13.10.2017

PRVÁ JAZDA: Škoda Karoq to vie na ceste aj v teréne

Po statickom predstavení modelu Karoq v severskom Štokholme sme sa tentoraz presunuli na juh Európy.

Palermo a celá Sicília sú dejiskom predstavení jazdných vlastností novinky značky Škoda. Karoq je pokračovaním SUV ofenzívy značky. Dá sa charakterizovať vecne a jednoducho: je to nové kompaktné SUV s množstvom miesta v interiéri, najmodernejšou technikou v útrobách a novými motormi pod kapotou. K dispozícii sme mali tri z piatich motorov v ponuke – dva zážihové a jeden vznetový, kombinovaný s pohonom 4x4.

Novinka v portfóliu automobilky Škoda má robustnú karosériu s typickými prvkami dizajnu značky. Predné svetlomety charakteristické svietiacimi „mihalnicami“. Zadné svetlá majú typický štylizovaný svetelný „podpis“ v tvare písmena C. Spája ich na bokoch karosérie prelis, ktorý je spoločným znakom všetkých novo uvádzaných modelov značky. Blatníky môžu mať ochranné plastové lemy, typické pre vozidlá SUV.

Nový model je 4 382 mm dlhý, 1 841 mm široký a na výšku má 1 605 mm. Takéto rozmery karosérie prinášajú prospech cestujúcim. Rázvor náprav 2 638 mm (pri verzii s pohonom všetkých kolies 2 630 mm) naznačuje veľkorysý vnútorný priestor. Potvrdí sa to po otvorení dverí, kde je dostatok miesta nielen na predných sedadlách, ale aj vzadu. Priestor pred kolenami pasažierov na zadných sedadlách je 69 mm. Vďaka sklápaciemu operadlu sedadla predného spolujazdca možno ľahko prepravovať priamo v interiéri kompaktného SUV mimoriadne dlhé predmety.

Technický základ je síce rovnaký ako má SEAT Ateca, dokonca sa vyrábajú na rovnakej linke. Napriek tomu je Karoq odlišné auto. Nie čo sa jazdných vlastností týka. Tie sú rovnako skvelé. Rozdiel je samozrejme v dizajne, ponuke technologických riešení a v rozsahu ponúkaných motorov. Čakali sme avizovaný individuálne programovateľný, digitálny prístrojový panel, ktorý má Karoq ako prvé vozidlo značky Škoda. No do sériovej produkcie sa má dostať až na budúci rok a aj naše testované vozidlá mali v prístrojovom paneli klasické prístroje („budíky“) s reálnymi „ručičkami“ (ukazovateľmi).  

Síce sme to pri teplotách okolo 24° Celzia nevyužili, ale potešili napríklad vyhrievané predné a zadné sedadlá aj vyhrievaný volant. Novinkou je flexibilný kryt batožinového priestoru, ktorý sa dá pripevniť k piatym dverám. No a ako to už v prípade značky Škoda býva dobrým zvykom, aj Karoq disponuje najväčším batožinovým priestorom vo svojej triede.  Je variabilne využiteľný vďaka voliteľne dodávaným sklápateľným a vyberateľným zadným sedadlám systému VarioFlex. Operadlá všetkých troch sedadiel delených v pomere 40:20:40 sa dajú polohovať (mení sa ich sklon), sklopiť, ale tiež preklopiť dopredu. Batožinový priestor má vtedy 479 až 588 litrov. Hoci sú vyhrievané s trojstupňovou reguláciou, možno ich úplne vybrať z von auta. Vtedy má batožinový priestor maximálne 1605 až 1801 litrov. V prípade pevných sedadiel sú objemy 521/1630 litrov.

Od výbavového stupňa Ambition je k dispozícii aj voľba jazdného profilu v režimoch Normal, Sport, Eco, Individual a vo verzii 4 × 4 aj režim Snow. Pri verzii s pohonom všetkých kolies jazdné vlastnosti mimo spevnenej cesty ešte viac zlepšuje režim Offroad. Ukázalo sa, že offroad sekcia počas testovania bola viac prašná, ako náročná trasa, ktorú zvládla aj verzia s pohonom iba prednej nápravy. Aj preto chceme vedieť, čo všetko zdolá pohon 4x4 na slovenských cestách.

Nové kompaktné SUV jazdí sériovo na 16-palcových alebo 17-palcových kolesách, ktoré sú v ponuke v troch rôznych dizajnoch. Voliteľne možno objednať kolesá z ľahkých zliatin vo veľkostiach 17, 18 a 19 palcov.

Voliteľne ako súčasť balíka, ale tiež jednotlivo možno objednať LED-hmlové svetlomety s odbočovacím svetlom (funkcia Corner). Svetelný asistent trvalo vyhodnocuje svetelné podmienky a podľa potreby automaticky prepína diaľkové svetlomety na tlmené. To platí pri súmraku, či pri prejazde lesom. Vyskúšali sme si to v podjazdoch a tuneloch. Tlmené svetlomety sa okrem toho automaticky aktivujú pri zapnutí stieračov. Multifunkčná kamera dynamického svetelného asistenta v tme rozpozná protiidúce vozidlá aj vozidlá nasledované a v týchto úsekoch zaistí automatické stlmenie diaľkových svetiel – toto bude úloha na zisťovanie v domácich podmienkach, lebo na Sicílii sme jazdili cez deň.

Funkcia Coming Home a Leaving Home poskytujú na definovanú dobu osvetlenie. Okolie vozidla je osvetľované, aby cestujúci mohli bezpečne nastúpiť alebo vystúpiť. Okrem toho sa pri otvorení dverí premieta na zem nápis ŠKODA. V interiéri pôsobivú svetelnú atmosféru dodáva nové LED ambientné osvetlenie, umiestnené v dekoračných lištách dverí a palubnej dosky. Možno ho nastaviť v niektorom z desiatich odtieňov. Nové kompaktné SUV má mnoho detailov. Na želanie je na palube až 30 riešení „Simply Clever“, mnohé z nich sú nové, vyvinuté špeciálne pre tento model.

Sériovo je na palube elektromechanická parkovacia brzda. So svojimi dvoma elektromotormi je integrovaná do brzdného ústrojenstva na zadnej náprave a navyše slúži ako núdzová brzda. V spojení s prevodovkou DSG obsahuje tiež funkciu Auto Hold. V zápchach alebo pri opakovanom zastavovaní a rozbiehaní udrží vozidlo stáť v pokoji a vodič nemusí stlačiť brzdový pedál. Zapína a vypína sa pomocou páčky v stredovej konzole.

Už prvé kilometre za volantom potvrdili, že dnešné moderné autá sú už v oblasti kvality spracovania na vysokej úrovni. Konštruktéri si teda dali za cieľ hlavne dobré odhlučnenie kabíny od motora, ale aj podvozka. Základom pre agilné správanie auta na ceste aj v terénne a rovnako pre bezpečnosť je tuhá karoséria. Škoda Karoq ju má. Preto si mohla dovoliť aj príplatkové elektrické otváranie a zatváranie piatych dverí. Možno ich z interiéru otvoriť a potom opäť zatvoriť stlačením tlačidla. Praktický a komfortný je virtuálny pedál, ktorý otvorí piate dvere pohybom nohy pod zadným nárazníkom. Novinkou je aj elektricky ovládané ťažné zariadenie, ktoré sa na zadnej časti vozidla vyklopí len vtedy, keď je potreba.

Pod kapotou môže byť päť motorov: dva zážihové a tri vznetové motory vo výkonovom spektre od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k). S výnimkou najsilnejšieho naftového motora sú všetky agregáty dodávané buď so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo sedemstupňovou prevodovkou DSG.

Základom je trojvalcový motor 1,0 TSI s výkonom 85 kW (115 k). Nový v ponuke je motor 1,5 TSI s aktívnym vypínaním valcov s výkonom 110 kW (150 k). V ponuke sú ešte motory 1,6 TDI s výkonom 85 kW (115 k) a 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k). Vrcholnou motorizáciou je motor 2,0 TDI s výkonom 140 kW (190 k), výhradne s pohonom všetkých kolies a sedemstupňovou prevodovkou DSG. Prvé dva a posledný boli aj k dispozícii na Sicílii.

Osobne ma najviac oslovil už pre mňa známy benzínový motor 1,5 TSI, ktorý som mal možnosť vyskúšať predtým v modernizovanom Golfe. Karoq je väčší, ťažší a má väčšiu čelnú plochu. Napriek tomu je jazda s týmto motorom príjemným zážitkom. Je vybavený systémom Active Cylinder Management Technology, t.j. funkciou odpájania dvoch valcov, ktorá v istých režimoch prevádzky prispieva k významnej úspore paliva.

Riadiaca jednotka motora vyraďuje druhý a tretí valec samostatne z činnosti, pokiaľ ich výkon nie je potrebný. Motor tak v určitých prevádzkových režimoch ušetrí až 0,5 litra paliva na 100 kilometrov. ACT je v činnosti od 1 400 do 4 000 otáčok za minútu a do rýchlosti 130 km/h. Škoda Karoq s motorom 1,5 TSI zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 204 km/h. To sme na talianskych cestách, miestami podobných povrchom tým našim, nemali možnosť zistiť. Rovnako ani priemernú spotrebu, ktorá je papierovo 5,1 litra na 100 kilometrov. Počas takýchto prvých zoznamovacích jázd sa na spotrebu nepozeráme, jazdíme väčšinou v neznámych lokalitách, kde je ťažké čokoľvek porovnávať. Iba ak spotrebu medzi sebou pri rovnakom okruhu s rôznymi motormi. Preto sa tešíme na redakčný test v domácom prostredí, kde vieme zaistiť porovnateľné podmienky a teda aj zistiť spotrebu.

Adaptívne tlmiče DCC sú k dispozícii vo verzii s pohonom všetkých kolies pre 1,5 TSI a obe verzie 2,0 TDI spoločne s výberom jazdného profilu od stupňa výbavy Ambition. Na výber sú  tri režimy nastavenia podvozku: Comfort, Normal a Sport. Elektricky ovládané ventily ovplyvňujú spôsob práce tlmičov. Počítač riadi spôsob práce v závislosti od stavu vozovky, preferovaného štýlu jazdy a zvoleného režimu. DCC prispieva k aktívnej bezpečnosti tým, že pri obzvlášť dynamickom prechádzaní zákrut samostatne prepína do režimu Sport a zabezpečuje tak väčšiu stabilitu, lepšiu priľnavosť pneumatík a kratšiu brzdnú dráhu.

Mohli by sme o Karoqu toho napísať a hovoriť dlho, lebo dlhý je aj jeho zoznam výbavy, ktorú má. V porovnaní s Atecou má širšiu výbavu. Takže, čo treba v SEATe objednať za príplatok, má Karoq väčšinou už v sérii. Dodám ešte v skratke pár z bodov, ktoré si Karoq priniesol do vienka:

Od stupňa výbavy Ambition sú k dispozícii LED predné svetlomety a LED zadné združené svetlá, LED hmlové svetlomety s funkciou Corner, v interiéri ambientné osvetlenie s LED technológiou pre prístrojovú dosku a výplne dverí a difúzne osvetlenie stredovej konzoly. Pri otvorených dverách sa v tme premieta na zem nápis ŠKODA. Na výber je 14 farieb karosérie, kolesá z ľahkej zliatiny až do veľkosti 19“.

Na výber sú tri infotainment systémy, dva z nich s navigáciou, pričom pre vybrané funkcie je ovládanie gestami. Ozvučenie zabezpečuje Sound System CANTON s 10 reproduktormi. Škoda Karoq patrí v oblasti konektivity na vrchol segmentu. Infotainment vychádza z druhej generácie koncernovej modulárnej stavebnice. Má vysoko moderné funkcie a rozhrania a kapacitné dotykové displeje. Špičkové systémy Columbus a Amundsen disponujú funkciou WiFi-hotspot. Pre infotainment Columbus je v ponuke na želanie LTE modul, ktorý umožňuje internetové pripojenie v rámci najrýchlejšieho mobilného štandardu súčasnosti. Vďaka nemu sa môžu pasažieri pripojiť k internetu či posielať e-maily zo svojich telefónov a tabletov.

Nové mobilné on-line služby ŠKODA Connect sú rozdelené do dvoch kategórií: Infotainment Online poskytujú informácie a navigáciu, a služby Care Connect, ktoré pomáhajú pri poruchách a v núdzi. Tlačidlo automatického tiesňového volania (Emergency Call), ktoré v Európe patrí k štandardnej výbave až od roku 2018, je súčasťou výbavy na želanie už dnes. Ďalšie on-line služby fungujú prostredníctvom aplikácie ŠKODA Connect App. S nimi je možné vozidlo pomocou inteligentného telefónu na diaľku kontrolovať, konfigurovať a tiež nájsť, kde ste ho zaparkovali.

Inteligentné prepojenie medzi vozidlom a smartfónom sa dostalo na novú úroveň. Platforma SmartLink+ so štandardmi Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLinkTM je súčasťou voliteľnej ponuky k základnému infotainment systému Swing. Pre vyššie infotainment systémy je SmartLink+ súčasťou sériovej výbavy. Phonebox s indukčným nabíjaním pripája smartfón k anténe vozidla a súčasne ho bezdrôtovo nabíja.

Škoda Karoq má aj celú plejádu asistenčných systémov. K novým systémom, ktoré prispievajú ku komfortu za volantom patria napríklad Park Assist, Lane Assist alebo Traffic Jam Assist. K vyššej úrovni bezpečnosti prispievajú systémy Blind Spot Detect, Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov alebo Emergency Assist. Ďalšie asistenčné systémy udržujú dostatočný odstup od predchádzajúcich vozidiel, uľahčujú vodičovi prechádzanie z pruhu do pruhu, alebo ho v jazdnom pruhu udržujú, upozorňujú na dôležité dopravné značky a asistujú pri parkovaní.

Na záver stojí za to pozrieť si ešte ďalšie fotografie v galérii, ale hlavne video, ktorého začiatok je tak trocha v štýle Krstného otca,. Vyniknú v ňom tvary a jazdné vlastnosti nového SUV:

Video si môžete pozrieť aj vo Full HD rozlíšení po kliknutí na tento odkaz

 

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.