2014-07-10 16:59:28
SEAT Leon Cupra 2014
SEAT Leon Cupra 2014
Zdroj: Ján Hargaš

SEAT Leon Cupra je už na Slovensku. Samosvor v základe a prekvapivé ceny!

Cupra 265 a Cupra 280 už dorazili na Slovensko a odhalili špecifikácie i ceny. Vyzerá to na veľmi vydarený hot-hatch!

Leon Cupra  je najnovším prírastkom do úspešného modelového radu Leon a je to zároveň najvýkonnejší sériový automobil v 64-ročnej histórii španielskej značky. Veď čas 7:58 zo severnej slučky Nurburgringu o niečom svedčí. Prichádza v dvoch verziách Cupra 265 a Cupra 280. Už sa šušká aj o kombi verzii, no trojdverák sa na Slovensku neponúka.

Cupru poháňa výhradne nový benzínový štvorvalec 2,0 TSI s ventilovým rozvodom 2xOHC a štvorventilovou technikou, ktorý využíva viacero nových konštrukčných prvkov. Jedným z nich je duálny systém vstrekovania paliva, ktorý v oblasti čiastočného zaťaženia dopĺňa priame vstrekovanie benzínu nepriamym vstrekovaním do nasávacieho potrubia. K optimálnemu plneniu valcov prispieva variabilné časovanie nasávacích aj výfukových ventilov. Systém valve lift reguluje zdvih výfukových ventilov.

Štvorvalec s objemom 1,984 litra sa pre Cupru vyhotovuje v dvoch výkonových modifikáciách. Základná pre verziu Cupra 265 dosahuje výkon 195 kW (265 k) pri 5350 – 6600 ot/min a maximálny krútiaci moment 350 Nm v širokom pásme otáčok od 1700 – 5300. Výkonnejšia verzia Cupra 280 má výkon 206 kW (280 k) v pásme otáčok 5700 – 6200 ot/min. Krútiaci moment je rovnaký, no k dispozícii je do 5600 otáčok. Vďaka týmto parametrom zrýchlia obe verzie pod 6 sekúnd. Najrýchlejšia Cupra 280 so šesťstupňovým DSG-čkom dá tradičný šprint za 5,8 sekundy. Maximálku majú Cupry limitovanú na 250 km/h. Spotrebu majú v oboch verziách lepšiu automatické prevodovky v meste, mimo mesto je o pár deci lepšie jazdiť s manuálom. Pre 265-ku a aj pre 280-tku s manuálnou šesť stupňovou prevodovkou platia tieto údaje: 8,7/5,5/6,6 (mesto/mimo mesto/kombi). Pre obe verzie vybavené DSG-čkom je tabuľka spotreby nasledovná 8,4/5,7/6,6.

Zdroj: Ján Hargaš

Pre dvojspojkovú alternatívu s označením DSG, ktorá má v jednej skrini dve čiastočné prevodovky je v základe k dispozícii radenie pádlami pod volantom. Trakciu a ovládateľnosť výrazne zlepšuje lamelový samosvorný diferenciál, integrovaný do sústavy regulačných systémov ako ESC a EDS. Okrem toho samosvor samozrejme potláča nedotáčavosť predokolky, pričom vďaka svojej citlivej regulácii nemá nijaký negatívny vplyv na pocit z riadenia. Cupra je tak jediným súčasným koncernovým hot-hatchom, ktorý má v základe samosvor (niektoré ho ani nemôžu mať). To z nej v porovnaní s Octaviou RS, či Golfom GTI robí najšportovejšie auto a to nielen vzhľadom na výkon, ale aj ovládateľnosť. Samozrejme, v dohľade Cupry je však už pán hot-hatch menom Golf R, no ten s pohonom 4x4 a výkonom 300 koní stojí o 12-tisíc eur viac než základná Cupra 265 so samosvorom.

Samosvor však nie je všetko, čo Cupra ponúka...

Leon Cupra má v duchu tradície športový podvozok so svetlou výškou zníženou o 25 mm, ktorý je štandardne doplnený prvkami high-tech ako systém dynamickej regulácie charakteristiky tlmičov pruženia DCC, ktorý v priebehu milisekúnd prispôsobuje charakteristiku podvozka aktuálnym podmienkam. Pomocou štandardného systému regulácie jazdnej dynamiky Cupra Drive Profile si vodič môže prispôsobiť charakteristiku vozidla v širokom rozsahu podľa svojich individuálnych preferencií. Systém umožňujúci prepínať režimy Comfort, Sport a Cupra, ovplyvňuje okrem charakteristiky škrtiacej klapky motora a režimu radenia prevodovky DSG (ak ju auto má), aj systém DCC a účinok posilňovača štandardného progresívneho riadenia. Osobitou lahôdkou je tzv.: zvukový aktuátor, ktorý v režime Cupra podporuje sýty zvuk prepĺňaného motora. Zvukový aktuátor však neznamená reproduktor, ale ani špecialitku vo výfukovom potrubí. Je to mechanický prístroj nachádzajúci sa v motorovom priestore, ktorý používa Á-stĺpik ako „rezonátor“ cez ktorý prenáša do kabíny silnejší zvuk. A nielen do kabíny...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Cupra má už v základe naozaj bohaté sériové vybavenie. Jeho súčasťou sú okrem už spomínaných prvkov napríklad predné reflektory kompletne z diód LED, zadné skupinové svetlá LED, automatická 2-zónová klimatizácia Climatronic, tempomat, špeciálny športový interiér a autorádio Media System Plus s farebným dotykovým monitorom 5,8 palca. Cupra 280 má navyše aerodynamický kit na karosérii a čierne dekorácie v interiéri.

U nás cena Cupry 265 s manuálnou prevodovkou začína na 24 890 v uvádzacej akcii. 265-ku s DSG-čkom kúpite za 27 560 eur. 280-ka sa začína na cene 26 720, DSG-čko v nej získate za 28 750 eur. SEAT predpokladá, že práve najvýkonnejšia verzia Cupra 280 bude najväčším lákadlom pre slovenského zákazníka.

Zdroj: Ján Hargaš

Príplatková výbava pre Cupru nie je obzvlášť dlhá. Vyniká v nej novinka: Performance pack za viac než 2000 eur, ktorý z Cupry urobí presne to isté vozidlo aké dosiahlo rekordný čas 7:58 na Nurburgringu. A ak namietate, že Cupra už predsa nie je najrýchlejší hatch, SEAT oponuje, že je najrýchlejší hot-hatch, v ktorom môžete odísť domov a odviesť v ňom aj rodinu. Na rozdiel od Renaultu Mégane RS 275 Trophy totiž má aj zadné sedadlá a ďalšie prvky... K týmto informáciám tak patrí aj otázka, či sa SEAT rozhodne vydať touto cestou s cieľom pokoriť fantastický úspech Méganu RS. Zatiaľ nám to nepovedali :)

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Seat

Komentáre k článku


Stream naživo