25.02.2017

Nový Ford Fiesta ST: 200 koní z 3 valca! Zvýšený objem a dokonca vypínanie valcov

Divízia Ford Performance včera odhalila model Ford Fiesta ST budúcej generácie, poháňaný novým 1,5-litrovým motorom EcoBoost.

Ford nás krátko pred víkendom prekvapil novinkou, o ktorej sa bude diskutovať minimálne počas víkendu a možno ešte pár dní po ňom. Predstavil populárny model Fiesta ST v novej generácii so zásadnou zmenou Podkapotou. Tušil som, že Podkapotou sa objaví motor 1,5 EcoBoost, avšak počet valcov ma prekvapil. Fiesta ST tak bude mať v motorovom priestore v súčasnosti druhý najvýkonnejší trojvalec. Po hybridnom superšporte BMW i8 - ten má mimochodom motor s rovnakým objemom. 

Fiesta ST budúcej generácie sa objavuje vôbec po prvýkrát ešte pred svojou celosvetovou verejnou premiérou, ktorá sa uskutoční budúci mesiac na autosalóne v Ženeve. Ponúkne výkon 200 koní, krútiaci moment 290 Nm a predpokladanú hodnotu zrýchlenia z 0 na 100 km/h len 6,7 sekundy.

Tretia generácia Fiesty ST bude zároveň úplne prvým modelom od tímu Ford Performance, ktorý na pohon využíva trojvalcový motor, a tiež prvou Fiestou ST s možnosťou voľby jazdných režimov. Vďaka tomu bude možné nakonfigurovať charakteristiky motora, riadenia či stabilizačných systémov na nastavenia Normal, Sport a Track, a zabezpečiť tak optimálny pôžitok z jazdy v rôznych podmienkach od diaľnice až po pretekársky okruh.

Jazdné režimy budú okrem toho upravovať aj nastavenia technológie elektronického zvýraznenia zvuku (ESE) a aktívny výfukový ventil na reguláciu zvuku, aby si vodič mohol vychutnať ešte uspokojivejší zážitok z jazdy. Tieto technológie zosilňujú prirodzený športový zvuk nového 1,5-litrového motora EcoBoost, ktorý okrem toho disponuje aj úplne prvým systémom vypínania valca od spoločnostiFord pre trojvalcový motor. To pomáha dodatočne znížiť úroveň emisií CO2na predpokladanú hodnotu 114 g/km.*

Fiesta ST budúcej generácie sa dostane na trh začiatkom roka 2018, pričom hneď od začiatku si ju zákazníci budú môcť objednať v trojdverovej alebo tiež päťdverovej verzii karosérie. Prinesie tiež širšiu ponuku výbavy interiéru a viac možností osobného prispôsobenia než kedykoľvek predtým. Pre exteriér s odvážnym a nápadným dizajnom bude k dispozícii napríklad jedinečná mriežka chladiča inšpirovaná pretekárskymi vozidlami a exkluzívne 18-palcové zliatinové disky kolies.

„Naša Fiesta ST budúcej generácie je verná filozofii poskytovať najmodernejšie technológie, ktoré vylepšia každý aspekt citlivého podvozka a pohonného systému od tímu Ford Performance,“povedal Joe Bakaj, viceprezident prevývoj produktov spoločnosti Ford of Europe. „Vďaka voliteľným jazdným režimom a novému motoru EcoBoost, ktorý prináša nevídanú kombináciu výkonu a hospodárnosti, zaručí nová Fiesta ST doposiaľ najvšestrannejší, najzábavnejší a zároveň najintenzívnejší zážitok z jazdy s týmto modelom.“

Automobil si zachová vypínateľnú jazdnú stabilizáciu v troch stupňoch. Prvý stupeň pre zapnutú kontrolu stabilizácie a pôžitok z vyrovnanej jazdy bez preklzu kolies, druhý stupeň označený ako wide-slip a tretí stupeň – úplné vypnutie ESC. Automobil má k vyššej prejazdnosti inovovaný systém rozdeľovania krútiaceho momentu medzi kolesami prostredníctvom pribrzďovania vnútorného predného kolesa.

Nový 1,5-litrový motor EcoBoost

Ako ďalší člen rodiny zážihových motorov EcoBoost od spoločnosti Ford, do ktorej patrí aj viacnásobne ocenený 1,0-litrový motor EcoBoost, využíva nový 1,5-litrový motor technológie ako preplňovanie turbodúchadlom, vysokotlakové vstrekovanie paliva či dvojité nezávislé variabilné časovanie vačkových hriadeľov. Vďaka tomu ponúka optimálnu úroveň výkonu a spotreby paliva.

Trojvalcová architektúra motora s vyšším objemom zaručuje prirodzene vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach. O zosilnenie výkonu sa ďalej stará aj nové turbodúchadlo s optimalizovanou konštrukciou turbíny, ktorá prispieva k rýchlejšiemu nárastu plniaceho tlaku a obmedzuje oneskorenie turba na minimum. Výsledkom je zábavnejšia jazda s lepšou odozvou.

Nové spojenie technológií vstrekovania paliva do sacieho kanála a priameho vstrekovania paliva prináša vyšší výkon a lepšiu odozvu, ale aj nižšie emisie CO2,*pričom spotreba paliva sa znížila predovšetkým pri nízkom zaťažení motora.

Nová technológia spoločnosti Ford umožňujúca vypínanie valca – prvýkrát ohlásená pre 1,0-litrový motor EcoBoost a svetová novinka v rámci trojvalcového motora – prinesie majiteľom Fiesty ST ešte nižšiu spotrebu paliva bez negatívneho vplyvu na výkon. V situáciách, keď sa nevyžaduje plný výkon, ako napríklad pri jazde dolu svahom na neutrál alebo pri ustálenej jazde s nízkym zaťažením motora, táto technológia automaticky zastaví prívod paliva a prevádzku ventilov v jednom z valcov motora. Valec sa dokáže vypnúť alebo znova zapnúť už za 14 milisekúnd, čo je 20-krát rýchlejšie ako žmurknutie oka. V prípade potreby je tak plný výkon okamžite k dispozícii.

Celý motor je vyrobený z hliníka a je vybavený integrovaným zberným výfukovým potrubím, ktoré pomáha motoru rýchlejšie dosiahnuť optimálnu teplotu, a tým aj vyššiu hospodárnosť. Okrem toho sa znížila vzdialenosť medzi valcami a turbodúchadlom, ktorú musia výfukové plyny prejsť, čo vedie k rýchlejšiemu nástupu krútiaceho momentu. Súčasťou vozidla bude aj technológia filtrácie pevných častíc vo výfukových plynoch prostredníctvom filtra pevných častíc, ktorá znižuje emisie sadzí.

SYNC 3 a nový audio systém

Komunikačný a informačno-zábavný systém SYNC 3od spoločnosti Ford umožní vodičom ovládať audio systém, navigáciu aj pripojené inteligentné telefóny pomocou jednoduchých, hovorových hlasových povelov. Systém SYNC 3 je kompatibilný so službami Apple CarPlay a Android Auto™. Jeho súčasťou sú dotykové obrazovky s uhlopriečkou až do 8 palcov, ktoré pripomínajú tablet a vyzerajú akoby sa vznášali. Obsluhovať ich môžete dotykovými gestami priblíženia či oddialenia prstov alebo švihnutím po obrazovke (len nešvihnúť priamo obrazovke...).

V ponuke pre model Fiesta ST budúcej generácie bude aj výkonný audio systém B&O PLAY, ktorý zaručuje špičkový hudobný zážitok. Ide len o jeden z množstva prvkov, ktoré automobilka Ford prvýkrát ohlásila minulý rok pre model Fiesta budúcej generácie.

 

 

jh
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.