2016-12-08 06:07:47
Hyundai Grand Santa Fe
Hyundai Grand Santa Fe - priaetľ do nepohody
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium – najväčší v ponuke

Jazdiť vo veľkom aute je celkom iné, ako v autách bežných rozmerov. Rád som si to vyskúšal.

Pri pohľade na veľké, takmer päťmetrové auto, máte pocit, že Grand Santa Fe nepatrí do ponuky Hyundai. Aspoň na to nie sme zvyknutí. No napríklad Santa Claus by v prípade modernizácie svojej stajne nemusel toľko dodržiavať tradície. Keby svoje soby s Rudolfom na čele vymenil za modernejší povoz, Grand Santa Fe by mu nemal ujsť z pozornosti. Autá typu SUV zvyknú zvládať nielen cesty, ale aj ľahší terén. Navyše sa do jedného z najväčších áut svojho druhu na našom trhu zmestí veľa darčekov, alebo až sedem ľudí.  Podobné autá sú bežné hlavne za Veľkou mlákou – v Spojených štátoch. Mal som možnosť vyskúšať ho aj v našich končinách. Sme my vari inakší?

Veľký Santa získal svoje meno po svojom menšom a známejšom bratovi, ktorý bol v našej redakcii na návšteve už o čosi skôr. Nastúpil po modeli ix55 a v hierarchii značiek Hyundai a Kia je to ich najväčšie SUV, ktoré si u nás môžete kúpiť. Oproti klasickému Santa Fe je Grand o 215mm dlhší (4915mm), o 5mm širší (1885mm), má o 100mm väčší rázvor (2800mm).

Hoci má Grand Santa Fe má nadštandardnú celkovú dĺžku, skoro päť metrov, prekvapí pomerne krátky rázvor 2800 mm. Po facelifte absolvoval na jar svoju európsku premiéru na tohtoročnom bratislavskom autosalóne. Na prvý pohľad zmeny nie sú príliš viditeľné. Auto dostalo prepracovanú masku, nové predné aj zadné svetlá, diódové hmlovky, nový multimediálny systém a rad nových asistentov. S modernizáciou prišiel napríklad prednárazový systém, nechýba stráženie mŕtveho uhla alebo sada kamier s 360 stupňovým výhľadom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri pohľade zboku vidno výrazné previsy vzadu i vpredu. Naznačujú, že na rozdiel od typicky offroadových konkurentov (napríklad Toyota Land Cruiser , či Mitsubishi Pajero) nemá veľké Santa Fe výraznejšie terénne ambície. Do jeho revíru patria cesty. Najlepšie sa cíti na rovných a dlhých, čomu prispieva komfortne naladený podvozok. Dokáže dobre filtrovať nerovnosti.

Hyundai nazval svoje auto po meste v Novom Mexiku v USA. Aj preto som mal počas celého testu taký trocha americký pocit. Totiž tam sú takéto autá prakticky  prevahe, u nás ich nájdete len kde – tu. Netreba al nikoho presviedčať, že auto je ako stvorené pre väčšie postavy. Hlavne na predných sedadlách je doslova XXL priestor. Aj na opačnom konci auta, teda celkom vzadu ve to nadštandardne veľké – hlavne na európske pomery. Batožinový priestor má  634 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1 842 litrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zadné sedadlá sú navyše polohovateľné podobne ako tie predné. Cestujúci v druhom rade si môžu užiť aj roletky na oknách, alebo výduchy klimatizácie. Sedenie v druhom rade je veľmi príjemné. Dve krajné sedadlá sú dobre tvarované a dajú sa posúvať . Až tak, že keď sú úplne vzadu, umožnia pohodlné cestovanie aj pre extra vysokých cestujúcich. Navyše sa aj operadlá sedadiel dajú mierne sklopiť. Pohodliu tak nič nebráni ani na dlhých trasách.

Na rozdiel od viacerých iných sedemmiestnych áut s podobnou koncepciou má veľký Santa celkom použiteľné sedenie pre sedem ľudí. V treťom rade je dosť miesta dokonca aj pre dospelého. Ako sa ukázalo v praxi, posadia sa za seba traja ľudia, teda vodič a dvaja za ním, s priemernou výškou okolo 180 cm. Prídavné sedadlá majú kratšie sedacie časti, aj menšie operadlá. Miesto na nohy je tiež vyvýšené, takže sa sedí s pokrčenými nohami, ale to je pri sedemmiestnych autách skôr pravidlo, ako výnimka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na cestu napríklad na dovolenku k moru to pohodlné nie je, ale pri jazde na krátke a stredne dlhé vzdialenosti sa to dá celkom vydržať. Pasažieri v treťom rade si dokonca môžu užívať dva samostatne ovládateľné výduchy klimatizácie. Komplikovaný je však prístup na miesta úplne vzadu. Sedadlá v druhom rade sa nedajú preklopiť, dajú sa iba sklopiť a posunúť. Miesto pre nastupovanie nie je veľké. Ak je pre vás prioritou sedem miest, hľadajte asi lepšie riešenie. No ak je to občasná záležitosť, Grand Santa Fe vám vyhovie.

Motor na výber – je až jeden

Hyundai Grand Santa Fe sa predáva iba s jediným agregátom – naftovým štvorvalcom s objemom 2,2 litra. Áno, presne tým istým, ktorý poznáme z krátkeho Santa Fe. Ponúka 145 kW (197 k) výkonu a krútiaci moment 440 Nm. Na všetky štyri kolesá sa prenáša len prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky, manuálnu v ponuke nehľadajte. Väčšina konkurentov v tejto veľkostnej kategórii má pod kapotou štvorvalce s väčším objemom, alebo šesťvalce. Aj predchodca, model ix55, bol k dispozícii s trojlitrovým vznetovým šesťvalcom 3.0 CRDi s výkonom 176 kW (240 k).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako však realita všedných dní ukázala, motor stačí na pohodlné jazdenie. Nečakajte však žiadnu extra dynamiku.Jazda s Grand Santa Fe je o rodinnej pohode. Stres za volantom alebo snaha o športový výkon nemajú miesto. Veľké auto jazdí ako veľká loď – plavne. V zákrutách sa nakláňa a spočiatku sa tvárin dostatočne „obézne“ Veď predsa dve tony sú dve tony, ktoré so sebou neustále vláči.

No pohon 4x4 udrží auto na zemi a pomôže v ľahkom teréne. Toto auto však bolo stvorené ako veľké SUV s až siedmimi miestami na sedenie. Ale tiež ako auto s veľkým kufrom pokojne na sťahovanie. Či veľmi dobre vyzerajúce, dostatočne komfortné a funkčné auto pre rodinu s veľkým psom. Ak ho už rozbehnete, výkon a zrýchľovania sú v poriadku. Nemusíte sa obávať predchádzania, či stability pri priamej jazde. Krútiaci moment sa postará o dostatočnú dynamiku. Nech už som s Grand Santa Fe robil čokoľvek, nedostal som sa cez spotrebu 10l na 100km. Celkový priemer s bežným  jazdením rodinného charakteru, ale aj trocha dynamickejším hľadaním limitov bol po vyše 700 najazdených kilometroch nakoniec 8 litrov. To vzhľadom na veľkosť a hmotnosť auta nie je zlé. Navyše so 71 litrovou nádržou netreba často odbočovať na čerpaciu stanicu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hyundai Grand Santa Fe je veľmi dobre vyvážené auto, ktoré má iba málo objektívnych nedostatkov. Dá sa mu vyčítať absencia šesťvalca pod kapotou, či ťažkopádnosť vďaka rozmerom a hmostnosti. No napríklad sedem miest nie je iba teoretická záležitosť, ale reálne využiteľná vlastnosť. Problémom je trocha nastupovanie do tretieho radu.

Upozorňujem na parkovaciu kameru s možnosťou 360-stupňového pohľadu. Je pomalá, jej obraz sa na displej dostáva s malým oneskorením. V reálnom svete si teda skúste ako funguje. Inak zájdete ďalej, ako vám ukazuje a môžete byť prekvapení, kam až...

Záver

Hyundai Grand Santa Fe obstál nad očakávania. Veľa prevzal z menšieho Santa Fe. Ak hľadáte veľké SUV, preferujete pohodlie pred schopnosťami v teréne a nechcete sa s cenou dostať až do astronomických hodnôt prémiových áut, najväčšie kórejské SUV je dobrou voľbou.

Technické údaje

Model: Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Premium
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2199
Prevodovka: 6  stupňová automatická
Poháňaná náprava 4 x 4
Výkon (kW/ot.):  147/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 440/1750 - 2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,3/6,3/7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4905/1885/1695
Rázvor náprav (mm): 2800
Objem batožinového priestoru (l): 634/1842
Objem palivovej nádrže (l): 71
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2000
Užitočná hmotnosť (kg): 630
Rozmer pneumatík vpredu: 235/55 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 235/55 R19
Základná cenníková cena modelu: 49 990 €
Základná akciová cena modelu: 47 990 €
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 48 590 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku