2014-06-26 04:25:00
BMW X5 xDrive 25d
BMW X5 xDrive 25d
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X5 xDrive 25d – Kráľ našich ciest odložil dva valce. Nepotrebuje ich?

Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! Tretia generácia modelu X5 dorazila k nám. Vyskúšali sme „najslabšiu“ s naftovým štvorvalcom a xDrive.

Písať o slabosti pri masívnom a elegantnom korábe akým X5 je, mi príde akési nevhodné. Ak ohŕňate nosom nad štvorvalcom v X5-ťke, poviem vám, že som to robil aj ja. Až kým som s ním nezačal jazdiť.

A naozaj je to štvorvalec?

Nebudem vás presviedčať o niečom čo vám objasnia fakty. X5 xDrive 25d má Pod kapotou dvojlitrový naftový agregát známy tiež ako „štvorvalec.“ Poviete si, že ubrať takému veľkému autu dva valce sa neoplatí, že to bude lenivé a že mu pri vyšších rýchlostiach bude dochádzať dych. Takže takto: naftový šesťvalec, ktorý sa používal doteraz bol väčšinu svojej existencie v X5-ťke naladený na 160 kW (218 k). Naftový twin scroll štvorvalec v testovanej X5-ťke má maximálny výkon 160 kW (218 k). Tušíte podobnosť? Tušíte správne! Šesťvalec mal svojho času maximálny krútiaci moment 500 Nm, štvorvalec má 450 Nm. Zároveň si treba uvedomiť, že auto s rovnakou výbavou je v priemere o 90 kg ľahšie, nehovoriac o ľahšom naftovom motore.

Ak ste sa viezli v X5-ťke s naftovým šesťvalcom, dobre viete, že „slabučký“ rozhodne nie je. Mimochodom, trojliter má dnes od 190 kW (258 k) do 230 kW (313 k) a od 560 Nm do 630 Nm podľa verzie (30d, 40d).

Prvý dojem z auta nás prinútil zamýšľať sa nad tým, či je to naozaj štvor, alebo šesťvalec – uistil až pohľad Pod kapotu. Autisko má dynamiky tak akurát, nezľakne sa ani prudkej akcelerácie a dych mu dochádza ďaleko za zákonnou hranicou. Zaujímavý je aj zvukový prejav. Šípim zvukomalebnú zradu typu reproduktor, ale čo už. Naftový „štvorvajec“ bručať ako šesťvalec predsa len nezvládne, no na nafťák je to „prima“.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri jazde si môžete vybrať medzi troma jazdnými režimami. Režim šport vytiahne z motora a prevodovky maximum, zároveň však automat netočí priveľa otáčok, takže zabudnutý režim sport vám zbytočne neodkrojí z dojazdu. Režim komfort je na bežné jazdenie s dostatkom dynamiky, režim eco plus zas premieňa pohybovú energiu na elektrickú kedykoľvek sa len dá a v prípade potreby nechá auto jazdiť aj na voľnobehu.

Osemstupňový automat je pre vozidlo tejto veľkosti ideálny. Viac prevodov nie je treba. Pri rozumnom jazdení si motor nečujne pradie pod 1400 otáčok a v prípade potreby a silného stlačenia akcelerátora bez problémov podradí, motor je však ochotný rozbehnúť auto aj pri takýchto otáčkach.

Priemerná spotreba sa pohybovala medzi 7,6 až 8,5 litra podľa jazdného štýlu. Väčšinu času som jazdil za osem litrov. Na diaľnici pri tachometrovej 140-tke to bolo deväť. Pri veľmi striedmej jazde mimo mesta som sa dokázal dostať aj pod sedem litrov. Na chvíľu.

Interiér ako obývačka... moja síce nie, ale...

Akosi sme si zvykli o luxusných, pohodlných a priestranných interiéroch v autách hovoriť ako o obývačkách – „cítim sa tu ako v obývačke, už len televízor a... No neviem ako vy, ale ja v obývačke elektricky ovládané kožené sedadlá s miliónom možností nastavení, navyše vyhrievané jednoducho nemám. Zato televízor... ten mám!

Kabína X5-ťky je extrémne priestranná a pohodlná. Vzadu sa pokojne odvezú aj traja urastení pasažieri. Vpredu si polohu za volantom nájde trpaslík i obor. Všetko je na dotyk príjemné a vzbudzuje to v človeku obdivný pocit. Svetlý interiér v bielej koži je decentný a zároveň veľmi dobre presvetlí kabínu a osobne sa mi zdá najpríťažlivejší. Za tmy je vidieť tlmené svetlá, ktoré nerušia v spánku, nepália oči, no zároveň dostatočne osvetľujú priestor na to, aby človek nemusel hľadať kľučku, či spínač svetla, alebo nastavenie klimatizácie. Červená k bielej pasuje. Podobný svetelný zážitok máte aj pri nastupovaní, keď vám po odomknutí auta pod nohy zasvietia svetlá v spätných zrkadlách a uľahčia nastupovanie. Kabína nie je príliš vysoko, takže sa ľahko nastupuje i pasažierom s boľavými kĺbmi. Poteší tiež to, že po vypnutí motora a otvorení dverí vodiča automaticky nezhasne audio ale hrá, kým auto nezamknete.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Skvelé je umiestnenie tlačidla na vypnutie systému štart-stop – rovno pri tlačidle zapaľovania. Ak o zhasínanie motora nemáte záujem, štart-stop poľahky vypnete už pri štartovaní. Osobne pri naftových motoroch štart-stop takmer nikdy nevyužívam.

Elektrický „spríjemňovači“ jazdy

Okrem upraveného zovňajšku, možnosti navoliť si X5-ťku bez pohonu xDrive a so štvorvalcovým motorom je najväčšou zmenou hŕba úprav v oblasti infotainmentu a tiež nový asistenti.

Infotainment BMW nepatril v minulosti medzi najprehľadnejšie, Bavori sa rýchlo pochlapili a predchádzajúca verzia bola na vysokej úrovni. V X5-tke tretej generácie možno hovoriť o absolútnej dokonalosti. Ovládanie je jednoduché, ľahké. Touchpad v BMW by si väčšina značiek mala zobrať ako príklad, alebo tie svoje napodobeniny vyhodiť a rovno kúpiť licenciu na tento. Je až neuveriteľné ako dobre sa to dá urobiť.

Ak ide o navigáciu, na širokouhlom displeji vidíte čo potrebujete a práca s ňou je veľmi rýchla bez zbytočného čakania. Zobrazenie údajov z navigácie na čelnom skle mi vyhovuje. Rýchlo si odvyknete sledovať údaje na „budíkoch.“ Keď potom presadnete do auta bez tejto vymoženosti, na moment nechápete ako sa dá jazdiť bez toho... Celkovo Head Up displej patril k najzaujímavejším funkciam X5 a myslím, že ako príplatok sa oplatí. Poznám síce ľudí, ktorých z neho bolia oči a vyhýbajú sa mu, no pre mňa to bol skvelý pomocník. Behom pár chvíľ som sa naučil namiesto budíkov pozerať na to, čo mi zobrazuje. Je dobre viditeľný aj za ostrého svetla a vôbec ma nerušil. Je skvelé, že nemusíte spustiť oči z cesty a viete o všetkom dôležitom.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ale späť k navigácii - zadať cieľ je jednoduché a rýchle. Navigácia je navyše veľmi dobre informovaná, takže ľahko nájdete aj body záujmu v Hornej, či Dolnej...

„Akýsi“ Harman a Kardon vycapený na reproduktoroch dáva tušiť, že audio sústava nesklame ani náročných. A keď na Rockovej republike spustil Bruce Springsteen svoj protestsong Born in the USA, hlasitosť šla do výšin. Skvelý zvuk!

Od zábavy sa posuňme ďalej – k bezpečnosti. Adaptívny tempomat funguje ako má a vidí na stovky metrov dopredu – na rovnejšom úseku. Využíval som ho, tiež s asistentom jazdných pruhov, ten však nemyká volantom iba zavibruje obručou, a tak vás upovedomí o tom, že jazdíte halabala.

Auto si tiež sledovalo odstup od vozidiel pred ním a v prípade príliš krátkej vzdialenosti prejavilo svoj nesúhlas.

X5-ťka bola tiež osadená parkovacími pomocníkmi. Tí okrem parkovacej kamery typu orlie oko – pohľad zhora, ponúkali parkovacie kamery vpredu a vzadu s možnosťou náhľadu. X5-ťka tiež dokázala sama zaparkovať, no pri hľadaní parkovacieho miesta bola pomerne vyberavá. Keď už si našla svoje miestečko, stačilo vyhodiť blinker a zábava sa začala. Osobne mi úplne stačili parkovacie kamery a senzory, vďaka ktorým sa parkovanie s takým obrom stalo hračkou.

Na takého obra drží na ceste veľmi dobre a síce sa nakloní, nebojíte sa, že spadnete do priekopy. Ani v ostrej zákrute nepočuť pískanie pneumatík, zadný náhon tlačí auto do zákruty a ak je treba, xDrive niečo pošle aj dopredu.

Viac než športovú jazdu som si aj vplyvom menej výkonnej motorizácie užíval pohodlnú plavnú jazdu. A v tom je X5-ťka elita, podobne ako päťkový Bavorák. Pridáva k tomu úžasný rozhľad, pocit bezpečia, panovnícky pocit a na límuzínu ohromnú účelnosť.

Skvelá na ceste, no zvládne i terén?

Automobilky vo všeobecnosti hlásia ústup z ozajstného terénu a tento ústup sa dotkol aj X5-ťky aj keď treba povedať, že do ozajstného terénu nikdy naozaj nepatrila. Napriek tomu však svojou svetlou výškou a inteligentným pohonom 4x4 dokázala prekonať i rozbitú poľnú cestu, či rozbahnenú lúku. Úprimne sa priznám, že ťahať X5-ťku do marazmu podobného charakteru mi bolo ľúto. To autíčko je také pekné a také dobré na ceste, komu sa bude chcieť čistiť ho? Napriek tomu som Kráľa na rozbitú poľnú cestu zobral. Svetlá výška postačovala aj na prejazd väčších nerovností a veľmi dobrý výhľad umožňoval vyhnúť sa ostrým kameňom a podobným nástrahám. Testovaná X5 bola vybavená dostatočne hrubými gumami aj na takýto ľahký terén a nemusel som sa pri každom výmole báť, že zlomím disk. Opäť však treba zopakovať, že auto je najlepšie na spevnených povrchoch.

Limuzína s kufrom ako kombík

To, že je X5-ťka priestranná na zadných sedadlách som už spomenul, obrovskou výhodou oproti päťkovému bavoráku je rozmerný a prispôsobivý kufor. Práve základných 650 litrov a 1870 litrov po sklopení sedadiel je niečo čo limuzína poskytnúť nemôže. Síce má aj jej kufor výborné parametre, dostupnosť a variabilita je predsa len horšia.

Zdroj: Ján Hargaš

Zadné sedadlá sa sklápajú v pomere 40:20:40 a po sklopení vytvoria úplnú rovinu. K tomu si treba prirátať aj obsiahly priestor pod prvým dnom kabíny. Pod „deklom“ sa totiž skrýva hlboký priestor s viacerými „kastlíkmi“ na menšie veci. Rezervu v kufri nenájdete, aj toto auto bolo vybavené pneumatikami run-flat.  

Otvárať kufor môžete troma spôsobmi: buď stlačením tlačidla na diaľkovom ovládaní, alebo dotykom veka kufra, alebo zo sedadla vodiča stlačením tlačidla na dverách. Tak či onak sa veko otvorí automaticky.

Záver:

BMW X5 so štvorvalcovým nafťákom je úsporné a dostatočne pružné. V prvom rade je komfortné a univerzálne. Je to prvotriedna vysoká limuzína, ktorej jednoducho nie je čo vytknúť. Cítite sa v nej naozaj ako kráľ, a tak sa k vám aj správa okolie. Vidíte na všetko, môžete reagovať omnoho skôr než ostatní, odveziete sa s ňou aj na koniec sveta a nevadí ak tam nebude spevnená cesta. Nie je ani tvrdé, ani príliš mäkké. V BMW to skrátka s SUV vedia. Množstvo senzorov a pomocníkov ochráni vás i rodinu aj vtedy, keď to vy nezvládate.

Zdroj: Ján Hargaš

 Štvorvalec sa bude zdať niekomu nedostatočný a ani mojich pár skúseností s takýmto názorom nemusí nič urobiť. Pravdou je, že autu bohato stačí a navyše to, čo pri kúpe ušetríte na motore môžete použiť pri výbave. Je z čoho vyberať.

Technické údaje

Model: BMW X5 xDrive25d
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.): 160/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,7/5,3/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4886/1938/1762
Rázvor náprav (mm): 2933
Objem batožinového priestoru (l): 650/1870
Objem palivovej nádrže (l): 75
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2115
Užitočná hmotnosť (kg): 635
Rozmer pneumatík: 255/50 R19
   
Základná cenníková cena modelu: od 54 300€
Základná cena verzie: 56 500 €
Cena testovaného vozidla: 79 655 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku