30.03.2017

TEST: Ford Kuga 2,0 TDCi AWD – relatívne nenápadná, reálne príjemná štvorkolka

Že Ford modernizoval Kugu už z našich stránok viete. Mali sme možnosť ochutnať viaceré.

Medzi prvými som na medzinárodnej prezentácii skúšal špičkovú výbavu Vignale, aj športovú ST Line a k tomu najvýkonnejšie motory. Nedávno sa k nám dostala aj novinka s najslabším benzínovým motorom v ponuke v druhom výbavovom stupni Business. Teraz na rad prišla predposledná výbava Titanium, slabší turbodieselový dvojlitrový motor, šesťstupňová manuálna prevodovka a celkom bohatá príplatková výbava za 5155 eur.

Vzhľadové zmeny nie sú veľmi výrazné, najviac zaujme asi šesťuholníková predná maska. Podobá sa ňou na ostatné modely značky, no podľa stupňa výbavy je vždy trocha zmenená. Stala sa tak najlepším rozlišovacím znakom vynovenej Kugy. Prispieva k tomu ešte aj zmenený tvar predného nárazníka. Bočný pohľad neodhalí prakticky žiadne zmeny, vzadu sú tvarovo iné zadné svetlá s inou grafikou svetiel.

Aj v modernizovanej verzii, ktorá dodala autu potrebný šmrnc zvonka a novú výbavu s technológiami hlavne vo vnútri, sa Kuga tvári celkovo dosť nenápadne. Ale nemusí, aj keď jej prednosti spočívajú v inom, ako v dizajne. Dokáže naozaj viac, ako dáva najavo svojim vzhľadom. Platí to najmä v prípade proaktívneho pohonu AWD s pripájateľnou zadnou nápravou. Tá sa zapája do diania nielen v teréne, ako by sa dalo čakať, ale napríklad aj pri zrýchľovaní na suchej ceste.

Auto je celkovo tuhšie, kompaktné, aj vďaka tomu lepšie odhlučnené. Prispieva k tomu aj (asi nie iba subjektívne) mierne mäkšie nastavenie podvozka bez negatívneho vplyvu na jazdné vlastnosti, ktorý lepšie filtruje prenos hluku z cesty. Doslova žehlí nerovnosti s nadhľadom a prehľadom a posúva vlastnosti auta až k prémiovému segmentu. V tom mu skvelo sekunduje aj väčšina použitých materiálov v interiéri. Kuga Titanuim v rámci svojho mena pôsobí pevne, kvalitne dá sa porovnať s najlepšími konkurentmi v triede.

V interiéri je najvýraznejším a ústredným bodom zmenený stredový panel a osempalcovou dotykovou obrazovkou systému SYNC 3. Napriek mojim výhradám k tomuto spôsobu ovládania je ovládanie vďaka novej grafike prehľadnejšie a rýchlejšie. Povrch obrazovky obmedzuje zanechanie odtlačkov, čo je prínosom. Takisto aj (hoci nie slovenský) český hlasový ovládací modul. Takže ak budete chcieť spolupracovať hlasom, stačí  namiesto angličtiny použiť jednoduché pokyny. SYNC 3 však nereaguje ronako dobre na všetky – zoznam rozoznávaných príkazov je pomerne dlhý, ale postupne sa ho naučíte. Systém mal asi trocha problémy s mojou výslovnosťou, dikciou, či vôbec rozoznávaním hlasu. Po anglicky mi rozumel, po česky si niekedy poplietol písmenká. Najmä spodobovanie pri písmenách „b“ a „p“ prinášalo neraz komické situácie a občas aj záchvaty smiechu v kabíne. Jednu malú výhradu mám – hlavne v noci sa mi zdalo až priveľmi tlačidlami prehustené ovládanie kúrenia.  Ale radšej takto - k dispozícii sú klasické tlačidlá, nie iba ovládanie pomocou displeja.

No inak je ovládanie hlasom veľký prínos a je to určite lepšie, ako ovládanie na dotykovej obrazovke. Tá slúžila v tomto prípade aj príplatkovej (490 €) cúvacej kamere, ktorá je výborným pomocníkom pri parkovaní. Má vysoké rozlíšenie a citlivosť aj v tme a tiež príplatkový parkovací systém (955 €) dokáže nielen nájsť miesto, ale tiež zaparkovať auto priečne aj pozdĺžne.  V tom druhom prípade aj vyparkovať auto a sklápať bočné spätné zrkadlá.

Dospelé SUV

Kuga nie je iba taký dajaký mestský crossover, ktorý sa tvári ako SUV. Ona tým SUV naozaj je, čo dáva najavo aj v náročnejších adhéznych podmienkach. Akoby ho vytvorili iba pre ne. Pohon 4×4 pracuje ako má. Označenie inteligentný nie je iba marketingovým označením. Pomôže autu doslova sa vyšplhať, či vyhrabať aj tam, kde iným autám dochádza dych. Je doslova a do písmena predvídavý a rozdelením krútiaceho momentu od 100:0 v prospech prednej nápravy až po 50:50 sa správa, akoby malo auto medzinápravovú uzávierku.  Nemusíte sa teda s Kugou vôbec báť zísť z cesty a vybrať sa do terénu. Ak to samozrejme nie je nad jej offroadové možnosti a schopnosti pneumatík. Nemá tradičnú medzinápravovú spojku (ako je napríklad „Haldex") ale technológiu typickú pre Ford. Medzinápravová spojka má 6 trecích segmentov ponorených v oleji a jej pripájanie sa ovláda elektronicky. Na zadnú nápravu dokáže plynule preniesť až 50 % sily motora.

Inteligentný systém pohonu všetkých kolies monitoruje polohu volantu, plynového pedálu aj otáčanie kolies. Bežne sa do pohonu zapája iba predná náprava. No ak treba, proaktívne posiela časti sily na zadné kolesá hoci pri zrýchľovaní aj na diaľnici. Pritom sa aktuálne rozdeľovanie sily zobrazuje na displeji pred vodičom. Rozdeľovanie výkonu a krútiaceho momentu medzi ľavé a pravé koleso nápravy sa rozdeľuje pribrzďovaním jednotlivých kolies.

Ak to všetko veľmi zjednoduším, tak Ford Kuga je v prvom rade veľmi dobrý podvozok a proaktívny pohon všetkých kolies. Priznám sa, že by som to od tohto auta asi ani nečakal. V tomto naozaj Kuga príjemne prekvapila.

V interiéri pohoda

Ovládače a materiály sú (už tradične) kvalitné na pohľad aj na dotyk. Dokonca sedadlá mi pasovali úplne perfektne na môj... chrbát a zdajú sa mi lepšie, ako má nové Mondeo. Napriek vyššej polohe je pozícia za volantom dosť športová. Nechýba dostatok odkladacích priestorov  a pod lakťovou opierkou je miesto aj s dvoma USB portami.

Auto bolo u nás v redakcii v čase, keď vonku klesala teplota k nule. Uvítal som príplatkové vyhrievanie volantu, predných sedadiel, čelného skla, ostrekovacích dýz a svetlometov aj čelného okna za 575 €. Volant sa zohrieva po celom obvode, nielen na miestach, kde zvyčajne držíte volant. To považujem za veľmi príjemný bonus. Tým je aj vyhrievania čelného skla. Tradične, ako je vo Forde zvykom, zabudovanými odporovými drôtikmi, ktoré niektorým ľuďom zhoršujú výhľad a hlavne zaostrenie zraku. Napriek tomu, že nosím okuliare, zvykol som si rýchlo.

Aj na dnes čoraz viac miznúcu CD mechaniku, ktorá je umiestnená v hornej časti palubnej dosky. Aspoň som oprášil zbierku skladieb na tomto nosiči. Hrali úžasne – nielen vďaka môjmu starostlivému a samozrejme skvelému výberu, ale najmä kvalite audio sústavy, ktorá sa dala pustiť aj skoro „na plné pecky“ bez výraznejšieho skreslenia zvuku. Kuga pripravila rockový nárez skoro ako na koncerte, len si to potom odniesli uši cestujúcich...

Na zadných sedadlách je dostatok miesta aj pre dospelých. So svojimi 190 cm som už síce bol hlavou skoro na dotyk strechy, na moje dlhé nohy zostalo ešte pár centimetrov miesta aj pred kolenami. Navyše ak treba, dá sa zmeniť sklon zadného sedadla. Po sklopení sa zadné sedadlá zasunú smerom dole – vytvorí sa tak rovná podlaha bez odskoku. Dá sa to aj z kufra tlačidlom. Nakladacia hrana je akurát dosť nízko. Samozrejme, ak si priplatíte, existuje možnosť otvárať zadné dvere „kopnutím“ pod zadný nárazník. Batožinový priestor nemal dnes často používanú dvojitú podlahu, bol trocha problém, kam odložiť zadné plató.

Za peníze v Praze dům

Mnohé automobilky dávajú šancu dovybaviť  auto príplatkovou výbavou. Niekedy draho, inokedy naopak za veľmi príjemný doplatok. V tomto je Ford Kuga bližšie k druhej časti predchádzajúceho výroku. Mala napríklad efektne do zákruty sa natáčajúce bixenónové svetlomety s dennými LED svetlami. Tých príplatkových fajnovostí mala Kuga oveľa viac, napríklad  K dispozícií máte za príplatok aj zadnú kameru či automatické parkovanie.

Pod kapotou sila

Dvojlitrový naftový štvorvalec mal výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 370 Nm, ktoré prenášal cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku a automaticky riadený pohon všetkých kolies - AWD. Hoci sa tento motor dodáva aj s vyšším výkonom, už teraz Kuge s ním „hrabalo“. Teda pod kolesami na menej pevnom povrchu, lebo plynový pedál je dosť ostrý. Stačí pár milimetrov a na dobrom povrchu vystrelí Kuga vpred. Pomáha jej k tomu aj pripájaný pohon zadnej nápravy. Škoda, že auto nemá možnosť vybrať si z nejakých režimov, kde by bola reakcia akcelerátora menej spontánna. Dostať sa s autom z pokoja na 100-ku je dielom 10 sekúnd. Napriek tomu všetkému sa spotreba dostala do hodnôt, ktoré som nečakal. Teda príjemne nízkych, aby nedošlo k omylu.

Manuálna prevodovka má trocha dlhšie dráhy, ako by som si želal, sú však presné a rýchlosti sa radia bez problémov. Do toho mi však vždy „brblal“ asistent radenia, ktorý avizoval preradenie na vyšší prevodový stupeň už pri 1250 otáčkach, čo je podľa mňa trocha málo. Na 6-ke to znamená rýchlosť zhruba 70 km/h a motor sa mi zdal podtočený. Keď som sa posunul k 1500 otáčkam, všetko bolo v pohode. Hlavne ja...

Primeraná spotreba

Podľa údajov výrobcu je spotreba v meste 6,0 litrov, mimo mesta 4,7 a kombinovaná 5,2 litra na 100 km. No sú predsa len dosť optimistické. Realita nebola až tak veľmi výrazne horšia. V meste si Kuga „potiahla“ z nádrže 6,6 l/100 km pri priemernej rýchlosti 34 km/h. Pri „pribratislavskej“ diaľničnej 110-ke klesla na 6,3l/100 km a pri normálnom diaľničnom maxime 130 km/h sa dostala na 7,1-7,3 l/100 km. Páčilo sa mi, že mimo mesta som sa dostal na spotrebu aj pod 5,5 l/100 km, pričom rýchlostný priemer bol 74 km/h. Celková spotreba počas celého testu nakoniec bola 6,9 litra na 100 kilometrov. Celkom dobré.

Záver

Ford Kuga si za roky pôsobenia na trhu urobila slušné meno. Drobné nedostatky z prvej generácie odstránila druhá a terajšia modernizácia priniesla dosť podstatných zmien. Kuga je vyspelé, dozreté SUV, ktoré sa nebojí naozaj aj terénu. Má jednoznačne jeden z najvyspelejších podvozkov v triede. Prirátajme dostatok priestoru v kabíne a vydarený súčasný dizajn karosérie, ako aj interiér, ktorý sa zmenil k lepšiemu. Auto aj so slabším vznetovým motorom zvláda športovú jazdu, výkon stačí aj v teréne. Takže ak to všetko zhrnieme, výsledok je jasný: Ford Kuga by nemal chýbať vo vašom výbere pri poškuľovaní po kvalitnom SUV s inteligentným pohonom všetkých kolies.

Technické údaje
Model: Ford Kuga 2,0 TDCi AWD Titanium
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná a zadná 
Výkon (kW/ot.):  110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 370/2000 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 192
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,0/4,7/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4531/2086/1703
Rázvor náprav (mm):  
Objem batožinového priestoru (l): 406/456
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1702
Užitočná hmotnosť (kg): 455
Rozmer pneumatík: 235/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 22 980 €
Základná akciová cena modelu: 20 480 €
Základná cena testovaného vozidla: 28 880 €
Cena testovaného vozidla: 34 035 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.