2016-11-10 04:10:00
Nissan Navara DoubleCab 2,3d
Nissan Navara DoubleCab 2,3d Bi-turbo 2016
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Nissan Navara 2,3D Double Cab – XXXL kombi do každého počasia

Testovali sme novú generáciu modelu Navara vo verzii Double Cab s pevnou nadstavbou Premium.

Kým Navara s „deklom“ nad zadnou nákladnou plochou je obľúbená u polovníkov a kým Navara s holým nákladným priestorom zas vyhovie tým, ktorí sa o svoj náklad nemusia báť, Navara s pevnou nadstavbou Premium v sebe spája nákladný pick-up a terénne kombi.

Rok od prvých jázd s modelom Navara prinášame pohľad na azda najzaujímavejšiu verziu – s príplatkovou nadstavbou, naftovým bi-turbo motorom a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Nissan Navara patrí medzi tradičných zástupcov stredne veľkých pick-upov s nosnosťou 1 tony. Automobil má za sebou DNA desaťročí vývoja pick-upov a offroadov spoločnosťou Nissan. V súčasnosti je na trhu tretia generácia modelu Navara. Ten disponuje novým „zmenšeným“ agregátom, novými technológiami a od základu prepracovanou konštrukciou, podvozkom a vylepšeným dizajnom. Pred rokom sme vám ponúkli zážitky z jazdy pri európskej premiére v Poľsku, v ktorých o aute nájdete mnohé. Dnes sa zameriame na dlhodobejšie spolužitie a práve nadstavbu Premium, ktorú sme pred rokom nemohli naplno okoštovať.

I keď sa môže zdať, že modely pick-up sú v Európe len okrajovou záležitosťou, automobilky dobre vedia, že sa postupom času tlačia čoraz viac do popredia a že trhový podiel pick-upov strednej veľkosti (nosnosť 1 t) v karosárskej úprave Double Cab z roka na rok rýchlo rastie. Rastie však nie ani pre meniace sa potreby zákazníkov, ako skôr pre zmeny, ktorými tieto automobily prechádzajú. Práve zmeny umožňujú zákazníkom vôbec sa zaoberať možnosťou zakúpenia modelu pick-up.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš

Viac SUV bez straty schopností v teréne

Zmeny privádzajú pracovné stroje bližšie k segmentu SUV a to bez straty ich odolnosti a terénnych schopností. Najnovšie modely ako Ford Ranger, či práve Nissan Navara poskytujú de facto všetko, čo dnešný zákazník pri vozidle tejto veľkosti vyžaduje. Pridávajú navyše pocit „chlapského auta“, predstavu slobody a tiež silné gény výdrže a spoľahlivosti. Mať možnosť (často len možnosť), ísť autom kamkoľvek je lákavá, skoro rovnako ako predstava vlastníctva auta, ktoré je silné, iné a akosi ne-mainstreamové. Popri tom si ale pick-up ako Navara zachováva to kľúčové – nosnosť, výdrž, silu, rebrinový rám, tuhé nápravy, uzamykateľný diferenciál, redukčnú prevodovku, vysokú svetlú výšku.

Navara je skutočne auto, s ktorým môžete zájsť takmer kdekoľvek. Takmer preto, lebo lietať s offroadom susedovi po pozemku, či roľníkovi po poli je nežiaduce. Opantať sa pred kúpou pocitom slobody, ktorú nakoniec nemôžete uplatňovať môže byť chybou. I tak ale existuje mnoho miest (najmä u nás), kde sa s pick-upom dostanete a okoštujete, čo mašina dokáže. No a keď nebodaj vlastníte chatu na ťažko dostupnom mieste, alebo ešte lepšie bývate mimo odhŕňaných komunikácií, viac dôvodov na kúpu tohto stroja ani nepotrebujete.

Schopnosti Navary v teréne sú nespochybniteľné. Auto hravo prejde cez náročné prekážky, vyškriabe sa tam, kde človek po vlastných nie. Aktivovať redukciu, uzamknúť diferenciál a pomôcť si s elektronickým pribrzďovaním kolies znamená, že náklad, či posádku odveziete skutočne takmer hocikam. Kľúčovým faktorom je samozrejme obutie, vodičská zručnosť a skúsenosť, no je len málo obmedzení, ktoré nová Navara má. Jedným z nich sú vonkajšie rozmery, rázvor, brodivosť...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Suverenita v teréne je po novom vyvážená suverenitou na spevnených komunikáciách. Už to nie je offroad, ktorý je na cestách neistý, nekomfortný, ukričaný, pažravý. Auto bez problémov zvláda diaľničné rýchlosti, kabína je príjemne tichá, i keď nie tak ako v najnovších SUV s rovnakou cenovkou. Vďaka parkovacím senzorom a kamerám zvláda tiež jazdu mestom i parkovanie. Manévrovateľnosť je obmedzená veľkosťou vozidla. Susedia na sídlisku sa vášmu výberu vozidla nepotešia. Stačí jedna chyba pri parkovaní a môžete očakávať od lístočkov za stieračom až po vyfučané gumy a škrabance od kľúčov.

Veľké auto, menšia kabína

Kabína je najslabším miestom auta. Síce palubná doska vyzerá ako v nových modeloch Nissan, kvalita spracovania je len priemerná. Naopak, pochváliť treba predné sedadlá. Sú pohodlné, mäkké a vhodne anatomicky tvarované. Dobrý posed za volantom zabezpečuje i nastaviteľný volant a lakťové opierky. Prevodová páka je dlhá, dráhy sú relatívne nepresné. Pohľadom len ťažko odhalíte, ktorý stupeň máte zaradený, i keď si na ňu človek zvykne. Kulisa je v poriadku, radenie je v poriadku, nastavenie je prispôsobené tvrdému zaobchádzaniu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Priestor na zadných sedadlách je limitovaný. Prirovnať by sa dal k malému hatchbacku (napr. Nissan Micra). Dôvodom je tiež využitie tmavého čalúnenia, ďalšími sú menšie okná a veľké hlavové opierky predných sedadiel. Pasažieri vzadu veľa nevidia a môžu sa cítiť klaustrofobicky. Ak si za volant sadne osoba s výškou do 180 cm, za ním sa odvezie rovnako vysoká osoba bez akýchkoľvek problémov. Ak ale vodič narastie o 10 cm, pasažier vzadu za ním s rovnakou výškou už bude na limite a to ako v oblasti kolien, ramien i hlavy. Pätica sa v aute odvezie iba núdzovo. Práve priestor na zadných sedadlách obmedzuje „rodinnosť“ automobilu. Kým sú deti malé a matka nemusí sedieť s nimi vzadu, nemusí vás to trápiť. Kľúčovým faktorom je totiž jednak vysoký posed všetkých na palube, bezpečnosť tuhého rámu a taktiež skutočnosť, že v kabíne okrem posádky nemusí byť nič. Všetko sa zmestí do nákladného priestoru. Ak ale auto ako rodinné neplánujete a stále od Navary očakávate najmä pracovitosť, kľúčové pre vás bude množstvo doplnkovej výbavy. Kým pracovný stroj sa zaobíde bez všetkých moderných hračiek, pánova pýcha, auto na imidž bez nich neprežije.

Pevná nadstavba je pre univerzálnosť vozidla najväčším bonusom. Cena 3660 eur však finálnu investíciu markantne predraží. Bez nej ale prepravný potenciál auta nenaplníte. Vzadu bez problémov odveziete psy, batožinu na dovolenku, ale i tehly, drevo, skrátka hocičo a bez obáv, že vám to hocičo ukradne prvý okoloidúci.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Zadná časť je uzamykateľná, zatmavené okná pomôžu uchovať tajomstvo nákladového priestoru.

Motor s dvojicou turbodúchadiel má objem „len“ 2,3 litra a zvuk pripomínajúci naftové motory starej školy, má tiež vysoký výkon 140 kW (190 Nm). Krútiaci moment 450 Nm medzi 1500 až 2500 ot/min zvyšuje nielen dynamiku pri predbiehaní, najmä udržiava potenciál automobilu aj po výraznom zaťažení. Priemerná spotreba počas testu bola 10,7 litra nafty na 100 km. Ekonomický jazdný štýl a dlhšia jazda mimo mesta dokázala priemer na krátku dobu zatlačiť až na 6,4 litra na 100 km. Reálne budete jazdiť v priemere za 9 litrov. Pri vyššom využívaní potenciálu silného motora hravo prekročíte 11 litrov. Terénne šantenie zdvihlo priemer na 20 litrov nafty na 100 km. Úsporná jazda po vidieku, brzdenie motorom a predvídanie znížia celkový priemer aj o liter na 7 l/100 km. Na diaľnici si pri rýchlosti 140 km/h pýta 10,8 litra v závislosti od profilu cesty. Spomalenie na tachometrových 130 km/h môže udržať spotrebu tesne pod úrovňou 10 litrov nafty. 110 km/h znamená cca 8,5 litra.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pri rýchlosti 140 km/h má Navara na šiestom prevodovom stupni 2900 ot/min.

Z moderných technológií je z pohľadu väčšinového zákazníka plusom predovšetkým funkčné Full LED svietenie. Vysoký posed za volantom v spolupráci s kvalitnými svetlami zlepšuje prehľad aj za zhoršenej viditeľnosti, v noci zver na ceste odhalíte ľahko.

Jazdné vlastnosti na vozovke patria k vrcholu v segmente. Viacprvkové zavesenie zadnej nápravy autu pomohlo najmä na cestách. Pruženie je komfortné, i keď špecifické v porovnaní s autami so samonosnou konštrukciou. Tuhý rám neumožňuje takmer žiadne tlmenie vibrácií, všetko je teda na podvozku, čo môže pri jazde po rozbitých slovenských cestách vyvolávať pocit plavby na nepokojnom mori. Auto však dobre drží stopu, na priečnej nerovnosti sa jemne zhupne do boku ale ďalej pokračuje bez zaváhania. Zmeny pri presadnutí z SUV budete vnímať všetkými zmyslami.

Záverečné hodnotenie:

Navara patrí do TOP 3 pick-upov svojej triedy. Na Ford Ranger ale nemá. V jeho prospech hrá ako širšia ponuka motorov i s vrcholným päťvalcom, tak rozmernejšia kabína a o kúsok vyššie pohodlie pri zachovaní takmer identických schopností v teréne. Navara je silným úderom do slabín pre model VW Amarok. Ten do boja proti nej síce vytiahol veľký šesťvalec, tradičný japonský pick-up ale drží krok a konkuruje cenou.

Zdroj: Ján Hargaš

Navara je kusisko auta, ktoré konkuruje nielen pick-upom, ale tiež moderným SUV-čkam. Narozdiel od nich je stvorená pre terén. Dokáže poslúžiť nielen ako pracovný nástroj, ale vydrží i jazdy po meste, či parkovanie v podzemnej garáži. Potrebuje na to síce skúseného vodiča, s modernými doplnkami akými sú napríklad kamery rozmiestnené po obvode vozidla si s parkovaním poradíte ľahšie. A ak aj auto niekde škrabnete, určite vás to bude bolieť menej ako pri načančanom SUV. Nakoniec, správny chlap má zopár jaziev, správny offroad tiež. 8 z 10.

Ak sa chcete dozvedieť viac o vozidle, zájdite sem.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku