16.02.2017

TEST: Peugeot 508 RXH 2,0 BlueHDi – nemusí byť hybrid, aby zaujal

Peugeot po facelifte modelu 508 predstavil aj vynovený model RXH. Teraz nemusí byť len hybrid.

Peugeot 508 RXH je zvýšené kombi s karosériou obrnenou pred nástrahami poľno-lesných ciest, no nielen to. Dlhú dobu to bol zároveň technologicky najpokrokovejší model francúzskej značky. Nielenže mal Podkapotou naftový dvojliter s maximálnym výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 300 Nm, pomáhal mu aj malý elektromotor s výkonom 37 koní a krútiacim momentom 200 Nm. Ten dodával svoj nemalý točivý moment zadnej náprave, vďaka čomu dokázalo toto vozidlo jazdiť aj ako štvorkolka. Vodič systém ovládal prostredníctvom voľby režimov. Motory mohli buď pracovať spoločne – v režime 4WD, alebo každý zvlášť. Elektromotor mohol krátky čas jazdiť výhradne na elektrickú energiu, alebo ho dobíjal naftový motor. V prípade spoločnej funkcie sa naftový motor staral ako o pohon predných kolies, tak o dobíjanie batérií. Elektromotor Peugeot umiestnil priamo nad zadnú nápravu, vzadu boli tiež umiestnené batérie. Zaujímavá dízel-elektrická lokomotíva ponúkala v čase svojho uvedenia nízku spotrebu, nízke emisie a punc ekologickosti.

Mala však viacero ale. Jedným z nich bola vyššia hmotnosť systému, no tiež pomalšia robotizovaná prevodovka, ďalšou relatívne vysoká cena. Stručne a skrátka, systém sa nestretol s veľkým záujmom verejnosti, a tak Peugeot vytvoril verziu s novým silnejším naftovým motorom a s automatickou prevodovkou EAT6. Zo zložitého naftového ekológa s pohonom všetkých kolies sa stal oplastovaný kombík s automatom a pohonom výhradne prednej nápravy. No a samozrejme s väčším batožinovým priestorom než mal hybrid. 

Hybrid4 neskončil, zostal naďalej v ponuke, i keď je jasné, že je to práve verzia 2,0 BlueHDi, ktorá model RXH chráni pred vyhynutím. Zaujímavé je, že BlueHDi dosahuje nižšiu papierovú spotrebu ako RXH. Dobrú spotrebu dosahuje aj v skutočnosti. 

Bez mučenia priznávam, že dizajn súčasnej generácie modelu 508 mi vyhovuje. Auto sa mi páčilo pred faceliftom a páči sa mi aj po ňom. Verzia RXH ku klasickému kombi prináša drsnejší štýl, istú originalitu, nevšednosť, a to vôbec nie je na zahodenie. A ani svetlou výškou 184 mm nepohrdnem. I keď auto celkom pochopiteľne nie je náhradou za SUV, kamenistej cestičky sa nezľakne.

Rozdiel medzi verziami RXH BlueHDi a RXH Hybrid4 je okrem motorizácie, pohonu a ďalších s tým spojených nádob, najmä a predovšetkým v cene. Kým RXH BlueHDi stojí v peknej základnej výbave 37 420 eur, za technologicky zložitý Hybrid4 si automobilka pýta minimálne 45 150 eur.

Dobre, je lacnejší, ale nevyjde verzia SW klasickej 508 lacnejšie? Vyjde. Rovnaká motorizácia vo výbave Allure stojí aktuálne 32 690 eur, teda je o necelých 5000 eur lacnejšia. To je celkom jasný argument prečo oželieť plastíky a mierne vyššiu svetlú výšku, čo poviete?

Takže 508 RXH je tým pádom odpísaný a úplne nezmyselný, opona sa zatvára, test končí. Alebo je v tom háčik? Žeby tá priepasť nebola až taká veľká? Na to sa musíme pozrieť do cenníka. Čo vlastne ponúka RXH v štandarde a koľko stojí zaujímavá príplatková výbava?

Nuž, síce je RXH bohatší na základnú výbavu, Allure dokážete vybaviť balíkom Business, ktorý za 1490 eur dodá cúvaciu kameru a parkovací asistent, Full LED svetlomety, či head up displej. Rozdiel teda klesne výrazne pod 4000 eur, ale to je stále dosť na to, aby ste RXH dali košom. Faktom ale je, že RXH má v základe ešte lepšie svetlomety – s natáčaním do zákrut, ktoré môžete dokúpiť iba ako samostatný prvok, vďaka tomu a ďalším prvkom sa rozdiel scvrkne natoľko, až sa dostanete k vrcholnej výbave 508 – GT, ktorá sa vyrovná modelu RXH ako vo výbave, tak v cene – SW stojí 36 790 eur, teda iba o 700 eur menej než RXH. No a tých 700 eur je ľahko obhájiteľných. Veď RXH má odlišný predný a zadný nárazník, spomínané plastíky, teda svojský imidž, a tiež o 40 mm vyššiu svetlú výšku. Priplatiť si 700 eur za odlišnosť, to nie je také zlé.

Ako jazdí?

Keď sme si teda vysvetlili, že medzi GT a RXH je rozdiel najmä v zovňajšku a nie vo výbave a v cene, môžeme hľadať ďalšie dôvody prečo RXH áno a prečo naopak nie.

Ak opomeniem odlišný imidž (nemusíme si klamať, imidž nie je na nič) tak z môjho pohľadu je najväčším plusom automobilu práve vyššia svetlosť. Ovplyvňuje nielen vyšší posed za volantom, ale tiež zvyšuje priechodnosť vozidla. Pochopiteľne, bez pohonu všetkých štyroch kolies s nejakými veľkými výpravami do bahnitého terénu rátať netreba, no 184 mm je dosť na to, aby sa vodič nemusel báť trčiacich obrubníkov na parkoviskách, ani lesno-poľnej cesty. Výraznejšie vykrojené blatníky chránia karosériu pred „bordelom“ a kamienkami, čo je opäť len a len plus.

Posed za volantom je rozhodne vyšší. Vodič nie je tak vysoko, aby si pripadal ako v SUV, no dosť na to, aby mal lepší prehľad o situácii naokolo. Lepší výhľad z auta je dobrá vec, obzvlášť v meste, keď nikdy neviete, odkiaľ niekto, alebo niečo vyletí s úmyslom nechať sa zraziť.

Podvozok pritom nie je takmer vôbec tvrdší. Auto je komfortné aj na horších cestách, pritom dostávate slušnú spätnú väzbu od kolies. Auto dobre drží na ceste, správa sa stabilne a predvídateľne, veľkú časť rýchlostného spektra navyše neutrálne. Na limite sa pochopiteľne tlačí von ťažším motorom, širokým pneumatikám trvá dosť dlho, kým stratia grip. Pre zábavu v snehu si môžete ESC vypnúť, ručnou brzdou si však nepomôžete. 

Motor a prevodovka

Silný naftový motor autu svedčí. Peugeot neponúka na Slovensku benzínovú alternatívu, aj keď 508 dokáže zákazníkom ponúknuť aj benzínový motor 1,6 THP. U nás ale v cenníku nefiguruje. Vyberáte si tak iba medzi naftovými motormi. Ak máte záujem o automatickú prevodovku, výber je ľahký – buď 1,6 litrové BlueHDi s výkonom 88 kW (120 k) alebo testovaný motor 2,0 BlueHDi s výkonom 133 kW (180 k) a s krútiacim momentom 400 Nm. Iba pred rokom aj štvrť bola ponuka širšia aj o silnejší naftový motor s objemom 2,2 litra a s výkonom 150 kW. Norma Euro6 však tento motor vyradila z boja. Aspoň teraz. 

Testovaný motor dosahuje svoj maximálny výkon pri 3750 ot/min. Maximálny krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii pri 2000 ot/min. RXH s týmto motorom dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 8,9 sekundy. 

EAT6 je vydarený šesťstupňový automat s hydrodynamickým meničom. Vyhovuje mi „americké“ radenie s jasnejšie odlíšiteľnými polohami páky. Motor má adekvátny záťah a dostatočnú výkonnostnú rezervu aj na športovejšie jazdenie a predbiehanie.

Potešila ma spotreba. Napriek vyššej svetlosti a veľmi chladnému počasiu počas testu si automobil v priemere pýtal 6,4 litra nafty na 100 km. Jazda mimo mesta bola v mrazivom počasí ohodnotená spotrebou 6,1 litra. Spotreba stúpa v mestskom prostredí, v závislosti od mnohých podmienok sa pohybuje v priemere medzi 8 až 10 litrov. Čím chladnejšie, tým dlhšie trvá zohriatie, a tým dlhšie je motor nehospodárny. Potešujúce je, že Peugeot patrí k „starej škole“ a informuje vás ako o teplote chladiacej kvapaliny, tak o teplote oleja. Viete presne kedy je motor zohriaty, a kedy sa len začína ohrievať. Keď tomu prispôsobíte svoj jazdný štýl, motor sa vám odvďačí ako lepšou spotrebou, tak výdržou. Nuž a obavy z "nečistého" motora pri motoroch Peugeotu mať nemusíte. I nezávislé testy potvrdzujú, že Peugeot pri emisných testoch nepodvádza. Nakoniec, aký by malo zmysel spájať "špinavý" naftový motor s eko elektromobilom? Sympatickosť značky tiež zvyšuje fakt, že Peugeot okrem tej papierovej spotreby, pri mnohých modeloch ukazuje aj reálne čísla namerané v premávke. 

Prečo RXH?

Pre bohatú výbavu, množstvo doplnkových prvkov, pre dizajn, ktorý z klasickej 508 SW ťaží maximum, pre vyššiu svetlosť, pre lepší výhľad z auta. Model RXH má vďaka motorizácii BlueHDI šancu osloviť aj zákazníkov, ktorí by inak zamierili ku konkurencii. Možno mu nedokážu všetci odpustiť absenciu pohonu všetkých kolies, no osobne odporúčam nelámať si tým pri kombi hlavu. Tam, kde by vám pohon všetkých kolies naozaj pomohol sa s takýmto autom aj tak nevyberiete. S autom som jazdil iba so zimnými pneumatikami po zasnežených Tatrách a pokoril som tak neodhrnuté stúpania, tak primrznuté výjazdy na hlavne cesty. Skrátka, účinné ESC zvládne s dobrým obutím to, čo samotný pohon všetkých kolies ani náhodou. Istoty ale všetci potrebujeme, to vie každý populista a istotu príplatku za pohon 4x4 by si zaslúžili aj modely Peugeot. Takže kedy sa už konečne dočkáme?

Peugeot 508 je vydarené auto a RXH BlueHDi je ďalšou dobrou verziou. Škoda absencie pohonu všetkých kolies. U mňa má jemne nadpriemerných 7,5 z 10 bodov.

  

Technické údaje

Model: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDi A/T
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 133/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,2/4,2/4,6
Dĺžka/šírka/výška (mm):

4828/1864/1521

Rázvor náprav (mm): 2817
Objem batožinového priestoru (l): 512
Objem palivovej nádrže (l): 72
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1790
Užitočná hmotnosť (kg): 450
Rozmer pneumatík: 245/45 R18
Cenníková cena modelu SW 27 320 
Akciová cenníková cena modelu: od 24 990 €
   
Základná cena verzie RXH BlueHDi: 40 240 €
Akciová cena verzie: 37 490 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.