, i keď postupne akcelerácia zvoľňuje. No nie je to Veyron, sklamalo vás to?

Prechádzať krajinou rýchlosťou okolo 230 km/h je vždy spočiatku desivé, no po prestávke na benzínke si mozog zvykne a spomalenie na obyčajných 160 km/h vnímate akoby ste takmer stáli.

RS si s týmito rýchlosťami poradí. Očakávať ale, že nemecká diaľnica je o toľko kvalitnejšia o koľko rýchlejšie sa na nej dá ísť, je absurdné. A3, ktorá práve podlieha veľkým rekonštrukčným prácam je často v horšom stave ako naše diaľnice. A v horšom stave vie byť miestami aj správanie sa nemeckých vodičov... Toľko „ľavopružných“ na Slovensku nestretnete...

Automobil i nad 200 km/h sa spoľahlivo drží cesty, i keď je jasné, že pre väčší komfort a istotu by potreboval ešte širší rozchod a rázvor, nehovoriac o utlmení aerodynamického hluku, či zvuku motora. Pri takejto rýchlosti je v kabíne hluk ako vo Zváračskom ústave. Základ Focusu RS je stále ten istý Focus, ktorý môžete kúpiť ako nový už za cca 13 tisíc eur. Troška hluku navyše a väčšia neposednosť pri takýchto extrémnych rýchlostiach je absolútne pochopiteľná. Ak sa vodičovi zdá, že je zadnica auta neposednejšia, mal by využiť športové nastavenie adaptívnych tlmičov, to vozidlo upokojí.

Cestovanie takouto rýchlosťou má svoje nevýhody. Jednou je celkom pochopiteľne spotreba. Nebyť faktu, že nás väčšinu jazdy obmedzovala premávka, tankujeme na každej tretej benzínke. Doslova vidíte ako sa ručička ukazovateľa množstva paliva posúva stále bližšie k nule. A veru že túto ručičku sledujete často, keďže aj na A3 sú miesta, kde sú jednotlivé čerpacie stanice od seba vzdialené cez 50 km. 

Focus RS vie byť pánom Autobahnu, no najmä v mysliach jeho vodičov. Nemcom je nejaký Focus RS úplne ukradnutí a pokojne ho nepustia pred seba aj 10 km. Nuž, to je nevýhoda faktu, že nemáte Ferrari FF... Ale treba vám ho?

Tou najsilnejšou stránkou Focusu RS sú jednoznačne zákruty, následne akcelerácia a až potom driftovanie. Tento stroj je dar. Vydesí i nadchne. Už ale nepatrí medzi klasické hot-hatche, ktoré sú ideálnym vozidlom pre menej skúsených vodičov. Toto je stroj hodný omnoho vyššej cenovej relácie. Poslúži ako menej skúsenému, tak i fajnšmekrovi. Rozdiel je iba v tom, že aj športovo cítiaci vodič sa len ťažko dostane na limit tohto vozidla. Resp. potrebuje na to okruh a nemeckú diaľnicu. Pozrieť si ho naživo môžete na bratislavskom autosalóne. 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.