08.03.2017

ŽENEVA: Nové Subaru XV privezie do Európy prelomovú modulárnu platformu. FOTO

Nové Subaru XV sa včera odhalilo na ženevskom autosalóne. Prinesie modulárnu platformu SGP s vyššou bezpečnosťou.

Nové Subaru XV sa výrazne odlišuje od predchádzajúcej generácie. Stojí na novej platforme SGP, má nový dizajn. I keď sa na prvý pohľad môže zdať, že nie je dramaticky odlišné od predchádzajúcej generácie, zdanie klame. Nová platforma znamená, že auto je de facto úplne nové. Od podvozku, cez karosériu, do kabíny až k motoru a prevodovke.

Podkapotou zostáva minimálne z úvodu benzínový atmosférický štvorvalec typu boxer (očakávame aj naftový variant a časom prípadne prepĺňanú verziu s nižším objemom). Subaru tvrdí, že vymenilo/pozmenilo 80% súčiastok, ide o kompletne nový motor s mierne vyšším výkonom 115 kW (156 k) a maximálnym krútiacim momentom 198 Nm. Zmenami prešla aj automatická prevodovka Lineartronic (CVT), ktorá má po novom 7 prednastavených stupňov a samozrejme manuálny režim.

Nespochybniteľnou súčasťou modelu je symetrický pohon všetkých štyroch kolies, s možnosťou jeho ovládania aj prostredníctvom režimu X-Mode pre čo najvhodnejšie rozloženie krútiaceho momentu medzi kolesami.

Rozmerovo auto mierne narástlo. Je o 15 mm dlhšie, o 20 mm širšie a tiež o 45 mm vyššie. Má o 30 mm dlhší rázvor, minimálna svetlá výška zostáva na úrovni 220 mm. Výsledkom nárastu vonkajších rozmerov je okrem zvýšenia bezpečnosti najmä zväčšenie priestrannosti. Pre porovnanie pripájam jednotlivé rozmery v poradí súčasné XV - nové XV: 4450/1780 /1570/2635 - 4465/1800/1615/2665 mm (dĺžka/šírka/výška/rázvor)

Automobil taktiež ponúkne vynovenú partiu asistenčných prvkov vrátane núdzového brzdenia a ďalších prvkov spojených najmä s technológiou EyeSight. Ďalšie podrobnosti o verziách, výbavách a technických parametroch ešte musia byť odhalené, veľa vám ale prezradia riadky o novej globálnej platforme, ktorú XV ako prvé auto priváža do Európy (stojí na nej napr. americká Impreza novej generácie).

Nová platforma SGP

Druhá generácia crossoveru XV bude pre európskych vodičov prvou šancou na vyskúšanie novej podvozkovej architektúry.

Prečo je nová platforma pre značku taká významná? V tomto prípade nejde len o preladenie nastavení či nové komponenty zavesenia kolies, ale o úplne novú štruktúru celej spodnej časti vozidla vrátane ochranného prstencového rámu, pomocných rámov náprav, samotného zavesenia i stabilizačných prvkov.

Nová globálna platforma je modulárna. Rázvor i šírka sú modifikovateľné, čo umožňuje postaviť na SGP všetky budúce nové modely značky. A keďže je nová platforma zásadným prvkom z pohľadu pasívnej i aktívnej bezpečnosti, posilnili sa aj prvky ochrannej štruktúry.

Dvakrát tuhšia konštrukcia

Platforma s karosériou majú teraz o 70 až o 100 % vyššiu pevnosť v porovnaní so súčasnými modelmi. Subaru sa tak pripravilo na splnenie najvyšších požiadaviek na pasívnu bezpečnosť počas nasledujúcich desiatich rokov. Takýto skvelý výsledok sa podarilo dosiahnuť vďaka väčšej miere využitia vysoko pevných materiálov, ktorých podiel na štruktúre platformy a karosérie sa zvýšil zo 45 na 55 %, pričom pribudlo ďalších 5 % ultra vysoko pevných materiálov, spájaných tavným zváraním.

Zmenil sa aj tvar ochranného prstencového rámu. Jeho dve bočné sekcie už neprechádzajú rovno dozadu v línii vozidla, ale jedna z nich na každej strane má tvar písmena S, čo uľahčuje pohltenie kinetickej energie pri náraze. Konštrukčné časti rámu sú pevnejšie a masívnejšie, majú väčší prierez. Posilnili sa aj spoje rámu s karosériou. Prepojenie je teraz realizované cez prídavné vnútorné panely. Takéto riešenie spolu s masívnymi pomocnými rámami náprav znižuje prenos vibrácií a hluku od podvozku do kabíny. Prejazd priečnych nerovností je teraz výrazne tichší a komfortnejší.

Kinetickú energiu pri náraze pohltí aj kardanový hriadeľ. Jeho deformačná sekcia, ktorá programovo oddelí prednú od zadnej časti, sa zväčšila z 95 na 200 mm. Pri náraze zboku poskytuje účinnejšiu ochranu výrazne zosilnený stredný stĺpik medzi prednými a zadnými dverami, ktorý je teraz s karosériou prepojený tavným zváraním.

Otázkou je, čo urobilo takéto zásadné zvýšenie pevnosti a bezpečnosti s hmotnosťou vozidla. Spevnenie štruktúr, ale aj vyššia kvalita interiéru pridali 44 kg. Na druhej strane umožnilo použitie vysoko pevných materiálov a odľahčenie niektorých prvkov 50 kilogramov ušetriť. Výsledkom je zníženie hmotnosti o 5 kg, čo predstavuje hmotnostne neutrálne riešenie.

Nižšie ťažisko, lepšia jazda

Popri vyššej tuhosti prispieva k vylepšeniu jazdných vlastností, zvládaniu vyššieho priečneho i laterálneho preťaženia a tým k vyššej aktívnej bezpečnosti ťažisko znížené o 5 mm.

K jeho zníženiu prispela samotná konštrukcia platformy, ale aj o 10 mm nižšie umiestnený kardanový hriadeľ a zadný diferenciál. O 10 mm sa znížila pozícia sedenia na predných i zadných sedadlách a bod, v ktorom má vodič opreté päty o podlahu, je teraz dokonca až o 20 mm nižšie. Hoci nízka poloha ťažiska bola aj doteraz silnou stránkou vozidiel Subaru, pri novej platforme sa ešte viac vzdialili od konkurencie v jednotlivých segmentoch a dostali sa na úroveň športových vozidiel.

Aké to prinieslo výsledky? Okrem zlepšenej stability v priamom smere sa podľa interných dynamických testov zhruba o 8 km/h zvýšila rýchlosť prejazdu normovaným vyhýbacím manévrom, tzv. losím testom.

Netradičné pro-zákaznícke riešenie od konštruktérov

Na lepších jazdných vlastnostiach nemá zásluhu len ťažisko a platforma, ale aj zmeny na zavesení kolies. Zásadná novinka sa udiala na robustnom zadnom viacprvkovom nezávislom zavesení. Stabilizátor, ktorý na súčasných modeloch prechádza vzadu za diferenciálom a je uchytený k náprave, už bude na nových Subaru pred zadnou nápravou, pričom bude na dvoch miestach ukotvený ku spodnej časti konštrukcie. Toto prelomové riešenie veľmi výrazne, až o 50 % znížilo bočné náklony karosérie bez zníženia komfortu. Hlavnou motiváciou konštruktérov Subaru bolo ešte viac umocniť dynamický pocit z jazdy.

Nová platforma priniesla aj zlepšenie brzdných vlastností: skrátila sa brzdná dráha a výrazne sa zvýšila stabilita pri manévrovaní počas brzdenia. A už len čerešničkou na torte je vylepšená presnosť a odozva riadenia.

Historický moment

Nové Subaru XV je pre Subaru prelomovým modelom. Po roku 1966, kedy Subaru prvýkrát použilo boxer motor, a letopočte 1972, kedy začalo vyrábať autá s pohonom všetkých kolies, sa rok 2017 zapíše do histórie značky ako tretí výrazný míľnik s popiskom – príchod novej globálnej platformy.

jh
ZDROJ: Subaru

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.