2014-07-15 05:45:16
Honda Civic 1,8 Sport
Honda Civic 1,8 Sport ADAS I
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Honda Civic 1,8 Sport ADAS I - pípajúci fenomén, ktorý myslí za vás

Píp, pííp, pipipipi, tút... tak to vyzeralo v kabíne Hondy Civic deviatej generácie, ktorá má na palube elektronických strážcov.

Pokrok nezastavíš a preto aj Honda prichádza s výbavou, ktorá vám nedovolí zaspať. Nie pre cenu, veď balík bezpečnostných asistentov ADAS I stojí 900 eur, čo je akceptovateľná cena za pocit istoty. Títo „spolucestujúci“ navyše, ktorí za zvezenie nič neplatia, pozorne skúmajú svojimi „zmyslami“ naše správanie za volantom. Každý pokus mimo nastavených mantinelov podporujú vizuálnym a k tomu aj hlasným zvukovým upozornením.

O Civicu samotnom sme už napísali dostatok hodnotení pri predchádzajúcich testoch. Bolo by nosením dreva do lesa opakovať už vypovedané. Deviata generácia, ktorá sa vyrába od roku 2012 však prešla nielen faceliftom, ale vďaka nábehu kombiverzie Tourer získala pre modelový rok 2014 pár zmien k lepšiemu. Týkajú sa hlavne podvozka, ktorý má zmenenú geometriu prednej aj zadnej nápravy, tuhšie uchytenie tlmičov a ich zlepšené naladenie spolu s pružinami. Spoločne so zmenou charakteritiky posilňovača riadenia to prináša zlepšenie ovládateľnosti a celkovo lepší pocit pri riadení auta.

Zmeny sa prejavili pozitívne nielen pri bežnej jazde, kde máte z Civica celkovo kompaktnejší a hutnejší dojem, ale najmä väčším pokojom pri panickom brzdení,. Tam sa Civic správa priam ukážkovo. Ak „prepálite“ niektorú zo zákrut, neznervóznie, ale máte šancu zatočiť aj keď stojíte na brzdách. Možno je to aj tým, že pod kapotou modelu v štýle pokračovania medzihviezdnej generácie pracoval motor, ktorý sme nemali možnosť doteraz vyskúšať. Benzínová 1,8 litrová pohonná jednotka je ľahšia, ako vznetová „jednašestka“, ktorú sme skúšali naposledy. To spôsobilo lepšie vyváženie auta a menšie zaťaženie prednej nápravy. Spolu so spomínanými zmenami na podvozku prináša väčšiu istotu za volantom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Úpravy prospeli aj dizajnu

Nie je ich veľa, ale omladili vzhľad modelu – tmavé lemy blatníkov spolu s novým dizajnom 17 palcových diskov kolies pridali na športovom vzhľade. Tmavšie zadné svetlá (farebne zhodné s Tourerom) ladia s tmavším zadným sklom (aj spodným), s novým čiernym spoilerom v spodnej časti zadného nárazníka a čiernym pásom medzi zadnými svetlami. Spoločne opticky odľahčili, rozšírili a „pritlačili“ túto partiu auta k zemi. V prednej časti pod maskou nájdete časti lakované v „klavírovej“ lesklej čiernej farbe. Aj toto omladenie celku prospelo a ubralo z aktuálneho veku pár vrások.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kráľ zákrut

Podvozku zmeny naozaj prospeli. Bolo to zrejmé hlavne na cestách prvej triedy. Ak si zaradíte do „jedálnička“ nejaký horský priechod, zistíte opodstatnenosť tohto tvrdenia. Len sa musíte „odviazať“ a zistiť, kam až vás Civic pustí a čo si sním môžete dovoliť. Dobrá spätná väzba podvozka vám dá vedieť, kde sa auto blíži na hranicu svojich možností. Zžijete sa s ním veľmi rýchlo. Je to jedno z mála áut, kde sa aj pri športovej jazde vyhnete stresu vďaka predvídateľnému správaniu na ceste.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Motor, ktorý žije vysoko

Aby nedošlo k nejakému omylu: najlepšie sa cíti tam, kde už iní končia – a na mysli mám otáčky. Benzínová „jednaosmička“ sa v bežnej premávke pri pokojnom zdolávaní kilometrov tvári akoby nemala dosť síl a dáva to okoliu najavo. Môže za to aj „šetriaci“ režim ECON. No stačí ho vypnúť a z lenivého Garfielda sa stane mrštný kocúr, ktorý len nepradie, ale aj poriadne zamňauká vo vysokej tónine. Motor ožíva nad hodnotou 4500 otáčok za minútu, no to správne prebudenie (aj po zvukovej stránke) prichádza až okolo 6000 otáčok za minútu. Svedčia mu zákrutovité trate s množstvom radenia rýchlostí, kde sa prejaví ďalšia výhoda: presné, krátke radenie, ktoré robí len cvak-cvak a ďalšia rýchlosť je na mieste. Možno by celkovému dynamickému prejavu ešte viac pomohlo skrátenie prvých troch stupňov. Na diaľnici sme však objavili „krátku“ šestku – pri 130-ke je 3350 otáčok trocha veľa a 200-300 otáčková redukcia by pomohla inak malému hluku, ale hlavne spotrebe. Tá sa pri diaľničnom maxime držala medzi 7,2 a 7,4 litra na 100 km. Nad touto hranicou však rýchlo rástla. V meste sme Civicu s benzínovou krmou dokázali prevetrať pierka so spotrebou okolo 6 – 7 litrov na 100 km. Mimo mesta sa dá skresať aj na 5,5 litra.

Sedem strážcov rodinného ohňa

Neustále dohliadanie na nevyhasnutie ohňa mali v dobe dávno minulej na starosti ženy kmeňa. O bezpečnosť posádky sa v tomto prípade z rôznych strán stará bezpečnostný balíček ADAS . Obsahuje sedem užitočných asistentov alebo systémov: protikolízny systém (do rýchlosti 30 km/h), varovanie pred čelnou zrážkou, (akustické) upozornenie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (s ktorým sa súčasne rozsvieti ikona pred vodičom), systém na rozpoznávanie dopravných značiek, detekcia objektov v mŕtvom uhle, ktorá vám to zobrazí v spätných zrkadlách, keď sa rozbliká oranžová ikonka. Užitočnou pomôckou (nielen) na preplnených parkoviskách je asistent pri cúvaní z boxu, celkom slušne funguje automatické prepínanie diaľkových svetiel na stretávacie, ak ide oproti iné vozidlo a posledným nezarátaným, ale prospešným bonusom je vnútorné spätné zrkadlo s automatickým zaclonením proti oslňovaniu.

V praxi sme postupne vyskúšali aj jednotlivé bezpečnostné a asistenčné systémy balíka ADAS I, ktoré k svojej funkcii využívajú 2 x radar v zadnej časti a 1 x lidar (laserový radar) a multifunkčnú kameru vpredu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke CTBA

Pracuje do rýchlosti 32 km/h a spočiatku sme veru nechceli preveriť ho aj v praxi. Čo ak zlyhá a neubrzdí auto? Pomocou lidaru kontroluje situáciu pred vozidlom. Ak hrozí zrážka, trojstupňový bezpečnostný prvok najprv spustí vizuálnu i zvukovú výstrahu. V druhej fáze začne automaticky predbežne brzdiť a keď to nepomôže, v prípade nutnosti využije maximálny brzdný účinok na spomalenie, či prípadné zastavenie auta. Rozbitému „čumáku“ sme sa nakoniec vyhli tak, že sme si to zamierili proti hradbe papierových škatúľ. Výsledok? Funguje to! Ale veriť mu na 100%? No, napriek preukázanému výsledku, neviem veru...

Upozornenie na nebezpečenstvo kolízie FCW

Doplnkom k predchádzajúcemu systému je technológia upozornenia na nebezpečenstvo kolízie s vpredu idúcim autom, ktorá pracuje od rýchlosti 15 km/h prostredníctvom multifunkčnej kamery. Ak hrozí nehoda vydá vizuálnu a zvukovú výstrahu. Dá sa nastaviť v troch voliteľných stupňoch. Fungovalo to bez problémov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu LDW

S týmto sa stretnete dnes už vo väčšine áut aj nižších tried. V Honde Civic potrebuje na perfektné fungovanie aj dobré značenie jazdných pruhov. Podľa popisu funguje pri rýchlostiach nad 64 km/h a v zákrutách s polomerom nad 250 m. No pri jazde v meste a na okreskách sme sa s ním radšej rozlúčili (vypli sme ho), lebo nám neustále „brblal“ do riadenia, vždy keď sme sa priblížili k čia, alebo sme potrebovali obísť nejakú nerovnosť na ceste. Najlepšie fingoval na diaľnici.

Systém rozpoznávania dopravných značiek TSR

Kruhové dopravné značky obmedzujúce rýchlosť, zakazujúce vjazd a predbiehania sú v hľadáčiku multifunkčnej kamery, ktorá ich rozpoznáva (nie vždy...) a zobrazuje ich na displeji i-Mid. V reále sa „nechytal“ na značky osadené vysoko, napríklad na diaľnici, alebo pri vjazde do tunela. Plusom by bolo, keby sa systém prepojil s navigáciou. Potom by rozpoznaná križovatka zrušila platnosť obmedzenia rýchlosti. Ale to iba u nás, v zahraničí platia iné pravidlá a chcelo by to asi zásadný zásah do softwéru...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Detekcia objektov v mŕtvom uhle BSI

Auto schované v mŕtvom uhle môže prekvapiť aj dobrého a skúseného šoféra, preto je táto pomôcka jednou z najdôležitejších a má najväčšie opodstatnenie. Pri rýchlosti nad 20 km/h upozorní na objekt v mŕtvom uhle rozsvietením kontrolky v príslušnom zrkadle, ak to nerešpektujete a zapnete smerovku, prihlási sa aj zvukom. Kým bolo sucho, fungovalo to na jednotku, keď začalo pršať, systém reagoval aj na súrodencov z kategórie UFO – teda aj keď nikde nič nebolo...

Asistent pri cúvaní z parkovacieho miesta CTM

Tento praktický mestský doplnok upozorní výstražnou šípkou na monitore a zvukovým znamením na auto prichádzajúce z boku, keď sa chystáte vycúvať. Podľa popisu funguje, ak prichádzajúce auto nejde viac ako 25 km/h, no prax ukázala, že to môže byť aj viac.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Automatické prepínanie diaľkových svetiel HSS

Pri rýchlosti nad 40 km/h prepína diaľkové a stretávacie svetlá podľa svetelných podmienok a protiidúcich áut. Na stretávačky prepínal promptne, mierne „zdržiaval“ pri prepnutí na diaľkové svetlá.

Bezpečnostné prvky v balíku ADAS I sú fajn a jednoznačne krok dopredu pri ochrane a prevencii pred nehodami. Stále zostal pocit, že im stále ešte niečo chýba k dokonalosti. Sú stále skôr doplnkom a ich absolútna funkčnosť, presnosť a spoľahlivosť sa v reálnej premávke sa nedá zaručiť na 100 percent. No môžu vo väčšine prípadov pomôcť vodičovi. Asi ešte chvíľu potrvá, kým sa budeme „preháňať“ v plne automatizovaných autách, kde asistenčné služby nebudú doplnkom, ale hlavným predmetom bezpečnosti, plynulosti a úspornosti jazdy. Alebo to nebude trvať až tak dlho...?

Záver – brať, či nebrať?

Ak chcete splynúť s davom, v Civicu to nejde. Ten má svoju vlastnú dušu a neprispôsobuje sa Európskym manierom. Je zábavný, zaujme a ponúkne niečo špecifického, či skôr "scifického". Na druhej strane sa cenou nevnucuje, chýba mu užívateľsky trocha prívetivejšie benzínový motor a výhľad na zlý výhľad dozadu sme už upozorňovali dávnejšie. Má teda vôbec zmysel nad ním uvažovať? To teda určite, že má! Za volantom si užijete dosť zábavy a oceníte aj komfort na našich cestách. Civic vie byť zábavný aj v nižších rýchlostiach, a ak chcete, vie byť aj relatívne úsporný. Ak chcete ale naozaj šetriť, potom je pre vás alternatívou vynikajúci motor 1,6 i-DTEC, ktorý sme už predstavili. Ak teda hľadáte kompakt nižšej strednej triedy a chcete vyniknúť, určite pridajte do užšieho výberu aj Civic.

Technické údaje

Model: Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport ADAS I  
Počet valcov: 4/16 SOHC i-VTEC
Zdvihový objem motora (cm3): 1798
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 104/6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 174/4300
Maximálna rýchlosť (km/h): 215
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6/5,2/6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4315/1770/1440
Rázvor náprav (mm): 2595
Objem batožinového priestoru (l): 477/1378
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1311
Užitočná hmotnosť (kg): 484
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 15 590 €
Základná cena verzie: 19 290 €
Cena testovaného vozidla: 20 790 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku