14.10.2014

TEST: Seat Alhambra je ideál veľkej rodiny aj viacúčelové flotilové auto

Druhá generácia Alhambry, ktorá prišla po 15 rokoch predchodkyne je oveľa väčšia, komfortnejšia a praktickejšia.

Nahradila prvú Alhambru, ktorá aj s jednovaječným dvojčaťom Volkswagen Sharan spoločne prežili dve generácie. Neprekvapuje výrazné zväčšenie rozmerov pri aktuálnej generácii. Primárnou úlohou tohto auta nie je zábava za volantom a zdolávanie vysokohorských priesmykov s nádychom driftu. Alhambra je určená v prvom rade pre rodinu, deti, svokry a nákupné tašky. Na to potrebujete priestor, veľa priestoru

Nová Alhambra síce pribrala v bokoch „iba“ 94 milimetrov, no na dĺžku narástla oproti starej o 220 mm a jej výška klesla o 19 mm. Rázvor získal 84 milimetrov. Zmizli typické obliny dizajnu deväťdesiatych rokov a  v rámci  najnovšej módy koncernu prišli moderné hranaté tvary. Celok je nenápadný, nevýstredný, ale príjemný a vyvážený. Toto riešenie zvolil Seat aj VW. Auto navyše pôsobí veľmi distingvovane a hlavne s tmavšími farbami laku karosérie ho začnete upodozrievať z urodzeného pôvodu. To sa zákazníkom páči – nevytŕčať z davu, ale ukázať viac...

Pod novým kabátom výraznejšie zmeny

Okrem zmeny vzhľadu a rozmerov je iná aj technika a hlavne koncepcia interiéru. Už to nie je malý „autobus“ s úplne rovnou podlahou a s vyberateľnými sedadlami. Nová Alhambra má sedadlá, ktoré sa dajú sklopiť do roviny a v prípade voľby sedemmiestnej verzie si aj dve zadné sedadlá vozíte so sebou – umne poskladané v inak veľmi slušnom batožinovom priestore. Ak potrebujete viac, sklopený druhý a tretí rad sedadiel vytvorí celkom slušné „letisko“ sklápateľné do roviny.

Výraznou zmenou je konštrukcia zadných veľmi praktických posuvných dverí. Oplatí sa priplatiť si za ich elektrické ovládanie (aj s výklopnými zadnými). V tom prípade sa posuvné dvere ovládajú tlačidlami na stredovej konzole, na B-stĺpikoch, alebo len potiahnutím vonkajšej kľučky. A samozrejme aj diaľkovo tlačidlami na kľúči. Dvere sa nielen otvoria, aj samé zatvoria. Nepáči sa im však ak ich v ich snahe niekto poháňa a nasilu sa pokúša ťahať ich manuálne. To platí aj o elektrickom otváraní kufra. Dobré by bolo, keby sa dalo vyberať medzi manuálnym a automatickým režimom. Ak chcete manuálne otváranie všetkého, ušetríte 995 eur. No aj bez elektriky umožňujú široko otvárané zadné bočné dvere dobré nastupovanie na zadný rad sedadiel.

Alhambra sa dodáva štandardne ako päťmiestna. Za 749 eur navyše je k dispozícii sedemmiestna verzia s rozmiestnením vo futbalovom štýle 2-3-2. V druhom rade sú tri samostatné sedadlá, dajú sa posúvať a ich operadlá sklápať do rôznych uhlov. Traja pasažieri už mierne cítia obmedzenie vnútornej šírky v ramenách. Dá sa to čiastočne riešiť posunutím krajných sedadiel mierne dopredu a stredného sedadla dozadu, prípadne aj naopak. V jednom i druhom prípade ale obmedzíte životný priestor cestujúcich v poslednom rade.

Zmena z päťmiestnej na sedemmiestnu konfiguráciu je veľmi jednoduchý proces. Najprv vytiahnete z podlahy kufra operadlo, k tomu sa už len preklopí sedacia časť. Sedadla, samozrejme. Keď chcete zadné sedadlá schovať, ide to ešte ľahšie. Potiahnete páku na vrchu operadla, čím sa odistí sedák a ten sa vďaka pružine preklopí o 180 stupňov. Potlačíte (operadlo) dopredu, čím ho zarovnáte s okolím. Po sklopení sedadiel druhého radu vznikne fakt veľký priestor s úplne rovným dnom. Čo vás určite prekvapí, je vysoká variabilita sedemmiestnej konfigurácie Alhambry. Nie je nekonečná, ale čo dokážete vytvoriť v interiéri, sa pri troche fantázie a kreativity blíži takmer k zázraku. Zamrzí však, že keď chcete mať „autobus“, musíte (doma, v garáži, či tak dajako) nechať kryciu zadnú roletku, na ktorú neostalo miesto.

Ukončete nástup a výstup, dveře se zavírají...

Pre zlepšenie nastupovania na zadné sedadlá majú tie krajné v druhom rade funkciu Easy Entry. Zatiahnutím páky na vrchu operadla sa sedadlo posunie dopredu, pričom sa ešte aj vyklopí smerom vpred. Tak sa vytvorí maximálny nastupovací priestor k sedadlám tretieho radu. Ani cestujúci s ľahko nadpriemernou výškou (180 cm) nemali problém s nastupovaním. Na zadných sedadlách by sa nemali cítiť stiesnene, ani si kolenami nevykopnú zuby. V treťom rade je možno prekvapujúco dosť miesta aj pre dospelých, nielen pre deti. Pritom je pozícia sedenia výborná a nechýbajú ani odkladacie priestory, výduchy kúrenia a a ventilácie, či držadlá na strope.

Za volantom v pohode

Ergonómia je v prípade koncernových modelov VW jasná – všetky ovládače nájdete tam, kde majú byť. Iba výhľad mierne šikmo dopredu obmedzujú mohutné A-stĺpiky. Hoci má auto trojuholníkové okienka, veľmi nepomáhajú a pre istotu sa treba vykloniť, aby ste odhalili skryté zákutia okolia auta. Pochvalu si však určite zaslúži volant s mierne nadštandardnou hrúbkou a veľmi dobrým tvarom, ktorý padol do ruky ako uliaty. Rýchlo si zvyknete aj na množstvo tlačidiel na ňom a po pár kilometroch vám ovládanie palubného počítača či rádia nerobí žiadne problémy. Sedadlo vodiča malo elektrické nastavovanie sklonu operadla a pozíciu bedrovej opory.

Návrhári interiéru nešetrili ani odkladacími priestormi, škoda len, že sa do priestoru pod lakťovú opierku nevojdú CD-čka. Musíte ich odložiť buď do priehlbiny vo dverách alebo do schránky pred vodičom, prípadne do malej schránky na vrchu palubnej dosky. Na drobnosti poslúži „jaskynka“ pred pákou prevodovky.

Zohratá dvojica, ktorá si rozumie

Seat Alhambra má na výber štyri motory, dva benzínové a dva naftové. Základom je dvojito prepĺňaný štvorvalec 1.4 TSI (mechanický kompresor + turbo) s výkonom 110 kW (150 k). Druhý benzínový štvorvalec 2.0 TSI (147 kW/200 k) je vrcholom ponuky. Naftu zastupuje dvojlitrový motor TDI v dvoch verziách s výkonom 103 kW (140 k) alebo 125 kW (170 k).

Všetky motory majú alebo manuálnu šesťstupňovú prevodovku, alebo šesťstupňovú dvojspojkovú DSG. Tá je jediným variantom benzínového dvojlitra. Slabší naftový motor môže poháňať vďaka medzinápravovej spojke Haldex všetky kolesá vo verzii s manuálnou prevodovkou. A to bol náš prípad. Motor úplne stačil na pohodlnú jazdu. Poznáme sa už s ním z iných koncernových áut, tu sa podarilo dobre ho odhlučniť. Len v okolí veľmi nízkych otáčok, typicky do 1500 motor duní. Priebeh krútiaceho momentu je na TDI veľmi plynulý a zbytočne by ste čakali nejakú turbo-dieru, či naopak klasický turbo-kopanec. Zrejme za to vďačí hmotnosti celého auta. Notor však nie je lenivý, či dýchavičný. Ak je auto takmer prázdne (len s vodičom a maximálne jedným spolucestujúcim) predvedie celkom rád, aký je vrtký.

Spotreba je v „cajchu“

Výrobca tvrdí, že motory TDI so vstrekovacím systémom Common Rail sú v porovnaní s predchádzajúcou generáciou čerpadlo-tryska úspornejšie o 16% a uvádza, že spotreba paliva v kombinovanom režime je v prípade tejto motorizácie len 5,7 l / 100 km. To sa nám v praxi nepotvrdilo. Napriek tomu je Alhambra vo svojej triede najúspornejším automobilom.. So spotrebou sme však nemali problémy, ani pri plnej záťaži, presnejšie 6 osôb + batožina. Priemer po jazdách v meste sa dostal na 6,4 l/100 km pri priemernej rýchlosti 30 km/h. Diaľnica a ustálená rýchlosť 110 km/h znamenala nameranú spotrebu 5,6 l/100 km. Stačilo trocha pridať, na 120 km/h a už (aj vďaka veľkej čelnej ploche auta) vyskočila na 6,7 l/100 km a pri 130-ke oscilovala medzi 7,6 až 7,9 litra na 100 km. Aerodynamický hluk bol pomerne nízky, rovnako tak hluk spôsobený pneumatikami. Cesty medzi obcami si vyžiadali „mýtne“ v podobe veľmi príjemných 5 litrov na odjazdenú stovku. Celkový priemer bol 6,5 litra na 100 km. Vzhľadom na 70 litrovú nádrž je dojazd vyše 1000 km, takže čerpacie stanice budete navštevovať skôr preto, aby ste si „prepudrovali nos“. Ak nerozumiete – aby ste navštívili WC...

Náklady na prevádzku

Servisné náklady sú v porovnaní s predchádzajúcou generáciou nižšia, pretože sa znateľne predĺžili niektoré servisné intervaly. Napríklad rozvodový remeň sa pri motore TDI Common Rail mení teraz až po 210 000 km. Pravidelné servisné intervaly sú nastavené na 30 000 km. Všeobecne možno tvrdiť, že SEAT Alhambra má prevádzkové náklady medzi rovnakými SUV jedny z najnižších. To je milé prekvapenie, hlavne pri vznetových verziách 2,0 TDI, ktoré štandardne disponujú katalyzátorom SCR (Selective Catalytic Reduction). Ten v spojení so vstrekovaním zmesi AdBlue (močovina) znižuje emisie oxidu dusíka.

Nesmiem zabudnúť pochváliť prevodovku. Mala presný a ľahká chod, pri spiatočke sme museli občas skúsiť zaradiť ešte raz, ale nešlo o žiadne „rátanie zubov.“ Celá prevodovka bola pomerne „krátka“, napríklad piaty stupeň sa dá zaradiť už približne pri 60 km/h a šiesty od zhruba 70 km/h. Prvý stupeň je na naftový motor až priveľmi krátky, no auto má tak dynamiku už od nízkych otáčok.

Jazdné vlastnosti

Alhambra naozaj nie je žiadny autobus, či mikrobus, ale veľké MPV s vlastnosťami (takmer) osobného auta. Ani dlhšia jazda za volantom by vás nemala unaviť - volant, pedále a radiaca páka sú zladené a idú ľahko. Na trocha ostrejšie riadenie sme si rýchlo zvykli. Od auta s takou výškou a hmotnosťou nemôžete čakať, že bude jazdiť ako športiak. Jazdné vlastnosti sú však dobré, hoci svoju výšku Alhambra nezaprie. Pruženie a tlmenie podvozka sú na tak veľké auto takmer komfortné. Skôr sa však hodí výraz pohodlné - so štipkou nemeckej tuhosti. Rýchlejšie prejazdy zákrut zvláda auto bez nakláňania, no nedotáčavosť sa prejavuje výraznejšie a skôr ako pri menších autách.

Hoci sme chceli vyskúšať vplyv pohonu 4x4, podarilo sa to iba minimálne. Aj to sme si museli nájsť mokrú a miestami blatom pokrytú „šmýkateľnú“ plochu. Prekvapenie sa nekoná – ak prešmykujú predné kolesá, systém aktivuje pomocou spojky pohon zadnej nápravy a potom ju znova odpojí. V tomto prípade si však robí čo chce, presnejšie čo uzná v danej chvíli za najvhodnejšie a vy to neviete ovplyvniť žiadnym voliteľným režimom. Som však presvedčený, že osvedčený systém si nepotrebuje dať „kecať“ do roboty a preto mu netreba zasahovať do jeho rozhodnutí.

Vysvedčenie celkom poteší

Seat Alhambra (znamená to v preklade Červený hrad - komplex palácov a pevností v Španielsku) je dobre spracované, veľmi príjemné päť alebo sedemmiestne rodinné auto, ktoré oplýva vysokou mierou komfortu. Aj pri používaní siedmych sedadiel mu zostane k dispozícii slušný kufor. Cestovať pritom na zadných sedadlách nie je žiadna tragédia. Motor so svojim výkonom úplne stačí a pohon 4x4 by vám mal zabezpečiť veľmi schopné vlastnosti aj na snehu, čo sme žiaľ na konci septembra v našich zemepisných súradniciach nemali šancu vyskúšať.

Auto sa javí ako výborný nápad pre veľkú rodinu a keď máte niekde chalupu s prístupom po menej spevnených cestách, alebo nechcete zapadnúť cestou na lyžovačku, môže byť práve toto auto riešenie. Navyše vo väčšine prípadov nemusíte riešiť dilemu – čo dať do kufra a čo na strechu do prepravného boxu. Hoci v sedemmiestnom obsadení ho už zrejme budete, najmä na lyžovačke, potrebovať.

Ak k tomu prirátate rozumný pomer medzi koncernom VW zaručenou hodnotou a „seaťácku“ cenu s príjemnými bonusmi, máte v tom jasno. Nečudo teda, že jej veličenstvo „Alhambra druhá“ zaujala aj na slovenskom trhu as počtom predaných kusov vedie vo svojom segmente.

Technické údaje

Model: SEAT Alhambra Style Plus 2.0 TDI CR 4x4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 968
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 103/4200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 191
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,9/5,0/5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4854/1904/1720
Rázvor náprav (mm): 2919
Objem batožinového priestoru (l): 267/658/2297
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1822
Užitočná hmotnosť (kg): 688
Rozmer pneumatík: 220/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu(bez 4x4): od 23 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 28 630 €
Cena testovaného vozidla: od 33 490 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.