22.02.2017

TEST: Ford Kuga 1,5 Ecoboost – stačí najslabší pohon?

Viac priestoru, viac pohodlia, viac bezpečnostných prvkov a viac luxusu - druhá generácia Fordu Kuga je výrazne dospelejšia.

Mali sme možnosť porovnať ďalšie rozdiely vďaka modernizácii počas prvých kilometrov dynamickej prezentácie už na sklonku minulého roka. Vtedy sme jazdili na špičkovo vybavených a motoricky silných verziách Vignale a ST line. Teraz sme na zoznamovanie mali najmenej výkonný benzínový motor a pohon iba prednej nápravy.  

Ford Kuga druhej generácie prerástla hranicu 4,5 m, čím vlastne „preskočila“ z nižšej strednej triedy do strednej triedy. Realita je taká, že Kuga leží na pomedzí dvoch tried. K jej konkurentom patria určite aj niektoré kompaktné modely. No podobne ako prvá generácia, nezabúda Ford Kuga poskytnúť svojmu majiteľovi športovejšie zvezenie, ako ponúka väčšina konkurentov.

To však už nepatrí k jej najvýraznejšej vlastnosti, hlavne s nami skúšaným modelom. Predsa len, na 1,5 litrový motor je výkon 88 kW (120 k) trocha málo najmä v porovnaní s litrovým trojvalcom, ktorý má výkon aj o kúštik vyšší, len mu zasa chýba pár Newtonmetrov v krútiacom momente. Vynovená druhá generácia (nielen v tomto prípade) osloví viac rodín ako jej predchodkyňa. Pre lepšie rodinné využitie totiž nahráva aj väčší batožinový priestor a praktickejší interiér pre posádku.

Ford Kuga druhej generácie na začiatku života vychádzal opticky z prvej fázy Focusu tretej generácie. Pri modernizácii v roku 2016 sa oveľa viac priblížil veľkému SUV Edge. Veľká šesťuholníková predná maska s diódovými linkami denných svetiel dáva vozidlu moderný ráz. Zmenený tvar nárazníka najviac odlišujú model po „plastike“ vizuálne. Zboku nenájdete žiadne zmeny, vzadu sa zmenil tvar a grafika svetiel. Pár jednotlivcom sa nepáčia, ja som nemal výhrady. Možno by to len chcelo nájsť trocha viac vlastný štýl aj pre pohľad zozadu. Celkovo pôsobí verzia z roku 2016 ešte dôstojnejšie a elegantnejšie, ako doteraz.

Ford Kuga nie je žiadnym nováčikom. Je to stabilný zástupcu segmentu, ktorý si za viac než dekádu výroby našiel množstvo majiteľov. Má po facelifte tvarov oveľa drsnejší vzhľad a vďaka hranatejším tvarom pôsobí nielen o poznanie mužnejšie, ale dokonca vyzerá ako poriadne SUV pre chlapov, čo sa nezľaknú blata a terénu. No aj vzhľadom na pohon iba prednej nápravy zostávajú doménou auta najmä a hlavne asfaltové povrchy ciest.

Dohovorí sa už aj po česky

Testovaný exemplár SUV stál na sedemnásťpalcových ráfikoch. V dnešných časoch to už je vlastne „malý rozmer“. Napriek tvrdeniu zástupcov značky pri prezentácii, že na podvozku sa takmer nič nezmenilo, možno práve pneumatiky s vyššou bočnicou prispeli k vyššiemu komfortu jazdy. Aj takéto malé „nič“ spôsobilo, že pruženie a vlastne celý podvozok dokáže účinnejšie a kvalitnejšie filtrovať nerovnosti. Veľmi dobré jazdné vlastnosti modelu pritom zostali zachované.

Hoci sa nezmenili základné proporcie kabíny, pôsobí akosi upratanejšie a opticky určite priestrannejšie. Čiže z hľadiska dizajnu vnútrajška nemožno hovoriť o revolúcii. Zlepšenia sa dotkli hlavne materiálov. Výrazne sa nezmenil ani základný tvar palubnej dosky. Auto však predsa len má prepracovanú prístrojovú dosku.

Zaujme kvalitný displej nového infotainmentu. Ten spolupracuje multimediálnym systémom Sync 3. To je hlavná interiérová novinka. Ford už na prvý pohľad zmenil grafiku a nový 8 palcový dotykový displej je lepšie čitateľný aj na priamom slnku. Zmenila sa logika ovládania, pričom bola snaha, aby bola jednoduchšia a intuitívnejšia. Podarilo sa. Systém reaguje lepšie a rýchlejšie. Novinka je kompatibilná so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto.

Hlasové ovládanie vo Fordoch sa už vystrábilo z väčšiny detských chorôb a funguje pomerne presne a dobre. Aj s Kugou sa doteraz dalo komunikovať len po anglicky. Počítač po novom rozumie češtine. Ak si aktivujete hlasové povely, počúva systém požiadavky aj v českom jazyku. Dokáže namiesto vodiča urobiť rôzne úkony, napríklad vyhľadať nové ciele v navigovaní, alebo zmeniť teplotu ventilácie, či preladiť rádio. Slovenčina v ponuke nefiguruje. Pravdu povediac, hodnú chvíľu sme hľadali spoločnú reč – rozoznávanie povelov v angličtine mu išlo výrazne lepšie, ako v češtine, takže ktovie, ako by rozumel po slovensky...

Padne dobre do ruky

Trojramenný volant sa teraz viac podobá na súrodencov z ďalších modelov značky a nevyčnievajú na ňom toľko výstupky na „odloženie“ palcov rúk. Je multimediálny a presťahovali s naň mnohé ovládacie prvky. Na ich počet a rozmiestnenie si treba zvyknúť, ale udomácnite sa pomerne rýchlo. Čo kvitujem a chválim za to dizajnérov, aj produktových manažérov Forda, je ovládanie klimatizácie a ventilácia. Napriek „trendom“ a snahám iných výrobcov prispôsobiť sa hlavne mladej „dotykovej“ generácii, nepodľahli vábeniu. Aj naďalej sa ovládajú normálnymi tlačidlami a gombíkmi. Takže sa netreba vnárať kdesi do zložitých zákutí menu  informačno-zábavného systému. Zmenilo sa aj ovládanie rádia. Maličké tlačidielka predchodcu utopené v  čiernom lesklom plaste nahradilo dizajnovo moderné riešenie.

Sedadlá nepriniesli takmer žiadnu zmenu okrem materiálov podľa jednotlivých výbavových stupňov. Sú dostatočne veľké a pomerne pohodlné aj na dlhšie jazdy. Síce neveľmi výrazné, ale pritom dostatočne dôrazné bočné vedenie podrží telá v zákrutách aj pri ostrejšom prejazde zákrut. Ťažko povedať, čo si ich užijete s vlažným motorom.

Mierna dynamika nevykúpená spotrebou

Pri vlažnom prejave nejde o teplotu motora, ale jeho prejav. Pod kapotou skúšaného modelu Kuga bol základný motor - prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra. Nie je novinkou v ponuke značky. Maximálny krútiaci moment 240 Nm zostal, no tentoraz ho naladili na výkon 88 kW (120 k). Kombinuje sa jedine a výhradne so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou a pohonom iba predných kolies. Po naštartovaní motor pôsobí veľmi kultivovaným prejavom. Dáva o sebe vedieť, až keď ho posielate do vyšších otáčok. Ak to urobíte a čakáte výrazne lepší záťah, alebo vrchol výkonu, nebudete nadšený. Celok pôsobil na mňa trocha flegmaticky, akoby nemal motor vôbec snahu a chuť pozrieť sa k červeným číslam na otáčkomere.

S pohotovostnou hmotnosťou 1 579 kg nepatrí síce Ford Kuga k výrazne ťažkým autám. No akoby mu tých 120 koníkov pod kapotou nebolo dosť dobrými partnermi. Teda – aby som bol presnejší: auto v tomto naladení bude vyhovovať pokojnejším náturám vodičov. Zrýchľovanie patrí k dnes skôr priemerným hodnotám. Z nuly na stovku sa dostane za 12,5 sekundy a rozbehne sa maximálne na 180 km/h. To však na celkom bežné jazdenie stačí.

Štvorvalec pomerne dobre zaberá už od nízkych otáčok (približne okolo 1800) a poteší tichým chodom. Čakali by ste teda, že sa výkonovo neveľmi výrazný motor odvďačí aspoň priaznivou spotrebou. Samotný výrobca udáva kombinovanú hodnotu 6,3 litra. To sa dá dosiahnuť – pri pokojnej vyváženej a málo dynamickej jazde po cestách mimo miest. V meste si „cucne“ až 9 a pol litra, na diaľnici sa jeho apetít nezmenšuje. Plne naložené auto v diaľničnom stúpaní začalo mať dýchavičný charakter a priemerná spotreba na diaľnici bola asi dve deci pod desiatimi litrami.

Dobre, jazdili sme hlavne v teplotách, ktoré boli od -6° po asi -12° Celzia. Aj tak si myslím, že táto kombinácia nebude pre tých, ktorí chcú od auta viac dynamiky. Veď 110 kW verzia ponúka rovnaký krútiaci moment a papierovo tú istú spotrebu. Potom sa pýtam, načo je vlastne táto slabšia verzie...

Bonus v podobe ceny

Motor s výkonom 88 kW (120 k) je štartovacím, základným modelom v cenníku. Štandardne sa začína tesne pod 23 000 eurami. Nami testovaná druhá úroveň výbavy Business ide od 25 390 eur. V aute sú okrem iného denné LED svetlá, zadné parkovacie senzory, tempomat, bezkľúčový systém, automatická klimatizácia či infotainment Sync 3 s navigáciou.

Príplatkové disky z ľahkých zliatin, strieborné strešné lyžiny, tmavé zadné okná, metalický lak a vyhrievanie predných sedadiel zvýšili cenu na 26 930 eur. Importér značky na Slovensku však teraz ponúka na všetky modely Kuga uvádzací bonus. Mínusová položka 2500 eur v cenníku dostala výsledok pod 25 000.

Záver

Ford Kuga za takmer desaťročie presvedčil, že patrí k vyhľadávaným modelom kategórie SUV. Druhá generácia z roku 2012 modernizovaná v tom minulom priniesla potrebné zmeny, na udržanie nielen mladistvého vzhľadu, ale hlavne výbavu a asistenčné systémy, ktoré uľahčujú život vodičovi aj cestujúcim na palube. Ak by ste uvažovali nad nami skúšanou motorizáciou, obetujte eurá navyše a zvoľte výkonnejší 110 kW variant. Inak niet veľmi autu čo vyčítať a smerom hore sa dá vyberať v širokom rozsahu výbav aj motorov – benzínových aj naftových. Myslím si, že si vyberie každý podľa svojho naturelu a veľkosti svojej peňaženky.

Technické údaje

Model: Ford Kuga 1,5 EcoBoost Business
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  88/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1600 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,9/5,4/6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4531/1838/1703
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem batožinového priestoru (l): 456/1603
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1579
Užitočná hmotnosť (kg): 521
Rozmer pneumatík: 235/55 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 22 980 €
Základná akciová cena modelu: 20 480 €
Základná cena verzie: 25 390 €
Cena testovaného vozidla: 26 930 €
Cena testovaného vozidla s bonusom: 24 430 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.